عوارض و مضرات لمینت دندان | آیا لمینت دندان را خراب میکند؟

لمینت

 

آیا لمینت سبب از بین رفتن دندان‌های طبیعی می‌شود؟

شاید برخی این تصور را داشته باشند که تراش مینای دندان، سبب از بین رفتن مینای دندان می‌شود. اما باید بدانید لمینت سرامیکی با وجود اینکه تا حدودی یک روش تهاجمی می‌باشد، اما به نوبه خود آسیبی ایجاد نخواهد کرد.
مسئله‌ای که وجود دارد این است که تراش روی مینای دندان سبب می‌شود تا بعد از انجام این روش، فرد دیگر قادر به استفاده از دندان‌های طبیعی خود بدون هیچ نوع روکشی نباشد.

پوسیدگی دندان‌ها با لمینت سرامیکی! آیا ممکن است؟

برای درک این موضوع باید بدانید که لمینت دندان یک روزه سرامیکی تنها یک لایه برای پوشاندن عیوب ظاهری دندان‌ها است و نمی‌تواند به نوبه خود دلیلی بر پوسیده شدن دندان‌های شما باشد.
آنچه که می‌تواند شما را با چنین عارضه‌ای مواجه کند، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است.
در واقع لمینت‌های سرامیکی همانند دندان‌های طبیعی شما به مراقبت نیاز دارند و بی توجهی به این موضوع می‌تواند پوسیدگی‌های دندان و حتی بیماری‌های لثه را به همراه داشته باشد.

لمینت دندان چه عوارضی دارد؟

 

در ادامه شما را با عوارض لمینت دندان آشنا می‌کنیم:

  1. درد

    به طور معمولاً تمام افرادی که دندان‌های خود را لمینت می‌کنند، تا چند روز با مقداری درد همراه هستند که این درد به دلیل عادت نداشتن آنها به وجود شی خارجی روی دندان‌هایشان و همچنین مقدار تراشی است که روی دندان آنها خورده است. این نوع درد طبیعی بوده و پس از چند روز رفع می‌گردد. افراد می‌توانند برای کاهش این درد از داروهای مسکن استفاده داشته باشند.
    همچنین مصرف غذاهای نرم و پرهیز از خوردن و نوشیدن غذاها و نوشیدنی‌های بسیار داغ و بسیار سرد در کاهش درد بسیار مؤثر می‌باشند.
    در صورتی که عیوب ظاهری دندان‌ها بیش از اندازه باشد و دندانپزشک نیاز به تراشیدن بیشتری از مینای دندان داشته باشد، احساس درد تا حدود یک هفته برای بیمار طبیعی می‌باشد.
    دلیل آن، تحریک شدن اعصاب دندان‌ها بوده، به همین جهت بازگشت دندان‌ها به حالت طبیعی کمی بیشتر زمان می‌برد. اگر این درد بیش از یک هفته ادامه داشته باشد، حتماً به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

  2. واکنش‌های آلرژیک لثه

    برخی از افراد نسبت به لمینت سرامیکی دچار واکنش‌های آلرژیک می‌شوند و دچار التهاب می‌گردند. در صورتی که این التهابات بیش از 2 یا 3 روز ادامه پیدا کرد و سبب خونریزی لثه شد، حتماً به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایید.

  3. پوسیدگی دندان‌های زیر لمینت

    اگر دچار مشکلاتی مانند عفونت لثه و یا بیماری پریودنتال هستید، حتماً قبل از نصب لمینت دندان باید به درمان این مشکلات بپردازید، زیرا با وجود این بیماری‌ها بعد از نصب لمینت دچار مشکلات بسیاری خواهید شد. دندانپزشک متخصص به خوبی این نکات را در نظر خواهد گرفت و قبل از هر اقدامی به ‌سلامت دهان و دندان شما می‌اندیشد.
    لازم به ذکر است که شما همانند دندان‌های طبیعی خود باید از لمینت محافظت کنید و اگر توجهی به بهداشت دهان و دندانتان نداشته باشید، احتمال پوسیدگی دندان پس از درمان برایتان وجود دارد.

  4. بروز بیماری‌های لثه

    شدت یافتن پوسیدگی‌های دندان و عدم اقدام به موقع برای درمان آن می‌تواند بیماری‌های لثه را به دنبال داشته باشد. لازم به ذکر است که دقت و تشخیص دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی در این زمینه سبب می‌شود تا با چنین عارضه‌ای روبه‌رو نشوید، مگر اینکه بعد از درمان بهداشت دهان خود را رعایت نکنید.

  5. کنده شدن لمینت از روی دندان

    ضربه به صورت، خوردن غذای سفت با لمینت دندان و عدم تخصص کافی دندانپزشک در حین فرایند نصب، می‌توانند از دلایل افتادن ونیر پرسلن از روی دندان باشند.

عفونت لثه پس از نصب لمینت سرامیکی به چه دلیل است؟

ممکن است چند روز بعد از انجام این روش، با خونریزی در لثه خود روبه‌رو شوید که می‌تواند بیانگر بروز عفونت لثه باشد. رعایت نکردن بهداشت دهان، استفاده کردن از مواد بی کیفیت و نامرغوب در فرایند درمان، بی توجهی به ترمیم پوسیدگی‌های دندان قبل از نصب لمینت و … همگی از مواردی هستند که می‌توانند چنین عارضه ای را ایجاد کنند.
در صورت مشاهده خونریزی لثه سریعاً به مطب دندانپزشکی مراجعه نمایید.

چرا بعد از لمینت دندان دچار بوی بد دهان شدم؟

 

اگر بعد از انجام این روش دچار بوی بد دهان شدید باید بدانید که این عارضه می‌توان دلایل متعددی داشته باشد که عبارت‌اند از:

  1. عدم رعایت بهداشت دهان

    اولین موردی که می‌تواند سبب بروز بوی بد دهان شود، عدم رعایت بهداشت دهان می‌باشد. احتمالاً در اولین قدم با مسواک زدن، استفاده از دهان‌شویه و نخ دندان از شر بوی بد دهان خود خلاص می‌شوید.

  2. استعمال سیگار

    نیکوتین موجود در سیگار تأثیر بسزایی روی بافت‌های دهان خواهد گذاشت و از مهم‌ترین مواردی است که با خرابی دندان‌ها و ایجاد بیماری‌های لثه می‌توان بوی بد دهان را به دنبال داشته باشد.

  3. نصب نادرست لمینت سرامیکی

    از دیگر مواردی که ممکن است دلیلی بر ایجاد بوی بد دهان شما باشد، این است که دندانپزشک تجربه و مهارتی در انجام این کار نداشته است. در این صورت یا به پوسیدگی‌های دندان و بیماری‌های لثه که از قبل داشتید بی تفاوت بوده است و یا با نصب نادرست سبب ایجاد فاصله‌ای بین دندان و لمینت شده است. وجود این فاصله مکانی مناسب برای رشد و فعالیت باکتری‌های دهان شده که به مرور مشکلات جدی‌تری را ایجاد خواهد کرد.

آیا دندانپزشک می‌تواند نقشی در کاهش عوارض لمینت سرامیکی داشته باشد؟

قطعاً دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی با انجام حرفه‌ای درمان، نقش بسیار مهمی در کاهش عوارض این درمان خواهد داشت. ایشان با توجه به موارد زیر تا حد ممکن از بروز عوارض ناشی از این درمان جلوگیری می‌کنند:

  1. انتخاب بهترین، مرغوب‌ترین و با کیفیت‌ترین مواد
  2. توجه به سلامت دهان قبل از شروع اصلاح طرح لبخند
  3. انجام درمان‌های مورد نیاز؛ مانند جرم گیری و ترمیم‌های دندانی
  4. دقت کافی در نصب صحیح لمینت سرامیکی
  5. بیان تمام توصیه‌های مراقبتی بعد از درمان

درد بعد از لمینت دندان

 

در ادامه به طور دقیق‌تر به بررسی درد بعد از نصب لمینت سرامیکی می‌پردازیم:

علت درد لمینت دندان در کوتاه مدت

قبل از نصب لمینت، به جهت ایجاد فضای کافی برای آن، نیاز به آماده سازی دندان‌ها و تراشیدن بخشی از مینای دندان وجود دارد. این میزان تراش حدود 0.5 میلی‌متر است که اگر دندان بیشتر به اصلاحات و تغییرات نیاز داشته باشد، مقدار تراشیدن بیشتر خواهد بود. در صورت تراش بیشتر، بیمار درد و ناراحتی بیشتری احساس خواهد کرد. در این صورت ممکن است دندانپزشک جهت کاهش درد از بی حسی موضعی استفاده کند. همچنین در صورتی که دندانپزشک مهارت کافی برای نصب لمینت سرامیکی نداشته باشد، امکان دارد با تراشیدن بیش از اندازه مینای دندان به عاج آن آسیب وارد نماید و درد و ناراحتی بسیاری برای بیمار به وجود آورد.

علت درد لمینت دندان در بلند مدت

از علل درد بلند مدت پس از انجام این روش عبارت‌اند از:

  1. تراز نبودن لمینت

    گاهی اوقات ممکن است بعد از انجام این روش فرد در هنگام غذا خوردن احساس ناراحتی و درد داشته باشد. نامیزان بودن ارتفاع لمینت می‌تواند فشار زیادی را در هنگام گاز زدن غذا به دندان‌ها وارد کند. در این صورت برای رفع مشکلات به مطب دندانپزشکی مراجعه نمایید.

  2. بروز مشکلات در دندان‌های زیرین

    به دلیل اینکه لمینت ظاهر دندان‌ها را پوشانده است، در صورتی که دندان‌های زیرین دچار پوسیدگی شوند، بیمار متوجه خرابی دندان‌های خود نمی‌شود. در صورت گسترش پوسیدگی و عفونت ایجاد شده، بیمار احساس درد و ناراحتی خواهد داشت. چکاپ منظم دندانپزشک می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند.

  3. التهاب لثه

    جالب است بدانید در برخی از افراد، با وجود بی حسی موضعی هنگام نصب لمینت، امکان ملتهب شدن لثه به علت استرس ناشی از لرزش ابزارهای تراشیدن دندان وجود دارد. تورم ایجاد شده سبب فشار به عصب دندان‌ها و ایجاد احساس درد و ناراحتی می گردد که با مصرف داروهایی مانند ایبوپروفن کاهش می‌یابد.

  4. آسیب دیدن پرسلن ونیر

    با وجود مقاوم بودن بیش از اندازه لمینت‌های سرامیکی، اما در صورت عدم رعایت مراقبت‌های لازم بعد ازانجام آن، امکان آسیب به لمینت وجود دارد. این آسیب می‌تواند با درد و ناراحتی همراه باشد که برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی بعدی حتما به مطب دندانپزشکی مراجعه نمایید.

چگونه قبل از لمینت کردن دندان از بروز عوارض پس از آن جلوگیری کنم؟

اگر می‌خواهید پس از درمان با عارضه‌ای روبه‌رو نشوید، پس توجه ویژه‌ای به نکات زیر داشته باشید:

  1. انجام چکاپ دندانپزشکی

    در ابتدا بهتر است از وضعیت دهان و دندان خود با خبر شوید. این کار تنها با یک ویزیت توسط دندانپزشک قابل انجام است. در صورتی که دچار پوسیدگی دندان و یا بیماری لثه باشید، باید در ابتدا برای درمان این موارد اقدامات لازم را انجام دهید. دندانپزشک توصیه‌های لازم برای بازگشت سلامت دهان شما را قبل از شروع اصلاح طرح لبخند برایتان بیان می‌کنند.

  2. انتخاب دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی

    توجه داشته باشید که به هر دلیلی نباید درمان خود را به دست فرد غیر مجرب بسپارید. نصب لمینت سرامیکی باید توسط دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی انجام شود. متخصصی که مهارت و تجربه کافی در این زمینه را دارد و همچنین از با کیفیت‌ترین امکانات استفاده می‌کنند.

  3. ترک کردن سیگار

    سیگار کشیدن و استعمال دخانیات احتمال بروز مشکلات دهان را تا حد زیادی افزایش می‌دهند. برای حفظ لبخند زیبای خود و پیشگیری از بروز این گونه مشکلات بهتر است فکری برای ترک دخانیات داشته باشید.

پیشگیری از بروز عوارض لمینت سرامیکی بعد از انجام درمان

 

برای جلوگیری از بروز عوارض این روش بعد از انجام و همچنین افزایش ماندگاری لبخند خود، بهتر است به نکات و مراقبتهای پس از لمینت که شامل موارد زیر است، توجه کنید:

  1. حداقل دو بار در روز به صورت اصولی و صحیح مسواک بزنید.
  2. از نخ دندان و دهان‌شویه روزانه استفاده داشته باشید.
  3. برای انتخاب مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه مناسب با دندانپزشک خود مشورت نمایید.
  4. از استعمال سیگار و دخانیات بپرهیزید.
  5. سعی کنید پس از مصرف هر وعده غذایی حداقل دهان خود را با آب بشویید.
  6. از مصرف بیش از اندازه مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی اجتناب نمایید.
  7. بهتر است نوشیدنی‌های رنگی را با نی میل کنید.
  8. مواد غذایی سفت را با دندان‌های خود نشکنید.
  9. اگر دچار دندان ‌قروچه هستید، حتماً دندانپزشک خود را از این موضوع مطلع کنید.
  10. از عادات رفتاری نادرستی مانند جویدن یخ، ناخن و یا مداد پرهیز کنید.
  11. هر چند وقت یک بار برای چکاپ دندان‌هایتان به مطب دندانپزشکی بروید.

اقدامات لازم در صورت مواجه شدن با عوارض لمینت دندان

در جدول زیر می‌توانید اقدامات مؤثری را برای رفع و درمان مضرات لمینت دندان مشاهده نمایید:

راهکار عارضه ایجاد شده
مراجعه به کلینیک دندانپزشکی ترک، لب پر شدگی یا شکستگی
فشاری روی آنها وارد نکنید و به مطب مراجعه نمایید عدم تقارن لمینت ها
استفاده از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن(در صورت ادامه یافت درد بیش از 3 روز به دندانپزشک اطلاع دهید) درد
آن را در پوششی تمیز مانند دستمال نگه دارید و به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید جدا شدن کامل لمینت از روی دندان
در صورت طول کشیدن بیش از 72 ساعت به کلینیک مراجعه کنید التهاب یا حالت غیر عادی در لثه
در صورت طول کشیدن بیش از 72 ساعت به مطب مراجعه کنید آلرژی

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای لمینت سرامیکی نیستند؟

معمولاً ونیر پرسلن برای افراد زیر توصیه نمی‌شود:

  1. افراد دارای بیماری‌های فعال لثه
  2. افراد دارای پوسیدگی‌های شدید دندانی
  3. کسانی که دچار دندان‌ قر و چه می‌باشند.
  4. افرادی که فاصله دندانی بسیار زیادی دارند.
  5. افراد دارای دندان‌های به شدت نامنظم و به هم ریخته
  6. افرادی که موقعیت فکی مناسبی ندارند.
  7. کسانی که از ساختار مینای دندان بهره‌مند نیستند.

در صورت مشاهده کدام عوارض لمینت دندان باید به مطب دندانپزشکی بروم؟

با وجود نادر بودن مضرات لمینت سرامیکی، اما اگر با موارد زیر روبه‌رو شدید، سریعاً به مطب دندانپزشکی مراجعه داشته باشید:

  • طول کشیدن درد دندان بیش از یک هفته
  • شل شدن لمینت سرامیکی
  • ترک خوردن لمینت دندان
  • تراز نبودن دندان‌ها

پاسخ به سوالات پرتکرار شما عزیزان

  1. چطور می‌توان درد بعد از کاشت لمینت را کاهش داد؟

    بعد از انجام این روش، مدتی زمان می‌برد تا بدن به وجود لمینت عادت کند، در طی این زمان برای کاهش درد و ناراحتی می‌توانید از داروهای مسکن و ضد التهاب استفاده کنید. اگر می‌خواهید از دندان های خود به خوبی مراقبت کنید، بهداشت دهان خود را بسیار جدی بگیرید، زیرا این کار احتمال آسیب به لمینت و درد دندان را به نسبت بسیار زیادی کاهش می‌دهد.

  2. مدت زمان عادت کردن بدن به ونیر پرسلن چقدر می‌باشد؟

    در محیط دهان هر تغییر کوچکی هم ایجاد شود، بر روی زبان و لثه تاثیرگذار خواهد بود. کاشت لمینت هم تغییری است که سازگاری بدن با آن مدتی زمان می‌برد. حدود دو هفته بعد از انجام این روش، بیمار بدون درد و با احساس طبیعی می‌تواند صحبت کند و غذا بخورد. هرگونه درد و ناراحتی پس از این روش دائمی نبوده و بعد از مدت زمانی، عوارض جانبی آن از بین می‌رود.

  3. آیا احتمال پوسیدگی در تاج دندان بعد از نصب لمینت سرامیکی وجود دارد؟

    لمینت تنها لایه ای بر روی دندانها برای پوشاندن عیوب ظاهری آنها می‌باشد، بنابراین نمی‌تواند عامل این پوسیدگی باشد، اما پلاک و باکتری می‌توانند تاج دندان را که زیر لمینت قرار می‌گیرد، دچار پوسیدگی کنند. این پوسیدگی به این علت رخ می‌دهد که شما بعد از درمان، امکان دیدن دندانهای طبیعی خود را ندارید. در صورتی که برای چکاپ به مطب دندانپزشکی مراجعه نکنید، احتمال دارد این پوسیدگی‌ها به عصب دندان رسیده باشد که در این صورت دندانپزشک مجبور به عصب کشی دندان و استفاده از روکش به جای لمینت می‌باشد.

  4. اگر بعد از نصب لمینت سرامیکی با عارضه‌ای روبه‌رو شدم، چه کار کنم؟

    با وجود تمام موارد بیان شده اگر باز هم دچار عارضه‌ای شدید، نگران نباشید. اقداماتی که در این مقاله برایتان شرح دادیم را انجام دهید. بهترین راهکار این است که به کلینیک دندانپزشکی مراجعه داشته باشید تا متخصص به بررسی و رفع عارضه ایجاد شده بپردازد و راهنمایی‌های بیشتری را برای شما شرح دهد.

  5. آیا می‌توان از پوسیدگی دندان بعد از لمینت جلوگیری کرد؟

    با رعایت نکات زیر به خوبی می‌توانید مانع از بروز چنین مشکلی شوید:

    • مسواک زدن اصولی حداقل دو بار در روز
    • استفاده از نخ دندان و دهان‌شویه به صورت روزانه
    • شست و شوی دهان با آب بعد از مصرف هر وعده غذایی
    • استفاده از مسواک و خمیر دندان مناسب
    • پرهیز از مصرف بیش از اندازه شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های گازدار
    • مراجعه برای چکاپ به کلینیک دندانپزشکی هر 6 ماه یک بار
  6. آیا لمینت سبب بوی بد در دهان خواهد شد؟

    خیر، لمینت به نوبه خود دلیلی برای ایجاد بوی بد در دهان نیست. آنچه که شما را با چنین عارضه‌ای روبه‌رو می‌کند، عدم رعایت بهداشت دهان است.

 

 

منبع : دکتر فاطمه لبافی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه