وزارت بهداشت: میزان نشت اشعه در بیمارستان کرمانشاه در محدوده طبیعی بود

اشعه

معاون درمان وزارت بهداشت ضمن رد شایعاتی درباره نشت اشعه رادیوتراپی در بیمارستان امام رضا(ع) گفت: با بررسی کارشناسان سازمان انرژی اتمی، مشخص شد میزان نشت اشعه و دوزی که شناسایی شد در محدوده طبیعی بوده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری اول دنت،‌ سعید کریمی در اجلاس معاونان درمان دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور درباره اخبار و شایعات فضای مجازی مبنی بر نشت زیاد اشعه در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه، اظهار کرد: متاسفانه مدتی پیش سرقت سرب‌های رادیوتراپی در بیمارستان کرمانشاه اتفاق افتاده بود و افراد متخلف هم دستگیر شده‌اند؛ گفته شده بود که افرادی، خارج از میزان استاندارد، با اشعه تماس داشتند اما با بررسی کارشناسان سازمان انرژی اتمی، مشخص شد میزان نشت اشعه و دوزی که شناسایی شد در محدوده طبیعی بوده است لذا پرتوگیری و نشت اشعه خارج از حد استانداردهای بین المللی در محل‌هایی که نگرانی دانشجویان، پرسنل و اینترن‌ها بود، اتفاق نیفتاده است.

وی در ادامه این اجلاس از رکورد زدن پیوند عضو سالانه در کشور خبر داد و گفت: رکورد پیوند عضو سالانه کشور در سال 1401 شکسته شد و تعداد پیوند در سال گذشته 3510 مورد بود.

وی با اشاره به این‌که در این اجلاس راهکارهایی برای ارتقای پیوند ارائه می‌شود، افزود: دیالیز برای بیماران خیلی مشکلات ایجاد کرده و هزینه‌های بالایی دارد؛ همچنین کیفیت زندگی و طول عمر بیماران را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در طی 5 سال یک بیماری دیالیز 7 برابر بیمار پیوندی هزینه دارد.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: در پیوند عضو حدود 50 درصد کار فرهنگی بوده و استقبال مردم مهم است؛ 30 درصد زیرساختی و 20 درصد هم بحث علمی است. در بحث فرهنگی نیازمند کمک صدا و سیما و سمن‌ها هستیم. ما درصدد هستیم زیرساخت‌های لازم واحدهای اهدا و شناسایی عضو در تمامی دانشگاه علوم پزشکی ایجاد شود و دانش کادر درمان در خصوص فرآیند اهدا عضو (شناسایی موارد مرگ مغزی، نگهداری و سایر موارد) افزایش یابد.

وی یادآور شد: هدف این است آمار اهدا عضو، پیوندهای کلیه، کبد، قلب و مغز استخوان را در کشور توسعه دهیم بنابراین از دانشگاه‌هایی که آمار خوبی در این زمینه داشتند تقدیر و راهکارهایی برای دانشگاه‌هایی که آمار کمی دارند نیز ارائه شد.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان این‌که در این اجلاس آخرین مباحث درمانی مرور و وظایف و تکالیف دانشگاه در مباحث مهم جوانی جمعیت، ناباروری، تعرفه و سایر مباحث حوزه درمان ارائه می‌شوند، اظهار کرد: یکی از اقدامات خوب راه‌اندازی 40 مرکز ناباروری سطح 2 در کشور بوده است که باید به عدد 64 تا آبان ماه برسیم. در این زمینه بر آموزش نیروی انسانی، فضای فیزیکی، تجهیزات و امکانات لازم تاکید شد.

ارتباط الکترونیکی سطوح یک تا 3 در نظام ارجاع

کریمی با بیان این که نظام ارجاع در برنامه پزشکی خانواده در سطح دو تقریبا تکمیل شده است، گفت: سامانه الکترونیک ارجاع از سطح یک به سطوح دو و سه به صورت کاملاً هوشمند طراحی، ابلاغ و رونمایی شده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون ارجاع از مراکز سطح یک توسط پزشکان عمومی در بخش بهداشت در مسیرهای مشخص به صورت الکترونیکی کاملا امکان‌پذیر شده است.‌

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: در سطح دو و سه هم که مراکز تخصصی، فوق تخصصی، بیمارستانی و بستری هستند، پذیرش بیماران از طریق سامانه انجام می‌شود و در همان سامانه بازخوراند آنان هم ارائه می‌شود بنابراین اتصال سطوح یک و دو و سه به صورت الکترونیک کاملا انجام شده است و فقط در حال تدوین و ابلاغ مشوق‌هایی برای بیمار و سیستم هستیم.

 

منبع : تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه