دندانپزشکی زیبایی چیست؟

زیبایی
چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱
از جدیدترین حوزه های دندانپزشکی که امروز بسیار پرطرفدار شده است، حوزه دندانپزشکی زیبایی است. همانطور که از نامش پیداست این حوزه تمرکز بر زیبایی ظاهری دندان و دهان و لبخند شما دارد. یکی از اصلی ترین خدماتی که در این حوزه عرضه می‌شود، ایجاد طرح لبخند زیبا بر اساس معیارهای فردی است. گاها دندانپزشک زیبایی، خود به تنهایی قادر به ساخت لبخند خواهد بود اما در صورتی که مشکلات دهان و دندان زیاد باشد و خارج از تخصص دندانپزشک، دندانپزشک از سایر حوزه های دندانپزشکی برای رفع مشکل بهره خواهد بود. ممکن است فرد دچار لبخند لثه ای باشد و یا نظم دندان هایش مشکل داشته باشد. حتی ممکن است فک پایین و یا بالا جلوزدگی داشته باشد که در این صورت نیاز به کمک دندانپزشک ارتودنسی خواهد بود.
000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000(6)
انواع خدمات دندانپزشکی زیبایی
برای زیبا کردن دندان ها، نیاز است تا دندان های شما سالم باشند و اگر دارای نامنظمی و یا ایرادات ظاهری دیگر هستند رفع شوند. در ادامه ما به برخی از خدماتی که در یک کلینیک دندانپزشکی برای زیبایی ارائه می شوند اشاره خواهیم کرد.

روکش دندان
از عدیده مشکلاتی که ممکن است برای دندان ها به وجود آید، نامنظمی اندک، لک بر روی دندان، شکستگی و یا ترک قسمتی از دندان و موارد مشابه هستند. در این نوع مشکلات به هیچ عنوان حذف دندان ها پیشنهاد نمی شود و بالعکس پیشنهاد مناسب نصب روکش های دندانی برای رفع این مشکلات و زیبا سازی دندان ها خواهد بود. روکش های دندانی موادی هستند که بر روی دندان مورد نظر قرار می گیرند و کاملا همرنگ دندان ها هستند و به دندان‌ها از نظر ظاهری نظم می‌بخشند. روکش ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به چند مورد آنها اشاره می کنیم.

کامپوزیت ونیر
کامپوزیت ونیر نوعی روکش نازک است که به صورت تکی بر روی هر دندان قرار داده می‌شود و بیشترین کاربرد آن برای رفع نامنظمی‌های کم، فاصله بین دندانی، رفع زردی و لک دندان و ساخت لبخند زیبا می‌باشد. ذرات تشکیل دهنده کامپوزیت شامل: گلاس، کوارتز و رزین اکریلیک است که برای دندان‌های جلویی مناسب است و ظاهری زیبا به دندان‌ها خواهد داد. این روکش‌ها در زمان کمی آماده نصب خواهند شد.

ایمپلنت
ممکن است آسیبات دندانی بسیار جدی باشند و با موارد بالا قابل رفع نباشند. پوسیدگی شدید دندان، شکستگی کامل تاج، عفونت ریشه دندان و موارد مشابه ممکن است موجب شوند تا شما مجبور به حذف دندان شوید. در این صورت شما باید به دنبال راه حلی برای جای خالی آن باشید. یکی از روش های مطمئن بدون شک ایمپلنت دندان است که بسیار مقاوم است و به عنوان یک روش دائمی کاربرد دارد.

برای انجام ایمپلنت ابتدا باید پایه آن را با جراحی ایمپلنت دندان در درون لثه قرار داد و پس از جوش خوردن آن به استخوان و محکم شدن آن، دندان پروتزی را به پیج متصل می کنند. در صورتی که تراکم استخوان برای نصب ایمپلنت کم باشد نیاز به جراحی پیوند استخوان نیز خواهد بود که در این مورد باید دندانپزشک نظر نهایی را بدهد.

0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000(5)
نکته مثبت در جراحی ایمپلنت، استفاده از دندانپزشکی بدون درد است که با لیزر انجام می شود و با حداقل برش بر روی لثه انجام میشود و یک روش مناسب و عالی برای کسانی است که از جراحی هراس دارند و علاقه مند به روش های بدون درد هستند.

بریج
بریج نوعی دیگر از خدمات دندانپزشکی زیبایی است که برای دندان های حذف شده مناسب می باشد. کمترین میزان بریج سه واحد خواهد بود. یک واحد برای دندان حذف شده و دو واحد برای دندان های کناری که به عنوان تکیه گاه استفاده می شوند. برای بریج دندان لازم است تا دندان های کناری تراشیده شوند و دندان ساخته شده توسط دندانپزشک بر روی آن ست شود. روش های انجام بریج بسته به نظر دندانپزشک می تواند متفاوت باشد‌.

بلیچینگ
یکی از محبوب ترین روش ها بلیچینگ است که در آن دندان را با مواد خاص سفید می کنند. البته تنها مشکل این روش، سفیدی تا نهایتا دو تا سه درجه است. که البته اگر دندان ها بیش از حد زرد و لکه دار نباشند این روش به خوبی جواب خواهد داد و هیچ لک و زردی باقی نخواهد ماند و شما دندان هایی طبیعی خواهید داشت.

نکته مهم در رابطه با بلیچینگ این است که امکان انجام آن در خانه نیز وجود دارد و حتما نیاز به انجام آن در دندانپزشکی زیبایی نیست. که البته اگر به دنبال گرفتن نتیجه مناسب هستید پیشنهاد می کنیم به کلینیک زیبایی دندان مراجعه کنید.

جرم گیری
یکی از روش های زیبایی و سفید کردن دندان جرم گیری دندان می باشد. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از دخانیات و غذاهای ناسالم می تواند موجب ایجاد جرم بر روی دندان شود. این امر موجب زرد شدن و حتی ایجاد پلاک بر روی دندان میشود و در دراز مدت ظاهر دندان ها را بسیار بد جلوه می دهد.

جرم گیری روشی است که دندانپزشک با کمک آن پلاک ها و جرم های دندان را از بین می برد و در آن نیاز به هیچ عمل جراحی و یا اعمال عملیات های سخت دندانپزشکی نخواهد بود و به راحتی و بدون ترس می توان آن را انجام داد. که البته در مورد ترس از دندانپزشکی باید بگوییم که روش های بسیاری وجود دارند که می توان از آنها در جهت رفع ترس دندانپزشکی بهره برد و به خدمات دندانپزشکی دسترسی پیدا کرد.

پر کردن دندان
دندان ها ممکن است از ریشه و یا پالپ دچار پوسیدگی شوند. در این صورت فرد به علت رسیدن پوسیدگی به اعصاب دندان، درد زیادی را متحمل خواهد شد. همانطور که ذکر شد کشیدن دندان از آخرین راه حل هایی است که دندانپزشک زیبایی به فرد توصیه می‌کند. روش مناسب برای چنین دندان هایی، عصب کشی و پر کردن دندان است. عصب کشی به حذف ریشه‌ها و قطع اتصال آنها به عصب می‌پردازد و پر کردن وظیفه پرکردن دندان خالی شده با مواد مناسب را بر عهده دارد تا در محل ایجاد حفره، هیچ آلودگی راه پیدا نکند و دندان همچون قبل کارایی داشته باشد.

البته توصیه می‌شود که پس از پرکردن دندان، از روکش بر روی دندان استفاده شود تا مقاومت دندان افزایش پیدا کند و دندان به راحتی نشکند.

جمع بندی
اینکه برای طرح لبخند زیبا به چه روشی نیاز است را باید دندانپزشک زیبایی انتخاب کند. ممکن است علاوه بر تمام موارد ذکر شده، شما نیاز به روش‌های دیگری داشته باشید و راه حل‌های بهتری برای شما وجود داشته باشد. پس صرفا اطلاعات عمومی شما نمی‌تواند در انتخاب گزینه مناسب موثر باشد و مشورت با یک دندانپزشک زیبایی حاذق در انتخاب صحیح بسیار مناسب می‌باشد. انتخاب کلینیک مناسب می‌تواند بسیار به شما در رسیدگی به دندان هایتان کمک کند. خصوصا اگر ترس از درد دندانپزشکی دارید، توصیه می‌کنیم به مراکزی که خدمات دندانپزشکی بدون درد را ارائه می‌دهند مراجعه کنید و از خدمات آنها به طور کامل بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه