کدام استان‌ها بیشترین و کدام‌یک کمترین میزان فلوراید را در آب آشامیدنی خود دارند؟

کدام استان‌ها بیشترین و کدام‌یک کمترین میزان فلوراید را در آب آشامیدنی خود دارند؟

به گزارش دندانه : کدام استان‌ها بیشترین و کدام‌یک کمترین میزان فلوراید را در آب آشامیدنی خود دارند؟
نگاهی به میزان فلوراید آب آشامیدنی، شاخص DMFT و فلوروسیس در ایران

کدام استان‌ها بیشترین و کدام‌یک کمترین میزان فلوراید را در آب آشامیدنی خود دارند؟- پژوهش‌ها نشان می‌دهند استان آذربایجان غربی و بخش‌های جنوبی کشور، بیشترین میزان فلوراید و سایر استان‌های شمال غربی، کمترین میزان فلوراید را در آب آشامیدنی خود دارند.

براساس بخشی از مطالعه ملی و فروملی بار بیماری‌ها (NASBOD) که توسط تعدادی از پژوهشگران ایرانی انجام و در اشپرینگر ساینس منتشر شده است، با توجه به دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت که میزان بهینه‌ی فلوراید در آب آشامیدنی را ۱ و نیم میلی‌گرم بر لیتر و با توجه به استاندارد ملی ایران که بالاترین میزان این ماده را بر اساس آب و هوای منطقه، بین ۱ و ۴ دهم تا ۲ و ۴ دهم میلی‌گرم بر لیتر معین کرده است، مناطقی از ایران میزان فلوراید بسیار بیشتر (تا ۷ میلی‌گرم بر لیتر) در آب آشامیدنی خود دارند.کدام استان‌ها بیشترین و کدام‌یک کمترین میزان فلوراید را در آب آشامیدنی خود دارند؟

در این مطالعه، برای ارزیابی متوسط فلوراید در آب آشامیدنی هر استان در هر سال و شیوع فلوروسیس و شاخص دندان‌های پوسیده، از دست رفته و پرشده (DMFT)، از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ در ایران یک مرور سیستماتیک انجام شده است.

نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهند متوسط غلظت فلوراید در آب آشامیدنی در ایران،  ۰.۳۸± ۰.۵۶ میلی‌گرم بر لیتر است.کدام استان‌ها بیشترین و کدام‌یک کمترین میزان فلوراید را در آب آشامیدنی خود دارند؟

به طور کلی، غلظت فلوراید در آب آشامیدنی بخش‌های جنوبی ایران بالاتر بوده و در مناطقی از بوشهر، غلظت بسیار بالایی از آن یافت شده است.

بالاترین و پایین‌ترین شاخص DMFT در کشور

پژوهش‌ها نشان می‌دهد پایین‌ترین شاخص DMFT کشور در این سال‌ها حدود ۱ دهم بوده که در شهر ارسنجان واقع در استان فارس مشاهده شده و بالاترین شاخص ۶ و ۷ دهم بوده که در شهر نجف آباد اصفهان ثبت شده است.کدام استان‌ها بیشترین و کدام‌یک کمترین میزان فلوراید را در آب آشامیدنی خود دارند؟

گفتنی است شیوع فلوروسیس تقریباً در ایران بالا بوده و برای مثال در شهر ماکو واقع در آذربایجان غربی شیوع ۱۰۰ درصد داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه