کیست در مقابل تومور: شرایط، تفاوت‌ها و تشخیص

کیست

تفاوت بین کیست و تومور چیست؟

دانستن تفاوت بین کیست و تومور مهم است، عمدتاً به دلیل این باور عمومی که کیست خوش خیم است و تومور بدخیم است. این لزوماً اینطور نیست، زیرا هم کیست ها و هم تومورها می توانند بدخیم باشند. در این مطلب از اول دنت شما را با تفاوت های بین تومور و کیست آشنا می کنیم.

اکثر مردم نمی توانند تفاوت بین کیست و تومور را تشخیص دهند. هر دوی آنها توده هایی هستند که در قسمت های خاصی از بدن ظاهر می شوند و معمولاً برای فرد مبتلا نگران کننده هستند. این به این دلیل است که اکثر مردم بلافاصله آنها را با سرطان مرتبط می کنند.

 

در واقع، بسیاری از مردم بر این باورند که تفاوت بین کیست و تومور در این است که اولی خوش خیم و بی ضرر است، در حالی که دومی بدخیم و کشنده است. این درست نیست برخی از کیست ها می توانند خطرناک باشند، در حالی که برخی از تومورها می توانند خوش خیم باشند.

 

تفاوت مهم بین کیست و تومور علت آنهاست. همچنین ترکیب و علائمی که ایجاد می کنند. اگرچه هر دو از نظر ظاهری بسیار شبیه به هم هستند، اما حقیقت این است که ماهیت و پیامدهای متفاوتی دارند.

 

فرق کیست با توده, فرق کیست با توده تخمدان, کیست اپیدرموئید در پشت گردن

کیست اپیدرموئید در پشت گردن

 

کیست ها

کیست ها ، کیسه ها یا ساختارهای کیسه مانندی هستند که حاوی یک ماده گازی، مایع یا ماده نیمه جامد و توسط غشاها یا عفونت احاطه شده اند

کیست ها انواع مختلفی دارند. رایج ترین آنها موارد زیر است:

 

• کیست سینه: این کیسه‌های پر از مایع هستند که روی سینه‌ها ظاهر می‌شوند و به راحتی زیر پوست قابل حرکت هستند. اگر زنی در یک سینه کیست های زیادی داشته باشد، از بیماری فیبروکیستیک سینه رنج می برد.

 

• کیست های فولیکولی : کیسه های بافتی پر از مایع که در فولیکول‌های مو تشکیل می‌شوند و عموماً حاوی کراتین هستند. آنها معمولا روی پوست سر تشکیل می شوند.

 

• کیست های اپیدرموئید: آنها در اپیدرم، اساساً در قفسه سینه، پشت، گردن و کیسه بیضه تشکیل می شوند.

 

• کیست تخمدان: آنها معمولا در طول تخمک گذاری در تخمدان ها تشکیل می شوند. آنها گاهی اوقات می توانند باعث درد و ناراحتی شوند.

 

• کیست های کبدی: همانطور که از نام آنها مشخص است، کیسه های پر از مایع هستند که در کبد تشکیل می شوند.

 

• کیست کلیه : کیسه های پر از مایع که در کلیه ها تشکیل می شوند.

 

کیست ها از نظر اندازه متفاوت هستند. گاهی اوقات، آنها بزرگتر از یک گیره کاغذ نیستند، در حالی که سایر کیست ها می توانند به اندازه یک توپ بسکتبال باشند. هرچه بزرگتر باشند، به دلیل آسیب احتمالی که می توانند به اندام های مجاور وارد کنند، خطرناک تر هستند.

 

فرق کیست با توده, فرق کیست با توده تخمدان, تومور در داخل بدن

چندین سلول تومور در داخل بدن

 

تومورها

تومورها غده هایی هستند که از تقسیم سلولی سریع و کنترل نشده به وجود می آیند.

تومورها می توانند ناشی از بیماری، مشکلات سیستم ایمنی، سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید، تماس با برخی سموم یا مواد شیمیایی، تشعشع، چاقی، ویروس ها و سایر عوامل باشند.

 

تومورها می توانند خوش خیم، پیش بدخیم یا بدخیم باشند. به عبارت دیگر سرطانی، پیش سرطانی یا سرطانی است. انواع اصلی تومورها عبارتند از:

 

• لیپوم ها : تومورهایی که از سلول های چربی تشکیل شده اند. آنها زیر پوست قرار دارند و نرم هستند. آنها معمولاً خوش خیم هستند و عموماً در افراد 40 سال و بالاتر ظاهر می شوند.

 

• فیبروم ها: آنها در بافت های فیبری یا همبند، اغلب روی یا اطراف رحم تشکیل می شوند. آنها تومورهای خوش خیم هستند.

 

•آدنوم: آنها در لایه ای تشکیل می شوند که اندام ها و غدد را می پوشاند. آنها از بافت اپیتلیال غده ای ساخته شده اند. اکثر آنها خوش خیم هستند.

 

• بدخیم: این تومورها می توانند در هر قسمتی از بدن ایجاد شوند. آنها تومورهای سرطانی هستند.

 

فرق کیست با توده, فرق کیست با توده تخمدان,راههای تشخیص کیست از تومور

راههای تشخیص کیست از تومور

 

تفاوت بین کیست و تومور

همانطور که می بینید، چندین عامل تفاوت بین کیست و تومور را تعیین می کند. اولی علت است. اگرچه کیست ها معمولاً به دلیل انسداد غده یا عفونت ایجاد می شوند، تومورها نتیجه رشد بیش از حد سلول هستند.

 

به همین ترتیب، در حالی که کیست ها به طور کلی حاوی هوا، مایع یا یک ماده نیمه جامد هستند، تومورها توده های بافت جامد هستند. اگرچه تقریباً همه کیست ها خوش خیم هستند، سرطان نیز باعث ایجاد تعداد قابل توجهی کیست می شود. کیست هایی که حاوی مواد جامد هستند می توانند سرطانی باشند.

 

تفاوت مهم دیگر بین کیست و تومور این است که اولی متحرک است. به عبارت دیگر، تنها با لمس آنها می توانید آنها را از یک مکان به مکان دیگر منتقل کنید. از سوی دیگر، تومورها توده های سفت و سختی هستند که نمی توانند حرکت کنند. در واقع به نظر می رسد که آنها به بدن چسبیده اند.

 

هم کیست ها و هم تومورها می توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند و نیاز به ارزیابی پزشکی دارند. خطر یکی یا دیگری به عوامل مختلفی بستگی دارد. بنابراین، اگر کیست یا تومور دارید، باید آزمایش‌های مناسب را انجام دهید تا تشخیص داده شود.

 

درمان کیست و تومور به عوامل مختلفی بستگی دارد

مکان، علت و سرطانی بودن آن همگی به تعیین مراحل بعدی کمک می کنند.

اکثر کیست ها نیازی به درمان ندارند. آنها معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی کنند و ممکن است خود به خود از بین بروند. اما این می تواند به محل قرارگیری کیست بستگی داشته باشد. اگر کیست درد دارد یا ظاهر آن را دوست ندارید، برخی از گزینه‌ها برداشتن آن یا تخلیه مایع آن است.

 

معمولاً می‌توانید اجازه دهید که یک تومور خوش‌خیم باشد، مگر اینکه روی یک اندام حیاتی فشار بیاورد و عملکرد آن را مختل کند، ممکن است نیاز به برداشتن آن باشد. تومورهای سرطانی به طور کلی نیاز به درمان با جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی یا ترکیبی از این درمان ها و سایر روش ها دارند.

 

منبع :  بیتوته 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه