آیا نوشتن رسید بیمه قبل از اتمام درمان اخلاقی است؟

آیا نوشتن رسید بیمه قبل از اتمام درمان اخلاقی است؟

سؤال: اگر دندانی را برای روکش کردن آماده کنم، می‌توانم اظهارنامه بیمه را قبل از سمنت کردن روکش در دهان بیمار پر کنم؟

پاسخ: ما در طول سال با این سؤال سر و کار داریم؛ اما در آخرین ماه سال و قبل از اتمام قرارداد بیمه، این سؤالات بیشتر مطرح می‌شوند.

به طور کلی، دو موضوع را در این زمینه باید مد نظر قرار داد: اخلاق و قانون. اولاً شما باید نسبت به قوانین بیمه یا قوانین ایالتی که در آن مطب دارید در مورد شرایط و زمان پر کردن اظهارنامه‌ی بیمه برای پروتزهای ثابت مانند روکش آگاه باشید. آیا بیمه‌ای که بیمار با آن قرارداد دارد تاریخ آماده شدن پروتز را به معنای تاریخ ارائه‌ی خدمت می‌داند یا روزی روکش سمنت شده است؟

تمام بیمارانی که از بیمه طلبکار هستند، خواهان این هستند که بیشترین میزان پولی که پرداخته‌اند را پس بگیرند. اگر بخواهیم واقعیت را در نظر بگیریم، میزان پولی که بیمار پرداخت می‌کند می‌تواند بر پذیرش درمان توسط او تأثیر بگذارد. تعداد کمی از بیماران این موضوع را متوجه می‌شوند که بیمه در حقیقت توافقی بین خود آن‌ها، کارفرما یا شخص بیمه‌کننده و شرکت بیمه است. متأسفانه بسیاری از بیماران مدیریت مطب و کارکنان را به خاطر دیرکرد، نپذیرفتن یا قصور بیمه مقصر می‌شمارند.

ثانیاً اصل بنیادی اخلاقی که سؤال شما به ذهن متبادر می‌کند، اصل «صداقت» کد ADA است که می‌گوید: «دندانپزشکان تعهد اخلاقی دارند با بیماران با صداقت و به دور از فریب برخورد کنند.» در بخشی از این کد به موضوعاتی اشاره شده است که به سوال شما ارتباط دارد:

«دندانپزشکی که برای شخص ثالث (شخصی که در شرکت بیمه حق بیمه دریافت می‌کند، ریسک‌های مالی را محاسبه می‌کند، فاکتورهای بیمه را پرداخت می‌کند یا خدمات اجرایی را انجام می‌دهد) با ذکر تاریخ‌های نادرست، با هدف کمک به بیمار برای به دست آوردن منافع بیشتر، اظهارنامه‌ای را به گونه‌ای بنویسد که در غیر از آن، آن منافع به بیمار تعلق نیابند، به اظهارات فریبنده و غیراخلاقی و اشتباه متهم می‌شود.»

به علاوه، دندانپزشکانی که فرم اظهارنامه ADA را پر کرده‌اند مطابق بخشی از آن به این موارد متعهد شده‌اند: «بدین وسیله گواهی می‌دهم خدمات درمانی که تاریخ آن‌ها ثبت شده در حال انجام هستند (در مورد خدماتی که نیاز به مراجعات متعدد دارند) یا کامل شده‌اند و قیمت‌هایی که ذکر شده‌اند، هزینه واقعی هستند که از بیمار دریافت کرده‌ام.»

در مورد شما، از آنجایی که دندان آماده شده و طرح درمان گذاشتن روکش است، به نظر می‌رسد کار اخلاقی و قانونی، نوشتن یک گزارش برای اظهارنامه بیمه باشد. با این حال، مقدمه‌ی کد ADA می‌گوید: «اگرچه اخلاق و قانون با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند، یکسان نیستند. ممکن است تعهدات اخلاقی بر وظایف قانونی برتری یابند.» بنابراین چنین استنباط می‌شود که پاسخ اخلاقی به این سؤال بستگی به خود دندانپزشک و طرح درمان دارد. اگر دندانپزشک برای روکش که به‌موقع آماده شده؛ اما به دلایل منطقی تا بعد از اتمام قرارداد بیمار سمنت نشده اظهارنامه بیمه بنویسد؛ این کار اخلاقی است.

البته موضوع بسیار مهم این است که بعد از نوشتن اظهارنامه چه اتفاقی می‌افتد. اگر روکش هیچ‌وقت چسبانده نشود چه؟ دندانپزشکان از نظر اخلاقی و قانونی وظیفه دارند هزینه‌هایی که پیش از اتمام خدمات پرداخت شده و آن خدمت به سرانجام نرسیده است را بازگردانند. این می‌تواند موضوع یک «گاهِ اخلاق» دیگر باشد؛ اما در پاسخ به سؤال شما، من فکر می‌کنم شما حق دارید هزینه‌های لابراتوار و سایر هزینه‌هایی که متحمل شده‌اید را به نحو منصفانه‌ای پیگیری کنید. درخواست بازپرداخت از شخص ثالث در زمان مناسب ممکن است کار سختی باشد؛ اما اخلاقی است. بسیاری از دندانپزشکان با نوشتن اظهارنامه در تاریخی که تاج دندان را می‌چسبانند از این چالش‌های اخلاقی اجتناب می‌کنند. انتخاب با شماست.

*«گاهِ اخلاق» توسط اعضاء شورای اخلاق، امور قضایی و آئین‌نامه انجمن دندان‌پزشکی آمریکا با همکاری ژورنال این انجمن تهیه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه