مسواک یکبار مصرف چیست و چه کاربردهایی دارد؟

مسواک

در این دنیایی که همه چیز راحت و یکبار مصرف است، جای تعجب نیست که مسواک یکبار مصرف با خمیر دندان مورد توجه مسافران قرار بگیرد. این محصول می‌تواند برای کنترل بوی بد دهان بسیار مفید باشد، چه مسافرت طولانی داشته باشید و چه فقط یک سفر سریع داشته باشید می‌توانید از آن استفاده کنید.

اهمیت مسواک زدن چیست؟


همانطور که همه ما می‌دانیم بسیار ضروری است که بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت شود، نه تنها برای ظاهر دندان‌های خود، بلکه برای سلامت کل دهان و لثه خود باید اینکار را انجام دهید. اگر شما به طور منظم با مسواک زدن از دندان‌های خود مراقبت نمی‌کنید، به احتمال زیاد مجبور می‌شوید مرتب به دندانپزشکی بروید و به طور مکرر هنگام غذا خوردن، نوشیدن، آدامس جویدن از درد رنج ببرید. اگر می‌خواهید از روش‌های وقت گیر و مسائل درد دندان و رفتن مکرر به دندانپزشکی اجتناب کنید، از شما می‌خواهیم که به این سه دلیل مهم برای استفاده از مسواک نگاهی بیندازید:

  • جلوگیری از تشکیل پلاک: هنگامی که ما غذا می‌خوریم و دندان‌های خود را برای یک مدت طولانی مسواک نمی‌زنیم باکتری‌های دهان، بر روی باقیمانده غذا عمل می‌کنند و به شکل یک ماده به نام پلاک درمی‌آید. پلاک خطرناک است، چون می‌تواند باعث آسیب به مینای دندان و لثه شود که در نهایت منجر به مشکلات جدی دیگری نیز می‌شود. راه آسان برای جلوگیری از این اتفاق این است که دندانهای خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید تا ذرات مواد غذایی در دهان کاملا پاک شوند.
  • جلوگیری از پوسیدگی دندان، سوراخ شدن دندان و…: هنگامی که شما به طور منظم دندان‌های خود را مسواک می‌زنید، احتمال ابتلا به پوسیدگی دندان، سوراخ شدن دندان و بیماری‌های لثه کمتر و کمتر می‌شود. حتی اگر شما فقط برای چند روز مسواک نزنید، باکتری‌ها شروع به کار می‌کنند و منجر به عفونت‌هایی مانند آبسه دندان می‌شوند. بهتر است برای به دست آوردن نتیجه بهتر به صورت مکرر دندانهای خود را مسواک بزنید.
  • جلوگیری از بوی بد تنفس: اگر چه این مورد به اندازه بقیه موارد دیگر جدی نیست، اما تنفس بد بو می‌تواند اثرات منفی در بسیاری از زمینه‌های زندگی شما داشته باشد. در هنگام تعامل با عزیزان، ممکن است به طراوت تنفس‌تان اهمیتی ندهید، اما دنیای بیرون قطعا متوجه آن خواهد شد. بنابراین دفعه بعد که خواستید سرکار بروید و یا یک شب با دوستان خود بیرون بروید، اولین چیزی که برمی‌دارید مسواکتان باشد!

نوع مسواک


این روزها انواع مختلفی از مسواک موجود است. از آخرین مدل مسواک برقی یا مسواک بامبو سازگار با محیط زیست بگیر تا استفاده از مسواک نرم از اهمیت فوق العاده‌ای در زندگی همه برخوردار است. یک مسواک زبر بیشتر از اینکه برای دندانها خوب باشد منجر به آسیب می‌شود. مسواک زدن شدید و مسواک زدن با مسواک زبر و با روش نادرست می‌تواند منجر به حساسیت بسیار زیاد و از بین رفتن ساختار دندان شود.

مسواک یکبار مصرف چیست؟


مسواک یکبار مصرف معمولاً کوچک، ارزان قیمت و فقط یک بار قبل از دور انداختن استفاده می‌شود. معمولاً از قبل روی آن خمیردندان زده شده است. مسواک یکبار مصرف در اشکال و اندازه‌های مختلفی در بازار موجود است. این مسواک‌ها از گلوله‌های جویدنی کوچک گرفته تا مسواک‌هایی که به اندازه معمولی و سنتی هستند.

مسواک یکبار مصرف چیست؟

چه موقع از آن استفاده کنیم؟


احتمالاً می‌توانید به موارد مختلفی فکر کنید که اعضای خانواده شما به آن دلیل از مسواک یکبار مصرف با خمیر دندان استفاده کنند. این موارد می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • روزهای طولانی در دفتر و یا در مدرسه، وقتی که شما می‌خواهید نفس‌تان را تازه کنید اما نمی‌توانید یک کیت کامل از لوازم بهداشتی با خودتان حمل کنید؛
  • اقامت شبانه، مانند مهمانی‌های که قرار است شب بمانید و یا سفرهای کاری؛
  • ناهار خوردن در محل کار، که بعد از آن جلسه دارید و می‌خواهید صحبت کنید و نیاز به دهان تمیز و نفس تازه دارید و دوست ندارید هیچ غذایی لای دندان‌های شما گیر کرده باشد.

مسواک‌های یکبار مصرف برای یک بار مصرف در نظر گرفته شده‌اند و همانطور که می‌دانیم حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان در مواردی مانند مسافران، کودکان و بیماران مسن، بیماران بیمارستان و سایر افرادی که فاقد توانایی لازم برای مسواک زدن هستند بسیار موثر است. برای افزایش بهداشت دهان و دندان خود، حداقل دو بار در روز مسواک بزنید اما بیش از سه بار در روز مسواک نزنید.

از آنجا که حمل اینگونه مسواکها بسیار آسان است، با اینگونه مسواکها هیچ موقع برای حفظ بهداشت دهان و دندان خود با مشکل مواجه نخواهید شد.

انتخاب مسواک یکبار مصرف


مسواک‌های یک بار مصرف از قبل خمیردندان دارند و در تمام اشکال و اندازه‌ها در بازار وجود دارند. با این حال انتخاب محصول مناسب کمی پیچیده است.

ابتدا نیازهای خود را برای کنترل تنفس نامطبوع شناسایی کنید. آیا شما به دنبال:

  • چیزی کوچک هستید که حمل آن آسان باشد (پس معیار شما سایز است)
  • مسواکی که بتوانید بیش از یک بار از آن استفاده کنید (پس محصولی می‌خواهید که از قبل خمیردندان نداشته باشد)
  • محصولی می‌خواهید که مزایای دیگری مثل برس خوشبو کننده از یک سمت و خلال دندان در طرف دیگر دارا باشد.

انتخاب مسواک یکبار مصرف

شما همچنین نیاز به آب تمیز دارید تا پس از مسواک زدن دهان خود را آبکشی کنید، چرا که یک مسواک یکبار مصرف با کپسول‌های خمیردندان نیاز به مرطوب کردن با آب دارد. بعضي از این مسواک‌ها نيازي به آبکشي ندارند در مورد آنها نيازي به آب نيست.

آیا مسواک یکبار مصرف انتخاب خوبی برای سفر است؟


آیا این محصول انتخاب خوبی برای مسافران است؟بستگي به اين دارد که چه مدت در سفر هستید. هزینه آن برای یک یا دو بار متناسب است به خصوص در شرایطی مانند پرواز که شما مجاز به بردن مایع یا خمیر دندان در کیف دستی خود نیستید. اما اگر شما در حال رفتن به هاوایی به مدت سه هفته هستید، برای شما گران قیمت درمی‌آید. ممکن است بخواهید یکی برای روزی که در در حال سفر هستید داشته باشید، اما برای ادامه سفر خود یک خمیر دندان در چمدان خود داشته باشید.

یک مسواک یکبار مصرف همراه با خمیردندان برای استفاده در طول سفرهای کوتاه ایده‌آل است، زمانی که شما نیاز به سفری با بار سبک دارید و یا زمانی که مسافرتی ناگهانی برای شما پیش آمده است، مسواک های یکبار مصرف می‌توانند بهترین گزینه باشند.

چگونه مسواک بزنیم؟


بسیاری از روش‌های مختلف مسواک زدن توسط دندانپزشکان و محققان پیشنهاد و بررسی شده است. یک روش اثبات شده این است که مسواک را با زاویه 45 درجه مقابل دندان قرار دهید و به آرامی از لثه شروع کرده و با حرکت دورانی به سمت لبه دندان مسواک بزنید.

مسواک زدن کلیه سطوح دندانها از جمله  داخل، خارج و سطح دندانهای بالا و پایین بسیار مهم است.
به عنوان یک قاعده کلی مسواک زدن خوب باید 2_3 دقیقه طول بکشد. هنگام مسواک زدن فشار ملایمی وارد کنید. از مسواک زدن شدید خودداری کنید زیرا این کار باعث از بین رفتن مینای دندان و تحریک لثه‌ها می‌شود و در نتیجه منجر به فرسایش لثه و از بین رفتن ساختار دندان می‌شود.

در انتها مطمئن شوید که به آرامی زبان خود را مسواک زده و دهان خود را آبکشی کنید، مقداری خمیر دندان برای دندان‌های شما مفید است.

چه موقع دندانها را مسواک بزنیم؟


حداقل دو بار در روز مسواک زدن؛ صبح و شب قبل از خواب بهتر است. مسواک زدن در شب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا میزان پوسیدگی دندان در شب بسیار بیشتر است. همانطور که در قسمتهای گذشته بحث شد دلیل اصلی پوسیدگی دندان باکتریهای موجود در پلاک دندان است که با وجود ذرات غذا، اسید تولید می‌کنند و باعث ایجاد حفره در دندان می‌شوند.

چه موقع دندانها را مسواک بزنیم؟

در طول روز ما دو دفاع طبیعی در برابر پوسیدگی دندان داریم:

  • اولین آن زبان ماست، که به طور مداوم در دهان و دندان ما حرکت می‌کند و آنرا تمیز می‌کند. ذرات غذا و پلاک‌های باقیمانده را از بین می‌برد.
  • مورد دوم بزاق دهان ما است که به طور مداوم دهان ما را شستشو می‌دهد و همچنین ماهیتی ضد باکتری دارد. هنگام شب حرکت زبان محدود شده و تولید بزاق به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد و یک محیط ایده آل برای باکتری‌ها ایجاد می‌کند تا باعث پوسیدگی و ایجاد حفره در دندانهای ما شود. بنابراین نکته اصلی این است که مطمئن شوید شب‌ها واقعا خوب مسواک می‌زنید.

 

منبع : دانیال روژ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه