تأثیر منفی افزایش گرمای هوا بر سلامت دهان

بالاتر رفتن دمای هوا، علاوه بر دغدغه‌های زیست‌محیطی برای جامعه‌ی پزشکی هم نگرانی‌هایی به دنبال دارد؛ چرا که تأثیر منفی گرمای هوا بر سلامت بدن انسان ثابت شده است. سال ۲۰۱۵، متوسط دمای هوای سطح کره‌ی زمین به ۱ درجه‌ی سانتی‌گراد بالاتر از دوران پیش از صنعتی شدن رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ این میزان به ۱.۵ درجه برسد؛ بنابراین اثرات منفی افزایش دما بر سلامت دهان دغدغه‌های جدی‌تری ایجاد می‌کند که ژورنال فدراسیون جهانی دندان‌پزشکی (IDJ) در آخرین شماره‌ی خود به آن‌ها‌ پرداخته است. تعدادی از مهم‌ترین اثرات سوء گرمای هوا بر سلامت دهان را در ادامه مرور می‌کنیم. استرس گرمایی بیمارانی که داروهای دیورتیک یا داروهای مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین مصرف می‌کنند نسبت به تنش‌های گرمایی حساس‌تر هستند. در کیت‌های اورژانسی مطب‌های دندان‌پزشکی، داروهای زیادی یافت می‌شود که از گرما تأثیر می‌پذیرند. از تأثیرگذاری داروهای معمول کنترل آسم مثل آلبوترول یا واکنش‌های آلرژیک مثل اپی‌نفرین زمانی که در مجاورت گرما قرار بگیرند کاسته می‌شود. این موضوع در کشورهای در حال توسعه که دمای هوا در دمای مطب‌های دندان‌پزشکی تحت کنترل نیست می‌تواند نگران کننده باشد. گذشته از این تنش گرمایی سبب مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک می‌شود. هوای آلوده شکی نیست که گرمای هوا سبب افزایش آلودگی هوا و به دنبال آن افزایش ابتلا به آسم می‌شود. داروهایی مانند بنادریل که حاوی ساکارز است و آلبوترول که ممکن است سبب خشکی دهان شود معمولاً برای درمان آسم تجویز می‌شوند که اثرات جنبی آن‌ها عاملی برای پوسیدگی دندان هستند. آسم سبب افزایش خطر پوسیدگی دندان، التهاب لثه و تغییرات در pH بزاق دهان می‌شود. گذشته از این بیماری‌های مزمن ریوی هم ارتباط محکمی با بروز بیماری‌های پریودنتال دارند. به علاوه افزایش دمای هوا سبب تخریب لایه‌ی ازون می‌شود که باعث می‌شود افراد بیشتر در معرض پرتوی ماوراء بنفش قرار گرفته و احتمال ابتلا به سرطان لب و پوست صورت، سر و گردن در آنان افزایش یابد. در ضمن گرما و نور خورشید با بروز شکاف کام ارتباط دارند. بیماری‌های منتقله از طریق وکتورها با افزایش دمای هوا، بیماری‌های منتقله از طریق وکتورها افزایش می‌یابند و در مناطق بیشتری شیوع پیدا می‌کنند. ویروس زیکا ممکن است باعث اکیموز داخل دهانی، پتشی یا سایر ضایعات در مخاط دهان شود. ضایعات اولیه تب دنگی شامل خونریزی لثه یا زخم‌های خونریزی دهنده مخاط هستند. بیماری لایم می‌تواند سبب تظاهراتی مانند سردرد و درد دهانی-صورتی مشابه با اختلالات مفصل فکی گیجگاهی شود. سلامت روان گرما می‌تواند سبب شود افراد دچار استرس و عصبانیت شوند و تغییر محل زندگی به دلیل هوای گرم، بار بیماری‌های روانی را بر آنان افزایش دهد. تأثیر استرس بر سلامت دهان، شامل عوارضی چون درد فکی-صورتی، درد گیجگاهی فکی، آفت دهانی، ضایعات پریودنتال و زخم‌های ناشی از بیماری‌های خودایمنی می‌شود. البته به همه‌ی این‌ها باید تروماهای فک و صورت ناشی از خشونت‌های خانگی را هم افزود.

بالاتر رفتن دمای هوا، علاوه بر دغدغه‌های زیست‌محیطی برای جامعه‌ی پزشکی هم نگرانی‌هایی به دنبال دارد؛ چرا که تأثیر منفی گرمای هوا بر سلامت بدن انسان ثابت شده است. سال ۲۰۱۵، متوسط دمای هوای سطح کره‌ی زمین به ۱ درجه‌ی سانتی‌گراد بالاتر از دوران پیش از صنعتی شدن رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ این میزان به ۱.۵ درجه برسد؛ بنابراین اثرات منفی افزایش دما بر سلامت دهان دغدغه‌های جدی‌تری ایجاد می‌کند که ژورنال فدراسیون جهانی دندان‌پزشکی (IDJ) در آخرین شماره‌ی خود به آن‌ها‌ پرداخته است. تعدادی از مهم‌ترین اثرات سوء گرمای هوا بر سلامت دهان را در ادامه مرور می‌کنیم.

استرس گرمایی

بیمارانی که داروهای دیورتیک یا داروهای مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین مصرف می‌کنند نسبت به تنش‌های گرمایی حساس‌تر هستند. در کیت‌های اورژانسی مطب‌های دندان‌پزشکی، داروهای زیادی یافت می‌شود که از گرما تأثیر می‌پذیرند. از تأثیرگذاری داروهای معمول کنترل آسم مثل آلبوترول یا واکنش‌های آلرژیک مثل اپی‌نفرین زمانی که در مجاورت گرما قرار بگیرند کاسته می‌شود. این موضوع در کشورهای در حال توسعه که دمای هوا در دمای مطب‌های دندان‌پزشکی تحت کنترل نیست می‌تواند نگران کننده باشد.

گذشته از این تنش گرمایی سبب مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک می‌شود.

هوای آلوده

شکی نیست که گرمای هوا سبب افزایش آلودگی هوا و به دنبال آن افزایش ابتلا به آسم می‌شود. داروهایی مانند بنادریل که حاوی ساکارز است و آلبوترول که ممکن است سبب خشکی دهان شود معمولاً برای درمان آسم تجویز می‌شوند که اثرات جنبی آن‌ها عاملی برای پوسیدگی دندان هستند. آسم سبب افزایش خطر پوسیدگی دندان، التهاب لثه و تغییرات در pH بزاق دهان می‌شود. گذشته از این بیماری‌های مزمن ریوی هم ارتباط محکمی با بروز بیماری‌های پریودنتال دارند. به علاوه افزایش دمای هوا سبب تخریب لایه‌ی ازون می‌شود که باعث می‌شود افراد بیشتر در معرض پرتوی ماوراء بنفش قرار گرفته و احتمال ابتلا به سرطان لب و پوست صورت، سر و گردن در آنان افزایش یابد. در ضمن گرما و نور خورشید با بروز شکاف کام ارتباط دارند.

بیماری‌های منتقله از طریق وکتورها

با افزایش دمای هوا، بیماری‌های منتقله از طریق وکتورها افزایش می‌یابند و در مناطق بیشتری شیوع پیدا می‌کنند. ویروس زیکا ممکن است باعث اکیموز داخل دهانی، پتشی یا سایر ضایعات در مخاط دهان شود. ضایعات اولیه تب دنگی شامل خونریزی لثه یا زخم‌های خونریزی دهنده مخاط هستند. بیماری لایم می‌تواند سبب تظاهراتی مانند سردرد و درد دهانی-صورتی مشابه با اختلالات مفصل فکی گیجگاهی شود.

سلامت روان

گرما می‌تواند سبب شود افراد دچار استرس و عصبانیت شوند و تغییر محل زندگی به دلیل هوای گرم، بار بیماری‌های روانی را بر آنان افزایش دهد. تأثیر استرس بر سلامت دهان، شامل عوارضی چون درد فکی-صورتی، درد گیجگاهی فکی، آفت دهانی، ضایعات پریودنتال و زخم‌های ناشی از بیماری‌های خودایمنی می‌شود. البته به همه‌ی این‌ها باید تروماهای فک و صورت ناشی از خشونت‌های خانگی را هم افزود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه