اول دنت | جامع ترین بانک دریافت خدمات پزشکی 02122902834
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. کراس بایت دندان های خلفی
کراس بایت دندان های خلفی

کراس بایت دندان های خلفی

فهرست مطالب

کراس بایت دندان یکی از شایع ترین ناهنجاری های دندانپزشکی است که به ویژه در دندان های جلویی بین 10 تا 17 درصد از تغییرات اکلوزال را نشان می دهد.

چگونه می توان کراس بایت را اصلاح کرد؟

به زبان ساده ، کراس بایت دندان خلفی زمانی اتفاق می افتد که دندان های فوقانی هنگام بستن دهان به قوس دندانی پایین وارد شوند. کراس بایت دندان های قدامی ، زمانی اتفاق می افتد که دندان های فوقانی هنگام درگیر شدن دندان ها در داخل قوس پایینی قرار گیرند.

در صورت وجود کراس بایت دندان ، ارتودنتیست به منظور انتخاب مناسب ترین روش درمانی ، به معاینه بالینی دقیق ، اعم از داخل دهانی و خارج دهانی می پردازد.

2 5 scaled

چگونه می توانید بفهمید کراس بایت دندان داریم؟

اگر دندان های شما خوب جا نیفتد ، دندان های بالایی در داخل دندان های پایین قرار می گیرند ، در این صورت ممکن است شما کراس بایت دندان داشته باشید.

انواع کراس بایت دندان

کراس بایت بخش مهمی از مال اکلوژن هایی است که در بیماران ارتودنسی در دندانپزشکی مشاهده می کنیم. در یک نیش معمولی ، دندانهای قوس فوقانی در جلو یا خارج از قوس پایین بیرون زده اند.

هنگامی که این وضعیت برعکس می شود ، یعنی زمانی که یک یا چند دندان قوس فوقانی در داخل قوس پایینی قرار می گیرد ، در ارتودنسی از کراس بایت صحبت می کنیم. بسته به جایی که مال اکلوژن واقع شده است ، ما از کراس بایت قدامی یا کراس بایت خلفی صحبت می کنیم و این می تواند یک دندان تک ، دو دندان یا چند دندان را شامل شود.

انواع متفاوتی از کراس بایت وجود دارد. کراس بایت اساساً می توانند یک طرفه باشد ، به این معنی که فقط روی یک طرف دهان شما تأثیر می گذارد. و در برخی موارد ، هر دو طرف دهان را تحت تأثیر قرار می دهد.

3 5

آیا کراس بایت دو طرفه روی هر دو طرف صورت شما تأثیر می گذارد؟

از سوی دیگر ، یکی دیگر از ناهنجاری های معمول کراس بایت دو طرفه است. بر اساس مطالعات مختلف ، شیوع آن بین 8 تا 16 درصد است که یک طرفه بیشتر از دو طرفه است. انواع مختلفی از کراس بایت های دو طرفه وجود دارد:

  • دوطرفه با فک بالا فشرده
  • دو طرفه با فشرده شدن فک بالا و فرآیندهای دهانی
  • دو طرفه با فک فشرده و فک پایین بیش از حد منبسط

دلایل مختلف کراس بایت

با توجه به منشا کراس بایت در ارتودنسی می توان در مورد موارد زیر صحبت کرد:

دندانپزشکی:

اندازه استخوان های فک طبیعی است ، اما دندان ها به سمت داخل متمایل می شوند.

اسکلتی:

هنگامی که فک بالا باریک تر از فک پایین است. در این حالت ، اگرچه دندان ها در فک به خوبی قرار گرفته اند ، دندانهای بالا در داخل دندان های پایینی قرار می گیرند.

عملکردی: کراس بایت عملکردی زمانی اتفاق می افتد که خطوط میانی در موقعیت حداکثر بینابینی منحرف می شوند ، اما در قسمت باز شده متمرکز می شوند.

تشخیص و درمان زودهنگام مال اکلوژن و کراس بایت عملکردی بسیار مهم است. مال اکلوژن و کراس بایت عملکردی می توانند باعث رشد نامتقارن فک شوند و منجر به کراس بایت استخوان شوند که درمان آن بسیار مشکل است.

4 5

اگر کراس بایت داشته باشم چطور درمان می شود؟

درمان کراس باید به سرعت انجام شود. یعنی اگر کراس دارید ، باید در اسرع وقت آن را درمان کنید.  کراس بایت می تواند در هر سنی ظاهر شود. اما همانطور که قبلاً گفتیم ، درمان اولیه ارتودنسی بسیار مهم است. به دلیل این که می تواند باعث تغییر در رشد و نمو صحیح صورت شود و احتمال مشکلات استخوانی ، دندانی ، عضلانی ، مفصلی و عملکردی در آینده می شود و باعث عدم تقارن صورت و زیبایی شود.

دلایل دیگر کراس بایت

کراس بایت می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود. اگر یکی از والدین شما از این بیماری رنج می برد ، احتمال اینکه شما نیز کراس بایت داشته باشید زیاد است. یکی دیگر از علل این ناهنجاری اندازه فک است: اگر فک بالا از فک پایین شما کوچکتر باشد ، ممکن است از این مشکل رنج ببرید.

اگر دندان های شیری در موعد مقرر نیفتد ، کودکان مستعد این ناهنجاری هستند. دلیل این امر این است: اگر دندان های دائمی فوقانی زمانی که دندانهای شیری هنوز در حال رویش هستند شروع به رویش کنند ، آنها جایی برای رشد نخواهند داشت. به این ترتیب ، با بستن فک ها ، دندانهای دائمی بالا در داخل دندانهای پایینی قرار خواهند گرفت.

اصلاح کراس بایت دندان

کراس بایت دندان مشکلی است که فراتر از لکه های زیبایی روی دندان است. بنابراین اگر مشکوک هستید که ممکن است این مشکل را داشته باشید ، باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. در صورت عدم درمان ، می تواند منجر به مشکلات گیجگاهی فکی ، از دست دادن دندان ، افتادگی لثه ، ساییدگی بیش از حد مینای دندان و رشد نامتقارن سر و فک شما شود.

اشتراک گذاری

نوشته های مشابه

دیدگاه خود را درج کنید