فواید عرق کردن برای سلامت پوست چیست؟

عرق
اول دنت:
  درک هدف از تعریق و فواید بالقوه فراوان و همچنین نحوه مراقبت از پوست پس از تعریق می تواند منجر به داشتن پوستی سالم تر و جوان تر شود.

به گزارش اول دنت ، در طول ماه های گرم تابستان، همه ما کمی بیشتر عرق می کنیم. چه از فعالیت‌های خارج از منزل لذت ببرید، چه زمان بیشتری را برای ورزش اختصاص دهید، در ورزش‌های تابستانی شرکت کنید یا صرفاً برای بازدید از سونا یا جکوزی در ماه‌های تابستان برنامه‌ریزی کنید، ممکن است تعجب کنید که عرق چگونه روی پوست شما تأثیر می‌گذارد.

به گفته دکتر کامرون وست از شرکای پوست ایالات متحده در ویچیتا، مانند بسیاری از چیزهایی که در سلامت پوست شما نقش دارند، تعریق زمانی که با یک روال مراقبت از پوست همراه باشد می تواند برای پوست مفید باشد.

درک هدف از تعریق و فواید بالقوه فراوان و همچنین نحوه مراقبت از پوست پس از تعریق می تواند منجر به داشتن پوستی سالم تر و جوان تر شود.

چرا بدن عرق می کند؟

عرق کردن یک فرآیند طبیعی مهم است که به ما اجازه می دهد دمای بدن خود را تنظیم کنیم. عرق گرمای اضافی را از ماهیچه ها در حین ورزش یا به طور کلی در زمانی که دمای مرکزی بدن به دلیل گرمای بیش از حد یا ورزش بالا می رود، از بدن خارج می کند.

علاوه بر این، عرق به حذف سموم از بدن و هدایت مواد مغذی حیاتی مانند سدیم از طریق جریان خون برای سم زدایی بیشتر بدن کمک می کند.

در حالی که فقط مقادیر کمی از سموم در واقع با عرق خارج می شوند، سمومی که با تعریق خارج می شوند، معمولاً آنهایی هستند که در لایه های بیرونی پوست به دام افتاده اند، جایی که می توانند نگرانی های متعددی برای سلامت پوست ایجاد کنند.

فواید عرق کردن برای سلامت پوست چیست؟

وقتی صحبت از فواید تعریق می شود، دکتر وست می گوید: «عرق کردن اغلب با فعالیت هایی مرتبط است که برای سلامت کل بدن مفید هستند. ورزش کردن، رفتن به سونا، شرکت در ورزش و لذت بردن از وقت در فضای باز همگی می توانند باعث تعریق شوند. همه این فعالیت‌ها نیز ارتباط نزدیکی با سلامت و رفاه کلی دارند.خوشبختانه، به همان اندازه که عرق کردن، فواید سلامت پوست را دارد، اگر از روال مراقبت از پوست مناسب بعد از تعریق پیروی کنید، فواید سلامتی برای کل بدن خواهش داشت.

در زیر، برخی از فواید رایج تعریق برای سلامت پوست را بیان کرده‌ایم:

  • آبرسانی: تعریق به طور طبیعی رطوبت را به سطح پوست می رساند که می تواند به حفظ ظاهر و احساس رطوبت پوست کمک کند.
  • لایه بردار طبیعی: نمک و مواد معدنی که توسط عرق از بدن شما خارج می شود به عنوان لایه بردار طبیعی پوست عمل می کند و سلول های مرده پوست را از بین می برد و از تجمع کثیفی، مواد آرایشی و .. بر روی سطح پوست جلوگیری می کند. این لایه برداری می تواند از خشکی پوست جلوگیری کرده ، مانع ضخیم و زمخت شدن پوست شود.
  • اثرات ضد پیری: تعریق، به ویژه تعریق پس از فعالیت ورزشی ثابت شده است که فواید ضد پیری دارد و در جوان نگه داشتن پوست و کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک نقش دارد. ورزش علاوه بر کمک به جلوگیری از علائم پیری پوست، حتی ممکن است به معکوس کردن علائم موجود پیری نیز کمک کند. با افزایش سن، لایه های بیرونی پوست ما ضخیم می شوند و انعطاف پذیری کمتری پیدا می کنند. لایه های داخلی پوست نازک شده و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهند. این منجر به خشکی و کدر شدن سطحی پوست می شود که احتمال چروک شدن، چین و چروک افتادن و افتادگی آن را بیشتر می کند. ورزش منظم می تواند با تغییر DNA میتوکندری به پیشگیری و معکوس کردن این تغییرات در سلامت پوست کمک کند. اساساً، ورزش منظم به پوست می گوید که با تولید کلاژن بیشتر و حفظ رطوبت بهتر، طوری رفتار کند که انگار جوان تر است.
  • باکتری های مضر را از بین می برد: عرق کردن یک پپتید ضد میکروبی طبیعی به نام درمسیدین تولید می کند که به از بین بردن باکتری های مضر روی پوست کمک می کند و خطر عفونت، آکنه و عود کردن علائم مرتبط با شرایط مزمن پوست را به حداقل می رساند.
  • گردش خون بهتر: افزایش گرما و تعریق همچنین باعث گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، خون راحت تر در سراسر بدن به سمت پوست جریان می یابد. در کوتاه مدت، این جریان بهتر می تواند پوست را درخشان تر و سالم تر کند.

چگونه تعریق بر سلامت پوست تأثیر منفی می گذارد؟

در حالی که عرق کردن اثرات مثبت زیادی بر سلامت پوست دارد، راه‌هایی نیز وجود دارد که تعریق می‌تواند بر پوست تأثیر منفی بگذارد.

برخی از اثرات بالقوه منفی تعریق بر سلامت پوست عبارتند از:

  • منافذ مسدود شده: از آنجایی که عرق آب و سموم را از پوست خارج می کند، می تواند سبوم (روغن های طبیعی پوست) و سلول های مرده پوست را نیز از بین ببرد. اگر این ترکیبی از رطوبت، سموم، روغن و سلول‌های پوست برای مدت طولانی بر روی پوست بمانند، می‌توانند در منافذ نشسته و آنها را مسدود کنند که می تواند منجر به افزایش خطر بروز آکنه شود.
  • تحریک پوست: عمل تعریق باعث آزاد شدن آمونیاک و اوره می شود که از عوامل اصلی تحریک و التهاب پوست هستند. نوشیدن مقدار زیادی آب قبل، در حین و بعد از تعریق و پاکسازی پوست بلافاصله پس از تعریق می تواند به به حداقل رساندن این اثر منفی کمک کند.
  • خشکی پوست: سدیم حاصل از عرق می تواند پوست را خشک کند که می تواند به ویژه برای افرادی که پوست حساس یا پوست مستعد اگزما، پسوریازیس یا روزاسه دارند مضر باشد.
  • احتمال عفونت: یکی از فواید پوستی تعریق این است که ناخالصی ها از بدن خارج می شوند، اما اگر این سموم و سایر ناخالصی ها بعد از تعریق روی پوست بنشینند، می تواند خطر عفونت را افزایش دهد.
  • بوی بدن: تمام ناخالصی‌هایی که بدن با عرق از بدن خارج می‌کند، به خصوص اگر عرق روی پوست بنشیند، می تواند بوی بدی ایجاد بکند.
  • چروکیدگی: هنگامی که عرق در طول تمرین توسط لباس روی سطح پوست به دام می افتد، می تواند منجر به خارش، سوزش و حتی تاول یا عفونت پوست شود.

آیا بعد از تعریق باید از پوست مراقبت کرد؟

به گفته دکتر وست، «این مهم است که چند مرحله اضافی مراقبت از پوست را قبل، در حین و بعد از تعریق انجام دهید تا از روش های متعددی که عرق کردن برای سلامت پوست مفید است، محافظت کرده و هر گونه اثرات منفی بالقوه را به حداقل برسانید. مراقبت از پوست پس از تعریق به پاکسازی ملایم، مرطوب کننده و تسکین پوست مربوط می شود.

  • قبل از تعریق شستشو را در نظر بگیرید: اگر لوازم آرایشی روی پوست خود دارید، ممکن است بخواهید صورت خود را قبل از عرق کردن بشویید. این می تواند به کاهش خطر مسدود شدن منافذ کمک کند و محصولاتی را که می توانند در سایر بیماری های پوستی رایج در ایجاد جوش و آکنه نقش داشته باشند، از روی پوست پاک کند.
  • هیدراته بمانید: نوشیدن مقدار زیادی آب قبل، حین و بعد از تعریق برای سلامت پوست و کل بدن ضروری است. عرق کردن باعث کم آبی بدن می شود، بنابراین مهم است که رطوبت از دست رفته را دوباره جبران کنید. علاوه بر این، نوشیدن مقدار زیادی آب، مواد مغذی حیاتی را به عرق اضافه می کند که می تواند به پوست کمک کند تعادل pH خود را حفظ کند.
  • از کرم ضد آفتاب استفاده کنید: اگر قصد دارید در فضای باز ورزش کنید یا عرق کنید، استفاده از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF 30 یا بالاتر برای محافظت از پوست در برابر اشعه های UVA و UVB در طول تمرین بسیار مهم است. به دنبال محصولات مقاوم در برابر عرق باشید، بنابراین کمتر احتمال دارد در حین تعریق آب شوند یا پاک شوند.
  • لباس‌های مناسب بپوشید: اگر عرق می‌کنید، مطمئن شوید که لباس‌های ساخته شده از مواد سبک وزن و نخی یا مناسب فصل را بپوشید. همچنین می توانید به لباس های ضد رطوبت نگاه کنید. این پارچه ها به از بین بردن رطوبت از روی پوست کمک می کنند و از چروک شدن و ناراحتی ناشی از گیر افتادن عرق روی پوست جلوگیری می کنند. حتی پارچه های ضد میکروبی در دسترس هستند که می توانند خطر عفونت های باکتریایی، بثورات و تحریکات پوستی ناشی از نشستن عرق روی پوست را کاهش دهند.
  • به آرامی تمیز کنید: پس از تعریق، مهم است که موادی را که توسط عرق بر روی پوست شما مانده اند از پوست خود پاک کنید و صورت و بدن خود را با استفاده از پاک کننده های ملایم بشویید. سپس، از یک مرطوب کننده سبک استفاده کنید. برای جلوگیری از تحریک احتمالی، محصول مناسب پوست خود را امتحان کنید.

 

منبع : صد آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه