پژوهشگران سه کشور مختلف به‌تازگی ضایعات مخاطی در دهان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ مشاهده کرده‌اند

پژوهشگران سه کشور مختلف به‌تازگی ضایعات مخاطی در دهان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ مشاهده کرده‌اند

به نقل از دندانه : پژوهشگران سه کشور مختلف به‌تازگی ضایعات مخاطی در دهان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ مشاهده کرده‌اند

پژوهشگران استرالیایی اعلام کرده‌اند دانه‌های قرمز پوستی داخل دهان می‌تواند یکی از علائم جدید کرونا باشد.

به گزارش روزنامه سان، یک تحقیق جدید در استرالیا نشان می‌دهد بیماران، حدود ۱۲ روز بعد از دچار شدن به علائم کووید ۱۹ در پوست خود دانه‌های قرمزرنگ مشاهده می‌کنند. محققان برای اثبات این مدعا، دهان ۲۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را معاینه و در غشای مخاطی ۲۹ درصد از آن‌ها انانتم مشاهده کردند. این در حالی است که ۸۳ درصد از بیماران لکه‌های کوچک بنفش، قرمز یا قهوه‌ای در دهان خود داشتند.

پژوهشگران در مقاله خود که ۱۵ جولای ۲۰۲۰ (۲۵ تیر ۹۹) در نشریه جاما درماتولوژی منتشر شده، نوشته‌‌اند: «این نتایج بر اساس مشاهدات اولیه بر روی تعداد کمی از بیماران گرفته شده و باوجود افزایش گزارش وجود دانه‌های پوستی قرمزرنگ در بیماران مبتلا به کرونا، اعلام یک تشخیص اتیولوژیک در این باره، هنوز موضوعی چالش‌برانگیز است. به‌هرحال وجود انانتم به‌احتمال بسیار قوی ناشی از یک ویروس است تا یک واکنش دارویی و الگویی که در این دانه‌های ریز مشاهده می‌شود این احتمال را تائید می‌کند.»

البته این نخستین تحقیقی نیست که وجود دانه‌های پوستی را در بیماران مبتلا به کرونا مطرح می‌کند. پیش از این یک مطالعه ایتالیایی تظاهرات پوستی شبیه آبله‌مرغان را در بیماران ۱۸ ساله مبتلا به کرونا مطرح کرده بود. همچنین پژوهشگران کینگز کالج لندن به‌تازگی دانه‌های پوستی را یکی از علائم کووید ۱۹ اعلام کرده‌اند؛ اما NHS این تظاهرات پوستی را جزو علائم کرونا اعلام نکرده و فقط سرفه‌ی مزمن، تب بالا و از دست دادن حس چشایی و بویایی را در فهرست علائم این بیماری جای داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه