فیشورسیلانت تراپی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها

فیشور

آیا این عالی نیست که می‌توانید دندان‌های کودکان خود را در برابر باکتری‌ها و کرم‌خوردگی و پوسیدگی محافظت کنید، درحالی‌که این کار هنوز به آن‌ها اجازه می‌دهد تا از دندان‌های خود همان‌طور که باید استفاده کنند؟ با انجام روش فیشور سیلانت، این امکان برای شما وجود دارد.

عوامل خطر در پوسیدگی دندان


عوامل متعددی وجود دارد که می‌توانند خطر ابتلا به پوسیدگی دندان یا ایجاد حفره در دندان را افزایش دهند:

  • خوردن خوراکی‌های شیرین. خوردن میان وعده‌ها و نوشیدنی‌های قند دار، باکتری‌های خطرناک و مخربی را که در دهان وجود دارند، با انبوهی از سوخت برای فعالیت‌های مخرب‌شان، تقویت می‌کند. به همین ترتیب، غذاها و نوشیدنی‌هایی که به دندان می‌چسبند نیز می‌توانند باعث ایجاد پلاک دندان شوند.
  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان. یک روتین مراقبت دندان که شامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صحیح می‌باشد، سبب از بین بردن پلاک، قبل از ایجاد پوسیدگی در دندان، می‌شود. مراجعه به دندانپزشک برای تمیز کردن منظم به شما کمک می‌کند که هرگونه آلودگی که در دندان‌ها ایجاد شده است، را پاک کنید. این کار همچنین فرصتی را برای مقابله‌ی به موقع با مشکلات پیش از آنکه درمان آن‌ها سخت و گران شود، فراهم می‌کند. رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند احتمال بروز مشکلات و هزینه‌های ناشی از پوسیدگی دندان‌ها را برای شما کاهش دهد.
  • محل و حالت قرارگیری دندان‌ها. دندان‌هایی که تمیز کردن آن‌ها دشوارتر است بیشتر در معرض پوسیدگی هستند. به این معنا که دندان‌هایی که کج یا نامرتب هستند یا دندان‌هایی در عقب دهان قرار دارند، در معرض خطر بیشتری هستند. اگر دندان‌های نامرتبی دارید، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید. گزینه‌های بسیاری برای رفع این مشکلات وجود دارد.
  • فلوراید ناکافی. فلوراید ماده معدنی است که به دلیل توانایی آن در مقابله با پوسیدگی دندان و محافظت از سلامت دهان و دندان شناخته شده است. البته نگرانی در مورد مصرف زیاد فلوراید وجود دارد، اما اگر مقدار کافی فلوراید به دندان‌ها نرسد، آسیب‌پذیرتر خواهند بود.
  • برخی شرایط و بیماری‌های خاص. افرادی که از خشکی دهان رنج می‌برند، بزاق کمتری برای شستشو باکتری‌ها و پلاک‌های سطح دندان در دهان خود دارند. سوزش معده و اختلالات غذا خوردن، اغلب باعث وارد شدن اسیدهای معده به دهان می‌شوند. این اسیدها به مینای دندان آسیب می‌رسانند، آن را ضعیف کرده و در خطر پوسیدگی قرار می‌دهند. برخی داروها و بیماری‌های دیگر نیز می‌توانند خطر پوسیدگی دندان‌ها را افزایش دهند.
  • ترمیم‌هایی که بر روی دندان‌های پوسیده انجام می‌شود. پرکردگی‌ها، روکش‌های دندان و سایر ترمیم‌های دندانی، ظاهر و عملکرد دندان‌های آسیب دیده را بهبود می‌بخشند؛ اما با گذشت زمان، این ترمیم‌ها می‌توانند ضعیف و فرسوده شوند و مکان‌هایی برای پنهان شدن پلاک و باکتری در دندان ایجاد کنند. بسیاری از این مواد پرکننده‌ی دندان و روکش‌های دندان قرار نیست که برای یک عمر دوام داشته باشند. برای بررسی و اطمینان از سالم بودن آن‌ها، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید.

چه کسانی باید فیشور سیلانت تراپی را انجام دهد؟


فیشور سیلانت یک اقدام محافظتی است که برای جلوگیری از ایجاد پوسیدگی در دندان‌ها انجام می‌شود. بهترین کاربرد آن، برای كودكان به محض رویش دندان آسیاب دائمی است. این روش بهترین راه برای محافظت از دندان‌ها بعد از رویش است تا در شرایط خوبی باقی بمانند. بزرگسالانی که دندان‌های آسیاب سالم و بدون پوسیدگی دارند نیز می‌توانند از این نوع محافظت دندان استفاده کنند تا در آینده دچار پوسیدگی دندان نشوند.

فیشور سیلانت ممکن است همانند مواد پرکننده‌ی دندان عمل کند، البته این مواد پرکننده نیست و نمی‌توان از آن برای پر کردن حفره‌ها یا روی دندان‌هایی که قبلاً پر شده است، استفاده کرد.

فیشور سیلانت از چه ماده‌ای ساخته شده است؟


فیشور سیلانت‌ها از مواد پلاستیکی محکمی ساخته شده‌اند که به اندازه کافی مقاوم هستند تا بتوانند در برابر کارهای روزانه دندان مقاومت کنند، اما به اندازه‌ای نازک و انعطاف‌پذیر هستند تا بتوانند درست در دندان‌ها قالب شوند و بدون ایجاد اختلال در کار دندان، روی آن چسبیده بمانند.

هنگام انجام فیشور سیلانت تراپی، ماده‌ی سیلانت نرم است به طوری که می‌تواند بر روی سطح دندان قالب بگیرد. در اینجا، سیلانت به عنوان یک لایه محافظ برای گیر نکردن غذا در دندان‌های آسیاب و دندان‌های پیش آسیاب کودک عمل می‌کند.

مزایای فیشور سیلانت


بزرگ‌ترین مزیت انجام فیشور سیلانت تراپی این است که از ایجاد پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند، پوسیدگی‌هایی که ترمیم‌شان دردناک بوده و هزینه‌هایی را برایتان در پی دارد.

اگرچه مواد فیشور سیلانت در طول چند سال فرسوده می‌شوند، اما این مواد ارزان و بدون درد نصب می‌شوند. سیلانت‌های دندانی می‌توانند تا شش سال دوام داشته باشند و نیازی به تعویض ندارند.

پوسیدگی‌ها اغلب در جاهایی ایجاد می‌شوند که با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه نمی‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. محافظت از این مناطق قبل از اینکه تحت تأثیر باکتری‌های ایجاد کننده‌ی پوسیدگی قرار بگیرند، می‌تواند روشی ساده و هوشمند برای جلوگیری از تشکیل حفره‌ها باشد.

فیشور سیلانت تراپی چگونه انجام می‌شود؟


فیشور سیلانت تراپی را می‌توان در یک معاینه معمولی دندانپزشکی، بر روی دندان انجام داد. برای این کار، ابتدا دندان را تمیز می‌کنند تا از باقی ماندن باکتری یا ذرات غذا بر روی دندان و در زیر سیلانت جلوگیری شود. این تمیزکاری کامل همچنین پزشک را از اتصال صحیح لایه‌ی سیلانت به دندان مطمئن می‌کند و همچنین در این فرصت می‌توان بررسی کرد که آیا دندان واقعاً بدون هیچ پوسیدگی و آسیب بوده و اینکه شکل مناسبی برای سبلانت کردن دارد یا خیر.

سپس ژل اچینگ بر روی دندان استعمال می‌کنند و چند ثانیه اجازه می‌دهند تا خشک شود و سپس آن را برمی‌دارند. این اقدام دیگری برای اطمینان از اتصال صحیح سیلانت به دندان می‌باشد. ژل اچینگ باعث از بین رفتن هرگونه باکتری روی دندان می‌شود که با پاک کننده‌ی قبلی پاک نشده است.

پس از شستشوی ژل اچینگ، از یک پلاستیک رزینی مایع برای درز گرفتن یا همان سیلانت کردن شیارها (فیشور دندان) و فرورفتگی‌های موجود بر روی سطح دندان آسیاب و پیش آسیاب کودک استفاده می‌شود. اگرچه این باعث تغییر سطح جویدن دندان می‌شود، اما این پلاستیک نازک است و توانایی جویدن را تغییر نمی‌دهد یا مختل نمی‌کند.

پس از آنکه ماده سیلانت خشک شد، آن را ارزیابی می‌کنند که شامل بررسی و تست بایت دندان‌ها (با قرار گرفتن دندان‌ها بر روی هم برای جویدن) و قرارگیری صحیح سیلانت بر روی دندان می‌شود و اینکه بر کار جویدن فرزند شما تأثیر منفی نمی‌گذارد.

آیا فیشور سیلانت دندان همان پر کردن دندان است؟


خیر. از پر کردن دندان برای ترمیم و بازگرداندن دندان‌ها به شکل طبیعی، ظاهر و عملکرد آن‌ها استفاده می‌شود. این کار با پر کردن حفره‌های ناشی از پوسیدگی دندان انجام می‌شود، در صورتی که فیشور سیلانت تراپی، روشی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان است که شیارهای طبیعی در دندان‌های آسیاب (مولر) را پر می‌کند. در فیشور سیلانت و پر کردن دندان، از مواد مشابهی از جمله رزین یا یونومر شیشه استفاده می‌شود اما با قوام‌های متفاوت.

آیا فیشور سیلانت تراپی برای فرزند من لازم است؟


فیشور سیلانت تراپی یک گزینه درمانی است اما برای هر کودک لازم نیست. دندانپزشک یا متخصص بهداشت دهان و دندان در صورتی که فکر کنند این روش به درد کودک شما می‌خورد با شما در این مورد صحبت خواهند کرد.

سیلانت‌های دندانی برای محافظت از سطح جویدن دندان‌های آسیاب، گزینه‌ای با ارزش هستند، اما مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن و رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از پوسیدگی دندان نیز لازم است. جلوگیری از پوسیدگی دندان – حتی در دندان‌های اول یا “شیری ” و همچنین در دندان‌های دائمی که ما در برزگسالی داریم – برای سلامتی شما بسیار مهم است.

فیشور سیلانت تا چه مدت دوام خواهد داشت؟


سیلانت‌های دندان با دوام هستند و می‌توانند برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها در برابر نیروهای جویدن روزانه مقاومت کنند. البته افراد با هم متفاوت هستند و این پوشش محافظ ممکن است در افراد مختلف با سرعت‌های مختلف فرسوده شده و از بین برود. انجام معاینات منظم دندانپزشکی بهترین راه برای اطمینان از سالم ماندن مواد سیلانت است.

آیا مواد فیشور سیلانت بر روی دندان‌ها قابل مشاهده است؟


این مواد ممکن است رنگ شفاف یا سفید داشته باشند. از آنجا که آن‌ها روی دندان‌های عقبی قرار می‌گیرند، هنگام صحبت یا لبخند زدن کودک نمی‌توان آن‌ها را دید.

دستورالعمل‌های پس از انجام فیشور سیلانت تراپی


بعد از انجام این روش، برای باقی‌مانده روز غذای نرم بخورید. از خوردن خوراکی‌هایی مانند پاپ کورن، آب نبات سفت، یخ و … خودداری کنید و روز بعد می‌توانید غذاهای عادی خود را بخورید. مسواک زدن و بهداشت دهان و دندان را بلافاصله از سر بگیرید. در ابتدا حالت جویدن دندان‌های شما ممکن است متفاوت باشد. این طبیعی است و طی چند روز بعد با از بین رفتن مواد اضافی، کمتر می‌شود و فقط آنچه در عمیق شیارها لازم است باقی می‌ماند.

طول عمر تقریبی سیلانت دندان دو تا پنج سال است، اما همیشه این احتمال وجود دارد که یک قسمت یا تمام مواد قبل از این زمان از بین برود. عوامل متعددی می‌توانند باعث از بین رفتن زودهنگام این مواد شوند (مانند آلودگی بزاق در هنگام استعمال مواد بر روی دندان، عادات غذایی نامناسب همیشگی، کیفیت نامناسب مینای دندان یا بهداشت دهان و دندان بسیار ضعیف). بهداشت ضعیف دهان و دندان و نامناسب بودن غذاهای مصرفی نیز می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان شود (پوسیدگی‌هایی در اطراف ماده سیلیکونی سیلانت در مینای دندان مجاور). در صورت از بین رفتن ماده‌ی سیلانت دندان، لطفاً در اسرع وقت به دندانپزشک اطلاع دهید. اگر این اتفاق بیفتد، هیچ آسیبی به دندان نرسیده یا خطری برای بیمار ندارد (به جز از بین رفتن محافظتی که سیلانت قبلاً ایجاد کرده بود). در هنگام مراجعه به مطب دندانپزشکی، دندانپزشک سیلانت دندان شما را بررسی کرده و در صورت لزوم آن‌ها را تعویض یا ترمیم می‌کند.

آیا با وجود سیلانت دندان، کودک همچنان باید دندان‌های خود را تمیز کند؟


بله. سیلانت‌ها تنها بخشی از مراقبت‌های دندانپزشکی پیشگیرانه برای کودک هستند و کودک هنوز هم باید دندان‌هایش را دو بار در روز با خمیر دندان‌های حاوی فلوراید مسواک بزند. تمیز کردن سطوح سیلانت شده در هنگام مسواک زدن راحت‌تر خواهد بود. همچنین این نکته همچنان حائز اهمیت است که کودکان باید از زیاد خوردن خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین به‌خصوص بین وعده‌های غذایی خودداری کنند. این خوراکی‌ها را باید از کودکان دور نگه داشت و فقط باید در موقعیت‌های خاص به آن‌ها داده شود.

 

منبع : دانیال روژ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه