آیا بلیچینگ به مینای دندان آسیب می‌زند؟

آیا بلیچینگ به مینای دندان آسیب می‌زند؟

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، این روزها مردم به زیبایی تک تک اجزای ظاهر خود اهمیت می‌دهند. در این میان، زیبایی لبخند اهمیتی دوچندان دارد. به همین دلیل، راهکارهای زیادی اعم از لمینت، کامپوزیت و روش‌های متنوع سفید کردن دندان برای داشتن لبخندی کامل پدیده آمده اند. بلیچینگ دندان یکی از این روش هاست که با اقبال عمومی مواجه شده. هزینه بلیچینگ دندان نسبت به سایر روش‌ها معقول تر است و همین مورد، محبوبیت آن را مضاعف کرده. اما آیا بلیچینگ روش ایمنی است؟ مواد بلیچینگ به مینای دندان آسیبی نمی‌رساند؟

در این مطلب می‌خواهیم ببینیم که آیا روش بلیچینگ برای مینای دندان مضر است یا خیر.

چرا مینای دندان اهمیت زیادی دارد؟

احتمالاً نام مینای دندان را از دندانپزشک خود شنیده اید، اما چرا باید مراقب آن باشیم؟ مینا لایه بیرونی نازک دندان و پوشاننده تاج است. با وجود نازک بودن، مینای دندان سخت‌ترین بافت در بدن انسان و اولین دفاع در برابر آسیب‌های فیزیکی و شیمیایی به دندان می‌باشد.

وظیفه مینا محافظت از دندان داخلی نرم‌تر و حساس‌تر است که به آن عاج می‌گویند. از آنجایی که مینای دندان به عنوان دفاع اصلی در برابر مواد مختلف عمل می‌کند، مستعد تجزیه است. قرار گرفتن در معرض باکتری‌های ناشی از قند، نشاسته یا مواد اسیدی مینای دندان شما را تهدید می‌کند. مینای دندان شما همچنین در برابر استفاده‌های روزانه از جمله جویدن، گاز گرفتن، قروچه کردن و ساییدن محافظت می‌کند.

علائم فرسایش مینای دندان

از کجا بدانیم مینای دندان دارد از بین می‌رود؟ اگر علائم زیر را در دندان‌های خود مشاهده کردید، یعنی باید به فکر چاره باشید.

حساسیت به دمای غذا و نوشیدنی‌ها و احساس درد بعد از خوردن آنها

زرد شدن دندان‌ها

دندان‌ها ممکن است زبرتر، نامنظم‌تر یا دندانه دار شوند

ممکن است روی سطح دندان‌ها تورفتگی ایجاد شود

آیا بلیچینگ مینای دندان را از بین می برد؟

زرد شدن دندان‌های اصلی ترین نشانه مینای آسیب دیده است. وقتی برای سفید کردن دندان‌های آسیب دیده اقدام می‌کنید، احتمالاً این سوال برایتان پیش می‌آید که آیا سفید کردن دندان به مینای آن آسیبی وارد می‌کند؟ جواب این سوال منفی است. بلیچینگ دندان آسیبی به مینا نمی‌رساند.

قسمت اصلی دندان، عاج است که مسئول رنگ دندان شماست. ابتدا دندان‌ها با محلول سفید کننده روی سطح جلویی دندان پوشانده می‌شوند. سپس محلول از مینای دندان به عاج می‌رود. بافت لکه دار در لایه داخلی شروع به روشن شدن می‌کند. این فرآیند حدود یک ساعت طول خواهد کشید.

آیا بلیچینگ مینای دندان را از بین می برد؟

چگونه از تحلیل رفتن مینای دندان جلوگیری کنیم؟

مینای دندان حتی از استخوان هم سخت‌تر است اما فناناپذیر نیست. مینا هیچ سلول زنده‌ای ندارد و به همین دلیل نمی‌تواند خودش را بعد از آسیب‌ها ترمیم کند. مثلاً اگر زخمی روی پوست ایجاد شود، بعد از مدتی زخم ترمیم شده و پوست بافت جدیدی را جایگزین آن می‌کند. اما مینای دندان با سایر اندام‌های بدن فرق دارد و اگر تحلیل برود دیگر ترمیم نشده و باز نمی‌گردد. پس تا حد امکان باید از این اتفاق نامطلوب جلوگیری کنیم.

مراقبت‌های بیرونی

راحت ترین کار برای جلوگیری از تحلیل رفت مینای دندان خودداری از خوردن و نوشیدن میوه‌ها و نوشیدنی‌های اسیدی و شکری است. مواد تشکیل دهنده این مواد غذایی بیشترین آسیب را به مینای دندان می‌زند. وقتی این مواد به دندان می‌چسبند، مواد معدنی دندان‌ها را می‌بلعند. نتیجه این پروسه از بین رفتن مینای دندان خواهد بود. اگر نمی‌توانید از خوردن خوراکی‌های شیرین پرهیز کنید، حداقل آبنبات های سفت را نخورید. خوراکی‌های سفت مثل آبنبات چوبی و یخ با ایجاد ترک یا تراشه می‌توانند به مینای دندان آسیب بزنند.

بلافاصله بعد از خوردن خوراکی‌های شیرین و اسیدی مسواک بزنید تا کلسیم و فسفات را به بافت مینای دندان بازگردانده و از نازک شدن مینای دندان جلوگیری کنید. فاکتورهای خارجی که بیش از بقیه به مینای دندان آسیب می‌رسانند در زیر لیست شده اند.

نوشیدن مقادیر زیاد نوشابه

نوشیدن آبمیوه‌هایی که حاوی سطوح بالایی از اسید هستند

مصرف بیش از حد غذاهای نشاسته‌ای

مصرف بیش از حد خوراکی‌های شیرین

داشتن مقادیر بیش از حد ویتامین C در بدن

رفلکس اسید معده

بعضی داروها

دهان خشک

مراقبت‌های داخلی

علاوه بر عوامل بیرونی و محیطی، ممکن است با فاکتورهای داخلی به مینای دندان‌های خود آسیب برسانید. ساییدن دندان‌ها یه یکدیگر مهم‌ترین عامل درونی است. سایش دندان‌ها بیشتر در هنگام خواب و دندان قروچه کردن ایجاد می‌شود.

درمان فرسایش مینای دندان

در واقع، بلیچینگ دندان روشی برای سفید کردن آن است و درمان مینای از دست رفته محسوب نمی‌شود. متداول‌ترین درمان برای فرسایش مینای دندان باندینگ است. در روش باندینگ دندان، مواد رزین با رنگ طبیعی دندان بر روی آن اعمال می‌شود. مواد رزین، رنگ زرد دندان‌ها را پوشانده و از دندان محافظت می‌کند. اما اگر مینای دندان‌ها دچار فرسایش شدیدی شده باشند، شاید مجبور به استفاده از ونیر ها شوید تا از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه