ژل تسکین دهنده درد لثه کودکان و نوزادان هنگام رویش دندان

لثه

خارج شدن دندان از لثه یکی از بزرگترین رویدادهای مهم در رشد کودک و خاطرات اولین دندان نمایی از دندان تازه است که تا همیشه به یاد مانده و ارزشمند می‌باشد. برخی از کودکان در طول این دوران کمی احساس ناراحتی خواهند داشت و گاهی هیچ احساسی ندارند، اما در برخی از کودکان، این دوران سخت است و منجر ناراحتی کودک شما می‌شود.

ژل تسکین دهنده درد لثه، به سرعت درد و ناراحتی دندان را برطرف می‌کند.

دندان کودکان چه زمانی رشد می‌کند؟


دندان در آوردن کودک معمولاً در حدود چهار تا هشت ماهگی در لثه جلو و پایین شروع می‌شود و تا سن 30 – 36 ماهگی، تا زمانی که آخرین گروه از دندان‌های آسیا ظاهر می‌شوند، ادامه دارد. در طول دوره بیرون آمدن دندان‌ها علائمی مانند کج‌خلقی ، اختلال در خواب، ورم یا التهاب لثه، ریزش آب از دهان، کاهش اشتها، خارش اطراف دهان، تب خفیف، اسهال، افزایش گاز گرفتن و مالیدن لثه و حتی مالیدن گوش بروز می‌کند. با توجه به مقاله‌ای در مجله دندانپزشکی بریتانیا، حدود 70 تا 80 درصد از والدین این علائم را گزارش داده‌اند. چرا همه کودکان این علائم را تجربه نمی‌کنند؟ برای یافتن پاسخ این سوال، این مقاله را تا انتها بخوانید.

دندان کودکان چه زمانی رشد می‌کند؟علائم دندان در آوردن


تحقیقات نشان می‌دهد که دندان در آوردن از حدود شش ماهگی آغاز می‌شود. این زمانی است که کارایی سیستم ایمنی که کودک از مادر از طریق جفت دریافت کرده است، کاهش می‌یابد؛ به این معنا که سیستم ایمنی نوزاد تثبیت شده است. در طول این دوران، نوزادان نسبت به عفونت‌های خفیف آسیب‌پذیر هستند. به همین دلیل، علائم دندان درآوردن ممکن است با یک بیماری ساده یا سرماخوردگی و یا بالعکس اشتباه گرفته شود. این موضوع توضیح می‌دهد که چرا تنها  70 – 80 درصد از والدین علائم دندان درآوردن نوزادان را گزارش می‌دهند؛ این احتمال وجود دارد که آن 20 – 30 درصد از والدین، علائم را به بیماری خفیف یا سرماخوردگی مرتبط می‌دانند.

در ادامه لیستی از علائم متداول دندان در آوردن که بیشتر مشاهده شده است، همراه با روش‌هایی که می‌توان در خانه به کودک کمک کرد و همچنین زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید، بیان شده است:

  • زودرنجی
  • ریزش آب از دهان / خارش پوست
  • سرفه
  • گاز گرفتن و مک زدن
  • تب خفیف
  • مالش گونه و کشیدن گوش
  • اسهال

ژل‌های تسکین دهنده درد لثه


ژل‌های تسکین دهنده بدون شکر برای درد لثه، در داروخانه و بدون نسخه در دسترس است – آنها حاوی یک بی‌حس کننده موضعی ملایم هستند که ناحیه دردناک را بی‌حس می‌کنند. این دارو برای کودکان با سن بالاتر از 4 ماه کاربرد دارد.

ژل‌های تسکین دهنده درد لثهاگر کودک پس از استفاده از ژل تسکین دهنده درد لثه هنوز احساس ناراحتی می‌کند، می‌توانید از داروی بدون شکر پاراستامول یا ایبوپروفن مخصوص کودکان استفاده کنید. اگر سن کودک کمتر از سه ماه است، داروی ایبوپروفن به او ندهید.

برای دریافت اطلاعات و اطمینان از مصرف ژل و تسکین دهنده درد لثه با پزشک تماس بگیرید. همیشه از دستورالعمل روی جعبه دارو و بسته بندی پیروی کنید. مطمئن شوید که مقدار مناسب و پیشنهادی دارو را مصرف می‌کنید. در صورتی که در این مورد مطمئن نیستید، با پزشک یا داروساز صحبت کنید.

هرگز محصولاتی که مناسب بزرگسالان یا کودکان با سنین بالاتر است، به کودک ندهید. این محصولات برای تسکین علائم دندان در آوردن کودک مناسب نیستند.

چگونه از ژل تسکین دهنده درد لثه در کودکان استفاده کنیم؟


مقداری از ژل تسکین دهنده درد لثه را به اندازه یک نخود، روی انگشت خود قرار دهید و آن را به آرامی و چندین بار در روز روی لثه کودک بمالید، دقت کنید تعداد دفعات آن نباید بیش از 4 بار در روز باشد. غذا یا آشامیدنی باعث شستشوی ژل خواهد شد. می‌توانید 15 دقیقه پس از اعمال ژل روی لثه کودک، به او غذا یا آشامیدنی بدهید.

چگونه از ژل تسکین دهنده درد لثه در کودکان استفاده کنیم؟ژل تسکین دهنده درد لثه را با استفاده از انگشت تمیز روی لثه ماساژ دهید، اینکار درد را بسرعت برطرف می‌کند. سعی کنید از محصولاتی که بدون شکر و بدون رنگ هستند استفاده کنید، همچنین لازم است قبل از مصرف مقدار دوز توصیه شده و تاریخ انقضای آن را بررسی کنید.

ژل تسکین دهنده درد لثه کودکان چگونه عمل می‌کند؟


ترکیبات فرمولی آن با توجه به هدف آبرسانی و آرام‌بخشی غشاء مخاطی دهان انتخاب شده است، به عنوان مثال گیاه پنیرک که خواص ضدالتهابی دارد و می‌تواند درد لثه را برطرف کند، در حالی که پنتنول به بازسازی غشاء مخاطی کمک می‌کند.

مزایای اصلی ژل تسکین دهنده درد لثه کودکان چیست؟


  • با دندان سازگار می‌باشد.
  • طعمی خوشایند دارد.
  • بکار گیری دستورالعمل ژل آسان است.
  • از شیرین کننده طبیعی استفاده شده است.
  • بدون شکر است.
  • بدون الکل است.
  • برای کودکان تازه متولد شده نیز قابل استفاده است.
  • مناسب افراد گیاهخوار می‌باشد(هیچ ماده با منشاء حیوانی در آن وجود ندارد).

آیا می‌توان ژل تسکین دهنده درد لثه کودکان را در یخچال نگهداری کرد؟


بله، این محصول را می‌توان در یخچال (دمای 4 – 8 درجه سانتیگراد) نگهداری کرد. بنابراین، تاثیرات خنک کنندگی آن نیز باعث آرام‌بخشی و بهبود التهاب لثه می‌شود.

راه‌های دیگر تسکین درد لثه در کودکان


در آغوش گرفتن

هنگامی که کودک روزهای سخت دندان در آوردن را سپری می‌کند، مراقبت و در آغوش گرفتن بیشتر کودکان، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. اگر کودک پریشان  و آزرده باشد، نوازش و در  آغوش گرفتن، او را آرام کرده و به کودک اطمینان خاطر می‌دهد.

راه‌های دیگر تسکین درد لثه در کودکانمالش لثه کودک

لثه کودک را به آرامی با یک انگشت تمیز ماساژ دهید، اینکار می‌تواند آنها را آرام کرده و کمی از ناراحتی آنها را تسکین دهد. اینکار را هنگامی که قصد مالش ژل تسکین دهنده درد مانند ژل بونژلا را دارید، انجام دهید، زیرا تاثیر اضافی پس از مصرف آن، تسکین درد را فراهم خواهد کرد.

حلقه دندانی

کودکانی که در حال دندان در آوردن هستند، دوست دارند  هرچیزی را بجوند و گاز بگیرند – بسیاری از مادران می‌دانند که حلقه دندانی استریل شده کارآمد است و می‌تواند در واقع به دندان کمک کند تا از محل خود خارج شود. بهتر است که حلقه دندانی که با مایع پر شده را ابتدا در یخچال قرار دهید. مطمئن شوید که حلقه تمیز است و منجمد نشده است.

جویدن غذا

اگر کودک بالاتر از شش ماه سن دارد، می‌توانید بیسکوییت‌های بدون شکر یا نان سوخاری بدون شیرینی را امتحان کنید. به عبارتی دیگر، برخی از کودکان دوست دارند که تکه‌های نان سرد یا تکه‌های هویج را گاز بگیرند. هر چیزی را که برای کودک انتخاب می‌کنید، حتماً تحت نظارت خود انجام شود، زیرا نمی‌توانند تکه‌های بزرگ را بجوند، و ممکن است باعث خفگی کودک شود. همچنین ترجیح بر این است که از غذاهای بسیار سفت استفاده نکنید، زیرا باعث کبودی لثه و درد بیشتر آن می‌شود.

غذاهای سرد

سرما به بی‌حس شدن لثه و کاهش درد کمک می‌کند، از این رو ماست خنک، پوره سیب غیرشیرین یا دیگر غذاهای کودک می‌تواند کمک کننده باشد. حتماً از عدم انجماد غذا اطمینان حاصل کنید.

نوشیدنی خنک

نوشیدنی خنک نیز می‌تواند تمام نواحی دهان را تسکین دهد. سعی کنید که آب جوشیده یا شیر مادر و یا شیر خشک را در یخچال نگهداری کنید.

داروی کودک (مسکن)

برخی از داروها ویژه کودکان طراحی شده است. به عنوان مثال، نوروفن مخصوص نوزادان را می‌توان برای کودکانی که سه ماهه (بیش از 5 کیلوگرم) یا بیشتر هستند بکار برد و برای تسکین درد دندان درآوردن و کاهش تب بالا مورد استفاده قرار داد. با این حال، اگر تب ادامه یافت بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا عوامل احتمالی دیگر بررسی شود. (شامل ایبوپروفن ، همیشه برچسب آن را بخوانید)

تسکین چانه دردناک

ریزش شدید آب از دهان که ناشی از دندان در آوردن است، باعث تحریک چانه و سینه کودک می‌شود که ممکن است این ناحیه خشک شده و دچار ترک و زخم شود. سعی کنید تا جایی که امکان دارد، پوست را خشک نگه دارید (می‌توانید از پیش بند کمک بگیرید) و لباس‌های مرطوب کودک را تعویض کنید. استفاده از یک کرم ساده می‌تواند به نرم و لطیف شدن پوست آنها کمک کند و پوست آسیب دیده را بهبود بخشد.

چه زمانی برای مشکل دندان در آوردن کودک به پزشک مراجعه کنیم؟


پزشک معمولاً برای ارتباط تب و اسهال کودک به دندان در آوردن تردید دارد. اما بسیاری از والدین اطمینان دارند که علت اسهال و تب خفیف کودک (کمتر از 101 درجه فارنهایت) به دلیل دندان در آوردن اوست.

از لحاظ نظری، این احتمال وجود دارد. بلع بیش از حد بزاق دهان ممکن است باعث آسیب معده و حالت اسهال در کودک شود. التهاب در هر ناحیه‌ای از بدن باعث افزایش دمای بدن می‌شود.

اما این علائم ممکن است به دلیل ویروس یا عفونت ایجاد شوند، زیرا دندان هنگامی شروع به رشد می‌کند که سیستم ایمنی که کودک از بدن مادر گرفته ، ضعیف می‌شود.

اگر کودک بیشتر از سه روز دچار تب خفیف یا شدید همراه با علائم شدید دیگری باشد، زمان آن است که به پزشک مراجعه کنید.  اگر مدفوع کودک با دو بار عملکرد روده، آبکی یا رونده باشد و یا اگر کودک بیش از چند روز از خوردن غذا امتناع کند، بهتر است به پزشک اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که عفونت گوش در کودکان نیز مانند دندان در آوردن کودک، درد شدید و ناگهانی در گوش ایجاد می‌کند. اگر تصور می‌کنید که ناراحتی کودک چیزی بیشتر از دندان در آوردن است، و دچار تب نیز هست، بخصوص هنگامی که دراز می‌کشد یا غذا می‌جود یا دچار عفونت یا زخم در آن نواحی است، به متخصص کودک مراجعه کنید.

 

 

منبع : دانیال روژ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه