لمینت یک نوع روکش به رنگ دندان

لمینت یک نوع روکش به رنگ دندان

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، لمینت دندان، یک نوع روش زیبایی جهت سفید و جذاب کردن دندان‌ها به شمار می‌رود. در واقع، لمینت یک نوع روکش به رنگ دندان بوده که جهت زیباتر کردن لبخند افراد به کار می‌رود. این روش زیبایی به آن دسته از افرادی که می‌خواهند دندان‌هایی بی عیب و نقص داشته باشند، توصیه می‌شود.

ممکن است سوال‌های مهمی ذهن متقاضیان این کار را به خود مشغول کرده باشد. اینکه آیا لمینت قابلیت ترمیم دارد یا طول عمر آن چقدر است از مهمترین سوالات متقاضیان این روش زیبایی به شمار می‌رود. البته قبل از پرداختن به اصل موضوع بهتر است تا شما را با مدل‌های مختلف آن آشنا نماییم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره لمینت دندان و هزینه آن می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

قیمت لمینت دندان

لمینت دندان و آشنایی با مدل‌های مختلف آن:

لمینت با هدف اصلاح فرم و رنگ دندان‌ها انجام می‌شود. این روش بر روی دندان‌های شکسته هم قابل انجام است. در هر صورت از این روش می‌توان جهت درمان بدرنگ بودن، ترک خوردگی و کج بودن دندان‌ها استفاده نمود.

لمینت دندان از لحاظ نحوه ساخت و جنس به دو نوع تقسیم بندی می‌شود. در ادامه به ویژگی‌های هر کدام از آنها به طور جداگانه خواهیم پرداخت:

انواع لمینت دندان

ونیر یا لمینت سرامیکی:

این مدل لمینت دندان همانطور که از نام آن پیداست از جنس سرامیک است. این مدل لمینت یک پوسته نازک سرامیکی به قطر ۵ الی ۶ میلیمتر بوده که با کمک باندهای خاص بر روی دندان، نصب می‌شود. لمینت سرامیکی در مقایسه با لمینت کامپوزیتی بسیار مقاوم‌تر بوده و ظاهر زیباتری به دندان می بخشد. لمینت سرامیکی، روش دائمی بوده و اگر به صورت صحیح از آن مراقبت شود، طول عمر لمینت دندان بسیار بالایی خواهد داشت. امکان بازگشت و حذف لمینت در این روش وجود نداشته و تنها مجبور به تعویض یا ترمیم آن خواهید بود و دچار عوارض لمینت دندان نخواهید شد.

ونیر یا لمینت کامپوزیتی:

لمینت کامپوزیتی همرنگ دندان بوده و اغلب توسط پزشک در مطب ساخته می‌شود. این مدل لمینت از جنس پلیمر بوده و با توجه به وسعت کار، بدفرمی و فواصل باز دندانی طی یک یا دو جلسه انجام می‌شود. پزشک، لمینت کامپوزیتی را با استفاده از اشعه بر روی سطح دندان نصب می‌کند. کامپوزیت دندان یک روش موقتی بوده که بعد از چند سال نیاز به تعویض آن خواهید داشت. در صورت مراقبت‌های صحیح، ماندگاری کامپوزیت دندان بیشتر از ۱۰ سال خواهد بود.

لمینت دندان به چه افرادی توصیه می‌شود؟

اگر می‌خواهید دندان‌های بی عیب و نقصی داشته باشید، لمینت دندان بهترین گزینه جهت پیشنهاد است. اما باید جزو آن دسته از افراد واجد شرایط باشید. به طور کلی، افرادی که دارای شرایط زیر هستند می‌توانند جهت انجام لمینت اقدام نمایند.

افراد دارای دندان‌های کج

افراد دارای دندان‌های خرگوشی

افراد دارای دندان‌های بدفرم

افراد دارای دندان‌های ترک خورده و شکسته

افراد دارای دندان‌های با لک فراوان

همانطور که اشاره کردیم، افرادی که از لمینت کامپوزیتی جهت زیباتر کردن دندان‌های خود استفاده کرده باشند می‌توانند در مواقع نیاز جهت ترمیم آن اقدام نمایند. قبل از هر گونه اقدام بهتر است با پزشک خود در اینباره مشورت نموده و ببینید که آیا از شرایط کاشت لمینت بر روی دندان‌های خود برخوردار هستید یا خیر. افراد دارای شرایط زیر بهتر است که از کاشت لمینت صرف نظر کنند.

افراد دارای پوسیدگی دندان شدید

افراد دارای بیماری لثه

افراد سیگاری

افراد علاقه مند به مصرف زیاد مواد خوراکی

آن دسته از افرادی که مینای دندان خود را از دست داده‌اند.

آیا ترمیم لمینت دندان امکان پذیر است؟

اگر از لمینت دندان به نحو مناسبی مراقبت شود به مدت طولانی‌تری می‌توان از آن استفاده نمود. اما گاهی اوقات امکان دارد که در اثر حادثه یا اتفاقی، لمینت آسیب ببیند. سوال مهمی که در این مواقع ذهن افراد را به خود مشغول کرده، این است که آیا ترمیم لمینت امکان پذیر است یا خیر. پاسخ ما به این سوال، بله است. اما بیایید عمیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم.

ترمیم لمینت برای آن دسته از افرادی که دندان شان دچار آسیب شده است، وجود دارد. در صورت بروز هرگونه مشکل برای دندان‌های جلویی، نیاز است که ترمیم دندان توسط دندانپزشک انجام شود. فرایند ترمیم دندان‌های لمینت شده به صورت‌های مختلف انجام می‌شود. در بعضی موارد نیاز است که لمینت به طور کامل برداشته و دندان، کلاً اصلاح شود. اگر دندان مورد نظر، شکسته یا لب پر شود باید جهت ترمیم زودهنگام آن اقدام نمود. زیرا امکان تجمع میکروب و باکتری در مورد این دندان‌ها وجود داشته که در نهایت منجر به بروز عفونت خواهد شد.

از جمله مهمترین روش‌های ترمیم دندان توسط پزشک می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

نصب یک لایه نازک لمینت بر روی سطح دندان در آسیب دیدگی‌های بسیار جزئی

نصب روکش یا بریج در صورت آسیب دیدگی‌های شدید تاج دندان

عصب کشی دندان، پر کردن و سپس ترمیم آن در صورت پوسیده شدن دندان قرار گرفته در زیر لمینت

ماندگاری و طول عمر لمینت دندان چقدر است؟

طراحی لمینت دندان به نحوی است که می‌توان به مدت طولانی از آن استفاده نمود. جنس لمینت و همینطور مهارت پزشک در این زمینه نقش مهمی را ایفا خواهند کرد. در صورت نبود هیچ گونه مشکل، طول عمر و ماندگاری لمینت به مدت ۱۰ تا ۳۰ برآورد شده است. اینکه شما چگونه از دندان‌های خود محافظت نمایید از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین دلیل توصیه ما به شما این است که در هر صورت از دندان‌های لمینت شده خود به خوبی مراقبت نمایید. جا دارد بگوییم که مواد لمینت هیچ‌گونه ناسازگاری با بافت لثه نداشته و محدودیت خاصی برای بیمار به هنگام جویدن یا گاز زدن غذاها ایجاد نخواهد شد. البته ما به طور دقیق نمی‌توانیم زمان ماندگاری لمینت را مشخص نماییم. زیرا عواملی نظیر: سن، کیفیت و جنس لمینت بر ماندگاری آن تاثیر زیادی خواهند گذاشت. اما می‌توانیم این اطمینان را به شما بدهیم که اگر از دندان‌های لمینت شده خود به خوبی مراقبت نمایید، طول عمر بیشتر از ۱۰ سال خواهند داشت.

طول عمر لمینت دندان

چه اقداماتی را جهت مراقبت از لمینت دندان باید انجام داد؟

طول عمر و ماندگاری لمینت دندان رابطه مستقیم با چگونگی مراقبت از آن دارد. اگر بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت نشود، این روش درمانی با شکست مواجه خواهد شد. بیماری‌های لثه از مهمترین دلایل آسیب دیدگی لمینت سرامیکی بوده که به همین خاطر باید به یک سری نکات بهداشتی در این زمینه توجه نمود. نکات مهمی در این زمینه وجود داشته که نیاز است حتماً رعایت نمایید.

مسواک زدن دندان‌های لمینت شده دو بار در روز

کشیدن نخ دندان دو بار در روز

مراجعه به دندانپزشک هر ۶ ماه یکبار و بررسی وضعیت روکش دندان

عدم استفاده از خمیر دندان‌های ساینده

استفاده از محافظ دندان در مواقع ضروری (ورزش، دندان قروچه و…)

پرهیز از نوشیدن چای و قهوه به مقدار زیاد

پرهیز از جویدن غذاهای سفت

پرهیز از مصرف سیگار و دخانیات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه