مقایسه‌ی کارایی مسواک‌های دستی و برقی در کنترل پلاک دندان و سلامتی لثه

مقایسه‌ی کارایی مسواک‌های دستی و برقی در کنترل پلاک دندان و سلامتی لثه

در مورد کارایی مسواک‌های برقی زیاد بحث شده؛ اما در عمل این مسواک‌ها در مقایسه با مسواک‌های دستی چقدر در کنترل پلاک‌های دندانی مؤثر هستند؟

در شماره‌ی نوامبر ۲۰۲۱ ژورنال بین‌المللی بهداشت دهان، مقاله‌ای منتشرشده که نتایج یک تحقیق بر روی کارایی مسواک‌های دستی و برقی بر روی کنترل پلاک پس از جرم‌گیری دندان را نشان می‌دهد.

در این مطالعه، دندان افراد مبتلا به التهاب لثه، یک جلسه جرم‌گیری شد و سپس هر یک از آن‌ها به شکل تصادفی شیوه‌ی مسواک زدن دستی و برقی را انتخاب کردند. سپس برای این افراد در ابتدای تحقیق، هفته‌های دوم، چهارم و ششم و ماه ششم دستورالعمل‌های بهداشتی تعیین و شاخص لثه‌ای* (GI)، شاخص پلاک (PI) و شاخص خونریزی به دنبال پروبینگ (BoP) در ابتدای تحقیق، پس از ۶ هفته و پس از ۶ ماه اندازه‌گیری شد.

کارایی قابل توجه مسواک‌های برقی در کاهش شاخص لثه‌ای و BoP

با بررسی نتایج تحقیق، مشاهده شد در هفته‌ی ششم، شاخص پلاک در گروهی که مسواک برقی زده بودند ۶.۲۱ درصد و در گروهی که مسواک دستی زده بودند ۲۲.۸۱ درصد بود؛ اما پس از ۶ ماه این شاخص برای افرادی مسواک برقی زده بودند به ۱۱.۳۴ درصد و در افرادی که مسواک دستی زده بودند به ۲۸ درصد رسید.

علاوه بر این، شاخص لثه‌ای و شاخص خونریزی به دنبال پروبینگ در افرادی که مسواک برقی زده بودند به طور قابل ملاحظه‌ای بعد از ۶ هفته کمتر شده و ۳ برابر افرادی که مسواک دستی زده بودند کاهش پیدا کرده بود. پس از ۶ ماه هم شاخص خونریزی به دنبال پروبینگ در افرادی که مسواک دستی زده بودند به ۰.۱۴ درصد و در افرادی که مسواک برقی زده بودند به ۰.۰۵ درصد و شاخص لثه‌ای به ترتیب در آن‌ها به ۱.۷۵ درصد و ۳.۲۵ درصد رسیده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه