عفونت های دندانی را جدی بگیرید

 

 

به گفته دکتر مایکل جی لویس (متخصص روت کانال تراپی و عضو انجمن اندودانتیکس آمریکا)، در برخی موارد عفونت های مزمن سینوسی ناشی از عفونت های دندانی هستند. در واقع گاهی با آلوده شدن ریشه های یک دندان، سینوس های فرد درگیر می شود. این وضعیت با عنوان MSEO شناخته می شود که مخفف عبارتmaxillary sinusitis of endodontic origin می باشد. سینوس ها حفره های خالی هستند که درون استخوان های صورت و گونه قرار گرفته اند. سطح داخلی سینوس‌ها با غشاهای مخاطی پوشیده شده‌اند و هر طرف صورت دارای 4 سینوس است: سینوس فکی، پیشانی، پرویزنی و شب پره ای. اگر یکی از دندان های عقبی فک بالا دچار عفونت شود، به راحتی از طریق ریشه های این دندان ها به سینوس های فک بالا می رسد و ممکن است بیماران مبتلا به MSEO را اشتباهی به سمت درمان بیماری های آلرژیک سوق دهد.

 

 

در برخی بیماران، این روند به صورت دوره ای تکرار می شود و بیمار پس از مراجعه به پزشک، آنتی بیوتیک دریافت می نماید. باید بدانیم که آنتی بیوتیک ها علائم سینوسی را برطرف می نمایند اما درمانی اتفاق نمی افتد چرا که آنها قادر به رسیدن به منبع اصلی عفونت نیستند. با توقف مصرف آنتی بیوتیک، عفونت مجدداً به سینوس انتقال یافته و علائم خود را بروز می دهد.

  

 

نکته مهم و نگران کننده این است که بیماران مبتلا به MSEO اغلب دندان دردی ندارند! این موضوع تشخیص عفونت را دشوار می سازد و به همین دلیل ممکن است بیمار سالها از این وضعیت رنج ببرد بدون اینکه علت آن را بداند.

به گفته دکتر لویس، گزینه های درمانی نسبتاً ساده ای همچون روت کانال تراپی می تواند به از بین بردن باکتری های ایجاد کننده این عفونت کمک کنند. تقریباً نیمی از مبتلایانی که تحت روت کانال تراپی قرار می گیرند، برای رفع مشکلات سینوسی خود نیازی به هیچ مراقبت و درمانی ندارند بنابراین این اقدام لازم است در اولویت قرار داده شود.

 

منبع :  دندال

  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه