چگونه باید به رفتار غیرحرفه‌ای همکار ارشدم پاسخ دهم؟

چگونه باید به رفتار غیرحرفه‌ای همکار ارشدم پاسخ دهم؟

به نقل از دندانه : سؤال: من یک دندان‌پزشک جوان هستم و در یک کلینیک با گروهی دیگر از دندان‌پزشکان کار می‌کنم. دندان‌پزشک ارشد با بیماران و کارکنان رفتار تحقیرکننده‌ای دارد و به آنان حرف‌های زشتی می‌زند. در مقابل بیماران سر کارکنان داد می‌زند، به بیماران و کارکنان حرف‌های نیشدار می‌زند و به‌طور کلی بسیار غیرحرفه‌ای رفتار می‌کند. من به خاتمه همکاری‌ام با او فکر می‌کنم؛ اما حس می‌کنم در مقابل بیماران و کارکنان هم وظایفی دارم. چه کار می‌توانم بکنم؟

پاسخ: به‌عنوان یک شخص حرفه‌ای شما در مقابل بیماران و کارکنان مطب دندانپزشکی وظیفه اخلاقی دارید. بهترین راه‌حل برای شما این است که درباره دغدغه‌هایتان با دندان‌پزشک ارشد صحبت کنید. شاید او آگاه نباشد که رفتارش سبب می‌شود افراد چقدر احساس ناراحتی کند و ممکن است توصیه شما را پذیرا باشد.

اصول اخلاقی انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) و کد رفتار حرفه‌ای (The ADA Code) می‌تواند به شما کمک کند. هدف اولیه‌ای که در این کد منعکس شده، منفعت بیماران است و قرار دادن آن‌ها در معرض پیام‌های توهین‌آمیز یا تحقیرکننده قطعاً نقطه مقابل این هدف است. چنین رفتاری همچنین با «بذل توجه به نیازها، خواسته‌ها و ارزش‌های بیمار» که در «اصل خیرخواهی» به آن توجه شده است مغایرت دارد.

انجمن دندانپزشکی میشیگان هم بخشی به کد اخلاقی خود اضافه کرده که به رفتار حرفه‌ای اشاره دارد. این بخش می‌گوید: «یک دندان‌پزشک به‌عنوان عضوی از یک حرفه، باید فضای حرفه‌ای را هم با رفتاری که نشانگر ادب شخصی و صلاحیت حرفه‌ای است فراهم آورد؛ عزت و افتخار حرفه را حفظ کند و انضباط آن را بپذیرد.»

حتی اگر شما در محدوده‌ی نظارت قضایی میشیگان نیستید، قانون فوق می‌تواند در بحث با دندان‌پزشک ارشد برای شما مفید باشد.

*«گاهِ اخلاق» توسط اعضاء شورای اخلاق، امور قضایی و آئین‌نامه انجمن دندان‌پزشکی آمریکا با همکاری ژورنال این انجمن تهیه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه