زندگی ابدی برای انسان واقعی می شود؟

انسان
اول دنت:
شایعات در مورد خودکفا شدن هوش مصنوعی، بدون حضور انسان فراوان است.

در ژوئیه سال ۲۰۲۲ یک مهندس گوگل ادعا کرد، یک ربات چت هوش مصنوعی که با آن کار می‌کرد، خودآگاه شده است.

همان هوش مصنوعی اخیراً تست تورینگ را گذراند، که استاندارد طلایی برای تعیین انسان بودن یا نبودن امتحان شونده است. برای رسیدن به پاسخ سؤال اصلی باید برخی سؤالات زمینه در ادامه داده شود. ما هنوز دقیقاً نمی‌دانیم که آگاهی انسان چیست. علم هنوز نمی‌تواند آن را توضیح دهد.

در این مقاله نظریات دو محقق گردآوری شده است تا به سؤالاتی از این دست پاسخ داده شود.

آگاهی را چگونه تعریف می‌کنید؟ زمانی که از نقطه‌ای روان‌شناختی یا عصب‌شناسی وارد هشیاری می‌شویم و به تجربه می‌رسیم، آگاهی شکل گرفته است.

آنتونیو داماسیو استاد روانشناسی، فلسفه و عصب شناسی و دیوید دورنسایف محقق در علوم اعصاب چنین توضیح می‌دهند: شما تنها با مغز خودآگاهی ایجاد نمی‌کنید.

آیا سطوحی از آگاهی وجود دارد؟  اگر چنین است، آیا آگاهی انسان به نحوی برتر از سایر گونه هاست؟

توک تامپسون استاد انسان شناسی گفت: من همیشه نگران قرار دادن چیز‌ها در یک سلسله مراتب مستقیم هستم. نگاه کردن به اطراف و تحت تأثیر قرار گرفتن از کار‌هایی که انسان‌ها انجام داده اند آسان است.ما آیفون و کامپیوتر داریم، اما واقعاً این چیزی نیست که ما را وادار می‌کند تا بیشتر وقت خود را به عنوان گردآورنده اطلاعات سپری می‌کنیم. ما به دنبال ایجاد تغییر و حالات هستیم و اهدافی را تعقیب می‌کنیم.

یک مطالعه جدید وجود دارد که نشان می‌دهد گوریل‌ها دوست دارند به دور خود بچرخند تا دچار سرگیجه شوند تا آن حالت تغییر یافته هوشیاری را تجربه کنند؛ بنابراین ممکن است ما در این موضوع تجربه تغییرات تنها نباشیم. واقعاً چگونه بفهمیم که چیزی آگاهانه است؟

داماسیو گفت: برای من آزمون همیشه با احساسات شروع می‌شود. احساسات ایستا رویداد‌های آغازین آگاهی هستند. آن‌ها آزمایشی هستند که آیا یک موجود یا ارگانیسم هوشیار است یا نه. اگر آن ارگانیسم احساسی مانند راحتی یا ناراحتی را به شکلی قابل لمس داشته باشد، پس آگاه است. اگر هیچ نشانه‌ای وجود نداشته باشد که آن عنصر رنج احتمالی یا شادی و لذت بالقوه وجود دارد و درک می‌شود، پس آگاهانه نیست.

آیا روزی خواهیم توانست تمام آگاهی خود را در حافظه‌ای همراه بارگیری کنیم و با بکارگیری آن برای همیشه و جاودان زندگی کنیم، مثل یک هوش مصنوعی و زندگی تا ابد را تجربه کنیم؟ تامپسون پاسخ می‌دهد: فکر نمی‌کنم بتوانیم، همه چیز مقطعی و گذراست.

 

منبع : صدآنلاین 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه