شما مناسب مطب شخصی هستید یا کار در درمانگاه؟

تیپ شخصیتی به داشتن ویژگی های جسورانه در شخصیت انسان اشاره دارد که تا حدودی نشان دهنده شباهت صاحبان این ویژگی ها به یکدیگر است. در این مقاله کوتاه به این می پردازیم که آیا تیپ شخصیتی در مدل کاری موثر است و آیا این مقاله در مدل کار مطب یا کلینیک موثر است؟

دکتر رضا عمرانی

کارل یونگ، روانشناس معروف، شخصیت افراد را به چهار گروه طبقه بندی می کند. برخی تحقیقات دیگر وجود 16 تیپ شخصیتی را نشان می دهد. این گروه بندی ها بر اساس ادراک، احساس، سازگاری و بسیاری مسائل دیگر است، اما یکی از نقاط قوت این طبقه بندی ها این است که بدانید چگونه با افراد اطراف خود و محیطی که در آن هستید سازگار شوید. همان جایی که کار انسان به عنوان یک وظیفه اجتماعی و همچنین راهی برای امرار معاش مطرح می شود.
بگذار اینجا تا بتوانیم به دندانپزشکی فرار کنیم. روش کار دندانپزشکی در سراسر جهان به دو صورت کلی است. کار در یک مطب خصوصی یا کار در یک کلینیک. به معنای اول؛ مدیریت مرکز در اختیار خود فرد است و در حالت دوم معمولاً فرد در ازای دریافت مبلغی یا درصدی برای سیستم درمانی کار می کند. .
به صورت نانوشته؛ فرض بر این است که کلینیک ها برای سال های اول کار و تمرین برای سالمندان مناسب است که احتمالاً بیشتر به قدرت اقتصادی مردم مربوط می شود. اما شاید با کمی دقت متوجه شویم که این فقط یک حدس ذهنی است و دیدن پزشکان مجرب در کلینیک و دندانپزشکان که در روز اول کار وارد مطب آنها می شوند، غیر معمول نیست. اما در اینجا اقتصاد احتمالا بازیگر اصلی نیست، بلکه موضوع دیگری به نام روانشناسی یا تیپ شخصیتی نقش اصلی را ایفا می کند.
برای تکمیل این بیان شاید با مشاهده افرادی که با درآمد کم به مطب خود مراجعه می کنند و به کلینیک نمی روند و برعکس افرادی که علیرغم داشتن تمکن مالی کافی; آنها نمی خواهند کار جمعی را رها کنند و عملی باز کنند نیز گواه این ماجراست که عوامل روانی می تواند در انتخاب محل کار موثر باشد، جالب ترین نکته وجود افراد واسطه ای است که سال ها در دو محیط کار کار می کنند. سالها که تاییدی بر نظریه های روانشناسی است. یعنی در برخی افراد حالت معتدل وجود دارد.
دندانپزشکی فقط ارتباط با بیمار نیست. ارتباط با دستیار، منشی، آزمایشگاه و حتی گاهی تعمیرکار، شرکت بیمه و …. خیلی مهم است. اگر تیپ شخصیتی به گونه ای باشد که تحمل فرد برای حل مشکلات کاری کم باشد یا فاقد قدرت یا اراده یا حوصله برقراری ارتباط باشد، ممکن است مجبور به انتخاب شود.
روان‌شناسی اشاره می‌کند که تیپ شخصیتی افراد بر توانایی آن‌ها در کنترل استرس، مدیریت تعارض و ساختار آن تأثیر می‌گذارد، به طوری که می‌توانیم بپذیریم که دندان‌پزشکی به‌عنوان یکی از استرس‌زاترین عوامل استرس‌زا در جهان، به شدت تحت تأثیر تیپ شخصیتی است. میزان استقلال یکی از عوامل مهم در گرایش تیپ های شخصیتی به کار است. اگر توانایی حل مسئله فرد بیشتر باشد، به احتمال زیاد به مطب خانگی متمایل می شود و در غیر این صورت، به سمت کلینیک متمایل می شود.
الگوی شخصیتی فرد در جستجوی اولیه راه حل، او را به مطب هدایت می کند و ضعف فرد در این مشکل او را برای درمانگاه مناسب می کند. از طرفی قدرت بالای سازگاری با افراد پیرامون یک شخصیت بالینی و قدرت پایین او را به مطب شخصی سوق می دهد. قدرت اجرایی؛ استقلال و میزان درونگرایی یا برونگرایی نیز در همه این مواد صادق است. قدرت ریسک کردن نیز مهم است و افرادی که ریسک می کنند معمولاً بیشتر در دفتر کار می کنند.
البته به یاد داشته باشید که موارد فوق دلیل برتری یک تیپ شخصیتی بر تیپ دیگر نیست، بلکه تنها بیانگر سبک زندگی صاحبان این شخصیت هاست. در کل بحث تیپ شخصیتی در کار بسیار مهم است. به خصوص که آزمون های استخدامی به نفع این گزینه است. در پایان با ذکر این نکته که تیپ شخصیتی بر سبک کار دندانپزشک تاثیر دارد; پیشنهاد می کنیم خودتان نگاهی بیندازید. علیرغم پذیرش این اصل که انسان موجودی بسیار پیچیده است و نمی توان با یک گزینه واحد قضاوت کرد; اما شاید اگر محل کار شما برای شما جذاب نیست یا احساس درستی نسبت به آن ندارید، ممکن است مکان مناسبی برای تیپ شخصیتی شما نباشد و تغییر محل کار به شما کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه