مزایای لمینت دندان برای مرتب و سفید کردن دندانهای جلو

لمینت

لمینت دندان به روکش‌ های نازکی گفته می‌شود که برای اصلاح تغییر رنگ، ناهماهنگی‌ های جزئی، پریدگی لبه دندان، یا ترک دندان روی سطح دندان نصب می‌شوند. از لمینت دندان برای کاهش فاصله بین دندان‌ها و اصلاح دندان‌های فرسوده، به منظور بازیابی یک لبخند طبیعی استفاده می‌شود.

در صورتی که برای اولین بار قصد لمینت کردن دندان‌ دارید، یا لازم است مجموعه لمینت‌های قدیمی خود را تعویض کنید، می‌توانید برای رزرو نوبت با مطب دندانپزشکی تماس بگیرید. دندانپزشکان در این فرآیند شما را راهنمایی می‌کنند و برای بازیابی زیبایی لبخندتان به شما کمک می‌کنند.

 

لمینت برای به ارمغان آوردن یک ظاهر زیبا و لبخند طبیعی، حتی برای دندان‌هایی که بیش از حد آسیب دیده باشند، به کار می‌رود. یکی از مزایای لمینت دندان این است که به آماده سازی چندانی احتیاج ندارد اما اشکال عمده آن متوجه بیمارانی است که از تاج دندان استفاده می‌کنند. البته گزینه‌های دیگری برای اصلاح عیوب زیبایی نیز وجود دارد اما روکش دندان یا لمینت دندان یک راه حل عالی برای بازیابی لبخند شما و یک نمای زیبا از مروارید دندان‌های شما است.

 

لمینت دندان چیست؟


لمینت دندان یک درمان زیبایی رایج برای دندان است که به منظور تغییر ظاهر لبخند افراد، استفاده می‌شود. لمینت‌ها سطح قابل رویت دندان‌ها را می‌پوشانند و باعث ایجاد تغییراتی در ظاهر آنها می‌شوند. دندانپزشکان می‌توانند لمینت‌های دندان را به صورت واحد روی هر دندان قرار دهند یا اینکه از یک مجموعه روکش یکدست، برای پوشاندن تمام دندان‌هایی که هنگام لبخند زدن در معرض دید قرار می‌گیرند، استفاده کنند. از آنجا که لمینت دندان بخش‌های قابل مشاهده دندان را می‌پوشاند، می‌تواند شکل، رنگ و اندازه دندان‌ها را تغییر دهد.

دندانپزشکان می‌توانند لمینت دندان را از یک لایه نازک پرسلن یا مواد پرکننده همرنگ دندان که کامپوزیت نامیده می‌شود، بسازند. ضخامت لمینت دندان بسته به نوع مشکلی که باید به وسیله آن پوشانده شود، متفاوت است. به عنوان مثال برای پوشاندن تغییر رنگ بسیار تیره دندان‌ها، به یک لایه ضخیم‌تر از پرسلن یا کامپوزیت احتیاج است تا از دیده شدن لکه‌ها از روی لمینت جلوگیری شود.

کدام یک از مشکلات لبخند را می‌توان با استفاده از لمینت دندان اصلاح کرد؟


بسیاری از افراد لمینت دندان فوری را برای اصلاح مشکلات شایع لبخند خود انتخاب می‌کنند. لمینت دندان، دندان‌های زیرین را جابجا نمی‌کند و قسمت پشتی دندان‌های جلویی را نمی‌پوشاند. به همین دلیل نمی‌توان با استفاده از لمینت دندان، به هم ریختگی بیش از حد دندان‌ها یا فاصله زیاد بین آنها را پوشاند. لمینت‌ها آنقدر قدرتمند نیستند که بتوانند از دندان مصنوعی پشتیبانی کنند؛ بنابراین هرگز برای نگه داشتن بریج دندان از آنها استفاده نمی‌شود.

اکثر افراد کاندیدای مناسبی برای لمینت‌ دندان هستند اما باید به خاطر داشته باشید که لمینت‌دندان یک روش زیبایی است و نه یک راه حل ارتودنسی. لمینت‌ها دندان‌های شدیداً نامرتب، اُوربایت یا آندربایت را اصلاح نمی‌کنند.

برای نصب لمینت همچنین به دندان سالم احتیاج است تا روی آن نصب شود. بنابراین هرگونه پوسیدگی دندان یا بیماری‌های لثه باید قبل از نصب لمینت دندان، درمان شوند.

اگر از دندان قروچه یا براکسیسم رنج می‌برید، لمینت دندان گزینه مناسبی برای شما نیست.  دندان قروچه مداوم می‌تواند باعث تراشیده شدن لمینت‌ها، شکستن یا حتی جدا شدن کامل آنها از دندان شود. لمینت دندان برای پوشاندن و اصلاح لبخند در موارد مشکلات زیر، بسیار عالی است:

  • لکه یا تغییر رنگی که با روش‌های سفید کننده دندان  درمان نمی‌شود.
  • نامرتب بودن جزئی دندان‌های جلویی
  • فضاهای کوچک یا فاصله بین دندان‌های جلویی
  • شکستگی شدید دندان‌ها
  • دندان‌هایی که به شکل مادرزادی کوچکتر از اندازه طبیعی هستند- این مشکل معمولاً در دندان‌های پیشین جانبی (دندان‌های دو طرف دو دندان جلویی وسط) رخ می‌دهد.
  • دندان‌های خراب شده و دچار بدشکلی
  • دندان‌های آسیب دیده یا فرسوده

برای بررسی مناسب بودن لمینت دندان برای خود و صحبت کردن درباره گزینه‌های درمانی موجود، لازم است به ملاقات دندانپزشک بروید.

اصلاح مشکلات شایع لبخند

معاینه قبل از اصلاح لبخند


قبل از انجام لمینت دندان یک روزه، دندانپزشک زیبایی برای اطمینان از اینکه دندان‌ها معیارهای لازمی که در ادامه می‌آیند را دارند، شما را معاینه می‌کند:

  • همترازی مناسب
  • اندازه مناسب دندان‌ها برای پشتیبانی از لمینت دندان
  • خط متوازن لثه برای اطمینان از طبیعی بودن خطوط حاشیه لمینت دندان

انواع مختلف لمینت دندان


معمولاً دندانپزشک کسی است که وظیفه انتخاب سایه و رنگ پرسلن مناسب را بر عهده دارد؛ مهارتی که مستلزم ترکیب صحیح پودر پرسلن است. فرایند حقیقی لمینت به خودی خود می‌تواند بسیار متفاوت باشد. در بیمارانی که به نازکترین ضخامت لمینت پرسلن (ضخامتی به اندازه یک لنز تماسی) احتیاج دارند، تقریباً هیچ گونه آماده‌ سازی قبلی لازم نیست. در این صورت شما برای تغییر شکل جزئی یا تغییر ظاهر دندان‌های زیرین و اسکن یا قالب گیری از دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه می‌کنید. در این موارد همچنین نیازی به تهیه روکش موقت (لمینت موقت) نیست.

برای بیمارانی که برای اصلاح مشکلات اساسی‌تر به لایه ضخیمی از پرسلن احتیاج دارند، جلسه اولیه شامل اقدامات بیشتری خواهد بود. معمولاً دندانپزشکان این لمینت‌ها را  لمینت‌های «سنتی» یا «آماده سازی کامل» می‌نامند. از آنجا که در این روش لازم است بخشی از مینای دندان از روی دندان برداشته شود، برای جلوگیری از هرگونه درد یا حساسیت به بی‌حسی احتیاج است. حذف مینای دندان به منظور ایجاد فضا برای نصب لمینت انجام می‌شود و برای ایجاد تغییراتی که لمینت به وجود می‌آورد، ضرورت دارد .

آماده سازی برای لمینت‌ها، دندان‌ها را در وضعیت بسیار آسیب پذیری قرار می‌دهد. بنابراین دندانپزشک باید دندان‌ها را با یک روکش موقت یا لمینت موقت بپوشاند.

دندانپزشکان لمینت موقت را از مواد پلاستیکی همرنگ دندان می‌سازند تا تمام دندان‌ها را بپوشاند. این امر بدین معناست که لمینت موقت دقیقا مشابه نتایجی که در ادامه دریافت خواهید کرد، نخواهد بود. در طول مدتی که لمینت‌های پرسلن در لابراتوار دندانپزشکی تولید می‌شوند، بیماران برای ۲ تا ۳ هفته از روکش موقت استفاده می‌کنند.

وقتی لمینت‌های پرسلن آماده شدند، شما باید برای نصب آنها به دندانپزشکی بازگردید. در طول این جلسه درمانی، دندانپزشک لمینت موقت را برداشته و دندان‌ها را تمیز می‌کند و لمینت‌های دائمی را نصب می‌نماید.

پس از نصب لمینت پرسلن


برخی از افراد با نصب لمینت‌های جدید، در دندان‌های خود احساس حساسیت خواهند داشت. این حساسیت تا چندین هفته پس از نصب لمینت ادامه پیدا می‌کند. بعضی از افراد به دلیل ظاهر جدید دندان‌های جلویی، در زیر لب فوقانی احساس پری دارند. اگر فشردگی یا ساییدگی دندان‌ها در طول شب را تجربه کنید، ما استفاده از یک گارد دهان شبانه برای حفظ سلامت لمینت‌های شما در هنگام خواب را به شما توصیه می‌کنیم.

شما نباید هیچ گونه تغییری در نحوه گاز گرفتن یا گفتار را تجربه کنید. در صورتی که چنین اتفاقی رخ داد، لطفاً بلافاصله با ما تماس بگیرید تا ویزیت بعدی را برای شما برنامه ریزی کنیم.

مدتی طول می‌کشد تا به شکل و اندازه جدید دندان‌های خود عادت کنید. با این حال مطمئن باشید که به زودی با لمینت‌های جدید خود سازگاری پیدا می‌کنید و دندان‌های شما کاملاً طبیعی به نظر خواهند رسید.  به سادگی دندان‌های خود را مسواک زده و نخ دندان بزنید . به طور معمول دو هفته پس از نصب لمینت، ملاقات دیگری با دندانپزشک ترتیب داده می‌شود که به شما توصیه می‌شود حتماً برای ویزیت مراجعه کنید.

لمینت پرسلن در مقایسه با لمینت کامپوزیت


هر دو نوع لمینت مزایا و معایبی دارند.

لمینت‌های پرسلن بسیار بادوام هستند و بسیار شبیه به دندان‌های طبیعی شما به نظر می‌رسد و در مقابل لکه و تغییر رنگ نیز مقاوم هستند. اما در صورتی که ترک بخورند یا لبه آن‌ها بپرد، مجبورید تمام روکش را تعویض کنید.

لمینت‌های پرسلن باید خارج از دندانپزشکی تولید شود و تکمیل آنها چندین هفته طول می‌کشد. لمینت‌های رزین کامپوزیت را می‌توان در یک جلسه درمانی به دندان‌های موجود شما اضافه کرد و هر گونه ترک خوردن یا پریدگی لبه لمینت دندان کامپوزیت قابل ترمیم است و همچنین نسبت به لمینت‌های پرسلن هزینه کمتری دارد.

لمینت پرسلین

ماندگاری لمینت دندان چقدر است؟


لمینت دندان ده سال و احتمالاً بسیار بیشتر عمر می‌کند. رعایت مداوم بهداشت دهان و دندان اهمیت بسیاری دارد.

حداقل دو بار در سال باید برای معاینه شدن و تمیز کردن لمینت‌ها، با دندانپزشک قرار ملاقات تنظیم کنید. همچنین مهم است که از دندان‌های خود فقط برای خوردن غذا استفاده کنید- جویدن سر مداد، جویدن یخ، پاره کردن کیسه‌های پلاستیکی، شکستن آجیل و ناخن جویدن کاملاً ممنوع است.

ماندگاری لمینت دندان

انتظارات واقع بینانه داشته باشید


اگرچه لمینت‌های دندان برای اصلاح برخی از مشکلات دندانپزشکی، پیشرفت بسیاری داشته‌اند؛ اما مهم است که به خاطر داشته باشید آنها دندان‌های طبیعی شما نیستند. ممکن است به مرور زمان برای همه روکش‌ها تغییر رنگ و نواقص کوچک و تغییرات اتفاق بیفتد اما این چیزی نیست که لازم باشد درباره آن وسواس به خرج دهید.  در واقع همین نواقص کوچک هستند که باعث طبیعی‌تر به نظر رسیدن روکش‌های لمینت می‌شوند و لبخند شما را طبیعی‌تر می‌کنند.

چه زمانی تعویض لمینت دندان لازم است؟


امکان برداشتن لمینت‌ها از سطح دندان با استفاده از ابزارهای دندانپزشکی ویژه وجود دارد. با این حال اگر لمینت‌های شما کیفیت بالایی داشته باشند و توسط دندانپزشک مجرب نصب شده باشند، هیچ دلیلی برای برداشتن لمینت‌ها وجود ندارد.

ممکن است به دلایل زیر وادار به برداشتن یا تعویض روکش‌ها شوید:

  • ترک خوردگی و آسیب دیدگی: اگرچه لمینت‌های پرسلن از دوام بالایی برخوردارند، اما درست به اندازه دندان‌های طبیعی آسیب پذیر هستند و در صورت آسیب دیدگی یا جویدن اجسام سخت، می‌توانند  ترک خورده یا شکسته شوند. در این صورت برای محافظت از دندان زیرین لازم است لمینت شکسته تعویض شود.
  • پوسیدگی یا آسیب دیدگی دندان زیرین:  لمینت‌ها فقط قسمت جلویی دندان‌ها را می‌پوشانند. این امر بدین معنا است که در مناطقی که در معرض دید قرار ندارند، همچنان مستعد پوسیدگی و آسیب‌دیدگی هستند. در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد باید لمینت‌دندان برداشته شود تا بتوان دندان‌های زیرین را ترمیم کرد.
  • شل شدن لمینت: ممکن است با گذشت زمان سمنت (چسب) دندانی که برای اتصال لمینت به دندان از آن استفاده شده است، خراب شده و باعث شل شدن لمینت‌ها شود. این مشکل می‌تواند باعث جمع شدن باکتری‌ها و پلاک‌ها در پشت لمینت شود. دندان پزشک باید لمینت را بردارد تا از وارد شدن آسیب به دندان‌های اصلی یا پوسیدگی آنها جلوگیری کند.
  • لکه یا تغییر رنگ: اگرچه لمینت‌های پرسلن در برابر تغییر رنگ و ایجاد لکه مقاوم هستند، اما ممکن است دندان‌های طبیعی مجاور به تدریج تغییر رنگ دهند. این امر می‌تواند باعث ایجاد تمایز رنگ بین دندان‌های طبیعی و لمینت شود. از آنجا که نمی‌توان لمینت‌ها را سفید کرد و ممکن است سفید کردن دندان‌های طبیعی باعث ایجاد تفاوت رنگ بیشتری شود، این موارد توصیه نمی‌شوند. گزینه باقی مانده، جایگزینی روکش‌ها برای دستیابی به  رنگ یکدست دندان‌ها است.

جایگزینی لمینت دندان


در هنگام نصب اولیه لمینت، یک لایه نازک از مینای دندان برداشته می‌شود تا فضای کافی برای نصب لمینت ایجاد گردد. پس از این فرآیند، دندان تا همیشه نیازمند محافظت با استفاده از یک روکش است. بنابراین روند تعویض باید در اسرع وقت کامل شود.

اگر لازم است لمینت پرسلن به دلیل مشکلات مربوط به سلامت دهان و دندان تعویض شود، باید قبل از نصب لمینت‌های جدید، این مشکلات درمان شوند. با این حال اگر تعویض لمینت به منظور زیبایی انجام می‌شود، دندانپزشک می‌تواند لمینت‌های قدیمی را برداشته و در همان جلسه دندانپزشکی آنها را با یک دست لمینت جدید جایگزین کند.

فرآیند جایگزینی روکش‌ها با برداشتن لمینت اصلی از روی دندان آغاز می‌شود. به هیچ گونه تغییر شکل بیشتر احتیاجی نیست، فقط دندان‌ها کاملاً تمیز می‌شوند تا  بقایای سمنت قبلی و آلودگی از سطح آنها پاک شود. پس از تمیز کردن دندان‌ها، دندانپزشک برای تولید لمینت‌های جدید عکس برداری یا  قالب برداری می‌کند. پس از آنکه لمینت‌های جدید آماده شدند، روی دندان نصب می‌شوند و بیمار می‌تواند زیبایی لبخند خود را بازیابد.

معایب لمینت دندان


ممکن است بسته به شرایط، بیمار کاندیدای مناسبی برای دریافت لمینت پرسلن نباشد. فضای بسیار زیاد بین دندان‌ها، موقعیت بد دندان‌ها، مشکلات شدید در گاز گرفتن و جویدن و در نهایت هرگونه نقص جدی دیگری با استفاده از لمینت دندان قابل درمان نیست. اغلب اوقات بیمار برای مرتب کردن دندان‌ها و تنظیم آنها برای نصب لمینت، ابتدا به بریس دندانی یا نوعی اصلاح ارتودنسی احتیاج دارد.

 

منبع : دانیال روژ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه