بخشنامه کاهش تعرفه دندانپزشکی

بخشنامه کاهش تعرفه دندانپزشکی

به گزارش خبربان : بخشنامه کاهش تعرفه دندانپزشکی

بخشنامه کاهش تعرفه دندانپزشکی – به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، محمد ملک‌زاده در نشست با روسای مراکز بهداشتی استان بر غربالگری و مراقبت فعال دیابت و فشار خون تاکید کرد و گفت: خدمات دندانپزشکی  غربالگری دیابت و فشارخون سه موضوع مهمی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی در ادامه به مهمترین علل مرگ و میر کودکان اشاره و عنوان کرد: تصادفات و خفگی در اثر غفلت والدین علت مرگ میر کودکان است.

وی در ادامه در خصوصب خشنامه کاهش تعرفه دندانپزشکی  در مراکز بهداشتی استان گفت: تعرفه دندانپزشکی در مراکز بهداشتی کمتر از مراکز شهری و خصوصی است لذا حتماً واحد های دندانپزشکی در مراکز بهداشت استان فعال و به مردم اطلاع‌رسانی شود.

ملک‌زاده با اشاره به اینکه تا اردیبهشت ماه سال آینده با استفاده از ظرفیت استان و گروه‌های جهادی جمعیت زیر ۱۴ سال و مادران باردار و شیرده به صورت رایگان از خدمات دندانپزشکی بهره مند می شوند، افزود: بخشنامه کاهش تعرفه دندانپزشکی در مراکز بهداشتی اعلام شود تا مردم در جریان قرار گرفته و برای استفاده از خدمات دندانپزشکی مراجعه کنند.

وی اجرای طرح پزشک خانواده شهری را لازمه استان دانست و بر فراهم کردن زیرساخت‌ها برای اجرای این طرح تاکید کرد.

ملک‌زاده در ادامه به شیوع موج هفتم کرونا در اروپا و شرق آسیا اشاره و یادآور شد: با توجه به وضعیت بیماری کرونا احتمال دارد ظرف دو سه ماه آینده کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد در گیر موج هشتم کووید۱۹ شوند لذا از هم اکنون بر رعایت پروتکل های بهداشتی در مراکز و کانون تجمعات تاکید و مردم نسبت به همه‌گیری این بیماری حساس شوند.

تازه ترین آمار از مبتلایان به فشار خون و دیابت

همچنین امیر رشیدی معاون فنی مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد به جمعیت دارای بیماری فشار خون استان اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر ۱۴ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال به فشار خون بالا مبتلا هستند که پیش بینی می شود این آمار ۲۳ درصد باشد.

رشیدی عنوان کرد: ۱۷ درصد جمعیت روستایی و ۱۲ درصد جمعیت شهری دچار فشار خون بالا هستند که نیاز است مراکز بهداشتی در این زمینه فعال و ضمن شناسایی مراقبت های لازم را انجام دهند.

رشیدی در ادامه در خصوص مبتلایان بیماری دیابت یادآور شد: ۷ درصد جمعیت بالای ۳۰ استان دیابت دارند که پیش بینی می شود این آمار ۹ درصد باشد ضمن اینکه ۶.۳ درصد شهری و ۶ درصد جمعیت روستایی درگیر دیابت هستند که می طلبد مراکز بهداشتی نسبت به شناسایی بیماران دیابتی اهتمام لازم را داشته باشد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان با اشاره به اینکه تعرفه خدمات دندانپزشکی ۶٠ درصد کاهش یافته اما به مردم اطلاع رسانی نشده گفت: مراکز بهداشتی در این زمینه اطلاع رسانی لازم را انجام دهند تا مردم برای دریافت خدمات دندانپزشکی به مراکز مراجعه کنند.

وی با اشاره به اجرای طرح ارائه خدمات دندانپزشکی به کودکان زیر ۱۴ سال، مادران شیرده و زنان باردار افزود: از سوم دی ماه طرح ارائه خدمات دندانپزشکی به کودکان ۶ تا ۱۴ سال مادران باردار و زنان شیرده را آغاز کردیم و مراکز بهداشتی باید حداقل روزانه به سه نفر از گروه‌های هدف خدمات دندانپزشکی ارائه دهند که در حال حاضر بویراحمد و باشت فعال شده و انتظار می‌رود سایر شهرستان‌ها نیز در این زمینه فعال شوند.

رشیدی در ادامه با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده شهری و نظام ارجاع الکترونیک گفت: در حال راه‌اندازی زیرساخت ها برای اجرای طرح پزشک خانواده شهری هستیم که در این طرح به ازای هر ۳ هزار نفر یک پزشک خانواده در نظر گرفته می شود.

وی در ادامه به مشکلات طرح پزشک خانواده روستایی اشاره و عنوان کرد: عدم رعایت نسبت پزشک به بیمار، نبود رادیولوژی، کمبود پزشک و مامای جانشین، مشکلات آزمایشگاهی، دستی بودن پایش الکترونیک از جمله مشکلات طرح پزشک خانواده روستایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه