لمینت دندان چیست؟ | راهنمای لمینت سرامیکی + نحوه، نکات مهم و سوالات متداول

لمینت

آیا این مطلب برای شما مفید است؟

آیا به دنبال یک روش مناسب برای زیباتر کردن دندان‌ها و لبخند خود هستید؟
از بین روش‌هایی که امروزه برای اصلاح طرح لبخند مورد استفاده قرار می‌گیرند، شاید نام لمینت سرامیکی دندان را نیز شنیده باشید.
آیا این روش برایتان مناسب است و می‌تواند نتیجه مطلوب و مورد نظر را برایتان داشته باشد؟
چگونه می‌توانید متوجه این موضوع شوید؟
آیا لمینت سرامیکی سبب آسیب به دندان‌های طبیعی شما خواهد شد؟
اگر این روش باب میلتان نبود، آیا می‌توانید آن را از روی دندان‌های خود بردارید؟
پاسخ تمام این سؤالات و بسیاری دیگر از سؤالات شما در رابطه با لمینت، در این مقاله بیان شده است.

لمینت دندان چیست؟

 

لمینت سرامیکی یا پرسلن ونیر (Dental laminate) روکش نازک همرنگ دندان و از جنس پرسلن یا سرامیک می‌باشد.
این ماده در لابراتوار ساخته می‌شود و به کمک دندانپزشک روی دندان‌های شما به زیبایی نصب می‌گردد. از این روش زیبایی برای اصلاح بدفرمی‌ها، بدشکلی‌ها، نامنظمی‌های جزئی، لب پر شدگی ها، ترک خوردگی‌ها و بدرنگی دندان‌ها استفاده می‌شود.

آیا لمینت دندان برای من مناسب است؟

 

از مهم‌ترین مواردی که مطرح می‌شود، این است که این روش برای چه افرادی مناسب است. قبل از هر چیز باید بدانید که تشخیص این موضوع بر عهده دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی است. در صورت داشتن سلامت دهان و دندان مناسب، این روش می‌تواند برای افراد زیر گزینه ایده‌آلی باشد:

  1. افراد دارای دندان‌های بد رنگ و زرد
  2. افراد دارای لکه‌های رنگی روی دندان‌ها
  3. کسانی که دندان‌های لب پر شده، ترک خورده و شکسته دارند.
  4. افراد دارای فاصله جزئی بین دندان‌ها

به طور کلی کسانی که به دنبال یک روش ماندگار و زیبا برای طرح لبخند خود هستند، می‌توانند از لمینت سرامیکی دندان بهره‌مند شوند. لازم به ذکر است در صورت تشخیص دندانپزشک و حفظ ساختار بیشتری از مینای دندان ممکن است استفاده از ونیر کامپوزیت برای فرد توصیه شود.

از ونیر سرامیکی برای چه کاربردهایی استفاده می‌شود؟

 

این روش می‌تواند در موارد زیر کاربرد داشته باشد:

  1. دندان‌های بد رنگ
  2. دندان‌های دارای لکه
  3. دندان‌های شکسته
  4. دندان‌های لب پر شده و ترک خورده
  5. دندان‌هایی با فاصله جزئی
  6. دندان‌های دارای به هم ریختگی جزئی
  7. دندان‌های کوتاه

لمینت سرامیکی دندان به چه افرادی توصیه نمی‌شود؟

افراد زیر در انتخاب این روش باید دقت بیشتری داشته باشند:

  1. کسانی که دارای دندان‌ قروچه هستند.
  2. کسانی که دارای پوسیدگی‌های گسترده دندانی هستند.
  3. افرادی که بیماری‌های لثه و پریودنتال دارند.
  4. کسانی که بافت مینای دندان آنها ساییده شده و یا مینای دندان کافی ندارند.
  5. کسانی که دندان‌های به شدت نامرتبی دارند.
  6. افرادی که دارای اختلالات فکی هستند.

این افراد با مشورت دندانپزشک می‌توانند در ابتدا برای رفع این مشکلات اقدامات لازم را انجام دهند و در صورت رفع آنها برای استفاده از ونیر پرسلن اقدام کنند. در برخی از مواقع نیز راهکارهای بهتری به آنها پیشنهاد خواهد شد.

مزایای لمینت دندان

 

از مزایا و فواید لمینت در دندانپزشکی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. همان‌طور که پیش‌تر بیان کردیم، لمینت سرامیکی به سادگی می‌تواند به اصلاح طرح لبخند شما بپردازند و آنچه که مد نظر شما است را ایجاد نماید. نتایج این روش در مدت زمانی کوتاه قابل مشاهده است.
  2. پرسلن ونیر در برابر ضربه و فشارهای فیزیکی دارای مقاومت بسیار بالایی می‌باشند. البته باید بدانید که همانند دندان‌های طبیعی اگر از آنها مراقبت نکنید، احتمال شکننده بودن آنها وجود دارد.
  3. متریال خاص به کار رفته در این ونیرها آن را در برابر تغییر رنگ زودهنگام مقاوم می‌کنند؛ بنابراین به سادگی درخشش و زیبایی خود را از دست نمی‌دهند.
  4. متریال به کار رفته در آن به گونه‌ای است که به ‌راحتی می‌تواند نور را بازتاب دهد و شفافیت خوبی داشته باشد و مشابه با دندان‌های طبیعی می‌باشد.
  5. نصب پرسلن ونیر روی دندان‌ها دوره نقاهتی ندارد و پس از آن فرد می‌تواند از دندان‌های زیبای خود لذت ببرد.

 

ماندگاری پرسلن ونیر چقدر است؟

 

با وجود اینکه موارد متعددی در ماندگاری این روش تأثیر دارند، اما اگر فرد مراقبت‌های صحیح از لمینت سرامیکی خود داشته باشد، می‌توان طول عمری در حدود 10 الی 20 سال از آن انتظار داشت. دوام پرسلن ونیر دندان با نگهداری درست بسیار بالا خواهد بود.

چه مواردی در طول عمر لمینت دندان تأثیر دارند؟

موارد زیر در این ماندگاری تأثیر دارند:

  • وضعیت و شرایط دندان‌ها قبل از نصب لمینت
  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • رعایت توصیه‌های مراقبتی
  • جنس لمینت دندان
  • مهارت دندانپزشک در نصب

انواع لمینت سرامیکی دندان

در ادامه شما را با انواع لمینت سرامیکی دندان آشنا می‌کنیم:

  1. IPS Empress

    این نوع لمینت سرامیکی روی مدلی که دندانپزشک آن را قالب گرفته است که به آن cast نیز می‌گویند، پرس می‌شود و فرم دهی آن در کوره انجام می‌گیرد. IPS Empress از رایج‌ترین و پرکاربردترین انواع لمینت سرامیکی محسوب می‌گردد.

  2. CAD-CAM

    این نوع لمینت تشکیل شده از یک بلوک سرامیکی می‌باشد و البته به دلیل رنگی که دارد، همانند نوع قبلی چندان رایج نیست. در سیستم کاد کام، از دندان‌های فرد اسکن گرفته می‌شود و با استفاده از کامپیوتر طرح مورد نظر طراحی می‌گردد. طرح روی بلوک سرامیکی کوچک تک رنگ با دقت بالا تراش می‌خورد.
    از مزایای آن می‌توان به ساخت در مدت زمان کوتاه اشاره داشت. اما همان‌طور که پیش‌تر بیان کردیم، به دلیل تک رنگ بودن آن جلوه طبیعی روی دندان‌ها نخواهد داشت.

  3. لمینت فلدسپاتیک

    همان‌طور که از نام آن پیداست، این نوع لمینت از فلدسپاتیک ساخته شده است و با استفاده از پودر گذاری روی cast در لابراتوار تکمیل می‌گردد.

  4. بیس آلومینا و زیرکونیا

    این نوع لمینت روی قالبی گچی با استفاده از اکسید زیرکونیوم تهیه می‌شود. قالب به دست آمده به لابراتوار ارسال می‌گردد و در کوره گذاشته شده تا لمینت اختصاصی ساخته شود.
    از مزایای آن می‌توان به مقاومت بسیار بالا در برابر تغییرات دما و ضربه اشاره داشت. اما شفافیت آن به نسبت دیگر انواع خود کمتر است.

  5. لمینت ای مکس

    این نوع پرسلن ونیر ساخته شده از لیتیوم دی سیلیکات می باشد. برای استفاده از آن در ابتدا قالب مومی از دندان‌های فرد گرفته شده و در ادامه لیتیوم دی سیلیکات مذاب در لابراتوار درون قالب ریخته می‌شود. بعد از سرد شدن آن، لمینت به مطب دندانپزشکی ارسال شده تا روی دندان‌های فرد نصب شود.
    شفافیت، زیبایی و بازتاب نور این نوع لمینت به نسبت انواع قبلی بسیار بیشتر بوده، اما می‌توان مقاومت کمتری در برابر ضربه از آن انتظار داشت.

  6. لومینیرز

    از پرطرف‌دارترین انواع لمینت‌های سرامیکی می‌توان به لومینیرز اشاره کرد که شباهت بسیار زیادی به دندان‌های طبیعی دارد. این نوع لمینت به دلیل نازک بودن و در عین حال مقاومت بالایی که دارد، مورد استقبال دندانپزشکان نیز قرار گرفته است.
    داشتن ظرافت بالا سبب می شود که نیاز به تراش روی مینای دندان بسیار کاهش پیدا کند.
    لومینیرز منحصراً متعلق به یک شرکت آمریکایی می‌باشد و به همین دلیل قالب گرفته شده از دندان‌ها باید به شرکت مورد نظر ارسال شود که در نتیجه هزینه بیشتری به نسبت دیگر انواع خود خواهد داشت.

  7. برلیانس

    این نوع لمینت آمریکایی هزینه آماده سازی زیادی دارد و معمولاً در مدت زمان طولانی و در حدود 20 روز نیز ساخته می‌شود. نازک بودن آن نیاز به تراش روی مینای دندان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. این لمینت شباهت زیادی به دندان‌های طبیعی داشته و زیبایی و درخشندگی خوبی دارد.

لمینت چگونه روی دندان‌ها نصب می‌شود؟

 

مراحل و نحوه نصب آنها به صورت زیر است:

  1. مشاوره و ویزیت اولیه

    مرحله اول این است که دندانپزشک تشخیص دهد آیا شما کاندیدای مناسبی برای این روش هستید یا خیر. اگر دندان‌های شما به هر ریختگی زیادی داشته باشند، معمولاً باید درمان ارتودنسی را انتخاب کنید. همچنین اگر دارای بیماری‌های دهان و دندان باشید، قبل از نصب لمینت سرامیکی باید برای درمان آنها اقدام نمایید.

  2. آماده سازی دندان‌ها

    در این مرحله مقداری از دندان شما تراش می‌خورد تا شرایط برای نصب لمینت آماده شود. میزان این تراش برای هر فرد با توجه به شرایطی که دارد، متفاوت است.
    بعد از تراش قالبی از ساختار دندان شما گرفته می‌شود و به لابراتوار ارسال می‌گردد. در صورت لزوم در این مرحله از یک روکش موقت برای شما استفاده خواهد شد.

  3. نصب لمینت سرامیکی

    حدود یک الی دو هفته بعد زمانی است که برای نصب لمینت مجدد به کلینیک دندانپزشکی مراجعه می‌کنید. اگر شکل، رنگ و به طور کلی ساختار پرسلن ونیر مورد تأیید شما و دندانپزشک قرار گرفت، ایشان با استفاده از چسب مخصوص لمینت را روی دندان شما نصب می‌کنند و در ادامه با کمک نور مخصوص آن را روی دندان سفت می‌کنند.

چگونه رنگ لمینت دندان را انتخاب کنم؟

 

برای این انتخاب حتماً نظر دندانپزشک خود را نیز در نظر بگیرید و به مواردی که در ادامه بیان می‌کنیم، توجه داشته باشید.
در ابتدا باید در نظر بگیرید که چه تعداد از دندان‌هایتان به لمینت نیاز دارند. اگر به طور کامل خط لبخند شما پوشش داده می‌شود، طیف رنگ‌های وسیعی برای انتخاب دارید. اما در غیر این صورت باید توجه داشته باشید که رنگ انتخابی مشابه با دندان‌های دیگر باشد تا جلوه بدی ایجاد نگردد.
دیگر مورد رنگ پوست شما است. رنگ‌های بسیار براق و سفید برای پوست‌های تیره و سبز مناسب نیستند.

برای لمینت کردن دندان خود به کجا مراجعه کنم؟

اگر تصمیم به اقدام برای اصلاح طرح لبخند خود با استفاده از این روش گرفتید، کلینیک دندانپزشکی دکتر لبافی با استفاده از بهترین امکانات و برندهای با کیفیت لمینت دندان همراه با تیم حرفه‌ای دندانپزشکی خود آماده ارائه بهترین خدمات به شما عزیزان است.
در ابتدا دکتر فاطمه لبافی سلامت دهان و دندان شما را مورد بررسی قرار می‌دهند و اگر شما کاندیدای انجام این روش زیبایی در دندانپزشکی در نظر گرفته شدید، زمانی برای مشاوره با متخصص ترمیمی و زیبایی برایتان در نظر می‌گیرند.
برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

معایب لمینت دندان

 

با وجود تمام مزایایی که برای این روش بیان کردیم، اما می‌تواند با معایبی نیز همراه باشد که عبارت‌اند از:

  1. بازگشت ناپذیری

    برای نصب لمینت نیاز به میزانی تراش روی مینای دندان است، به همین جهت امکان برداشتن آنها و استفاده مجدد از دندان‌های طبیعی بدون هیچ نوع روکشی وجود ندارد. زیرا تراش سبب از بین رفتن فرم ابتدایی دندان‌ها می‌شود.

  2. حساسیت دندان‌ها

    تراش مینای دندان سبب حساس شدن دندان‌ها می‌شود که البته این موضوع طبیعی است و بعد از چند روز از بین خواهد رفت.

  3. داشتن هزینه بالا

    هزینه هر واحد آن نسبت به سایر روش ها بالاتر است.

  4. عدم قابلیت ترمیم

    بعد از نصب لمینت دیگر نمی‌توان آن را با استفاده از روش‌های سفید کردن دندان سفید کرد. در واقع اگر مشکلی برای لمینت دندان رخ دهد، لازم است که برای تعویض آن اقدام کنید.

لمینت سرامیکی دندان چه عوارضی دارد؟

 

عوارض لمینت شامل موارد زیر میشود:

  1. بروز واکنش‌های آلرژیک برخی از افراد ممکن است نسبت به لمینت سرامیکی واکنش نشان دهند و به التهاب دچار گردند. وجود التهاب بعد از انجام این روش تا 3 روز طبیعی است، اما اگر مدت زمان بیشتری طول کشید و لثه‌ها خونریزی کردند، باید به کلینیک دندانپزشکی مراجعه شود.
  2. درد درد و ناراحتی بعد از انجام این روش طبیعی است، زیرا شما عادت به وجود شی خارجی روی دندان‌های خود نداشتید. علت این درد می‌تواند در هر فرد متفاوت باشد، در برخی از مواقع ممکن است درد به دلیل بلندتر بودن اندازه لمینت رخ داده باشد که در این صورت باید برای رفع آن مجدداً به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید.
    گاهی نیز به دلیل غیر مجرب بودن دندانپزشک، نصب به درستی انجام نشده که می‌تواند بعد از مدت زمانی شما را با درد همراه کند.
    در هر حال اگر بعد از درمان درد شما بیش از 1 هفته زمان برد حتماً به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید.

پس از لمینت سرامیکی چه نکاتی را رعایت کنم؟

 

برای حفظ سلامت دهان خود و همچنین افزایش ماندگاری لمینت سرامیکی، لازم است تا نکات مراقبتی زیر را در نظر داشته باشید:

  1. تا 48 ساعت بعد از انجام این روش، از مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای رنگی و همچنین استعمال دخانیات به طور کلی پرهیز کنید.
  2. حساسیت بعد از انجام این روش تا مدتی طبیعی است و جای نگرانی ندارد. برای کاهش آن بهتر است از مصرف نوشیدنی‌های بسیار داغ و یا بسیار سرد اجتناب نمایید.
  3. سعی کنید حداقل روزی دو بار با استفاده از مسواک با موهای نرم دندان‌های خود را تمیز کنید.
  4. از خمیر دندان مخصوص لمینت و دهان‌شویه استفاده نمایید.
  5. بهتر است بعد از مصرف هر وعده غذایی از نخ دندان استفاده داشته باشید.
  6. سعی کنید مصرف نوشیدنی‌های و مواد غذایی رنگی را کاهش دهید. از جمله این مواد می‌توان به چای، قهوه، نوشابه‌های گازدار، توت فرنگی و … اشاره کرد.
  7. دندان قروچه به راحتی می‌تواند به لمینت شما آسیب برساند، اگر دچار آن هستید حتماً دندانپزشک خود را مطلع کنید. در برخی از موارد با استفاده از نایت گارد می‌توان این مشکل را کنترل کرد.
  8. دیگر موردی که باید آن را در نظر بگیرید، چکاپ‌های منظم است. معمولاً توصیه می‌شود هر 6 ماه یک بار به کلینیک دندانپزشکی مراجعه داشته باشید.

لمینت چه تفاوتی با تاج دندان دارد؟

 

از مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت‌های بین این دو روش، سطح پوشش آنها است. لمینت سرامیکی تنها روی سطح جلویی دندان‌ها قرار می‌گیرد و بسیار نازک است.
در حالی که تاج دندان دور تا دور دندان قرار می‌گیرد. به همین منظور در زمان استفاده از تاج دندان میزان بیشتری از دندان تراش می‌خورد.
ضخامت لمینت‌های سرامیکی در حدود کمتر از 1 میلیمتر می‌باشند، در حالی که تاج دندان دارای ضخامتی در حدود 2 میلیمتر و یا بیشتر از آن است.

ونیر کامپوزیت بهتر است یا لمینت سرامیکی؟

اینکه کدام یک از این روش‌ها برای شما گزینه بهتری است بستگی به شرایط شما و نظر دندانپزشک متخصص دارد. به طور کلی در جدول زیر می‌توانید مقایسه‌ای بین ونیر کامپوزیت و ونیر پرسلن که بسیار به هم شبیه هستند داشته باشید و بهترین آن را برای خود در نظر بگیرید:

اگر لمینت سرامیکی بهترین انتخاب برایم نبود، چه کنم؟

نگران نباشید، راهکارهای بسیاری برای اصلاح طرح لبخند وجود دارند.

  • اگر آسیب دیدگی دندان شما جزئی باشد:
    احتمالاً کامپوزیت ونیر به دلیل اینکه نیاز به تراش کمتری از مینای دندان دارد، برای شما گزینه بهتری خواهد بود.
  • اگر موقعیت فک نامناسبی داشته باشید و یا به هم ریختگی دندانتان زیاد باشد:
    بهترین راهکار برای شما درمان تخصصی ارتودنسی است.
  • گر دندان‌های صاف و مرتبی دارید و تنها می‌خواهید کمی آنها را روشن‌تر کنید:
    می‌توانید از روش‌های بلیچینگ دندان استفاده نمایید.

برای مشاوره رایگان می‌توانید از طریق پیام رسان چت واتس‌اپ، تماس تلفنی یا مشاوره حضوری با ما در ارتباط باشید.

پاسخ به برخی سوالات پرتکرار شما

  1. چه تعداد از دندان‌هایم را لمینت کنم؟

    دندان‌هایی که در زمان صحبت کردن و لبخند زدن دیده می‌شوند را می‌توان لمینت کرد. معمولاً این تعداد 8 تا 10 دندان جلویی در نظر گرفته می‌شود.

  2. آیا لمینت به طور دائم روی دندان‌ها باقی می‌ماند؟

    خیر، هیچ یک از درمان‌های زیبایی در دندانپزشکی دائمی نیستند و بعد از مدتی نیاز به ترمیم و یا تعویض پیدا می‌کنند؛ اما با این وجود این روش نسبت به دیگر روش‌های مشابه خود دوام بسیار بالاتری دارد.

  3. آیا افراد سیگاری می‌توانند از لمینت بهره مند شوند؟

    لمینت سرامیکی قابلیت پوشش دهی بسیار بالایی دارد و به همین دلیل افراد سیگاری نیز می‌توانند کاندیدای استفاده از این روش باشند. البته به شرط آنکه بعد از انجام این روش به طور اصولی و حرفه‌ای به رعایت بهداشت دهان و دندان خود بپردازند. لازم به ذکر است که نیکوتین موجود در سیگار سبب کاهش طول عمر لمینت می‌گردد.

  4. لمینت سرامیکی چگونه انجام می‌شود؟

    در ابتدا رنگ و نوع لمینت در طی مشاوره‌ای بین فرد و دندانپزشک انتخاب می‌شود. در صورتی که فرد دارای بیماری‌های دهان و دندان باشد، قبل از هر اقدامی باید درمان آنها انجام شود.
    بعد از قالب گیری از دندان‌ها، قالب به لابراتوار ارسال می‌شود.
    در ادامه برای آماده سازی دندان‌ها میزانی تراش روی مینای دندان زده می‌شود و سپس با استفاده از مواد ضدعفونی کننده دندان‌ها شسته و خشک می‌شوند.
    در جلسه بعدی لمینت اختصاصی با کمک چسب مخصوص روی دندان‌ها نصب می‌گردد.

  5. ظاهر لمینت سرامیکی به چه صورت خواهد بود؟

    لمینت سرامیکی یک روزه خاصیت بازتاب دهنده نور دارند و به همین دلیل بسیار مشابه با مینای دندان هستند.

  6. آیا نصب لمینت دندان با درد همراه است؟

    تراش مینای دندان می‌تواند با درد جزئی همراه باشد، اما به طور کلی نمی‌توان بیان کرد که این روش با درد غیر قابل تحملی همراه است.

  7. آیا نصب لمینت سن خاصی دارد؟

    به طور معمول استفاده از این روش برای افراد زیر 18 سال مناسب نیست. زیرا احتمال تغییر فک و صورت بعد از زمان وجود دارد.

  8. چه زمانی به ارتودنسی و چه زمانی به لمینت دندان نیاز دارم؟

    با وجود اینکه هر دوی این درمان‌ها به منظور اصلاح طرح لبخند مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما با این حال کاربردهای متفاوتی دارند. در صورتی که نیاز به اصلاح موقعیت فک و دندان‌های نامنظم داشته باشید، باید از درمان تخصصی ارتودنسی بهره‌مند گردید. اما اگر برای رفع بدرنگی، ترک خوردگی، لب پر شدگی و … به دنبال اصلاح طرح لبخند هستید، می‌توانید لمینت را انتخاب کنید.

  9. آیا می‌توانم به سادگی از لمینت سرامیکی مراقبت کنم؟

    بله مراقبت از آنها همانند دندان‌های طبیعی است.

  10. آیا امکان لمینت کردن یک دندان وجود دارد؟

    بله اما باید رنگ و فرم دندان‌های مجاور نیز در نظر گرفته شوند.

  11. آیا دندان‌های شیری را نیز می‌توان لمینت کرد؟

    خیر، به هیچ عنوان برای ترمیم دندان‌های شیری از این روش استفاده نمی‌شود.

  12. آیا در زمان بارداری می‌توان دندان‌ها را لمینت کرد؟

    به طور کلی در زمان بارداری توصیه می شود که از انجام خدمات دندانپزشکی که ضروری نیستند، پرهیز شود.

  13. آیا بیمه هزینه لمینت دندان را پوشش می‌دهد؟

    تقریباً هیچ کدام از بیمه‌ها در ایران هزینه لمینت دندان را تحت پوشش خود قرار نمی‌دهند. دلیل این امر این است که این روش جزو درمان‌های دندانپزشکی زیبایی هستند.

 

 

منبع : دکتر فاطمه لبافی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه