مراحل ایمپلنت دندان؛ قالب گیری ایمپلنت چند مرحله دارد؟ + 6 مرحله ایمپلنت با فیلم

ایمپلنت

دسترسی سریع به عناوین این مطلب

  • آشنایی با ایمپلنت دندان
  • چه کسانی کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان هستند؟
  • مراحل انجام ایمپلنت دندان
  • فیلم مراحل ایمپلنت دندان
  • مراحل ایمپلنت فوری
  • مراحل قالب گیری روکش ایمپلنت
  • سوالات متداول

به دلایل متعددی ممکن است، یک و یا دو دندان خود را از دست بدهید. جای خالی دندان علاوه بر اینکه اثر منفی بر زیبایی دندان ها و لبخند دارد، می تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد. برای پر کردن این جای خالی می توانید از یک روش پیشرفته به نام ایمپلنت دندان، کمک بگیرید. در ادامه مقاله شما را به طور کامل با مراحل ایمپلنت دندان آشنا خواهیم کرد.

آشنایی با ایمپلنت دندان

 

در صورتی که یک و یا چند دندان از دست رفته دارید، می توانید با کمک یک روش بسیار پیشرفته و عالی، این نقص را درمان کنید. ایمپلنت همانند یک پیچ درون استخوان فک قرار گرفته و همانند ریشه دندان عمل می کند. برای کاشت ایمپلنت دندان نیازی به تراشیدن دندان های کناری نمی باشد و به همین جهت آسیبی به دندان ها وارد نمی شود. در واقع، بهترین گزینه برای پر کردن جای خالی دندان ها، ایمپلنت دندان می باشد که شباهت بسیار زیادی به دندان های طبیعی دارد. همچنین بعد از کاشت ایمپلنت، بیمار هیچ مشکلی در غذا خوردن و تکلم خود نخواهد داشت.

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان هستند؟

به طور کلی افرادی به دنبال ایمپلنت دندان می روند که یک و یا چند دندان نداشته باشند و یا دارای دندان آسیب دیده باشند. همچنین کسانی که قصد انجام ایمپلنت دندان را دارند، باید بهداشت دهان و دندان خوب و سلامت جسمی مناسبی داشته باشند. علاوه بر این ها داشتن استخوان کافی برای نگهداری از ایمپلنت، بسیار پر اهمیت است. برای اینکه بدانید شما فرد مناسبی برای کاشت ایمپلنت دندان هستید، باید با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی، تمامی این شرایط را با دندانپزشک خود مطرح کنید.

مراحل انجام ایمپلنت دندان

به طور کلی کاشت ایمپلنت دندان فقط قرار دادن دندان مصنوعی در دهان نمی باشد و یک جراحی پیشرفته و تخصصی است. در واقع نوعی جراحی سرپایی، اما تحت بیهوشی و در چندین مرحله می باشد. جراحی ایمپلنت جایگزینی عالی برای پروتز های سنتی شده است. در ادامه شما را با مراحل کاشت ایمپلنت دندان آشنا خواهیم کرد:

  1. مشاوره اولیه

     

    در این جلسه باید در مورد تمام مسائل مهم با دندانپزشک خود مشورت کنید. در صورتی که حساسیت های خاصی دارید، آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید. در این مرحله دندانپزشک وضعیت دهان و دندان شما را به کمک معاینه و رادیوگرافی های گرفته شده، بررسی می کند و در ادامه روش درمان، مراحل، زمان بندی، هزینه و تمام جزئیات را برای شما شرح خواهد داد. قبل از شروع درمان اصلی، اگر بیمار دارای دندان آسیب دیده باشد، دندانپزشک ابتدا با بی حسی موضعی به درمان آن می پردازد.

  2. پیوند استخوانی و کشیدن دندان

     

    در صورتی که استخوان تحلیل رفته باشد، مانع از نگهداری و پشتیبانی دندان جدید خواهد شد. بنابراین برای ایمپلنت دندان تراکم استخوان باید به میزان کافی وجود داشته باشد. این مرحله مهمترین بخش در کاشت ایمپلنت دندانی می باشد، زیرا در زمان جویدن غذا، فشار زیادی به استخوان فک وارد می شود و اگر استخوان نتواند پشتیبان خوبی باشد، کاشت ایمپلنت موفقیت آمیز نخواهد بود. در واقع این مرحله برای تمام افراد انجام نمی شود و تنها کسانی که نیاز به این پیوند دارند، پیوند استخوان فک برای آن ها انجام می گیرد. با توجه به شرایط بیمار این مرحله ممکن است بین 4 تا 12 ماه زمان ببرد. پیوند استخوان برای ایمپلنت به دو روش لیفت سینوس و ریج افزایی انجام می شود که در زیر به آن ها اشاره شده است:

    1. لیفت سینوس

      حفره ای در فک بالا که به مجرای تنفسی متصل می باشد، سینوس است. زمانی که استخوان عمودی دندان های آسیای فک بالا تحلیل رفته باشند، جراحی لیفت سینوس مورد استفاده قرار می گیرد. این تحلیل به دلایل متعددی مانند پوسیدگی دندان های آسیا و یا ایجاد عفونت به وجود می آید. برای اینکه نبود تراکم کافی استخوان برای کاشت ایمپلنت دندان مشکلاتی را ایجاد می کند، در نتیجه این نوع پیوند استخوان برای جلوگیری از این مشکلات انجام می شود

    2. افزایش ریج

      در این روش، پهنای استخوان فک و یا ارتفاع استخوان فک را اضافه می کنند. زمانی که استخوان فک از دست رفته باشد، قدرت و توان کافی برای نگهداشتن ایمپلنت دندان ندارد و در این صورت برای جلوگیری از این مشکل، از افزایش ریج کمک می گیرند.

  3. قرار دادن ایمپلنت

     

    بعد از اینکه وضعیت تراکم استخوان مشخص شد، شرایط برای کاشت ایمپلنت مهیا شده است. در این زمان بیمار تحت بیهوشی کامل قرار گرفته است و دندانپزشک، ایمپلنت را درون استخوان فک قرار می دهد که این کار حدود 1 تا 2 ساعت زمان می برد. بعد از اینکه ایمپلنت درون استخوان فک قرار گرفت، حدود 5 ماه برای فک پایین و حدود 7 ماه برای فک بالا، زمان می برد تا بهبودی حاصل شود که پس از بهبودی کامل بیمار برای مرحله ی بعدی آماده خواهد شد.

  4. قرار دادن هلینگ کپ یا تاج موقت

     

    در این مرحله، دندانپزشک یک تاج موقت و یا هلینگ کپ را بر روی ایمپلنت دندان قرار می دهد. این کار به بهبود بافت لثه کمک خواهد کرد. در واقع تاج موقت، یک قطعه فلزی می باشد که حدود 10 تا 14 روز در دهان باقی می ماند و وظیفه آن این است که لثه ها را از ایمپلنت دور نگه دارد. بعد از گذشت مدت زمان، دندانپزشک آن را برداشته و وارد مرحله بعدی می شود.

  5. قرار دادن Abutment

     

    این بخش برای پشتیبانی از تاج به ایمپلنت پیچ می شود. در این زمان بافت در حال بهبود است و دندانپزشک تاج موقت را بر روی ایمپلنت قرار می دهد. تاج موقت حدود 4 تا 6 هفته در دهان باقی می ماند و در این مدت تاج دائمی ساخته می شود.

  6. قرار دادن تاج دائمی

     

    در این مرحله تاج دائمی آماده شده است. دندانپزشک یا تاج را به داخل abutmeny پیچ می کند و یا آن را در جای خود می چسباند که در اکثر شرایط مورد دوم ترجیح داده می شود. تاج دندان می تواند قابلیت جابه جایی داشته باشد و یا به صورت ثابت قرار داده شود. تاج دندان با قابلیت جا به جایی، سفید و با مواد پلاستیکی صورتی رنگ که شبیه به دندان های طبیعی و بافت لثه می مانند، می باشد. به همین جهت برای تمیز کردن روزانه قابلیت برداشت از دهان وجود دارد. تاج دندان ثابت داخل ایمپلنت پیچ شده و یا در محل خود چسبانده می شود و بیمار نمی تواند آن را از دهان خود خارج کند.

فیلم مراحل ایمپلنت دندان

این مطلب به زودی به روز رسانی می شود.

مراحل ایمپلنت فوری

همانطور که در مقاله ایمپلنت دندان بیان شد، یک روش دیگر به نام ایمپلنت فوری وجود دارد. زمانی که بیمار تمام شرایط لازم را به طور مناسب داشته باشد و از تراکم استخوان کافی برخوردار باشد، می تواند از این روش استفاده کند. در این روش، در جلسه اول کاشت ایمپلنت انجام شده و روز بعد روکش و پروتز به شکل موقت در دهان قرار داده می شوند. تقریبا افرادی که تنها به فکر زیبا کردن دندان های خود هستند، نیازی به گذراندن تمامی مراحل ایمپلنت ندارند و در یک مرحله می توانند دندان های زیبای مورد نظر خود را به دست آوردند. اما این نکته حائز اهمیت است که تا حد زیادی، رضایت کافی بعد از جراحی وجود نخواهد داشت. روکش های موقتی که بر روی ایمپلنت قرار داده می شوند، اندازه ی کوتاه تری نسبت به دندان های مجاور خود دارند که به همین جهت فشار زیادی به آن ها وارد نخواهد شد. در ادامه درمان، بعد از جوش خوردن استخوان و ایمپلنت، روکش نهایی بر روی دندان ها قرار می گیرد. در واقع می توان گفت برترین مزیت این روش نسبت به طی کردن مراحل ایمپلنت، ظاهر طبیعی دندان ها در همان جلسه اول می باشد.

مراحل قالب گیری روکش ایمپلنت

 

به همان اندازه که کاشت ایمپلنت دندان اهمیت و دقت زیادی دارد، مراحل ساخت روکش ایمپلنت نیز، از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار می باشد، زیرا در انتهای مراحل ایمپلنت دندان، از روکش استفاده می شود. به همین دلیل این کار توسط دندانپزشک متخصص و دارای مهارت انجام شود. برای قالب گیری ایمپلنت دندان، دو روش تری باز و تری بسته استفاده می شود. برای قالب گیری به روش تری باز، ایمپرشن کوپینگ روی فیکسچر قرار داده شده و ماده قالب گیری در اطراف آن ریخته می شود. در ادامه این مواد داخل تری قالب گیری ریخته می شوند. منظور از ایمپرشن کوپینگ قسمتی است که برای عملیات قالب گیری روی ایمپلنت قرار داده می شود و در واقع مکان روکش دندان را تعیین می نماید. فیکسچر نیز، در یک موقعیت مشخص، قطعه مورد نظر را در جای خود نگه می دارد. در ادامه این کار ها، قالب در دهان قرار داده شده و مدتی در دهان باقی می ماند. در این زمان احتمال بیرون ریختن بخشی از ایمپرشن از داخل تری وجود دارد که نباید تری از دهان برداشته شود. در این زمان با باز کردن پیچ ایمپرشن، تری از دهان برداشته می شود. در انتها قالب آماده شده به لابراتوار ارسال می شود تا روکش نهایی ساخته شود تا در آخرین مراحل کاشت ایمپلنت دندان مورد استفاده قرار بگیرد.

سوالات متداول

  1. عملکرد ایمپلنت چگونه است؟

    شاید ایمپلنت های تکی دقیقا مانند دندان های طبیعی نباشند و زاویه و رنگ آن ها کمی تفاوت داشته باشد، اما بسیار واقعی به نظر می رسند. با مراقبت های درست از ایمپلنت دندان، تا 25 سال و شاید تا همیشه دوام و ماندگاری خواهد داشت.

  2. آیا کاشت ایمپلنت دندان درد دارد؟

    کاشت ایمپلنت دندان در بیهوشی انجام می شود، بنابراین در حین درمان دردی احساس نخواهد شد. اما بعد از آن تا حدود 10 روز احساس درد و ناراحتی وجود خواهد داشت که با مصرف دارو های تجویز شده توسط دندانپزشک کاهش می یابد. همچنین استفاده از کمپرس یخ، تاثیر زیادی بر کاهش درد دارد. اما این نکته اهمیت دارد که تحمل درد در افراد مختلف باهم فرق می کند.

  3. زمان کاشت ایمپلنت فوری به چه صورت است؟

    در روش ایمپلنت فوری، بعد از کشیدن دندان در همان جلسه ایمپلنت کاشته می شود. شاید به نظر شما این روش، بسیار راحت و ایده آل به نظر برسد، اما ایمپلنت فوری برای تمام افراد قابل استفاده نمی باشد. اگر بیمار عفونت فعالی در دهان خود داشته باشد، ایمپلنت فوری، روش مناسبی برای او نیست، اما اگر شرایط برای این کار مساعد باشد، بعد از کاشت ایمپلنت در جلسه اول، دندانپزشک یک تاج موقتی برای بیمار نصب می کند تا تاج دندان دائمی آماده گردد.

 

منبع : دکتر فاطمه لبافی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه