التهاب ناشی از بیماری‌های لثه

بهداشت ضعیف دهان و دندان

ترجمه: ندا احمدلو/ دندانه

یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که ویروس کووید-۱۹ در میان افرادی که به التهاب ناشی از بیماری‌های لثه دچار هستند، شدیدتر است. سرپرستی این مطالعه را دکتر شروین ملایم (جراح دهان و دندان) بر عهده داشته و گزارشی از آن هم در California Dental Association Journal منتشر شده است.
یافته‌های این مطالعه نشان داده‌اند که باکتری‌های لثه از قسمت‌های مختلف بدن عبور می‌کنند و باعث پخش پروتئین IL-6 می‌شوند که نوعی عامل التهابی مضر است. بالا بودن سطح پروتئین IL-6 در بدن نیز از عوامل پیش‌بینی‌کننده نارسایی تنفسی است که درواقع خطر ابتلا به عارضه‌های تنفسی را ۲۲ برابر افزایش می‌دهد.

نرخ مرگ‌ومیر بالاتر
محققان براساس همین نتایج خواستار غربالگری بیشتر و درمان هرچه بهتر بیماری‌های پریودنتال هستند تا از این طریق بتوانند با شیوع ویروس کووید-۱۹ مبارزه کنند. در بخشی از گزارش نهایی آمده است: «با توجه به تاثیرات بالقوه بهداشت دهان و دندان و بیماری پریودنتیت بر عفونت‌های تنفسی و کووید-۱۹، مداخلات پریودنتال برای کاهش باکتری‌های دهانی و درنتیجه کاهش التهابات سیستمیک در بدن بسیار مهم است».
محققان افزوده‌اند که پریودنتیت برای بیماری‌های دیگر مانند بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی و دیابت هم خطرناک است. این بیماری حتی نرخ مرگ‌ومیر کووید-۱۹ را هم بیشتر می‌کند. «بهداشت شخصی مطلوب، ازجمله رعایت بهداشت روزانه دهان و دندان، هرگز تا این اندازه مهم و حیاتی نبوده است. پلاک‌های باکتریایی می‌توانند پاتوژن‌ها یا عوامل بیماری‌زای تنفسی و پریودنتال را در خود جای دهند و همین روند می‌تواند این عوامل زیان‌بار را وارد چرخه سیستمی بدن کند و درنتیجه خطر حمله به سلول‌ها را به‌دنبال داشته باشد. بنابراین پایین نگه داشتن میزان باکتری‌های دهانی تا حداکثر جایی که امکان دارد، می‌تواند خطر آسپیراسیون در دستگاه تنفسی را کاهش دهد. به‌علاوه، باید بیماران را به حداقل ۲ بار مسواک زدن در شبانه‌روز تشویق کرد. ضمن این‌که مسواک زدن حداقل باید ۲ دقیقه طول بکشد، با کمک خمیردندان‌های فلورایدی انجام بگیرد و فضای میان‌دندانی هم به‌خوبی پاکسازی شود».

اهمیت تیم‌های دندانپزشکی
دکتر کارن داویلا (دندانپزشک) می‌گوید: «نقش دندانپزشکان همیشه در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های دندانی مانند پوسیدگی دندان‌ها مهم بوده است. اما بیماری‌های لثه قبلا تحت عنوان بیماری‌های پریودنتال از آنها نام برده می‌شد، اهمیت بیشتری دارند. این اهمیت خصوصا اکنون نمایان می‌شود که یافته‌های علمی روزبه‌روز بیشتر از قبل به پیوند میان بیماری‌های لثه و ویروس کووید-۱۹ اشاره می‌کنند و می‌گویند که این بیماری‌ها را باید یکی از عوامل خطر ابتلا به کروناویروس حساب کرد. بنابراین نقش ما دندانپزشکان برای پیشگیری از شکل‌گیری علائم شدید کووید-۱۹ در وضعیت فعلی بسیار حیاتی است». این دندانپزشک تاکید می‌کند که ارائه آموزش‌های صحیح در راستای حفظ بهداشت دهان و دندان واقعا اهمیت ویژه‌ای دارد و همه مردم (خصوصا بیماران) باید با این آموزش‌های صحیح در تماس باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه