شیوه‌های غیر اصولی جایگزین اصلاح شیوه‌های غلط سیستم جذب دندان‌پزشکان شده است

دندانه: شیوه‌های غیر اصولی جایگزین اصلاح شیوه‌های غلط سیستم جذب دندان‌پزشکان شده است

​​​​جامعه اسلامی دندان‌پزشکی ایران در نامه‌ای به رییس جمهور، با اشاره به تصمیمات فردی و خلق‌الساعه در وزارت بهداشت و عدم توجه به نظرات کارشناسی در چند سال اخیر، خواستار استفاده از نظرات کارشناسی اساتید و دست‌اندرکاران حوزه سلامت دهان و انجمن‌های علمی و تخصصی و دانشکده‌های دندان‌پزشکی جهت جلوگیری از اقدامات غیر اصولی وزارت بهداشت در حوزه دندان‌پزشکی شد.

در این نامه که در روزهای پایانی مهر ماه منتشر شد و در شبکه‌های اجمتاعی بازتاب فراوانی داشت آمده است:
رئیس‌محترم جمهوری اسلامی ایران
با عرض سلام و احترام، همان‌گونه که مستحضرید یکی از مهمترین حوزه‌های سلامت آحاد جامعه، سلامت دهان و دندان شهروندان کشور می‌باشد و به دلیل عدم پوشش بیمه‌ای و هزینه‌های گزاف مواد و وسایل، بار زیادی بر دوش شهروندان جامعه تحمیل می‌نماید.
در حال حاضر نیز با فراغت از تحصیل تعداد بسیار زیادی از ورودی‌های رشته دندان‌پزشکی در کشور و به دلیل عدم برنامه‌ریزی صحیح در پیگیری و انجام تعهد خدمت آنان در مناطقی که از سهمیه آن در کنکور سراسری پذیرفته شده‌اند، حد نصاب توزیع نیرو و ارائه خدمات در شهرهای بزرگ و مناطق محروم متعادل نیست.
از طرفی با توجه به ضرورت ارائه خدمات عادلانه به همه شهروندان، مجموعه امکانات موجود در مراکز بهداشت و درمانی فاقد نیروی کار دندان‌پزشک بوده و سیاست‌های غیر اصولی دولت‌ها در به کارگیری فارغ‌التحصیلان موجب عدم ارائه خدمات در برخی از مناطق گردیده است.

متاسفانه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به جای اصلاح شیوه‌های غلط در سیستم جذب دندان‌پزشکان به شیوه‌های غیر اصولی روی آورده است. و این امر در آینده نزدیک به دلایل مختلف مشکلات عدیده‌ای را برای کشور ایجاد خواهد نمود و سبب ارائه خدمات توسط افراد فاقد صلاحیت و نقض عدالت در ارائه خدمت به شهروندان می‌گردد و روند به‌کارگیری خیل عظیم دندان‌پزشکان فارغ‌التحصیل و ارائه خدمت توسط آنان را با مشکلات روبرو خواهد کرد.

متاسفانه تصمیمات فردی و خلق‌الساعه و عدم توجه به نظرات کارشناسی در چند سال اخیر به عنوان روش غالب وزارت مذکور در آمده است. لذا از حضرت‌عالی به‌عنوان مسئول اصلی و بالاترین مقام اجرایی کشور که می‌بایست پاسخ‌گوی ارائه خدمات صحیح و علمی و عدالت‌محور در همه حوزه‌ها و به خصوص خدمات بهداشتی و درمانی دندان‌پزشکی توسط وزارت بهداشت و درمان باشید، خواهشمندیم با استفاده از نظرات کارشناسی اساتید و دست‌اندرکاران حوزه سلامت دهان و انجمن‌های علمی و تخصصی و دانشکده‌های دندان‌پزشکی از اقدامات غیر اصولی وزارت بهداشت در این حوزه که می‌تواند اثرات مخرب و جبران ناپذیری بر بهداشت و درمان کشور داشته و موجبات ناامیدی دلسوزان این رشته را فراهم آورد جلوگیری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه