چرا باید عصب کشی را فقط نزد متخصص اندو انجام داد؟

عصب کشی

به گزارش بازرگانی خبرگزاری اول دنت، فرقی نمی‌کند شما به یک مطب ساده مراجعه کرده باشید یا یک مرکز مجهز دندانپزشکی شبانه روزی، در هر صورت اگر درمان عصب کشی خود را نزد یک متخصص درمان ریشه یا اندودنتیست انجام ندهید شانس شما برای شکست درمان ریشه بیشتر خواهد شد. در این مطلب درباره عصب کشی دندان ناموفق توضیحاتی ارائه شده و نشان می‌دهیم چرا اگر درمان ریشه توسط اندودنتیست انجام شود نتایج بهتری به همراه خواهد داشت.

درصد موفقیت عصب کشی دندان چقدر است؟

مطالعه‌های زیادی در خصوص میزان موفقیت و شکست درمان ریشه صورت گرفته که به عنوان مثال نتایج یکی از این مطالعات در نشریه ISRN Dentistry نشان می‌دهد حدود ۸۶ درصد تمام عصب کشی‌ها موفقیت آمیز هستند.

برای درمان ریشه دندانپزشک عمومی انتخاب کنیم یا متخصص؟

عصب کشی دندان یکی از آن درمان‌هایی است که هم توسط دندانپزشک عمومی و هم توسط متخصص اندو انجام داده می‌شود. ولی متخصصان اندو بیش از ۲ تا ۳ سال بیشتر از دندانپزشکان عمومی در رشته درمان ریشه درس خوانده اند. آنها شناخت بیشتری در خصوص ریشه دندان دارند و به صورت روزانه شمار زیادی عصب کشی برای بیماران انجام می‌دهند.

مطالعات نشان می‌دهد که درصد موفقیت عصب کشی دندان که توسط متخصص انجام شده باشد ۹۸ درصد است و اگر این درمان توسط دندانپزشک عمومی صورت گرفته باشد درصد موفقیت آن تا ۸۸ درصد خواهد بود. نتیجه تعداد زیادی تحقیق و مطالعه دیگر نیز تاکید می‌کند متخصصان اندو هرچند که هزینه عصب کشی دندان بالاتری دریافت می‌کنند اما درمان‌های بهتر و موثرتری انجام می‌دهند.

آیا احتمال ناموفق بودن عصب کشی همیشه توسط دندانپزشک عمومی بیشتر است؟

لزوماً اینطور نیست. دندانپزشکان عمومی زیادی داریم که تمام عصب کشی‌هایی که انجام داده اند موفقیت آمیز بوده اند. اما در مجموع متخصصان اندودنتیست کارنامه موفق تری دارند. به طور کلی موارد زیادی هستند که در شکست درمان ریشه تأثیر گذار هستند اما به نظر می‌رسد وارد شدن ضربه به دندان، شکستگی روکش و پر کردگی دندان و ریشه جامانده بیشترین دلایل عدم موفقیت درمان ریشه باشند.

ریشه جامانده اشاره به ریشه‌ای دارد که عفونت و علائم آن به طور کامل در آن ریشه پاکسازی نشده است. این زمانی رخ می‌دهد که ریشه بسیار نازک و یا خمیده است و دندانپزشک (اغلب عمومی) تصور می‌کند آن را کاملاً پاکسازی کرده ولی در واقع این اتفاق رخ نداده و همان ریشه باعث علائم عفونت دندان در آینده می‌شود.

دندانپزشکان متخصص درمان ریشه معمولاً ریشه‌ها را به صورت تخصصی بررسی می‌کنند و درصد اشتباه آنها کمتر است. بنابراین توصیه می‌شود عصب کشی توسط آنها انجام شود.

چرا باید عصب کشی را فقط نزد متخصص اندو انجام داد؟

علائم شکست عصب کشی دندان چیست؟

در صورت عدم موفقیت درمان ریشه (چه مقصر دندانپزشک باشد چه خود شما) با علائم زیر روبرو خواهید بود که باید به آنها توجه کنید:

دندان درد

ورم لثه

خروج ترشح

افزایش حساسیت دندان

ورم صورت

سینوزیت

تغییر رنگ دندان

برای دندانی که عصب کشی ناموفق داشته چه کنیم؟

بسته به اینکه علت شکست عصب کشی دندان شما چه بوده روش‌های درمان متفاوتی وجود دارد. این روش‌ها می‌تواند شامل کشیدن دندان، درمان مجدد ریشه و یا جراحی ریشه باشد. ابتدا با کشیدن دندان شروع کنیم.

کشیدن دندان

اگر دندان شما یک درمان ریشه ناموفق را پشت سر گذاشته و اوضاع بسیار بدی دارد، چه دندانپزشک عمومی مقصر آن باشد چه خود شما، بهتر است کشیده شود. مثلاً اگر تغییر رنگ زیادی دارد یا آبسه کرده و بوی بد دهان را ایجاد کرده بهتر آن است که برداشته شود. هزینه کشیدن دندان بسیار کمتر از هزینه عصب کشی مجدد دندان است.

ما می‌توانیم تا حدی آن دندان را حفظ کنیم ولی بهتر آن است که کشیده شده و سریعاً جایگزین شود. روش جایگزین می‌تواند بسته به انتخاب شما و متخصص، ایمپلنت، دندان مصنوعی یا بریج دندان باشد که هیچگاه پوسیده نمی‌شوند و طول عمر زیادی هم دارند باشد.

جراحی کانال ریشه

در برخی موارد، اندودنتیست شما ممکن است به شما توصیه کند که به جای کشیدن کامل دندان جراحی ریشه را انجام دهید. جراحی ریشه زمانی است که انتهای ریشه دچار عفونت شده و این عفونت به استخوان هم رسیده اما شما نمی‌خواهید که دندان کشیده شود.

یکی از رایج‌ترین جراحی‌های ریشه، اپیکوکتومی یا برداشتن انتهای ریشه است. با استفاده از یک بی حس کننده موضعی، متخصص اندودنتیست اطمینان حاصل می‌کند که در طول عمل هیچ درد یا ناراحتی احساس نخواهید کرد. با جدیدترین و نوآورانه ترین فناوری، متخصص اندودنتیست شما از تکنیک‌های میکروجراحی برای باز کردن بافت لثه نزدیک دندان آسیب دیده استفاده می‌کند.

جراحی ریشه توسط دندانپزشک عمومی انجام نمی‌شود و نیاز به تجهیزات و مهارت یک متخصص اندو دارد. بنابراین اگر درمان ریشه شما شکست خورده برای جراحی ریشه فقط به یک متخصص مراجعه کنید.

عصب کشی دندان به صورت مجدد

بعد از اینکه متوجه شدید درمان ریشه شما شکست خورده حتماً باید برای انجام عصب کشی مجدد به نزد یک متخصص بروید زیرا ممکن است هنوز بتوان آن را احیا کرد. اگر چنین باشد نیازی به کشیدن دندان و یا جراحی ریشه نیست.

اگر آسیب وارده کم و علائمی که احساس می‌کنید جزئی است می‌توانید درمان مجدد ریشه انجام دهید که البته اینمابر زمانبر تر و کمی تخصصی‌تر خواهد بود. متخصص مطابق همان مراحلی که در عصب کشی اولیه شما انجام شد، اینبار برای عصب کشی را برایتان انجام می‌دهد. هزینه عصب کشی مجدد بیشتر از هزینه درمان اولیه است این درمان بهتر است فقط توسط متخصص انجام شود نه دندانپزشک عمومی.

چرا باید عصب کشی را فقط نزد متخصص اندو انجام داد؟

خلاصه، مفید و مختصر درباره شکست عصب کشی دندان

درمان ریشه یا همان عصب کشی دندان بهتر است توسط یک دندانپزشک متخصص انجام شود زیرا درصد موفقیت این درمان توسط آنها بیشتر است. دندانپزشکان عمومی با اینکه قادر به انجام عصب کشی هستند اما تجربه، دانش و مهارت کافی ندارند. بیشتر مواردی که باعث عدم موفقیت عصب کشی شده از سوی درمانگر شده توسط دندانپزشکانی که کم تجربه و عمومی انجام می‌شود. البته نباید این را فراموش کنیم که علت شکست عصب کشی خود بیماران نیز می‌تواند باشد. زیرا عدم مراقبت از دندان توسط آنها نیز منجر به شکست خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه