کامپوزیت دندان: راهنمای جامع ونیر کامپوزیت | مزایا، معایب + نکات مهم

کامپوزیت

دسترسی سریع به عناوین این مطلب

  • آیا این مطلب برای شما مفید است؟
  • کامپوزیت دندان چیست؟
  • چه افرادی ونیر کامپوزیت دندان را انتخاب می‌کنند؟
  • قیمت کامپوزیت دندان چقدر است؟
  • آشنایی با فواید ونیر کامپوزیت دندان
  • آیا کامپوزیت سبب برجسته‌تر شدن دندان‌ها می‌گردد؟
  • برای ظاهری زیباتر، چه تعداد از دندان‌های خود را کامپوزیت کنم؟
  • آیا کامپوزیت دندان سن خاصی دارد؟
  • ماندگاری رزین کامپوزیت دندان چقدر است؟
  • کامپوزیت فک بالا
  • بین کامپوزیت و لمینت دندان، کدام را انتخاب کنم؟
  • مراحل ونیر کامپوزیت دندان
  • بهترین برند کامپوزیت
  • کامپوزیت دندان چه کاربردهایی دارد؟
  • چه افرادی بهتر است ونیر کامپوزیت را انتخاب نکنند؟
  • آیا کامپوزیت دندان معایبی دارد؟
  • ونیر کامپوزیت دندان چه عوارضی دارد؟
  • پس از کامپوزیت ونیر باید چه مراقبتهایی را رعایت کنید؟
  • سوالات متداول ونیر کامپوزیت دندان

آیا این مطلب برای شما مفید است؟

برای زیباتر کردن لبخند خود به دنبال راهی مقرون به صرفه و مناسب هستید؟ آیا درباره ونیر کامپوزیت دندان اطلاعاتی دارید؟ این روش چه مزایا و معایبی برایتان خواهد داشت؟
به نظر شما آیا کامپوزیت دندان گزینه مناسبی برایتان خواهد بود و نتیجه ای که شما انتظار دارید را برایتان به ارمغان خواهد آورد؟
آیا هزینه ای که برای ونیر کامپوزیت پرداخت می‌کنید، با توجه به ماندگاری آن ارزشش را دارد؟
پاسخ تمام این سوالات در این مقاله برای شما عزیزان مطرح شده است. ادامه این مطلب را دنبال کنید.

پادکست ونیر کامپوزیت دندان

 

کامپوزیت دندان چیست؟

 

کامپوزیت دندان (Dental composite) نوعی ماده خمیر مانند است که از مواد رزینی ساخته می‌شود. این ماده در واقع همان ماده‌ خمیری همرنگ دندان است که به عنوان پر کننده حفره‌ها در پوسیدگی‌های دندانی به کار برده می‌شود. امروزه از کامپوزیت به عنوان روکشی برای برطرف کردن نواقص و مشکلات ظاهری و ناهماهنگی دندان‌ها برای ایجاد لبخندی زیبا استفاده می‌شود.
این ماده طول عمر خوبی دارد و در مقایسه با لمینت دندان قیمت ارزان‌تری دارد که این امر یکی از مهم‌ترین مواردی است که بر تمایل افراد به انتخاب از آن تأثیر گذاشته است.

چه افرادی ونیر کامپوزیت را انتخاب می‌کنند؟

 

کامپوزیت می‌تواند گزینه مناسبی برای اصلاح طرح لبخند در افراد با شرایط زیر باشد:

  1. دارای فاصله دندانی
  2. دارای دندانهای لب پر شده
  3. دارای دندانهای ترک خورده
  4. دارای دندان شکسته
  5. دارای دندانهای زرد و یا بدرنگ
  6. عدم وجود دندانهای یکدست

به منظور بررسی این موضوع که آیا درمان کامپوزیت برای شما مناسب است یا خیر، میبایست به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید. چراکه معاینه و بررسی سالم و ردیف بودن دندان‌های شما برای درمان با کامپوزیت بسیار ضروری است. شاید لازم باشد قبل از ونیرهای کامپوزیتی، دندان های شما ارتودنسی شوند تا در جایگاه مناسب خود قرار گیرند.
همچنین لازم است لثه‌های شما کاملاً سالم باشد، چراکه مشکلات و بیماری‌های لثه روند درمان شما را با مشکلاتی مواجه میکند. در صورت مناسب بودن تمام این شرایط، شما کاندیدای مناسبی برای این روش هستید و می‌توانید به متخصص ترمیمی و زیبایی مراجعه کنید.

 

عوامل موثر بر قیمت کامپوزیت دندان

قیمت کامپوزیت با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلفی از جمله مواردی که در ادامه به آنها اشاره کرده‌ایم مشخص می‌شود:

  1. تعداد دندان‌هایی که فرد نیاز و یا تمایل به انجام دارد.
  2. شهر و محل قرارگیری کلینیک دندانپزشکی و تعرفه‌ای که متناسب با آن تعیین می‌شود.
  3. شهرت و تجربه دندانپزشک و دستمزدی که دریافت می‌کند.
  4. نوع بیمه و اینکه این درمان را تحت پوشش قرار می‌دهد یا خیر.
  5. جنس و برند کامپوزیت که در ارزان‌تر یا گران‌تر شدن درمان تأثیر دارد.
  6. نیاز به انجام درمان‌های جانبی مانند برداشتن پوسیدگی‌ها و یا درمان مشکلات و بیماری‌های لثه نیز شامل پرداخت هزینه‌های جداگانه‌ای می‌شود.

پیشنهاد می‌شود که جهت دریافت مشاوره رایگان و اطلاع از قیمت نهایی با کلینیک دندانپزشکی دکتر لبافی تماس بگیرید.

آشنایی با فواید کامپوزیت دندان

 

افرادی که ونیر کامپوزیت را برای بهبود و افزایش زیبایی لبخند و دندان‌های خود انتخاب می‌کنند می‌توانند از مزایای بسیار زیاد آن که در ادامه آنها را نام برده و توضیح داده‌ایم، بهره ببرند. این مزایا عبارت‌اند از:

  1. دستکاری نکردن ساختار دندان برای نصب کامپوزیت

    به طور معمول برای نصب کامپوزیت دندان نیازی نیست که سطح آن تراشیده شود، به همین دلیل گفته می‌شود که ساختار دندان دستکاری نمی‌شود. با این حال در برخی موارد ممکن است دندانپزشک تشخیص دهد در حد مورد نیاز مقداری از سطح دندان را تراش دهد تا با اضافه کردن کامپوزیت بتواند پوشش دهی بیشتری را فراهم کند و نتیجه مطلوب‌تر و زیباتری ایجاد نماید.

  2. قابلیت ترمیم شدن در صورت آسیب دیدگی

    یکی از ویژگی‌های بسیار خوب کامپوزیت، خمیری بودن آن است که این امکان را فراهم می‌کند تا دندانپزشک بتواند به راحتی آن را متناسب با شکل دندان بیمار و نیاز او فرم دهد. این ویژگی باعث شده است که در صورت شکستگی، لب پر شدگی و یا ترک خوردگی، دندانپزشک بتواند مجدد آن را ترمیم کند و زیبایی درمان را مجدداً به بیمار هدیه دهد.

  3. مشابه بودن به دندان‌های طبیعی

    امروزه با پیشرفت تکنولوژی در زمینه‌های مختلف از جمله پزشکی و دندانپزشکی، تولید ابزار و مواد مورد استفاده از این حوزه‌ها به کیفیت بسیار بالا و مطلوبی رسیده است، از جمله این مواد می‌توان به مواد ترمیمی دندان مانند کامپوزیت اشاره کرد. همچنین با تأثیر رسانه‌ها و شبکه‌های فضای مجازی بر سبک زندگی جوامع مختلف، امروزه شاهد این هستیم که تعداد بسیار زیادی از افراد به زیبایی چهره خود که لبخند و دندان‌های زیبا بخش مهمی از آن را تشکیل می‌دهند، اهمیت زیادی می‌دهند. مراجعه بسیار زیاد این دسته از افراد به کلینیک‌های دندانپزشکی باعث افزایش تجربه و مهارت دندانپزشکان در حوزه زیبایی دندان شده است. موارد ذکر شده از جمله مواردی هستند که بر بهبود کیفیت انجام این ترمیم‌ها تأثیر بسیار خوبی گذاشته و باعث شده که ترمیم دندان‌ها با کامپوزیت و یا سایر روش‌های دیگر نتیجه‌ای بسیار زیبا و مشابه با دندان‌های طبیعی داشته باشد.

  4. داشتن دوره درمان کوتاه و سریع

    یکی از ویژگی‌هایی که باعث ترغیب افراد بسیار زیادی برای استفاده از کامپوزیت جهت ترمیم دندان‌های خود شده است، کوتاه بودن دوره درمان است. این تکنیک تنها با یک جلسه مراجعه به مطب قابل انجام است و این مزیت شرایطی را برای کسانی که به هر دلیلی می‌خواهند دندان‌های خود را در اسرع وقت ترمیم کنند، فراهم کرده است تا بسیار سریع به لبخند و دندان‌هایی زیبا دست یابند.

  5. داشتن استحکام و مقاومت مطلوب

    یکی از مواردی که شاید نظرات مختلفی درباره آن شنیده باشید، استحکام، مقاومت و ماندگاری کامپوزیت است. این ماده در برابر فشارهایی که به آن وارد می‌شود، از مقاومت و استحکام خوبی برخوردار است. اما این موضوع نباید سبب شود که فرد در مراقبت از آن سهل انگاری کند، زیرا در این صورت، احتمال آسیب دیدن و خرابی آن بالا می‌رود و طول عمر آن کاهش پیدا می‌کند.

آیا کامپوزیت سبب برجسته‌تر شدن دندان‌ها می‌گردد؟

با وجود نازک بودن لایه کامپوزیت دندان، اما باید بدانید به هر حال لایه ای دیگر روی دندان‌های شما قرار می‌گیرد، بنابراین تا حدودی دندان‌هایتان نمایان‌تر می‌گردند.
این موضوع نیز اهمیت مشاوره را دو چندان می‌کند. معمولاً دندانپزشکان به افرادی که دارای دندان‌های جلو زده هستند، این درمان زیبایی را پیشنهاد نمی‌کنند.

برای ظاهری زیباتر، چه تعداد از دندان‌های خود را کامپوزیت کنم؟

 

تعداد دندان‌هایی که نیاز به کامپوزیت دارند، به این بستگی دارد که هدف شما از انجام این درمان چیست و اینکه چه تعداد از دندان‌های شما در زمان لبخند زدن قابل مشاهده هستند.
معمولاً افراد بین 6 تا 10 واحد دندان را برای این کار انتخاب می‌کنند.
برای درک بهتر می‌توانید از روبه‌رو و از نیم رخ صورت خود با لبخند عکس بگیرید و تعداد دندان‌هایی که در این شرایط مشخص می‌شوند را بررسی کنید.

آیا کامپوزیت دندان سن خاصی دارد؟

معمولاً توصیه دندانپزشکان این است که این اقدام دندانپزشکی زیبایی قبل از 18 سال انجام نشود، مگر اینکه شرایط ضروری وجود داشته باشد. در این سنین رشد استخوان فک به طور کامل به اتمام نرسیده و ممکن است بعد از مدتی سبب تغییراتی در ظاهر کامپوزیت گردد.

ماندگاری رزین کامپوزیت دندان چقدر است؟

 

طول عمر ونیر کامپوزیت به طور معمول بین 3 تا 8 سال است. اما فاکتورهای متعددی در تعیین ماندگاری آن نقش دارند و میزان ماندگاری آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

عوامل موثر بر دوام کامپوزیت دندان کدام اند؟

در ادامه عوامل مؤثر بر ماندگاری آن را بیان کرده‌ایم:

  1. محل ترمیم دندان

    از آنجایی که دندان‌های خلفی هنگام جویدن غذا فشارهای زیادی را تحمل می‌کنند، ممکن است ترمیم آنها با استفاده از کامپوزیت ایده خوبی نباشد. به همین دلیل اغلب برای ترمیم دندان‌های پیشین از این روش استفاده می‌شود و ماندگاری آن بر روی این دندان‌ها از دندان‌های خلفی بیشتر است.

  2. اندازه ترمیم دندان

    هرچه اندازه ترمیم دندان بیشتر باشد، بیشتر در معرض آسیب دیدگی قرار می‌گیرد، به همین دلیل است که ترمیم‌های کوچک‌تر ماندگاری و طول عمر بیشتری دارند.

  3. ابتلا به دندان قروچه

    افرادی که دندان قروچه دارند، هنگام خواب دندان‌های خود را بر روی یکدیگر فشار می‌دهند، به همین دلیل به مرور دندان‌های آنها دچار ساییدگی می‌شوند. این اختلال مشکلات مشابه را برای کامپوزیت‌ها نیز ایجاد می‌کند و باعث کاهش طول عمر آنها به دلیل آسیب دیدگی می‌شود.

  4. رژیم غذایی

    مواد غذایی، خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های اسیدی، رنگی و شیرین موادی هستند که نه تنها به دندان بلکه به کامپوزیت نصب شده بر روی آن نیز تأثیر گذاشته و طول عمر آن را کاهش می‌دهند.

  5. بهداشت دهان و دندان

    هرچه افراد در رعایت بهداشت دهان و دندان خود (مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه مناسب) دقت بیشتری داشته باشند، دهان و دندان آنها از سلامت بیشتری برخوردار بوده و در نتیجه آن سلامت کامپوزیت‌ها نیز تضمین شده و طول عمر آنها افزایش می‌یابد.

  6. نحوه نصب کامپوزیت

    نحوه نصب ونیر کامپوزیت بر روی دندان که تماماً به مهارت و دقت دندانپزشک بستگی دارد، از دیگر مواردی است که بر میزان ماندگاری و طول عمر آن تأثیر مستقیم دارد.

  7. جنس کامپوزیت

    جنس و برند کامپوزیتی که بیمار با کمک راهنمایی‌های دندانپزشک خود انتخاب می‌کند، در ماندگاری آن نقش دارد. طبیعی است که هرچه از برند با کیفیت‌تر و مرغوب‌تری استفاده شود، طول عمر و ماندگاری آن بیشتر خواهد بود. (البته این امر نیز بستگی به مراقبت‌های بیمار دارد.)

کامپوزیت فک بالا

 

مشکلات دندانی مانند شکستگی، بدرنگی و … در دندان‌های فک بالا و فک پایین به وجود می‌آیند، اما اغلب مشاهده شده است زمانی که در دندان‌های فک بالا ظاهر می‌شوند، بیشتر به چشم می‌آیند.
به این دلیل که دندان‌های فک بالا بیشتر از دندان‌های فک پایین در معرض دید هستند، اغلب افراد ترجیح می‌دهند که تنها آنها را کامپوزیت کنند و هزینه‌ای بابت دو فک پرداخت نکنند.
تعداد دندان‌های فک بالا که می‌توان آنها را کامپوزیت کرد به خواسته بیمار و یا نیاز او بستگی دارد. به طور کلی می‌توان 8 تا 10 دندان جلویی فک بالا را کامپوزیت کرد.
کیفیت خوب و قیمت مناسب و مدت زمان کوتاه انجام ونیر کامپوزیت از مواردی هستند که باعث شده افراد بسیار زیادی از آن به عنوان روشی برای ترمیم دندان‌های خود استفاده کنند.

بین کامپوزیت و لمینت دندان، کدام را انتخاب کنم؟

 

بهترین کار برای این انتخاب این است که در ابتدا تفاوت‌های این دو روش را به خوبی بشناسید و سپس با دندانپزشک متخصص ترمیمی و زیبایی مشورت داشته باشید.
در ادامه شما را به طور دقیق‌ با تفاوت‌های این دو روش آشنا می‌کنیم:

  1. ونیر کامپوزیت معمولا در یک جلسه قابل انجام است، در حالی که در روش دیگر دو و یا سه جلسه درمانی نیاز خواهد بود.
  2. کامپوزیت ماده ای است که به صورت لایه ای توسط دندانپزشک روی دندانها قرار داده می‌شود، در حالی که ساخت لمینت به صورت پیشرفته‌تر و در لابراتور است.
  3. به دلیل ساخته شدن لمینت دندان در لابراتور، معمولا بین 10 الی 15 سال ماندگاری دارد. در حالی که کامپوزیت معمولا بین 3 تا 8 سال دوام دارد.
  4. از دیگر تفاوت‌های بسیار مهم این دو روش، هزینه نهایی آنها است. ونیر کامپوزیتی به نسبت لمینت هزینه بسیار کمتری دارد. این قیمت به موارد متعددی بستگی دارد. لازم به ذکر است که کمتر بودن هزینه آن را نمی‌توان دلیلی بر بی کیفیت بودن و یا پایین‌تر بودن مزایای این درمان به نسبت لمینت در نظر گرفت.

مراحل انجام ونیر کامپوزیت دندان

در ادامه با مراحل کامپوزیت آشنا خواهید شد:

  1. مشاوره اولیه

     

    پس از انتخاب دندانپزشک متخصص زیبایی با مطب ایشان تماس گرفته و نوبتی را برای مشاوره رزرو کنید.
    با مراجعه به مطب، دندانپزشک دهان و دندان بیمار را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و مشخص می‌کند که آیا استفاده از کامپوزیت برای برطرف کردن ایرادات دندانی بیمار و اصلاح طرح لبخند او مناسب است یا خیر. همچنین بیمار می‌تواند تمام سؤالات خود را بپرسد و راهنمایی‌ها و اطلاعات لازم در این باره را به دست آورد.
    در صورت تأیید این روش برای بیمار، درمان طی چند مرحله انجام می‌شود که در ادامه بیان شده اند.

  2. انتخاب رنگ کامپوزیت

     

    انتخاب رنگ ونیر کامپوزیت اولین مرحله در انجام این ترمیم است. برای راحتی در انتخاب رنگ، دندانپزشک سایه رنگ کامپوزیت را در کنار دندان‌های بیمار قرار می‌دهد تا فرد با مشاهده آنها بتواند مناسب‌ترین رنگ را با کمک راهنمایی‌های دندانپزشک، انتخاب کند.
    به طور معمول توصیه می‌شود که بیمار برای انتخاب رنگ، رنگ پوست خود را در نظر بگیرد. مثلاً بهتر است افرادی که پوست تیره‌ای دارند، رنگ‌های خیلی روشن و یا سفید را انتخاب نکنند و در مقابل نیز افرادی که پوست روشنی دارند، بهتر است رنگ‌های تیره‌تر را انتخاب نکنند. میزان سفیدی چشم نیز از دیگر فاکتورهایی است که می‌تواند در انتخاب کمک کننده باشد و فرد با انتخاب رنگ مشابه آن می‌تواند مطلوب‌ترین انتخاب را داشته باشد.
    پیشنهاد می‌شود که برای داشتن بهترین انتخاب به دندانپزشک خود و راهنمایی‌های ایشان در این زمینه اعتماد کنید. زیرا به دلیل داشتن تجربه زیاد در انجام این کار و مشاهده نتایج زیاد از این نوع ترمیم، می‌تواند بهترین پیشنهادها را ارائه دهند.

  3. آماده سازی و تمیز کردن دندان‌ها

     

    نصب کامپوزیت نیاز به تراشیدن مینای دندان ندارد، اما با این حال باید سطح آن کاملاً تمیز باشد و اثری از ذرات غذایی، جرم، پلاک و هرگونه پوسیدگی بر روی آن وجود نداشته باشد. به همین دلیل دندانپزشک ابتدا اقدام به پاکسازی، تمیز کردن دندان‌ها و برداشتن تمام موارد ذکر شده از روی دندان‌ها می‌کند و چنان چه پوسیدگی‌های خفیف بر روی سطح دندان مشاهده شود، آنها را با استفاده از ابزار موجود بر می‌دارد.

  4. اسید شویی سطح دندان

     

    اسید شویی فرایندی است که با قرار دادن ماده ژل مانندی بر روی دندان که حاوی 30 تا 40 درصد اسید فسفریک است، انجام می‌شود و هدف از انجام آن به وجود آوردن پیوند لازم بین سطح دندان و مواد کامپوزیت است. دندانپزشک مقداری از این ماده را درون سرنگی می‌گذارد و با استفاده از سرنگ کاندیشنر را بر روی دندان‌ها قرار می‌دهد و پس از 15 ثانیه آن را به طور کامل با شستشو دادن دندان‌ها، بر می‌دارد. به این ترتیب سطح دندان‌ها برای ادامه مراحل نصب کامپوزیت آماده می‌شود.

  5. قرار دادن عامل پیوند دهنده کامپوزیت بر روی دندان

     

    پس از آماده سازی سطح دندان‌ها و اسید شویی آنها، عامل پیوند دهنده کامپوزیت بر روی دندان‌ها قرار داده می‌شود. برای قرار دادن عامل پیوند دهنده بر روی سطح دندان از یک اپلیکاتور یا برس کوچکی استفاده می‌شود. سپس جهت فعال سازی کاتالیست‌های موجود در این ماده، نور لیزر به مدت 10 الی 20 ثانیه بر روی آن تابانده می‌شود.

  6. فرم و شکل دهی ماده کامپوزیت

     

    یکی از مواردی که بر نتیجه ترمیم و میزان طبیعی و زیبا به نظر رسیدن کامپوزیت تأثیر می‌گذارد، فرم دهی و شکل‌دهی مواد بر روی دندان است، به همین دلیل است که این مرحله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. دندانپزشک برای انجام این مرحله باید دقت و ظرافت کافی را به خرج دهد، زیرا نتیجه آن تا حدود زیادی به هنر دست دندانپزشک و مهارت او بستگی دارد. قرار دادن خمیر کامپوزیت با استفاده از تکنیک لایه گذاری انجام می‌شود. دلیل استفاده از این تکنیک این است که دندانپزشک با قرار دادن لایه‌های مختلف، فرصت کافی برای شکل و فرم دادن بهتر مواد را خواهد داشت و همچنین قادر خواهد بود که به رنگ طبیعی تر و مناسب‌تری برسد. در نهایت نتیجه ترمیم بسیار زیبا و مشابه با دندان‌های طبیعی فرد خواهد بود.

  7. سفت کردن مواد با نور لیزر

     

    دندانپزشک پس از قرار دادن هر لایه کامپوزیت بر روی دندان و فرم دادن به آن، در صورت رضایت از نتیجه، به مدت 10 تا 40 ثانیه نور لیزر را بر روی مواد می‌تاباند. این نور باعث سفت و محکم شدن مواد بر روی سطح دندان می‌شود. دندانپزشک این کار را تا جایی ادامه می‌دهد که به نتیجه مطلوب و رضایت بخش برسد.

  8. پالیش کردن کامپوزیت

     

    سفت و محکم شدن خمیر کامپوزیت بر روی دندان‌ها این شرایط را فراهم می‌کند تا دندانپزشک بتواند با استفاده از نوارهای سمباده و دیسک‌های کوچک مخصوص اقدام به پالیش کردن و جلا دادن کند. پالیش کردن علاوه بر ارائه سطح صاف، صیقلی و زیبا به دندانپزشک این امکان را می‌دهد تا بتواند اصلاحات لازم درمورد شکل و فرم کلی کامپوزیت را انجام دهد. دندانپزشک پس از رضایت از نتیجه، از بیمار می‌خواهد تا دندان‌های خود را در آینه ببیند و در صورت عدم رضایت و یا تمایل به ایجاد تغییرات نظر خود را اعلام کند تا اقدامات لازم انجام شود.

  9. ارزیابی بایت و نحوه گاز گرفتن با استفاده از کاغذ کاربنی

    دندانپزشک برای ارزیابی بایت و نحوه گاز گرفتن توسط بیمار، کاغذ کاربنی را بین دندان‌های او قرار می‌دهد و از بیمار می‌خواهد تا آن را گاز بگیرد. سپس کاغذ را از دهان بیمار خارج کرده و با بررسی رد دندان‌های بیمار کخ بر روی آن باقی مانده است تشخیص می‌دهد که ایرادی وجود دارد یا خیر. در صورت وجود ایراد به طور معمول با استفاده از پالیش کردن مجدد، آن را برطرف می‌کند. به طور کلی هدف از انجام این مرحله اطمینان حاصل کردن از این امر است که کامپوزیت‌ها در محل صحیح خود قرار گرفته‌اند و مشکلی را هنگام صحبت کردن، گاز زدن و یا جویدن غذا برای بیمار ایجاد نمی‌کنند.

بهترین برند کامپوزیت

از رایج‌ترین و مشهورترین برندهای کامپوزیت دندان می‌توان به برندهای ایویکولار، آی پی اس، اولترادنت، Gradia DIrect ، Bisco ، کازمادنت، سارمکو اشاره داشت.

کامپوزیت دندان چه کاربردهایی دارد؟

 

کامپوزیت ماده پر کاربردی است که برای رفع مشکلات و نواقص دندانی مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه کاربردهای آن را بیان کرده‌ایم:

  1. ترمیم شکستگی دندان‌ها
  2. ترمیم ترک خوردگی دندان‌ها
  3. ترمیم لب پر شدگی دندان‌ها
  4. ترمیم و اصلاح اندازه و فرم دندان‌ها و متناسب کردن آن با سایر دندان‌ها
  5. ترمیم شکل دندان‌ها پس از برداشتن پوسیدگی‌های آن
  6. اصلاح بد رنگی و لکه‌های دندانی
  7. اصلاح کجی جزئی دندان‌ها
  8. اصلاح فرم دندان‌ها و محافظت از ریشه آنها در صورت عقب رفتگی لثه
  9. سفید کردن دندان‌ها
  10. بستن فاصله‌های جزئی بین دندان‌ها
  11. اصلاح شکل دندان‌های جلویی که بر روی یکدیگر قرار گرفته‌اند.
  12. اصلاح دندان‌های خرگوشی

چه افرادی بهتر است ونیر کامپوزیت را انتخاب نکنند؟

 

افراد زیر در وهله اول نمی‌توانند گزینه مناسبی برای ونیر کامپوزیت باشند:

  1. افرادی که جای خالی دندان در دهان خود دارند. بهترین گزینه برای این افراد استفاده از ایمپلنت و یا بریج دندان است.
  2. کسانی که دارای پوسیدگی‌های دندانی و بیماری‌های لثه هستند. این افراد در ابتدا باید برای درمان این مشکلات خود اقدام کنند و پس از به دست آوردن سلامت دهان خود می‌توانند گزینه مناسبی برای کامپوزیت باشند.
  3. افرادی که دارای ریشه دندان ضعیفی هستند و در واقع بافت دندان سالمی ندارند.
  4. کسانی که دارای ناهنجاری‌های فکی می‌باشند. این افراد باید با متخصص ارتودنسی و جراح فک مشورت داشته باشند.
  5. افرادی که دندان‌های به شدت نامرتب و به هم ریخته‌ای دارند. بهترین گزینه اصلاح طرح لبخند در این افراد، ارتودنسی است.
  6. کسانی که دندان ‌قروچه دارند. در صورت لزوم دندانپزشک برای این افراد نایت گارد تجویز خواهد کرد.

آیا کامپوزیت دندان معایبی دارد؟

این روش گرچه مزایای بسیار زیادی دارد، اما گاهی ممکن است معایبی نیز داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  1. امکان تغییر رنگ کامپوزیت

    جنس کامپوزیت به گونه‌ای است که می‌تواند رنگ مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی را به خود جذب کند و همچنین تحت تأثیر نیکوتین موجود در سیگار تغییر رنگ دهد. به همین دلیل است که دندانپزشک پس از انجام درمان به بیمار توصیه می‌کند که حتماً پس از غذا خوردن دندان‌های خود را مسواک بزند و یا حداقل با آب شستشو دهد تا کامپوزیت‌ها به مرور زرد و بدرنگ نشوند.

  2. نداشتن طول عمر طولانی

    این ماده گرچه ماندگاری و طول عمر خوبی دارد و نسبت به هزینه پایین آن نتایج بسیار خوبی را ارائه می‌دهد، اما همچنان در مقایسه با لمینت دندان، طول عمر کمتری دارد. توجه داشته باشید که ماندگاری کامپوزیت در صورت رعایت نکات مراقبتی تا 8 سال است، اما اگر فرد به این نکات توجهی نداشته باشد و تلاشی برای رعایت آنها نکند، کامپوزیت دندان‌ها ممکن است تنها تا 2 سال ماندگاری داشته باشد و پس از آن نیاز به تعویض آن پیدا کند.

  3. نداشتن مقاومت و استحکام بسیار زیاد

    کامپوزیت مقاومت و استحکام مطلوبی دارد، اما اگر بخواهیم آن را با لمینت مقایسه کنیم، مقاومت آن با توجه به جنس موادی که برای ساختشان به کار می‌رود، نسبت به لمینت کمتر است و نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارد. با این حال لازم به ذکر است که با توجه به هزینه کمتری که برای آن صرف می‌شود، نتایج مطلوبی را ارائه می‌دهد.

ونیر کامپوزیت دندان چه عوارضی دارد؟

 

ونیر کامپوزیت دندان یک روش ترمیمی محافظه کارانه به شمار می‌آید و غالباً عوارضی را برای افراد به وجود نمی‌آورد. اغلب گفته می‌شود که عوارض کامپوزیت دندان به موارد مربوط به محافظت از آن ارتباط دارد و نه به جنس و تکنیک انجام آن. در ادامه عوارضی که ممکن است برخی افراد تجربه کنند را بیان کرده‌ایم:

  1. شکستن دندان‌های کامپوزیت شده

    یکی از توصیه‌های مهم پس از کامپوزیت کردن دندان، عدم استفاده از آن به عنوان ابزار برای باز کردن درب اشیا و … است. همچنین توصیه می‌شود که غذاها و خوراکی‌های سخت را با دندان کامپوزیت شده گاز نگیرید. زیرا انجام این کارها فشار زیادی به دندان وارد می‌کند و منجر به شکستگی و یا ترک خوردگی آن می‌گردد.

  2. حساس شدن دندان‌ها به دما

    حساس شدن دندان‌ها به دمای سرد و یا گرم مواد غذایی و نوشیدنی‌ها تا چند روز ابتدایی پس از نصب کامپوزیت‌ها طبیعی است. به همین دلیل بهتر است که فرد در طول این چند روز از مصرف غذاهای و نوشیدنی‌های خیلی گرم و یا خیلی سرد اجتناب کند و همچنین می‌تواند از خمیر دندان مخصوص دندان‌های حساس استفاده کند.

  3. پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت

    در صورتی که دندانپزشک هنگام نصب کامپوزیت، دندان‌ها را به طور کامل پاک‌سازی نکند و جرم یا پوسیدگی قبلی بر روی دندان باقی بماند، پس از نصب، پوسیدگی‌ها پیشرفت کرده و سلامت دندان را به خطر می‌اندازند. همچنین عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیز می‌تواند موجب ایجاد این عارضه شود و به این دلیل که کامپوزیت سطح دندان را می‌پوشاند، ممکن است فرد متوجه وجود آن نشود.

  4. ملتهب شدن لثه پس از کامپوزیت کردن دندان

    ممکن است بافت لثه پس از اتمام درمان، حساس و یا ملتهب شود که این امر معمولاً طبیعی است و به مرور از بین می‌رود.

پس از کامپوزیت ونیر باید چه مراقبتهایی را رعایت کنید؟

 

به دست آوردن دندان‌های مرتب و لبخندی زیبا نیاز به صرف هزینه و زمان دارد، به همین دلیل افراد برای حفظ نتیجه ترمیم دندان‌های خود برای مدت زمان طولانی تر باید مراقبت‌هایی را انجام دهند. در ادامه نکات مراقبت از کامپوزیت دندان را بیان کرده‌ایم:

  1. اثر داروی بی حسی که پیش از نصب کامپوزیت‌ها تزریق می‌شود، ممکن است 1 تا 2 ساعت پس از پایان ترمیم باقی بماند. به همین دلیل فرد ممکن است سفتی غذاها را متوجه نشود و یا نتواند عمل گاز گرفتن و جویدن غذا را به درستی انجام دهد و زبان یا لپ خود را گاز بگیرد.
  2. گاهی ممکن است فرد پس از برگشت به خانه و در روزهای ابتدایی پس از انجام ترمیم متوجه شود که کامپوزیت‌ها لبه‌های تیزی دارند و یا هنگام جویدن غذا احساس ناخوشایندی دارد. در این صورت بهتر است که هرچه سریع‌تر به مطب مراجعه کرده تا دندانپزشک مشکلات موجود را مورد بررسی قرار داده و اصلاحات مورد نیاز را انجام دهد.
  3. دندان‌های کامپوزیت شده نیز همانند دندان‌های طبیعی نیاز به مراقبت دارند، بنابراین پس از انجام درمان نیز باید روزی 2 بار مسواک زده، نخ دندان بکشید و از خمیر دندان و دهانشویه مناسب نیز استفاده کنید.
  4. ونیر کامپوزیت‌ها هرقدر که از مواد مطلوبی ساخته شوند و از برندهای با کیفیت انتخاب شوند، در نهایت دارای مقداری رنگ پذیری هستند. به همین دلیل افراد باید در مصرف مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های رنگی توجه کافی را داشته باشند.
  5. مشکلات ناشی از استرس و اضطراب از قبیل دندان قروچه باعث می‌شوند که فرد هنگام خواب، به طور ناخودآگاه دندان‌های خود را بر روی یکدیگر فشار دهد. این اختلال نه تنها می‌تواند موجب ترک خوردگی و لب شدگی دندان‌های طبیعی شود، بلکه به هر نوع ترمیم که بر روی آنها قرار می‌گیرد از جمله کامپوزیت نیز آسیب می‌رساند.
  6. از دندانهای خود به عنوان ابزار استفاده نداشته باشید.
  7. مراجعه منظم به کلینیک دندانپزشکی جهت انجام چکاپ را فراموش نکنید.
  8. غذاهای سفت نخورید.
  9. از محافظ دهانی هنگام شرکت در فعالیت‌های ورزشی استفاده کنید.

سوالات متداول ونیر کامپوزیت

  1. آیا انتخاب رنگ ونیر کامپوزیت به عهده بیمار است؟

    بله، برای انتخاب رنگ حتما نظر بیمار پرسیده می‌شود، چرا که در نهایت بیمار باید از نتیجه کار راضی باشد و دندانها و لبخند خود را دوست داشته باشد. از این رو دندانپزشک حتما با بیمار مشورت می‌کند.

  2. آیا امکان کامپوزیت کردن دندانهای روکش شده وجود دارد؟

    در صورتی که دندانهای شما قبلا روکش شده باشد، ابتدا دندانپزشک دندانها را معاینه نموده و وضعیت آنها را بررسی می‌کند و در صورتی که امکان پذیر باشد، روکش‌های قبلی را با روکش‌های جدید تعویض می‌نماید.

  3. آیا می‌توان کامپوزیت ونیر را بر روی دندان ایمپلنت شده انجام داد؟

    تصمیم گیری در مورد این موضوع بر عهده دندانپزشک است. اگر ایمپلنت دندان وضعیت مناسبی داشته باشد، برای هماهنگی با سایر دندانها می‌توان برای آن از ونیر کامپوزیت استفاده نمود. اما اگر وضعیت آن مناسب نباشد، نمی‌توان آن را با ونیر اصلاح نمود و در ابتدا لازم است روکش ایمپلنت تعویض شود.

  4. آیا انجام عمل زیبایی بینی با کامپوزیت تداخل دارد؟

    از آنجاییکه پس از کامپوزیت ونیر، لب در موقعیت جدیدی قرار می‌گیرد، بهتر است جراحی بینی پس از انجام کامپوزیت باشد.

  5. آیا انجام کامپوزیت دندان در دوران بارداری خطرناک است؟

    در دوره بارداری معمولا درمان‌های اورژانسی برای بیمار انجام می‌شود. اگرچه کامپوزیت و اکثر درمان‌های دندانپزشکی به ویژه موارد زیبایی هیچ گونه ضرری برای دوران بارداری ندارند. اما بهتر است کلیه درمان‌ها به ویژه کشیدن دندان در دوره بارداری، در سه ماهه دوم بارداری باشد.

  6. چرا سفید کردن دندان با کامپوزیت بهتر از بلیچینگ است؟

    بنا به چند دلیل استفاده از کامپوزیت برای سفید کردن دندان ها، نسبت به بلیچینگ دندان بهتر است. مهم‌ترین این دلایل عبارت‌اند از:

    • هر دو برای سفید کردن دندان به کار می‌روند، اما بلیچینگ در تغییر شکل ظاهری دندانها نقشی ندارد و فقط آنها را هر مدلی که باشند سفید می‌کند.
    • اگر دندانها با استفاده از ماده آمالگام پر شده باشند، بلیچینگ قادر به سفید کردن آنها نیست.
    • بلیچینگ بسیار سریع‌تر از ونیر دچار تغییر رنگ می‌شود. به عبارت دیگر عمر سفید بودن آن کوتاه است و در صورت مصرف نوشیدنی‌های رنگ دار مانند چای و قهوه یا مصرف دخانیات به سرعت زرد و بد رنگ می‌شود.
    • تغییر رنگ به وجود آمده در اثر مصرف برخی داروها مانند آنتی بیوتیک‌ها از طریق بلیچینگ قابل درمان نیست.

    این در حالی است که ونیر کامپوزیت هیچ یک از محدودیت‌های گفته شده را ندارد و به راحتی می‌تواند عیوب دندان را بر طرف نموده، دندانها را سفید کند و طرح لبخند را اصلاح نماید.

 

 

منبع :  دکتر فاطمه لبافی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه