کدام روش ارتودنسی دندان بهتر است

کدام روش ارتودنسی دندان بهتر است

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، ارتودنسی دندان چیست، کدام روش ارتودنسی دندان بهتر است، طول دروه درمان ارتودنسی چه مدت خواهد بود، آیا حتماً باید برای انجام ارتودنسی دندان بکشیم، هزینه‌ی ارتودنسی چگونه است و … اینها سوالاتی است که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد. در ادامه به آنها پاسخ خواهیم داد.

ارتودنسی دندان:
چهره زیبا بدون لبخندی زیبا قطعاً ممکن نخواهد بود. گاهی فردی را می‌بینیم که چهره‌ای متناسب دارد اما از خندیدن امتناع می‌کند و گاهی نیز این معضل گریبان گیر خود ماست. گاهی به دلیل مشکلات زیادی که در دندان‌هایمان وجود دارد از خندیدن فرار می‌کنیم، عکس گرفتن را دوست نداریم چرا که لبخند زدن را دوست نداریم تمامی این اتفاقات دست به دست یکدیگر می‌دهند تا اعتماد به نفس فرد از بین رفته و در مواقع شدید به مشکل روحی تبدیل شود پس مشکلات دندانی می‌توانند بسیار مهم باشند.

کج و نامرتب بودن دندان‌ها شاید مشکل بزرگی به نظر برسد اما حل آن غیرممکن نیست. امروزه به لطف پیشرفت علم دندانپزشکی دیگر زیبایی دندان‌ها آرزو یا هدفی دست نیافتنی نیست. ارتودنسی دندان یکی از شیوه‌های زیبایی در دندانپزشکی است که می‌تواند مثمرثمر بوده و در بیشتر موارد حتی تاثیر گذاری صد درصد داشته باشد. با ما باشید تا با انواع ارتودنسی دندان به طور کامل آشنا شوید. سایر مقالات پربازدید: (عصب کشی دندان چه زمانی باید انجام شود؟) و (جرم گیری دندان چیست و چگونه انجام می‌شود؟)

ارتودنسی دندان چیست؟
ارتودنسی دندان شاخه‌ای تخصصی از رشته‌ی دندانپزشکی است که دندانپزشکان طی دوره‌ی تخصص این علم را فرا می‌گیرند. از علم ارتودنسی به منظور اصلاح دندان‌هایی که نا مرتب بوده و فرم نامتعارفی دارند استفاده می‌شود. برخی دندان‌ها به گونه‌ای نامرتب هستند که نیاز به درمان پیدا می‌کنند در این حالت دندان‌ها حالت کج و عقب و جلو بودن دارند هنگامی که دندان‌ها به این فرم باشند احتمال پوسیدگی دندان‌ها نیز افزایش می‌یابد چرا که عمل مسواک زدن به طور صحیح انجام نمی‌شود و ماندن باقیمانده‌های وعده‌های غذایی در دندان‌ها باعث بوجود آمدن پوسیدگی می‌شوند. نامرتب بودن دندان‌ها می‌تواند مشکلات زیادی برای فرد داشته باشد از جمله:

اختلال در جویدن و ایجاد مشکلات گوارشی

افزایش و بروز پوسیدگی در دندان‌ها

ظاهر ناخوشایند دهان و لبخند

کاهش اعتماد به نفس

که تمامی این مشکلات چاره‌ای جز انجام ارتودنسی ندارند.

اجزای مورد استفاده در ارتودنسی دندان:

در طول انجام ارتودنسی دندان از دستگاه ارتودنسی استفاده می‌شود که شامل اجزای متعددی است این اجزا را معرفی کرده ایم.

نگین: نگین که به آن براکت نیز می‌گویند یک وسیله مربع شکل کوچک است که جنس آن از فلز است و سیم‌های ظریف فلزی از بین آنها رد می‌شوند. براکت ها شکننده بوده و باید از آنها مراقبت شود. در صورتی که هر کدام از آنها شکسته شود شما باید هزینه ن را به دندانپزشک خود پرداخت کنید.

سیم ارتودنسی: سیم ارتودنسی دندان، سیمی از جنس فلز بوده که دندانپزشک آن را با وسایل مخصوص از بین نگین‌ها رد می‌کند سیم ارتودنسی دندان به گونه‌ای است که در هر مراجعه تعویض می‌شود. نیروی اعمال شده به دندان‌ها توسط سیم ارتودنسی صورت می‌گیرد.

لیگاچور: لیگاچور همان کش‌های ارتودنسی دندان هستند که در رنگ‌های مختلف وجود دارند.

زنجیر پلاستیکی: حلقه‌های کشی هستند که دور براکت قرار می‌گیرند. از زنجیرها برای همه دندان‌ها استفاده نمی‌شود. از این وسیله برای جلوگیری از فاصله افتادن بین دندان‌ها استفاده می‌شود.

بند ارتودنسی: حلقه‌ای فلزی که دور دندان آسیاب بزرگ قرار می‌گیرد در واقع، بند ارتودنسی نوعی تکیه گاه در ارتودنسی دندان محسوب می‌شود. نصب آن درد ندارد اما پس از نصب، حالت فشار را حس خواهید کرد که به مرور رفع می‌شود.

الاستیک: الاستیک حلقه‌ای کشی می‌باشد که به یک نگین در بالا و یک نگین در پایین وصل می‌شود از الاستیک در شرایط خاصی استفاده می‌شود و دائمی نیست.

فنر مارپیچ: از این فنر برای فاصله گرفتن دو دندانی که بیش از حد به هم نزدیک هستند استفاده می‌شود.

قلاب: حالتی زائده مانند که بر روی بعضی از براکت ها وجود دارد. گاهی این زائده‌ها باعث ایجاد زخم می‌شوند که می‌توان برای پیشگیری، از موم ازتودنسی در نواحی قلاب دار استفاده نمود.

ارتودنسی دندان چیست؟ انواع ارتودنسی دندان

انواع ارتودنسی دندان:
ارتودنسی ثابت:

نوعی از ارتودنسی دندان است که پس از نصب آنها بر روی دندان، بیمار قادر به جا به جایی آنها نیست و تغییرات تنها توسط دندانپزشک انجام می‌شود. ارتودنسی ثابت روشی است که در آن از سیم‌ها، نگین‌ها و کش‌های مخصوصی استفاده می‌شود که با تکنیک‌های دندانپزشکی و با دقت بالا بر روی دندان‌ها نصب می‌شوند تا در طول زمان دندان‌ها جا به جا شده و به فرم صحیح برسند. ارتودنسی ثابت خود شامل نمونه‌های مختلفی می‌شوند از جمله: ثابت فلزی، لینگوال، ثابت سرامیکی و دیمون است.

ارتودنسی سرامیکی:
این تکنیک نیز زیرشاخه ای از ارتودنسی ثابت است اما تفاوتی بارز دارد و آن این است که در این روش از براکت های سرامیکی استفاده می‌شود و بدان علت که این براکت ها هم رنگ دندان‌ها هستند گفته می‌شود در زیبایی تاثیر بیشتری دارند.

ارتودنسی دیمون:
این نوع ارتودنسی دندان به طور اتوماتیک تنظیم می‌شود و براکت های آن نسبت به براکت های نوع ثابت کوچک‌تر هستند.

ارتودنسی لینگوال: (ارتودنسی پشت دندانی)

این نوع از ارتودنسی در پشت دندان‌ها نصب می‌شود و براکت های نصب شده بر روی دندان‌ها قابل مشاهده نیستند. این نوع از ارتودنسی دندان را حتی می‌توان نامرئی دانست چرا که سیم‌ها و براکت ها پیدا نیستند.

ارتودنسی دندان چیست؟ انواع ارتودنسی دندان

ارتودنسی متحرک (این نوع از ارتودنسی نیز گونه‌های مختلفی دارد که دندانپزشک نوع مناسب را برای شما تعیین می‌کند)

ارتودنسی نامرئی:
در این روش برای دندان‌های فرد قالب‌هایی ساخته می‌شود که رنگ آنها شفاف بوده و به همین دلیل زیبایی بیشتری دارند این نوع ارتودنسی متحرک است پس می‌توان به هنگام نیاز آنها را از دهان خارج کرد، در مورد درد ارتودنسی متحرک باید بگوییم قطعاً تا زمانی که به آن عادت نکنید به گونه‌ای آزار دهنده خواهد بود اما پس از چند روز شما به وجود آن عادت کرده و راحت تر آن می‌پذیرید. میزان درد به گونه‌ای است که با مسکن‌های معمولی کنترل می‌شود. برای انجام ارتودنسی متحرک پس از مراجعه به دندانپزشک و پس از اینکه متخصص شما مطمئن شد که این درمان مناسب شما بوده و نتیجه‌ی ایده آلی از آن خواهید گرفت اقدام به قالب گیری از دندان‌های شما می‌کند و پس از ساخت قالب، طی جلسه‌ای دستگاه ساخته شده بر روی دندان‌های شما تست می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه