تاریخچه دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان

تاریخچه دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان

دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان یکی از قدیمی‌ترین دانشکده‌های دندان‌پزشکی کشور است که در سال ۱۳۵۳ تاسیس شده و اینک در آستانه پنجاه سالگی است. آنچه پیش روی شماست تاریخچه مختصری از روند پایه‌گذاری و تاسیس دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان است که توسط دکتر عزت‌الله خامسی تهیه و به اهتمام دکتر آرمان نصری منتشر شده است.

دکتر عزت‌الله خامسی یکی از چهره‌های پیشگام دندان‌پزشکی کشور است.
ایشان متولد شهریور ۱۳۱۰ است. مدرک دکترای عمومی دندان‌پزشکی را در سال ۱۳۳۲ و مدرک مستر بهداشت عمومی از دانشگاه تگزاس را در سال ۱۹۸۰ اخذ کرده است. او مؤسس و رئیس دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه اصفهان (۵۷-۵۳) است و ریاست هیات مدیره و مدیر اجرایی جامعه دندان‌پزشکی ایران را از سال ۶۶ تا ۶۸ بر عهده داشته است.

دکتر آرمان نصری دندان‌پزشک عمومی فعال در شهر مبارکه اصفهان است. او مولف و مترجم چندین کتاب در حوزه دندان‌پزشکی از جمله ارگونومی در دندان پزشکی، نحوه صحیح نشستن دندان‌پزشک و دندان‌پزشکی با یک نگاه است.

کتاب تاریخچه دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان را از اینجا دانلود کنید

متن کتاب تاریخچه دانشکده دندان‌پزشکی اصفهان
گرداورنده: دکتر عزت الله خامسی

به کوشش: دکتر ارمان نصری

به نام خدا
با عرض سپاس به درگاه پروردگار توانا، آقای دکتر علی محمد کلانتر معتمدی استاد و رئیس اسبق دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از بنده خواستند که تاریخچه دانشکده دندانپزشکی اصفهان به اختصار تهیه شود.
اینک با تشکر از سروران و همکاران گرامی و دانشجویان عزیز و کادر اداری و خدماتی که در ایجاد و حرکت و تکامل دانشکده دندانپزشکی اصفهان زحمت کشیده اند،
تاریخچه این دانشکده را به اختصار تقدیم می‌نمایم:

از سال ۱۳۵۰ به بعد با توجه به نسبت کم تعداد دندانپزشک به جمعیت کشور لزوم تأسیس دانشکده دندانپزشکی و تربیت دندانپزشک و نیروی کمکی نظر برنامه ریزان خدمات درمانی و بهداشتی کشور را جلب نمود و پس از تاسیس دو دانشکده دندانپزشکی در تهران و دانشکده های دندانپزشکی در مشهد و شیراز نوبت اصفهان بود که با اراضی وسیع کوی دانشگاه و امکانات اجرائی , مسئولیت تأسیس یک دانشکده دندانپزشکی پیشرفته که از نظر ساختمانی و تجهیزاتی و کادر علمی همگام با دانش روز و آموزش دندانپزشکی ممالک پیشرفته باشد به عهده بگیرد.
آقای دکتر فضل الله رحیم پور دندانپزشک که استاد بیماری های دهان در دانشکده پزشکی بودند و سالها در آموزشگاه عالی بهداری (دوره تربیت بهدار یا کمک پزشک روستاها) و سپس در دانشکده پزشکی دانشگاه اصفهان موارد مربوط به دندانپزشکی را تدریس می نمودند برنامه ای جهت آموزش دندانپزشکی در مقطع لیسانس تهیه کرده بودند ولی چون بنابراین شد که تربیت دندانپزشک درمقطع دکترای دندانپزشکی، بهداشتکار دهان و دندان و تکنسین پروتز صورت گیرد، علیهذا اجرای برنامه فوق که لیسانس دندانپزشکی بود و در کشورهای مشترک المنافع تهیه شده بود عملی نگردید ولی به هر حال از نتیجه زحمات آقای دکتر رحیم پور به صورت دیگری در برنامه ریزی ها استفاده گردید.
در این ایام (سال های۱۳۵۰ و ۱۳۵۱) آقایان دکتر حسن مؤمنی و دکتر سیدمحمد قاضی نوری و دکتر بهاء صدری در اصفهان و آقایان دکتر مصفا و دکتر فرزین در تهران مشوق تشکیل دانشکده دندانپزشکی در اصفهان بودند.

آقای دکتر قاسم معتمدی رئیس وقت دانشگاه اصفهان با مقامات سازمان برنامه و بودجه سرگرم مذاکره جهت اثبات لزوم تأسیس دانشکده دندانپزشکی و تأمین اعتبار ساختمانی و تجهیزاتی شدند و جلساتی نیز با شرکت آقای دکتر عباس ادیب معاونت اداری وقت دانشگاه همراه با اینجانب دکتر عزت الله خامسی تشکیل شد و در چندین جلسه با تمرکز به نسبت بین المللی تعداد دندانپزشک به جمعیت در کشورهای مختلف جهان و توصیه سازمان بهداشت جهانی برای داشتن یک دندانپزشک برای هر دو هزار و پانصد نفر از جمعیت و همچنین اسناد به مقاله آقای دکتر سعید طباطبایی موتمنی مدیر کل وزارت بهداری درباره نیروی انسانی در خدمات دندانپزشکی کشور که کمبود شدید دندانپزشک را نشان می داد و عرضه سایر آمار و ارقام به سازمان برنامه و بودجه بالاخره تأسیس دانشکده دندانپزشکی در دانشگاه اصفهان به تصویب سازمان برنامه و بودجه رسید.
نقش اصلی درتاسیس دانشکده با ریاست دانشگاه اقای دکتر قاسم معتمدی بود و یاری رییس هیات امنای دانشگاه اصفهان و همینطور پشتیبانی اقای دکتر هوشنگ برجیان به مناسبتی که در دانشگاه تهران داشتند و دندانپزشک شخص اول مملکت بودند و در دسترس بودن زمین لازم در هزار جریب کوی دانشگاه عوامل موثر بودند.
بعد از اینکه تأسیس دانشکده دندانپزشکی قطعی گردید از طرف رئیس دانشگاه اقای دکتر قاسم معتمدی به اینجانب مأموریت داده شد که با انجام مسافرت. جهت بررسی در مورد ساختمان و تجهیزات دانشکده های دندانپزشکی موجود در ایران و چند کشور دیگر که از نظر آموزش دندانپزشکی شهرتی دارند اقدام نمایم.
ابتدا به همراه آقای دکتر عباس ادیب معاون اداری دانشگاه اصفهان بازدیدی از دانشکده دندانپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد و سپس به اتفاق آقای دکتر فضل الله رحیم پور, از دانشکده های دندانپزشکی تهران و ملی (شهید بهشتی فعلی) و شیراز جهت بررسی نقشه های ساختمانی و تجهیزات دانشکده ها بعمل امد. چون اینجانب در ان زمان به دعوت آقای دکتر بهرام جاوید , هفته ای یکبار در دانشکده دندانپزشکی شیراز نیز درس می دادم و در آن هنگام دانشکده فوق فاقد ساختمان و تجهیزات کافی بود علیهذا امکانات بیمارستان نمازی شیراز مورد توجه قرار گرفت.
در ادامه ضمن مسافرتی که بنده از طرف سازمان بهداشت جهانی به عراق و مصر داشتم دانشکده های دندانپزشکی در بغداد و اسکندریه و قاهره نیز به دقت مورد بررسی قرار گرفت ولی در آن موقع هیچکدام از دانشکده های فوق وضع مطلوبی نداشتند.
با انجام ماموریت جهت بازدید از چند دانشکده دندانپزشکی خارج از کشور ضمن انجام مأموریت , ظرف حدود سه هفته , از چندین دانشکده دندانپزشکی در انگلستان و ایالات متحده دیدار بعمل آمد و از قسمتهای مورد نظر عکس و فیلم تهیه گردید
و حتی بعضی ازمقامات آنها فتوکپی قسمتی یا تمامی نقشه های اصلی ساختمانی خود را به اینجانب دادند (مانند دانشکده دندانپزشکی اکلاهماسیتی که بسیار پیشرفته بود).
همینطور در مورد تعداد پذیرش دانشجو، تعداد اعضای هیات علمی، روشهای آموزشی، گردش کار و ارتباط بخشها با یکدیگر از نظر ساختمانی، تجهیزات، نگاهداری تجهیزات، دوره های کمکی، وسایل سمعی بصری، لیست کتب و مجلات، امکانات آزمایشگاهی و پژوهشی گزارشی تهیه نمودم که مجموعه اطلاعات لازم را برای بررسی اولیه و مقدماتی تأسیس دانشکده دندانپزشکی در اختیار مدیران دانشگاه قرار می داد.
بالاخره بعد از گذشت ۳ سال در بهمن ماه ۱۳۵۳ که اینجانب استادیار دانشکده پزشکی در گروه بهداشت و ریاست اداره امور بیمارستانهای دانشکده پزشکی اصفهان و ریاست مرکز پزشکی خورشید را عهده دار بودم طبق حکمی از طرف آقای دکتر قاسم معتمدی ریاست دانشگاه به سرپرست دانشکده دندانپزشکی منصوب گردیدم و چون دانشکده هنوز وجود نداشت اطاقی مجاور دفتر آقای دکتر علی نواب رئیس وقت دانشکده پزشکی به اینجانب داده شد که در بهمن سال ۱۳۵۳ کار دانشکده دندانپزشکی با دو اتاق و یک منشی ماشین نویس در دانشکده پزشکی آغاز گردید
خوانندگان محترم عنایت دارند وقتی بخواهیم دانشکده ای را تأسیس و در اسرع وقت فعال کنیم باتوجه به محدودیت نیروی انسانی سرآمد و کادر علمی متخصص , چه مشکلاتی در پیش است.
در ابتدای شروع به کار دانشکده اینجانب و آقای دکتر رحیم پوردست تنها بودیم و مشکل دیگری که وجود داشت این بود که ایشان چون از دانشکده پزشکی به دندانپزشکی به عنوان استاد تمام وقت منتقل شده بودند نظریات بنده را گاهی به سختی می پذیرفتند و شبها حتی تا دیروقت دو نفر مشغول نوشتن مقدمات کار و برنامه ریزی کارها بودیم.
اکنون بسیار خوشحالم که با عنایت و کرامات خداوند تبارک و تعالی و با پیگیری و کوشش سایر همکاران ارجمند در سمتهای اداری و آموزشی امروزه دانشکده دندانپزشکی اصفهان مقام ارجمندی را در آموزش دندانپزشکی کشور یافته است و خوشبختانه بسیاری از دانش آموختگان این دانشکده از اعضای بلندپایه هیات علمی دانشگاهها در داخل یا خارج از کشور می باشند و وجود آنان باعث افتخار می باشد.
در جلسه ای با حضور ریاست وقت دانشگاه و معاونت اداری و معاونت آموزشی و آقای احمد کلباسی که بعدا معاونت اداری و مالی دانشگاه شدند قرار شد برای دانشکده دندانپزشکی دو ساختمان ساخته شود یکی ساختمان موقت که سریعاً نقشه آن تهیه و اجرا شده و به صورت ساده تجهیز گردد و دومی ساختمانی عظیم و مجهز که ساخت و اتمام آن طولانی خواهد بود.
در مورد پروژه ساختمان موقت که به مساحت ۱۷۰۰ مترمربع شامل قسمت اداری، کلینیک ویژه، سالن جهت آموزش بالینی، کافه تریا، چند کلاس درس، لابراتوار پروتز، انبار، کتابخانه، سالن کنفرانس بود نقشه ان به زودی تهیه شد و ۵ ماه بعد از تاسیس دانشکده دندانپزشکی در دانشکده پزشکی در روز پنجشنبه ۱۳۵۴/۳/۲۲ طی مراسم ساده ای اولین کلنگ ساخت ساختمان موقت توسط آقای دکتر خلیل خلیلی که از دندانپزشکان قدیمی شهر اصفهان بودند در محل ساختمان فعلی دانشکده مدیریت و اقتصاد به زمین زده شد.
همان سال جهت پذیرش دانشجو برای دانشکده دندانپزشکی اعلان صورت گرفت و در ساعت هفت صبح روز ۱۳۵۴/۶/۱۵ با نام خدا اولین جلسه آشنائی با دانشجویان پذیرفته شده بعمل آمد و ساعت هفت صبح شهریورماه دانشجویان اولین دوره (ورودی ۵۴) به کلاس درس در دانشکده پزشکی برای دروس علوم پایه رهسپار شدند.
بعد از ۱۰ ماه کار ساختمانی , ساختمان موقت در فروردین ماه ۱۳۵۵ توسط برنده مناقصه اقای مهندس ملک التجار به پایان رسید و پس از تجهیز مورد بهره برداری قرار گرفت.
ساختمان موقت جهت مقاصد اموزشی درمانی دارای یک کلینیک ویژه بود که با ۸ عدد یونیت و صندلی های مارک chirona ساخت کشور چک راه اندازیش کردیم .
ذکر این موضوع ضروری است که در ابتدای امر که کار دانشکده دندانپزشکی در ساختمان موقت شروع شد در مرکز پزشکی امین (سنبلستان) کلینیکی اموزشی درمانی به وسعت ۱۲۰۰ مترمربع همراه با لابراتوار پروتز ساخته شد (سال ۱۳۵۵) که قسمتی از فضای اموزشی دانشکده و همچنین نیاز مردم محروم ان منطقه را تامین نمود .
در مورد ساختمان اصلی دانشکده اینجانب پس از بازدید از چندین دانشکده در داخل و خارج از کشور و با توجه به محدودیت ارتفاع ساختمانها در آن زمان در منطقه هزار جریب که در انتهای باند پروازی هواپیمائی مسافربری قرار داشت (قبل از انتقال فرودگاه اصفهان به محل جدید) مجبور شدیم دانشکده را طوری بسازیم که تعداد طبقات آن محدود باشد و برای رسیدن به این منظور به نظر رسید که نقشه ساختمان دانشکده دندانپزشکی انگلیسی king’s college در لندن مناسب باشد. نقشه ساختمان اصلی به صورت یک پروانه با بالهای گسترده تهیه شد که با تغییراتی تهیه نقشه به شرکت سام ونداد کرمانی و اجرای نقشه به آقای مهندس ملک التجار برنده مجدد مناقصه واگذار گردیده و قرار شد شبانه روز در سه شیفت کاری حتی شیفت نیمه شب ( از نیمه شب تا صبح ) به سرعت خاکبرداری و عملیات ساختمانی ان آغاز گردد برای تجهیز بخشها به تجهیزات مدرن , نیز مکاتباتی با شرکتهای داخلی و خارجی بعمل آمد. طبق توصیه ریاست هیات امنای دانشگاه در ان زمان , درباره نقشه ساختمانی و تجهیزات بخشها و اموزش دانشکده آقای دکتر هوشنگ برجیان از اساتید بلندپایه دانشگاه تهران با اینجانب همکاریهای صمیمانه ای انجام دادند و ایشان نقش مؤثری در پیشرفت کارها ایفا نمودند.
به هرحال کار ساخت ساختمان اصلی دانشکده دندانپزشکی با اندک وقفه و حذف قسمتی از بخشهای ساختمان که در نقشه در نظر گرفته شده بود مانند اتاقهای عمل بیمارستانی بخشهای جراحی و پاتولوژی بدون به مرحله اجرا رسیدن و بعد از مهاجرت بنده به آمریکا در خردادماه ۱۳۵۷ پایان یافت و به نحو مطلوب مجهز گردید.
در آن زمان کمپانی زیمنس آلمان تولید کننده بهترین و گرانترین یونیت و صندلی دندانپزشکی در دنیا بود که بنده با مساعدت آقای دکتر قاسم معتمدی رئیس وقت دانشگاه اصفهان و آقای دکتر ادیب معاون مالی وقت دانشگاه اصفهان یونیت و صندلیهای زیمنس را به همراه مقداری لوازم لابراتواری و پروتزی پیشرفته از شرکت کروپ آلمان خریداری نمودم و هم اکنون دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سرفراز و پویا با اعضای هیات علمی دانشمند و علاقه مندی که دارد به جلو می رود.

یکسال بعد از تأسیس دانشکده در سال ۱۳۵۵ عنوان اقای دکتر خامسی از سرپرست دانشکده به رئیس دانشکده صادر و آقای دکتر فضل الله رحیم پور استاد بیماریهای دهان و خانم دکتر معصومه خزاعی استادیار پروتز معاونان دانشکده بودند.
از اعضای هیات اداری آقای سخائی مدیر دبیرخانه – آقای حیدری انباردار – آقای موسوی رئیس حسابداری – آقای هاشمی مسئول تدارکات – آقای نصری مسئول نگاهداری تجهیزات و آقای فهامی سرپرست کتابخانه بودند. اولین بهداشتکار دانشکده خانم هایده پوریحیی و اولین تکنسینهای پروتز آقای معافی و آقای جامه در بودند.

در مورد دانشکده دندانپزشکی اصفهان جالب است بدانید که این دانشکده اولین دانشکده در ایران بود که به صورت همزمان پذیرش دانشجو در سه رشته دکترای دندانپزشکی , تکنسین پروتز و بهداشتکار دهان و دندان را با هم شروع نموده و از ابتدای امر تربیت رشته های کمکی در تیم دندانپزشکی مدنظر بوده است.
در مورد انتخاب اعضای هیات علمی دانشکده با هدایت رئیس وقت دانشگاه آقای دکتر قاسم معتمدی نحوه عمل بدین ترتیب بود که استخدام مربیان با شرائط زیر باشد.
۱- فارغ التحصیلان از ایران یا دانشگاه های معتبر خارج از کشور با معدل بالا
۲- تسلط به زبان انگلیسی برای اعزام به انگلستان، کانادا، ایالات متحده
۳- امتحان جهت ارزیابی اطلاعات عمومی دندانپزشکی داوطلبان به صورت کتبی به زبان انگلیسی به صورت چهار گزینه ای
۴- مصاحبه از نظر شرایط شخصی و اخلاقی و صلاحیت عضویت در هیات آموزشی دانشگاه
پس از پذیرش , استخدام همکاران به عنوان مربی تمام وقت انجام می شد و جهت آموزش در سطح عمومی به گروههای مختلف در دانشکده پزشکی معرفی می شدند و از نظر زبان انگلیسی به کلاسهای مربوطه در انجمن ایران و انگلیس که در آن موقع بهترین کلاس های زبان را داشتند معرفی می شدند.
در همین ایام در راستای پیدا کردن کشور محل تحصیل در رشته های مختلف تخصصی در خارج از کشور جهت بورسیه برای اعضای هیات علمی و همینطور موافقت دانشگاه با اعطای بورسهای تحصیلی خارج از کشور متعدد جهت شهریه و کمک هزینه تحصیلی اقداماتی صورت گرفت و خوشبختانه دانشگاه اصفهان با پرداخت ارز لازم موافقت نمود و علاوه بر موافقت دانشگاه تهران برای آموزش دوره های تخصصی اینجانب نیز با مسافرت به انگلستان و کانادا و ایالات متحده و دیدار با رؤسای دانشکده های دندانپزشکی به خصوص مرکز EASTMAN در لندن، MCGILL در مونترال و دانشگاه ILLINOIS در شیکاگو و کارولینای شمالی در شهر CHAPEL HILL و TEMPLE در فیلادلفیا مکاتبه با دانشگاه های USCو UCLA و BOSTON و پنسیلوانیا موفق به گرفتن موافقت تحصیلی برای مربیان اعزامی شدیم که از آن جمله
اعزام روانشاد آقای دکتر بیژن روشن (ارتودنسی) و آقای دکتر علی محمد کلانتر معتمد (ارتودنسی) به آمریکا خانم دکتر فریده امین صادقیه (پریو) خانم دکتر ژاله حامی (کودکان) آقای دکتر علی کوثری (کودکان) – آقای دکتر حبیب حبیبی قهرمان نژاد (پروتز) آقای دکتر بهرام حقیقت خواجوی (پروتز) و آقای دکتر حسین زاده نمین (جراحی) به کانادا و اعزام خانم دکتر فاطمه دبیرمقدم (آسیب شناسی دهان) و آقای دکتر هدایت الله گلستانه (پریو) و آقای دکتر حسین وکیلی زارج (ترمیمی) به انگلستان جهت اخذ تخصص می باشد .
برای ثبت در تاریخچه دانشکده دندانپزشکی اصفهان اسامی اعضای هیات علمی در تشکیل هسته اولیه این دانشکده را ذکر مینمایم مسلماً یاد آنان گرامی خواهد بود.
دکتر فضل الله رحیم پور استاد در رشته بیماریهای دهان، دکتر سیمین مزدیسنا استادیار در رشته پریودنتولوژی از انگلستان، دکتر معصومه خزاعی استادیار در رشته پروتز از انگلستان، دکتر حبیب الله ممجد استادیار در رشته ارتودنسی از آلمان، دکتر کدخدائی استادیار در رشته جراحی دهان از انگلستان، تعدادی نیز اساتید مدعو از دانشگاه تهران , ملی (شهید بهشتی فعلی) و شیراز بودند که مرحوم دکتر الکسانیان نفر اول اساتید اناتومی دندان ایران از جمله آنان به شمار می رود.
اما پایه و اساس هیات علمی دانشکده, مربیان استخدام شده در بدو تأسیس دانشکده بودند.

برای اینکه نام و یاد این عزیزان که سهم بزرگی در توسعه دانشکده دندانپزشکی اصفهان در ربع قرن گذشته داشته اند را پاس داشته باشیم نام این عزیزان را ذکر می نمایم , امیدوارم توانسته باشم نام همه آنان را بنویسم.
از این گروه همکاران تلاشگر عده ای قبل از ورود به دوره های تخصصی دانشکده را ترک کردند و جذب دانشکده های موجود در تهران شدند و گروهی هم متأسفانه بعد از اتمام دوره تخصصی در خارج از کشور و امدن به ایران به عللی دوباره به آمریکا برگشتند من جمله خانم دکتر امین صادقیه که در کالیفرنیا هستند و خانم دکتر حامی در بوستون و آقای دکتر حبیبی قهرمان نژاد که از محل اقامت فعلی ایشان در آمریکا بی اطلاع هستیم. عده ای نیز در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ماندند و هم اکنون نیز سرافراز از خدمات صادقانه خود به تدریس و پژوهش مشغول می باشند. اسامی مربیان استخدام شده در دانشکده دندانپزشکی اصفهان در ماههای اول تأسیس به شرح زیر می باشد که از حضور همه آنها سپاسگزاری می شود زیرا هرکدام حتی در مدت کوتاهی که بودند به سهم خود خدماتی شایسته انجام داده اند.
آقایان: دکتر بیژن روشن – دکتر حسین وکیلی زارج – دکتر محمدعلی سید مصطفائی – دکتر هوشنگ قاسمی – دکتر ابراهیم زنجانی – دکتر احمدرضا طلائی پور – دکتر سید محمدحسین مرعشی – دکتر شهرام پاو – دکتر بهرام حقیقت خواجوی – دکتر علی محمد کلانتر معتمد – دکتر ضیابری – دکتر ابوالفتح حسین زاده نمین – دکتر هدایت الله گلستانه – دکتر ابوالفضل شریف نائینی – دکتر علی کوثری – دکتر حبیب حبیبی قهرمان نژاد – دکتر اسماعیل صراف زاده – دکتر سید بهروز موسوی – دکتر سیروس بهنام – دکتر علی کرباسی – دکتر محمود رفیعی – دکتر علی تقدیر
خانمها: دکتر فریده امین صادقیه – دکتر سورینا صهبا – دکتر فاطمه دبیرمقدم – دکتر مرضیه باریکانی – دکتر هایده میرهادی – دکتر ژاله خامی – دکتر فرشته شدیدی – دکتر فریده سجادیه – دکتر مهین پویان – دکتر وارطوهی آبراهامیان

همچنین دانشکده دارای یک عضو هیات علمی خارجی به نام آقای دکتر William Waterstone بود که نامبرده دارای درجه دکترای پزشکی و دکترای دندانپزشکی و متخصص در رشته اندو و بازنشسته از دانشگاه گلاسکو در اسکاتلند بودند.

اکنون پس از گذشت حدود سی سال دانشکده دندانپزشکی اصفهان فارغ التحصیلانی خوش‌نام و دلسوز و خدمتگزار مردم به جامعه تحویل داده و خود در رشته های تخصصی دندانپزشکی به تربیت متخصصین همت گماشته و محل برگزاری بسیاری همایش های داخلی و بین المللی شده است.

موضوع مهم اینکه پس از شروع به کار دانشکده فعالیت‌های علمی از طرف هیات آموزشی شروع شد که به اختصار به شرح بعضی از آن مبادرت می‌ورزد:
۱- جلسات هفتگی ژورنال کلوب (برای اولین بار در دانشکده های دندانپزشکی کشور)
دبیر این جلسات خانم دکتر فاطمه دبیر مقدم و آقای دکتر بیژن روشن بودند.
۲- تهیه ایندکس DMF از دانش آموزان انتخاب شده از بعضی مدارس ابتدائی اصفهان (به روش آماری Random sampling) توسط اقای دکتر خامسی و اقای دکتر وکیلی
٣- تهیه شش مقاله علمی توسط اقای دکتر خامسی و اقای دکتر روشن برای مجلات علمی و روزنامه ها
۴- چاپ یک مقاله علمی در مورد پیشگیری از پوسیدگی دندانها و فلوراید درمانی در مجله دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران (اقای دکتر خامسی)
۵- چاپ یک مقاله در مجله انجمن بهداشت ایران به زبان انگلیسی در مورد نتایج بررسی DMF در یکهزار کودک شش ساله در شهرستان اصفهان (اقای دکتر خامسی)
۶- چاپ یک مقاله در مجله بهورز در مورد نقش بهورزان در خدمات دندانپزشکی در روستاها (اقای دکتر خامسی)
۷- چاپ یک مقاله در سالروز تأسیس جامعه دندانپزشکی ایران در مورد اهمیت بهداشت دهان و دندان در سلامتی عمومی انسان در روزنامه اصفهان (اقای دکتر رحیم پور -اقای دکتر خامسی)
۸- ارسال یک مقاله برای چاپ در مجله JOURNAL OF DENTAL RESEARCH و یک مقاله برای انجمن بهداشت کشور مصر که از چاپ آن بی اطلاع هستیم (اقای دکتر خامسی)
۹- ایراد جمعا ۱۵ سخنرانیهای علمی در مورد پیشگیری از پوسیدگی دندانها و بیماریهای پریودنتال و ارتودنسی پیشگیری در مدارس اصفهان توسط اعضای هیات علمی دانشکده در سال ۱۳۵۴
۱۰- بررسی پژوهشی میزان فلوراید آبهای آشامیدنی بعضی شهرهای انتخاب شده در کشور (اقای دکتر خامسی با همکاری آقای دکتر فریور محسنی استاد شیمی دانشکده علوم اصفهان)
۱۱- تحقیق در مورد رابطه بیماریهای پریودنتال و هیپر پاراتیروئیدیسم در مرکز بهداشت دانشجویان (اقای دکتر بیژن روشن)
۱۲- پژوهش در مورد رابطه سن انسان و پوسیدگی دندانها (اقای دکتر بهرام حقیقت خواجوی)
۱۳- بررسی رابطه پوسیدگی دندانهای کودکان در سن ۶ سالگی با بهداشت دهان و دندان آنها (اقای دکتر حسین وکیلی زارج)
۱۴- خصوصیات AMEBA GINGIVALIS (خانم دکتر فاطمه دبیر مقدم زیر نظر آقای دکتر طهمورث جلایر استاد انگل شناسی دانشکده پزشکی اصفهان)
۱۵- مقاله تحت عنوان پروتزهای پوششی (اقای دکتر بهروز جباری)
۱۶- مقاله تحت عنوان آماده نمودن دهان و دندانها قبل از پرتو درمانی فک و صورت (اقای دکتر خامسی)
۱۷- ایراد سخنرانی در شهر شیکاگو در کنگره انجمن دندانپزشکی آمریکا و FDI (اقای دکتر خامسی در سال ۱۹۷۵ میلادی)
۱۸- مقاله تحت عنوان عفونتهای بیمارستانی به زبان انگلیسی (اقای دکتر خامسی)
۱۹-ارائه مقاله تحت عنوان پیشنهادهایی برای حل مساله بهداشت دهان و دندان در ایران (اقای دکتر خامسی)
۲۰-ارائه مقاله تحت عنوان فارماکولوژی داروهای بیحس کننده موضعی (اقای دکتر ابوالفضل شریف نائینی)
۲۱- ارائه مقاله تحت عنوان فلوریدیشین آبهای آشامیدنی در شهرهای مورد نیاز ایران (اقای دکتر خامسی)
۲۲- بررسی بیماریهای پریودنتال و رابطه آن با CALCULUS در مراجعین به مرکز پزشکی خورشید (اقای دکتر ابوالفتح حسین زاده)

در ادامه فعالیتهای علمی هیات اموزشی کلینیک ویژه ای در دانشکده دندانپزشکی اصفهان جهت اساتید احداث و تجهیز گردید .
جالب اینکه اکثر این فعالیتهای علمی در دانشکده ای نوپا در سالهای ۱۳۵۴ و ۱۳۵۵ صورت گرفت که گوشه ای از تلاش آموزشی و مردمی همکاران محترم را نشان می دهد.

در خردادماه ۱۳۵۷ دکتر عزت الله خامسی جهت استفاده از مرخصی مطالعاتی از سمت خود استعفا داد و به ایالات متحده عازم شدند از طرف آقای دکتر محمد علی طوسی ریاست وقت دانشگاه اصفهان آقای دکتر احمد رستمی پزشک با تخصص در رشته فیزیولوژی و عضو هیات علمی دانشکده پزشکی سرپرست دانشکده دندانپزشکی شدند. بعد از ایشان آقایان دکتر موزون (پزشک متخصص اورولوژی )- دکتر کلانتر معتمدی (متخصص ارتودنسی) – دکتر رحیمی (پزشک متخصص بیهوشی) – دکتر سید بهروز موسوی (متخصص اندودانتیکس) -دکتر رضا بیرنگ (متخصص پریودنتولوژی) – دکتر سید بهروز موسوی (متخصص اندودانتیکس) -دکتر رضا بیرنگ (متخصص پریودنتولوژی) و در حال حاضر آقای دکتر عباسعلی خادمی (متخصص اندودانتیکس) ریاست دانشکده را عهده دارند که خوشبختانه هر کدام نقشی مهم در پیشرفت و توسعه دانشکده ایفا نموده اند به طوریکه تعداد دانشجو از ۲۵ نفر در ترم اول سال اول تأسیس (۱۳۵۴) جمعاً به ۴۹۳ نفر در سال ۱۳۸۳ بالغ و تعداد اعضای هیات علمی ۷۲ نفر و کادر اداری ۱۵۴ نفر و کل یونیت های آموزشی دانشکده در سال جاری دویست عدد می باشد و به همت پروفسورمحمود ترابی نژاد استاد دانشگاه لومالیندا در کالیفرنیا آزمایشگاه حیوانات این دانشکده در خاورمیانه بی نظیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه