جایگاه جهانی ایران در تولید علم «جراحی چاقی»/ فعالیت 126 فلوشیب جراحی چاقی در کشور

جراحی

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره فعالیت 126 فلوشیب جراحی چاقی در کشور، گفت: ایران در تولید علم و انتشار مقاله در حوزه جراحی چاقی و متابولیک بعد از کشور های آمریکا و چین در جایگاه سوم دنیا قرار دارد.

به گزارش اول دنت، دکتر عبدالرضا پازوکی در همایش تقدیر از پژوهشگران برتر حوزه جراحی چاقی و متابولیک، اظهار کرد: امروزه یکی از موثرترین درمان ها نه تنها برای چاقی بلکه بیماری های متابولیک از جمله فشار خون، دیابت، ناباروری و … جراحی چاقی است.

وی با بیان اینکه چهارده نوع عمل جراحی چاقی در دنیا وجود دارد که مبدع دو نوع از این جراحی ها، ایرانی ها هستند، افزود: اولین دوره فلوشیب جراحی درون بین و چاقی، سال 1384 در بیمارستان حضرت رسول (ص) برگزار شد و اکنون در شش دانشگاه کشور فلوشیب جراحی درون بین و چاقی تربیت می شوند.

پازوکی خاطرنشان کرد: مرکز آموزش جراحی های درون بین دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال ۱۳۹۲  موفق به کسب گواهی قطب علمی آموزشی جراحی های درون بین شد و از سال 2010 میلادی به عنوان عضو فدراسیون بین المللی جراحی چاقی و متابولیک شناخته می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه 126 فلوشیب جراحی چاقی در کشور فعالیت دارند، افزود: ما این افتخار را داریم که  متخصصان کشورمان در سال 2022 بعد از آمریکا و چین بیشترین فعالیت را در تولید علم و انتشار مقاله در دنیا داشته اند.

«158 مقاله» سهم ایرانی ها در نشریه اختصاصی فدراسیون بین المللی چاقی

دکتر محمد کرمان ساروی؛ رییس انجمن جراحی چاقی و متابولیک ایران نیز گفت: این انجمن از سال 2014 فعالیت می کند و در حال حاضر نود و یک عضو دارد که این اعضا شامل متخصصان جراحی چاقی، غدد، تغذیه، روانپزشک، روانشناس، طب ورزشی و … هستند.

وی با بیان اینکه بانک اطلاعاتی ملی جراحی چاقی از سال 2009 میلادی ایجاد و در حال حاضر اطلاعات 75 هزار و 463 بیمار در این بانک اطلاعاتی ثبت شده، افزود: فدراسیون بین المللی چاقی (IFSO)   در سال 2022 ثبت رسمی این بانک اطلاعاتی را پذیرفته و ایران ششمین کشوری است که به این دستاورد رسیده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان در نشریه اختصاصی فدراسیون بین المللی چاقی 158 مقاله از متخصصات ایرانی منتشر شده، افزود: بیش از سیصد پژوهشگر ایرانی در تولید این مقاله ها نقش داشته اند و از این تعداد، حدود  30 مقاله با همکاری متخصصان خارجی نوشته شده اند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ترتیب بیشترین سهم تولید علم در حوزه جراحی چاقی و متابولیک را داشته اند.

همایش تقدیر از پژوهشگران برتر حوزه جراحی چاقی و متابولیک پنج شنبه بیست و پنجم خرداد 1402 در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

منبع : روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه