مراحل ایمپلنت دندان: معاینه، کاشت و مراقبت

ایمپلنت

جزئیات درمان ایمپلنت دندان می‌تواند از بیماری به بیمار دیگر متفاوت باشد. دندان‌های افتاده شما به هر تعدادی که باشند، درک انتظارات خود از ایمپلنت هنگام مراجعه به دندانپزشک می‌تواند روی تصمیم‌گیری و پذیرش درمان تأثیر بگذارد. ممکن است شما از سال‌ها قبل یا اخیراً دندان خود را از دست داده باشید. در هر صورت افراد متفاوت لبخند و شرایط خاصی دارند، بنابراین روند کاشت ایمپلنت هر دندان نیز متفاوت است.

مزایای کاشت ایمپلنت دندان


  • میزان موفقیت کاشت ایمپلنت 98 درصد است
  • طول عمر ایمپلنت دندان در صورت مراقبت مناسب بسیار زیاد است
  • ایمپلنت دندان در محل خود ثابت است و جای نگرانی در مورد ثبات یا حرکت آن وجود ندارد
  • دوام بسیار بالا
  • توقف روند از دست دادن استخوان
  • در مقایسه با دندان مصنوعی ظاهری فرو رفته به دهان نمی‌دهد
  • به شما کمک می‌کند جوانتر به نظر برسید
  • هیچ‌کس متوجه ایمپلنت نخواهد شد
  • ایمپلنت دندان به صورت سفارشی برای هر فرد ساخته می‌شود
  • مقاوم در برابر پوسیدگی
  • با ایمپلنت دندان خوردن غذا راحتتر خواهد شد
  • می‌توانید ایمپلنت دندان را همانند دندان‌های طبیعی تمیز کنید

مراحل کاشت ایمپلنت دندان


مراحل کاشت ایمپلنت دندانکاشت ایمپلنت دندان به هر روشی که انجام شود مراحل مشترکی خواهد داشت. با دانستن این مراحل می‌توانید نمای کلی از انتظارات خود را به دست آورید. ما مراحل کاشت ایمپلنت دندان را به شش مرحله ساده تقسیم کرده‌ایم.

مرحله اول – مشاوره

پس از تصمیم‌گیری درباره جایگزینی دندان‌های از دست رفته خود با ایمپلنت‌های دندان باید جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره به دندانپزشک متخصص در زمینه کاشت ایمپلنت دندان مراجعه کنید. انتخاب دندانپزشکی که مهارت و تخصص لازم برای کاشت ایمپلنت‌های دندانی را داشته باشد بخش مهمی از این فرآیند است.

آیا متقاضی مناسبی برای کاشت ایمپلنت دندان هستید؟

شرایط کاشت ایمپلنت دندانمراجعه به دندانپزشک با هدف ارزیابی فرد متقاضی برای انجام این درمان و آگاه شدن شخص از انتظارات خود می‌باشد. دندانپزشک یک معاینه کامل از دهان و دندان را انجام می‌دهد. این معاینه بدون درد است. سپس از شما خواسته می‌شود که فرم سابقه پزشکی را نیز تکمیل کنید تا اطمینان حاصل شود که هیچ مشکل زمینه‌ای پزشکی در ارتباط با درمان وجود ندارد. ابتدا باید با یک دندانپزشک ترمیمی ملاقات کنید تا مشخص شود که آیا متقاضی مناسبی برای کاشت ایمپلنت دندان محسوب می‌شوید یا خیر.

عواملی که روی انتخاب فرد جهت کاشت ایمپلنت دندان تأثیر می‌گذارند عبارتند از:

  • سن: اگر بدن شما هنوز در حال رشد است باید صبر کنید تا به بلوغ اسکلتی برسید. بلوغ اسکلتی زمانی است که استخوان فک شما کاملاً رشد کرده باشد. برای زنان بلوغ اسکلتی ممکن است در حدود 18 سالگی و برای مردان در حدود 20 سالگی باشد.
  • سلامتی: در صورت وجود هرگونه مشکل در سلامت دهان و دندان احتمالاً ابتدا باید به درمان مشکل موجود بپردازید. همچنین مشکلات پزشکی که ممکن است به عمل جراحی منجر شوند یا در بهبودی اختلال ایجاد کنند نیز بررسی خواهند شد.
  • سیگار کشیدن: این عادت ممکن است در روند بهبودی اختلالاتی ایجاد کند. با شما در صورت مرتبط بودن این موضوع صحبت خواهد شد.

اگر مشخص شود که شما متقاضی مناسبی برای کاشت ایمپلنت دندان محسوب می‌شوید، مرحله بعدی تصویربرداری و قالبگیری است.

اشعه ایکس، اسکن‌ها و تصاویر

دندانپزشک از لبخند شما اشعه ایکس، اسکن و عکس می‌گیرد. بسته به لبخند دندانپزشک ممکن است از اسکنر CBCT یا اسکنر داخل دهانی و همچنین اشعه ایکس معمولی استفاده کند. از نتایج حاصل برای ایجاد یک تصویر سه بعدی دقیق از لبخند با استفاده از نرم‌افزار رایانه‌ای مدرن استفاده می‌شود. سپس دندانپزشک با استفاده از این تصویر سه بعدی روند درمانی را با دقت و صحت کامل برنامه‌ریزی می‌کند.

مرحله دوم – برنامه درمانی

دندانپزشک با استفاده از کلیه اطلاعات جمع آوری شده یک برنامه درمانی سفارشی ایجاد می‌کند که بر اساس لبخند و همچنین سبک زندگی شما است. ممکن است قبل از کاشت ایمپلنت‌ها به درمان مقدماتی نیاز باشد. اگر استخوان در محل کاشت از بین رفته باشد درمان مقدماتی شامل پیوند استخوان است. از بین رفتن استخوان زمانی است که دندان از مدت زمانی قبل افتاده باشد. همچنین ممکن است برای رفع مشکلات بهداشت دهان و دندان ابتدا به برخی درمان‌ها نیاز داشته باشید. به عنوان مثال هر نوع بیماری پریودنتال می‌تواند در میزان موفقیت ایمپلنت تأثیر بگذارد. بنابراین قبل از شروع کاشت دندان بیماری درمان می‌شود. سیگار کشیدن عامل دیگری است که باید قبل از شروع هر درمانی به آن توجه شود. با توجه به ماهیت درمان و تاثیری که سیگار در بهبود بافت‌های لثه دارد، میزان موفقیت ایمپلنت‌های دندانی به طور قابل توجهی در افراد سیگاری کاهش می‌یابد.

برنامه درمانی که به شما ارائه می‌شود تمام نیازهای شخصی و نیازهای بهداشت دهان و دندان را در نظر می‌گیرد. دندانپزشک در خصوص برنامه درمانی با شما صحبت می‌کند، به سؤال‌ها پاسخ می‌دهد و تصویری از لبخند شما بعد از درمان را نشان خواهد داد. این کار با استفاده از نرم‌افزار مدرن برنامه‌ریزی درمانی انجام می‌شود که قادر به ایجاد یک شبیه سازی دقیق دیجیتالی از ظاهر لبخند شما پس از درمان است. هرگونه درمان اضافی قبل از کاشت ایمپلنت دندان مانند پیوند استخوان یا لثه یا درمان بیماری‌های پریودنتال نیز توسط دندانپزشک انجام خواهد شد.

برنامه درمانی سفارشی شامل لیست هزینه‌های تمام مراحل درمان خواهد بود. این لیست به شما کمک می‌کند تا به عنوان یک بیمار برای بودجه و درمان خود برنامه‌ریزی کنید.

مرحله سوم – درمان

طول-دوره-کاشت-ایمپلنت-دنداناگر از برنامه درمانی دندانپزشک خود راضی هستید، می‌توانید آن را تأیید کرده و درمان را شروع کنید. طول دوره کاشت ایمپلنت دندان بسته به درمان‌های مقدماتی و تعداد ایمپلنت‌های مورد نیاز می‌تواند متفاوت باشد.

اگر اعصاب ضعیفی دارید یا هنگام انجام کارهای دندانپزشکی دچار اضطراب می‌شوید، دندانپزشکی را انتخاب کنید که یک برنامه درمانی مشخص جهت کاشت ایمپلنت دندان را به شما ارائه دهد. به این ترتیب شما می‌دانید که در هر مراجعه چه برنامه‌ای دارید و بعد از آن چه احساسی خواهید داشت.

قرار دادن پیچ ایمپلنت دندان همراه با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. به لطف تکنیک‌های مدرن و ابزارهای دقیق برنامه‌ریزی جراحی از ناراحتی به میزان قابل توجهی کاسته می‌شود. علاوه بر این برای بیماران مضطرب داروی آرام‌بخشی تجویز می‌شود تا حین درمان احساس بهتری داشته باشند.

مرحله چهارم – دوره بهبودی

یک سؤال متداول بیماران در خصوص کاشت ایمپلنت دندان طول مدت مورد نیاز برای انجام آن است. یکی از سؤالات اصلی دیگر نیز طول مدت دوره بهبودی پس از کاشت ایمپلنت دندان می‌باشد. به این فرآیند استخوان‌سازی گفته می‌شود. طی این فرآیند استخوان اطراف ایمپلنت به آن متصل و باعث تثبیت می‌شود. به دلیل پیشرفت در مواد و طراحی ایمپلنت‌ها طول این دوره در حال کاهش است و اکنون در حدود هشت هفته می‌باشد. اما به این نکته نیز توجه داشته باشید که طول دوره از بیماری به بیمار دیگر متفاوت خواهد بود. به همین دلیل ارائه یک جدول زمانی مشخص برای درمان دشوار است. دندانپزشک جهت اطمینان از بهبودی صحیح ایمپلنت را کنترل می‌کند. بسته به شرایط هر بیمار ممکن است پروتز موقتی مانند تاج یا بریج نیز استفاده شود. این پروتز موقت به شما امکان غذا خوردن طی دوره بهبودی را خواهد داد. همچنین طی این زمان دیگر فاصله‌ای بین دندان‌های خود مشاهده نخواهید کرد.

مرحله پنجم – مرحله نهایی

بهبودی ایمپلنتهنگامی که ایمپلنت بهبود یافت و استخوان در اطراف آن تثبیت شد، زمان آن است که اجزایی مانند تاج یا بریج در محل مناسب قرار داده شوند. این روند بسته به برنامه درمانی شخصی شما متفاوت خواهد بود. در طول برنامه‌ریزی درمانی دندانپزشک دندان‌های جایگزینی را که به طور مطلوبی با بایت شما از لحاظ عملکرد و زیبایی فیت شده‌اند را طراحی خواهد کرد. دندانپزشک با استفاده از پیشرفته‌ترین نرم‌افزار می‌تواند دندان مناسبی را برای شما شبیه‌سازی کند. در مرحله نهایی دندانپزشک اتصال مناسب تاج یا بریج روی ایمپلنت را بررسی و از صحت آن اطمینان حاصل می‌کند. بررسی بایت نیز جهت اطمینان از قرار گرفتن متعادل فک‌های بالا و پایین در یک خط انجام می‌شود تا از ساییدگی دندان در طولانی مدت جلوگیری گردد.

مرحله ششم – مراقبت‌های پس از کاشت ایمپلنت دندان

پس از اتمام درمان رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت از ایمپلنت‌ها بسیار مهم است. برخی از بیماران تصور می‌کنند از آنجا که ایمپلنت دندان از بافت‌های غیر بیولوژیکی مانند تیتانیوم و سرامیک ساخته شده است همانند دندان طبیعی نیازی به نگهداری و مراقبت ندارد. یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت در کاشت ایمپلنت دندان (که نادر است) عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌باشد. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان منجر به بروز عفونت بافت‌های لثه اطراف ایمپلنت دندان می‌شود. هرچند مراقبت و نگهداری از ایمپلنت ساده است و دندانپزشک از متخصص بهداشت درخواست می‌کند تا نحوه مراقبت از ایمپلنت‌های دندانی جدید را به شما نشان دهد. همچنین به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا در صورت بروز هر گونه مشکل بلافاصله آن را رفع نماید.

 

منبع : دانیال روژ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه