ماسک تنفس دهان به دهان چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد ؟

ماسک

آشنایی با ماسک تنفس دهان به دهان:

قبلا تنفس دهان به دهان در هنگام مصدومیت فردی که نفس نمی کشد انجام می شد. اما به دلیل تماس مستقیم دهان مصدوم و امدادگر باعث انتقال بسیاری از بیماری ها بین دو نفر صورت می گرفت. به همین دلیل ماسک های دهان به دهانی را تولید کردند که به صورت یک طرف هستند و هوا از دهان مصدوم به نجات دهنده وارد نمی شود. در ادامه این مطلب اول دنت شما را با ماسک دهان به دهان آشنا می کنیم.

ماسک تنفس دهان به دهان چیست؟

اول، مهم است که بدانید ماسک CPR، که رسما به عنوان یک وسیله مانع شناخته می شود، برای ایمن نگه داشتن شما ( نجات دهنده ) است. این تنفس های نجات را موثرتر از تنفس مستقیم دهان به دهان نمی کند. همچنین، اکثر امدادگران به هر حال قرار نیست تنفس مصنوعی بدهند. انجمن قلب آمریکا دیگر دهان به دهان در طول CPR را توصیه نمی کند.

 

می توان گفت برای یک شریک صمیمی یا یکی از اعضای نزدیک خانواده، دستگاه مانع تقریباً ضروری نیست، مگر اینکه بیمار به بیماری عفونی مبتلا باشد. اما برای تنفس دهان به دهان برای افراد غریبه ماسک لازم است.

 

انواع ماسک تنفس دهان به دهان

دو نوع ماسک تنفس دهان به دهان وجود دارد که توسط امدادگران استفاده می شود :

 

• یک ماسک تنفس دهان به دهان پلاستیکی مسطح که بر روی دهان و بینی قربانی قرار دارد. با صورت منطبق است و به امدادگر اجازه می دهد از سوراخی در وسط تنفس دمیده شود. این سوراخ بسته به برند دارای یک دریچه یک طرفه یا یک فیلتر برای محافظت از امدادگر است. این موانع مسطح در میان امدادگران غیر فعال (و متخصصان خارج از وظیفه) محبوب هستند زیرا بسیار قابل حمل هستند. بیشتر اوقات، آنها می توانند محکم تا شوند و روی جاکلیدی قرار بگیرند.

 

ویژگی های ماسک تنفس دهان به دهان, انواع ماسک تنفس دهان به دهان, مشخصات انواع ماسک تنفس دهان به دهان

انواع ماسک تنفس دهان به دهان

 

• حرفه ای ها از ماسکی به شکل گلابی استفاده می کنند که روی دهان و بینی قرار می گیرد. با تکنیک مناسب، روی صورت می چسبد. امدادگر از طریق یک دریچه یک طرفه در بالا دمیده می شود تا نفس های نجات را فراهم کند.

 

مشخصات انواع ماسک تنفس دهان به دهان, ویژگی ماسک تنفس دهان به دهان, کاربدهای ماسک تنفس دهان به دهان

نمونه ای دیگر از انواع ماسک تنفس دهان به دهان

 

ویژگی ماسک تنفس دهان به دهان

موارد استفاده: جلوگیری از انتقال بیماری های واگیردار بین مصدوم و ناجی در تنفس دهان به دهان (CPR)

جنس ماسک: PVC

راه هوایی یک طرفه (از دهان ناجی به مصدوم)

برخی از این محصولات کاملا آنتی باکتریال هستند تا از ورود هوای آلوده به ریه فرد جلوگیری کند.

 

نحوه کار ماسک تنفس دهان به دهان

• 30 فشار سینه با کیفیت بالا انجام دهید.

• با قرار دادن چهار انگشت یک دست در بالای ماسک و انگشت شست دست دیگر در امتداد لبه پایینی ماسک، ماسک را روی صورت فرد ببندید.

• با استفاده از انگشتان دست خود در قسمت پایین ماسک، راه هوایی را با استفاده از مانور شیب سر/بالاکردن چانه باز کنید. اگر مشکوک به آسیب دهانه رحم هستید، روش های جایگزین را در نظر بگیرید.

• اطراف لبه های ماسک را محکم فشار دهید و در حالی که بالا آمدن قفسه سینه فرد را مشاهده می کنید، با نفس کشیدن بیش از یک ثانیه تهویه کنید.

 

آشنایی با ماسک تنفس دهان به دهان, نحوه ی کار با ماسک تنفس دهان به دهان, ویژگی های ماسک تنفس دهان به دهان

آموزش استفاده از ماسک تنفس دهان به دهان

 

کاربرد ماسک تنفس دهان به دهان

ماسک دهان به دهان یکی از انواع تجهیزات حفاظت فردی است که برای محافظت از امدادگران از قرار گرفتن در معرض عفونت در هنگام تماس نزدیک با قربانیان طراحی شده است. HIV و ویروس های خانواده هپاتیت در خون و برخی دیگر از مایعات بدن حمل می شوند. از آنجایی که هیچ راهی برای تشخیص اینکه آیا بیمار ایست قلبی ناقل این بیماری ها یا هر بیماری واگیر دیگری است وجود ندارد، معمولاً استفاده از یک ماسک دهان به دهان برای دور نگه داشتن مایعات بدن از دهان امدادگر در طول تنفس نجات عاقلانه است.

 

دیگر نکات درباره ماسک تنفس دهان به دهان

ماسک‌  CPR جزو لوازم ضروری کمک‌ های اولیه است که به راحتی تا شده و در کیف کمک های اولیه جا می شود. تمام امداد گران نحوه استفاده از این ماسک‌ را بلد می باشند.

 

سوالات رایج در رابطه با ماسک تنفس دهان به دهان

آیا در صورت نبودن ماسک دهان به دهان نباید روی مصدوم تنفس دهان به دهان انجام داد ؟

درست که احتمال انتقال بیماری از فرد مصدوم به فرد امدادگر وجود دارد. اما در صورت نبود ماسک دهان به دهان نباید برای نجات فرد مصدوم کوتاهی کرد.

 

تذکر مهم

وسایل و تجهیزات پزشکی ارتباط و نقش مستقیمی با سلامتی افراد دارند. وجود بعضی از وسایل پزشکی در منازل بسیار مهم و حیاتی است و این نکته را هم در نظر بگیرید که خرید این تجهیزات را باید از مراکز معتبر انجام داد و ما سعی نمودیم اطلاعات کاربردی و مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم. ولی باید بدانید شاید استفاده از برخی وسایل کار ساده ای به حساب بیاید ولی تشخیص بیماری ها نیازمند تخصص می باشد و باید حتما توسط پزشک بررسی و راه های درمان تجویز شود.

 

منبع :  بیتوته 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه