اول دنت | جامع ترین بانک دریافت خدمات پزشکی 02122902834
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. کدام دهانشویه‌ها در کاهش بار ویروسی بزاق دهان مؤثرند؟
دهانشویه‌ها در کاهش بار ویروسی بزاق دهان

کدام دهانشویه‌ها در کاهش بار ویروسی بزاق دهان مؤثرند؟

فهرست مطالب

از زمانی که کووید ۱۹ شیوع پیدا کرد شاهد بودیم بسیاری از افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند، هیچ‌وقت علائم قابل توجهی از خود نشان نداده‌اند.

با توجه به ظهور واریانت‌هایی که شدت انتقال بالایی دارند بسیار محتمل است تعداد زیادی از افرادی که به دندان‌پزشکی مراجعه می‌کنند ناقلان فاقد علامت باشند که مشخص نیست بزاق دهان آنان تا چه اندازه عوامل بیماری‌زا در خود دارد. به علاوه، با وجود اینکه اقدامات پیشگیرانه برای کنترل سرعت انتقال ویروس ضروری است؛ در مورد میزان مؤثر بودن دهان‌شویه‌ها در کاهش میزان ویروس‌های دهان مطالعات چندانی صورت نگرفته است.

برای بررسی این موضوع در تحقیقی که انجمن دندان‌پزشکی آمریکا در شماره نوامبر ۲۰۲۱ خود منتشر کرده، افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا بوده و فاقد علامت یا دارای علامت بودند انتخاب شدند و دهان آن‌ها با سالین، هیدروژن پراکساید ۱ درصد، کلرهگزیدین ۰.۱۲ درصد و پوویدون ـ آیودین نیم درصد برای مدت ۶۰ ثانیه شستشو داده شد. پس از آن محققین میزان ویروس‌های داخل دهان را ۱۵ و ۴۵ دقیقه بعد از شستشو اندازه‌گیری کردند.

بزاق دهان افراد فاقد علامت هم به اندازه‌ی علامت‌دارها ویروسی است

در نهایت در وهله‌ی اول مشاهده شد میزان بار ویروس در بزاق دهان و انتقال آن ربطی به دارا بودن یا نبودن علائم کووید ۱۹، سن، جنسیت یا نژاد ندارد. در وهله‌ی دوم مشاهده شد تمام ۴ نوع دهانشویه میزان بار ویروسی را پس از ۱۵ دقیقه بین ۶۱ تا ۸۹ درصد و پس از ۴۵ دقیقه بین ۷۰ تا ۹۷ درصد کاهش می‌دهند و میزان این کاهش به طور قابل توجهی به بار ویروسی داخل دهان مرتبط است.

از این تحقیق می‌توان نتیجه گرفت که افراد فاقد علامت می‌توانند خطر قابل توجهی برای انتقال ویروس باشند و دهانشویه‌ها وسیله‌ی راحت و مؤثری برای کاهش این خطر، به ویژه زمانی که بار ویروس کمتر از ۱۰ هزار کوپی در هر میلی‌متر است به شمار می‌روند.

اشتراک گذاری

نوشته های مشابه

دیدگاه خود را درج کنید