اول دنت | جامع ترین بانک دریافت خدمات پزشکی 02122902834
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. ترکیب معدنی جایگزین فلوراید برای خمیر دندان
ترکیب معدنی جایگزین فلوراید برای خمیر دندان

ترکیب معدنی جایگزین فلوراید برای خمیر دندان

فهرست مطالب

 دانشمندان ترکیب معدنی جایگزین فلوراید «ایمن و مؤثر» را برای خمیر دندان کشف کردند . بر اساس یک مطالعه جدید، هیدروکسی آپاتیت – یک ترکیب معدنی فسفات کلسیم که به طور طبیعی در دندان ها و استخوان ها یافت می شود – می تواند در محافظت در برابر حفره های دندانی به اندازه فلوراید موثر باشد و به طور بالقوه یک ماده جایگزین جدید برای خمیر دندان ارائه دهد.

هیدروکسی آپاتیت در حال حاضر برای کمک به بیماران مبتلا به بیماری لثه و حساسیت بیش از حد دندان شناخته شده است و به راحتی می تواند به عنوان بخشی از روال تمیز روزانه منظم افراد قرار گیرد.

یکی از نویسندگان این مطالعه و دانشمند دندانپزشکی می گوید: “این یک جایگزین ایمن و موثر برای فلوراید در پیشگیری از پوسیدگی برای استفاده روزانه است.”

او تاکید می‌کند: «کارآزمایی‌های بالینی منتشر شده قبلی همچنین اثر پیشگیری از پوسیدگی هیدروکسی آپاتیت را در گروه‌های پرخطر مانند کودکان و بیماران تحت درمان ارتودنسی نشان می‌دهد.»

این مطالعه توسط دانشمندان لهستانی انجام شد و در Frontiers in Public Health منتشر شده است.

آموزش مسواک زدن به کودک

اطلاعات بیشتر: دندانپزشکی شبانه روزی تهران

خنثی کردن خطرات فلوراید

در حالی که فلوراید به طور گسترده به عنوان یک ماده خمیردندان کاربردی استفاده می شود، قرار گرفتن طولانی مدت در مقادیر بالاتر از سطوح توصیه شده باعث مینای دندان و فلوروزیس اسکلتی می شود.

سازمان بهداشت جهانی هشدار می‌دهد: «محدوده مصرف‌هایی که این اثرات متضاد را ایجاد می‌کنند، از هم دور نیستند.»

این خطر به ویژه در مورد کودکانی که تمایل به قورت دادن بیشتر خمیر دندان خود دارند صادق است، به همین دلیل است که به کودکان کوچک‌تر توصیه می‌شود زمانی که زمان مسواک زدن می‌رسد، قطره‌ای به اندازه دانه برنج را فشار دهند.

در همین حال، هیدروکسی آپاتیت یک ماده معدنی فسفات کلسیم است که در اسکلت انسان یافت می شود. دانشمندان تاکید می کنند که برای مصرف “بسیار ایمن” شناخته شده است و قبلاً نشان داده شده بود که به بیماری های دهان مانند پریودنتیت کمک می کند.

در این آزمایش، به 171 شرکت کننده بین 18 تا 45 سال به طور تصادفی خمیر دندان هیدروکسی آپاتیت یا خمیر دندان فلوراید داده شد. پس از 18 ماه مسواک زدن و معاینات منظم توسط دندانپزشکان، تفاوت قابل توجهی در حفره های جدید بین گروه هیدروکسی آپاتیت یا گروه فلوراید وجود نداشت – حدود 90٪ از هر کدام هیچ حفره جدیدی ایجاد نکرده بودند.

دندانپزشکی “کم تهاجمی”.

تمیز کردن مکرر دندان با هیدروکسی آپاتیت با این مفهوم مرتبط است، زیرا هم می تواند از دمینرالیزاسیون دندان ها جلوگیری کند – که منجر به تشکیل حفره ها می شود – و هم به معدنی سازی مجدد کمک می کند که سطوح آسیب دیده دندان را تقویت می کند.

(دندانپزشکی با حداقل تهاجمی) به معنای تلاش برای حفظ تا حد امکان بافت دندان است، از جمله آنهایی که در اثر پوسیدگی اولیه تغییر یافته و هنوز توانایی معدنی سازی مجدد را نشان می دهند. استفاده از ترکیبات رمینرالیزاسیون یک مزیت است، زیرا ممکن است نیاز به درمان تهاجمی ضایعات پوسیدگی با مته را محدود کند.

اشتراک گذاری

نوشته های مشابه

دیدگاه خود را درج کنید