درد بعد از عصب کشی به علت عفونت دندان

عصب

در گذشته، عصب کشی یا درمان ریشه بسیار دردناک بود به همین دلیل گاهی مردم از مراجعه به دندانپزشکی و عصب کشی امتناع می‌کردند؛ امروزه دندانپزشکان روش‌های مختلفی برای کاهش درد دارند که می‌توانند از آنها برای کاهش درد در زمان عصب کشی استفاده کنند.

قبل از شروع فرآیند عصب کشی، دندانپزشک یک داروی بی حسی موضعی به محل تزریق می‌کند که درد را کاهش می‌دهد؛ با این وجود، ممکن است بیمار در حین تمیزسازی و خالی کردن دندان نیز کمی فشار را احساس کند اما در فرآیند اصلی عصب کشی دردی احساس نخواهد کرد.

از آنجا که اثر داروی بی حسی پس از انجام عصب کشی از بین می‌رود، ممکن است بیمار درد و حساسیت خفیفی را احساس کند.

این درد و حساسیت در مرحله تمیزسازی و خالی کردن دندان ایجاد می‌شود. در مرحله خالی کردن، دندانپزشک یک سوراخ کوچک روی تاج دندان ایجاد کرده و مغز یا پالپ دندان بیمار را از محفظه پالپ یا مغز دندان خارج می‌کند. با اینکه درد و حساسیت حاصل از عصب کشی آزار دهنده هستند اما تنها چند روز طول کشیده و سپس برطرف می‌شوند.

عصب کشی یک روش درمان اصلی و مهم است، بنابراین وجود درد بعد از عصب کشی دندان عفونی امری طبیعی می‌باشد.

برای عصب کشی، ابتدا باید کانال‌های دندان (حفره‌ی داخلی ریشه) کاملا تمیز شوند و این کار باعث تحریک اعصاب و لثه‌های مجاور می‌شود.

درد ایجاد شده از عصب کشی همیشگی نیست. در حقیقت، عصب کشی به منظور جلوگیری از ایجاد درد ناشی از پوسیدگی یا شکستگی دندان انجام می‌شود.

درمان عفونت دندان عصب کشی شده چند روز طول میکشد ؛ وجود درد خفیف تا ملایم به مدت چند روز پس از عصب کشی طبیعی است.

اگر درد بیش از این طول کشید، باید کانال‌های دندان بیشتر تمیز شوند یا دندانپزشک از روش‌های دیگری برای درمان استفاده کند.

فهرست عناوین

شش دلیل درد دندان بعد از عصب کشی

Z

پس از عصب کشی، ایجاد حساسیت در اطراف دندان عصب کشی شده طبیعی است اما این حساسیت باید حداکثر سه تا پنج روز طول بکشد. با این حال، اگر درد بیش از چند روز طول کشید، ممکن است عوارضی در اثر عصب کشی ایجاد شده باشد. پس از عصب کشی، شش موردی که در زیر آمده باعث ایجاد درد خواهند شد. این شش مورد عبارتند از:

عفونت استخوان

ممکن است عصب کشی به بهترین نحو انجام شده باشد. دندانی که عفونت دارد به خوبی تمیز و هواگیری شده و سپس توسط ماده‌ی پرکننده‌ی بسیار خوب یا روکش مناسب روی آن پوشیده شده باشد. اما اگر هنوز در استخوان اطراف ریشه، باکتری وجود داشته باشد، استخوان ملتهب و دردناک خواهد ماند. خوشبختانه، با برداشت منبع باکتری (عصب مرده‌ی دندان)، باکتری‌ها جایی برای مخفی شدن نخواهند داشت. سیستم ایمنی بدن باید بتواند به موقع باکتری‌ها را از بین ببرد. برای تسریع در روند از بین رفتن باکتری‌ها، می‌توانید از پزشک بخواهید برایتان یک دوره آنتی بیوتیک تجویز کند.

دندان عصب کشی شده‌ عفونی

احتمال دارد که دندان پس از عصب کشی عفونی شود. این شرایط زمانی ایجاد می‌شود که لایه‌ی پر کننده‌ی دندان محلی برای نفوذ داشته و باکتری‌های موجود در بزاق دهان از لبه‌ی پر شدگی به درون دندان می‌روند. هنگامی که باکتری به داخل محل عصب کشی برسد، در طول چند روز باعث ایجاد عفونت می‌شود. به همین دلیل است که اکثر دندانپزشکان پس از عصب کشی، قسمتی به نام روکش را روی دندان قرار می‌دهند. هرچند قرار گیری روکش همیشه بهترین راه حل نیست زیرا دندانی که اخیرا تحت درمان قرار گرفته است، اگر برای قرارگیری روکش دوباره تراشیده شود، سست‌تر خواهد شد. معمولا دندان عصب کشی و عفونی شده را می‌توان دوباره درمان کرد مگر اینکه ریشه دندان ترک خورده یا قسمتی از دندان که زیر خط لثه قرار دارد شکسته باشد. در چنین مواردی، دندان باید کشیده شود.

نفوذ هوا یا سمنت از نوک ریشه

ممکن است در عصب کشی، سمنت بسیاری استفاده شده و مقداری از سمنت از نوک ریشه به بیرون سرریز کند. اینکه سرریز سمنت باعث درد بشود یا نه به نوع دقیق ماده مورد استفاده، مقدار ماده سرریز کرده و محل نفوذ ماده سرریز کرده بستگی دارد. اگر قبل از عصب کشی، نوک ریشه دارای عفونت باشد، فضا برای قرارگیری کمی سمنت بیشتر وجود خواهد داشت و در نتیجه فرد هرگز متوجه نمی‌شود که سمنت در حال سرریز کردن است. اگر قسمت نوک ریشه‌ی دندان عفونی نباشد، سرریز سمنت باعث ایجاد درد پس از عصب کشی خواهد شد. در موارد نادر، یک حباب کوچک هوا نیز ممکن است از نوک ریشه بیرون زده و باعث ایجاد درد و فشار شود. ممکن است درد ایجاد شده کمی طول بکشد اما در هر صورت این درد عصب کشی دندان به خودی خود برطرف می‌شود.

بزرگی بیش از حد روکش یا ماده پر کننده دندان

اگر روکش نهایی یا مواد پر کننده دندان حتی ذره‌ای بزرگ‌ باشند، با ایجاد فشار اضافی بر روی دندان‌های مجاور باعث آسیب به دندان‌های کناری و ایجاد درد پس از عصب کشی می‌شوند. خوشبختانه، تنظیم روکش یا مواد پر کننده کار آسانی است. دندان پزشک باید مقدار ماده یا روکش دندان را به نحوی تنظیم کند که نقطه اضافی روی دندان وجود نداشته باشد، هرچند باز هم درد دندان پس از عصب کشی بین 3 تا 5 روز باقی خواهد ماند.

نشت هیپوکلریت سدیم

در حین انجام عصب کشی، دندانپزشک ریشه‌های دندان را با هیپوکلریت سدیم می‌شوید. هیپوکلریت سدیم ماده‌ای است که باکتری‌ها را کشته، بافت عصبی باقی مانده را در خود حل کرده، و مواد آبکی که در حین انجام کار در دهان انباشته شده‌اند را شستشو داده و از بین می‌برد. در موارد نادر، ممکن است مقداری از این محلول از نوک ریشه نشت کرده و باعث درد ناگهانی و حتی بی حسی محل شود. پس از اینکه دندانپزشک محل را با آب شستشو داده و پانسمان کرد، ممکن است بیمار به مدت چند هفته به داروی آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد تا درد بعد از عصب کشی ایجاد شده برطرف گردد.

نادیده گرفتن کانال‌ها

دندان‌ها چند کانال دارند و یافتن برخی از این کانال‌ها، مخصوصا در دندان‌های آسیاب کار سختی است. ممکن است دندان پزشک متوجه وجود کانالی نشده، قسمتی از عصب دندان را داخل دندان باقی گذاشته یا حفره کوچکی برای ایجاد عفونت باقی گذارد. اگر قسمتی از عصب باقی بماند، دندان مانند قبل از عصب کشی، به گرما و سرما حساست نشان خواهد داد. اگر وجود باکتری باعث عفونت شود، دندان به فشار حساس خواهد بود. در برخی مواقع، فضایی که باکتری در آن رشد می‌کند بسیار ریز و در نوک ریشه خواهد بود.

هیچکدام از این مشکلات به خودی خود برطرف نمی‌شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

درد دندان عصب کشی شده باید به مرور زمان کاهش یابد. اگر درد کاهش نیافت، بیمار باید به دندانپزشک مراجعه کند. در اکثر افراد برای اینکه عصب کشی با موفقیت انجام شود، به دو جلسه درمان نیاز است. در موارد بسیار شدید، جلسات بیشتری برای تمیزسازی نیاز است. برگشت درد نشان دهنده‌ی شدت مشکل و نیاز به جلسات درمان بیشتر خواهد بود. درد باید با مصرف داروهای مسکنی که بدون نسخه به فروش می‌رسند کمی تسکین یابد. اگر درد دندان بعد از عصب کشی با مصرف چنین داروهایی تسکین نیافت، پزشک داروهایی همچون ایبوپروفن قوی یا نارکوتیک برای بیمار تجویز خواهد کرد. این داروها باید به طور موقت مصرف شوند. پس از اتمام کار، دندانپزشک یک روکش روی دندان قرار می‌دهد. این روکش ممکن است فلزی، طلایی یا پرسلن باشد. علت قرار گیری روکش بر روی دندان جلوگیری از آسیب به دندان است. گاهی درد در اثر روکش جدیدی که قرار داده شده ایجاد می‌شود و پس از اینکه فرد به روکش عادت کرد، درد بعد از عصب کشی دندان نیز از بین می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه