کلاژن خوراکی واقعا پوست را جوان می کند؟

پوست

طی ماه های اخیر و در پی تبلیغات انجام شده از سوی یک هنرپیشه مشهور هالیوودی، بسیاری از افراد تلاش می کنند با مصرف کلاژن خوراکی که معمولا با قهوه ترکیب می شود، به اکسیر جوانی دست پیدا کرده و پوستی صاف و شفاف داشته باشند.

به گزارش اول دنت، کلاژن یکی از فراوان ترین پروتئین ها در بدن انسان است. این ماده به طور طبیعی در ساختار سلول های پوست، مو و ناخن و به عنوان بافت همبند در غضروف، ماهیچه ها و تاندون ها نقش مهمی دارد. تاکنون مطالعات متعددی اثربخشی کلاژن را در کاهش علائم آرتریت، ترمیم تاندون‌ ها و رباط ‌ها و اهمیت این ماده را به ‌عنوان داربستی برای رشد بافت ‌ها برای آزمایش در آزمایشگاه نشان داده ‌اند.

این ماده به طور طبیعی توسط بدن تولید شده و تولید کلاژن در دوران کودکی و بلوغ افزایش می یابد، اما با رسیدن به اواخر دهه ۲۰ سالگی، توانایی ما برای دوباره سازی کلاژن شروع به کاهش می کند. سلول های اصلی که کلاژن را برای پوست سنتز می کنند، فیبروبلاست نامیده می شوند و به آسیب نور خورشید و آلودگی هوا حساس هستند. کاهش کلاژن به عنوان یکی از دلایل اصلی چین و چروک پوست شناخته شده است.

نتایج یک مطالعه جدید نشان داد: تولید کلاژن یک فرد ۸۰ ساله در مقایسه با یک فرد جوان ۷۵ درصد کاهش یافته است. حال این پرسش مطرح می شود که آیا مصرف این ماده به طور مصنوعی به بدن کمک می کند و آیا همانطور که فروشندگان این محصول ادعا می کنند، مکمل های کلاژن می توانند از چین و چروک، افتادگی پوست و ایجاد لکه های قهوه ای جلوگیری کنند ؟

در حال حاضر جنیفر آنیستون، هنرپیشه مشهور به طور جدی در حال تبلیغ مکمل های خوراکی کلاژن بوده و از طرفدارانش می خواهد قهوه صبحانه خود را با یک قاشق از مکمل کلاژن مصرف کنند.

علی رغم این تبلیغات ما قصد داریم بدانیم آیا هیچ پشتوانه علمی برای این ادعا وجود دارد که این مکمل باعث جوانسازی پوست می شود؟

از نظر فنی مکمل‌ های کلاژن چه به صورت قرص مصرف شوند، چه مخلوطی از پودر یا به صورت تزریق هیدروژل مصرف شوند، حاوی شکلی متفاوت از کلاژن ساخته شده در بدن ما هستند. تفاوت فوق به این دلیل است که هضم کلاژن خالص برای ما سخت است. بنابراین برای قرار دادن کلاژن در مکمل، این پروتئین طی  فرآیندی به نام هیدرولیز تا حدی تجزیه می شود. در نتیجه، کلاژن هیدرولیز شده، می تواند توسط انسان مصرف و هضم شود.

بررسی ۱۹ مطالعه مختلف، با مجموع بیش از هزار شرکت‌ کننده، نشان داد: مکمل ‌های کلاژن هیدرولیز شده در صورت مصرف حداقل ۹۰ روز در کاهش ظاهر پیری پوست موثر هستند.

با این حال، این مطالعات نشان می دهد: اثر جادویی فوق فقط در تعداد کمی از شرکت ‌کنندگان دیده شده و پژوهشگران  خاطرنشان کردند: بودجه مالی این مطالعات اغلب توسط شرکت هایی که مکمل ها را تولید می کنند، تامین می شودو نویسندگان به این نتیجه رسیدند.

در حالی که برخی محققان گفته اند، دمای نوشیدنی شما می تواند مزایای مکمل های کلاژن را کاهش دهد، تعداد محدودی از تحقیقات موجود نشان می دهد: برای شروع تجزیه کلاژن به دمای بسیار بالاتری نسبت به قهوه صبحگاهی نیاز دارید و این ماده در دمای ۱۵۰ درجه دچار آسیب خواهد شد. در نهایت باید اذعان داشت مصرف این ماده برای حفظ سلامت پوست می تواند تا حدی موثر باشد اما مشکل اصلی این است که قیمت مکمل کلاژن بسیار زیاد بوده و تقریبا هر قاشق مرباخوری آن که باید با یک لیوان قهوه ترکیب شود، یک دلار و هفتاد و پنج سنت قیمت دارد.

منبع : بهداشت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه