پوسیدگی دندان به وسیله باکتری ها

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، اگرچه پوسیدگی دندان به وسیله باکتری ها به وجود می آید اما کشتن تمام باکترهای موجود در دهان ایده جالبی نیست زیرا برخی از آنها به هضم غذا کمک می کنند و سودمند هستند.

در همین راستا محققان یک پوشش از نانوذرات ابداع کرده اند که در آینده بدون آسیب به باکتری ها از پوسیدگی در دندان ها جلوگیری می کند.

پوسیدگی زمانی اتفاق می افتد که باکتری های مضر مانند Streptococcus mutans تکثیر می شود و یک لایه زیستی (یا پلاک) روی دندان به وجود می آورند. در این فرآیند باکتری مذکور اسیدهایی تولید می کند که مینای دندان را حل می کند.

پیش از این متخصصان از موادی مانند اکسید روی، اکسید مس و نقره برای از بین بردن این میکروب ها استفاده کردند اما متاسفانه این مواد باکتری های مفید را نیز نابود می کنند.

اکنون گروهی از محققان دانشگاه ایلینوی بر متوقف کردن فرآیند ایجاد لایه توسط میکروب ها بدون آسیب رساندن به آنها تمرکز کرده اند.

آنها به رهبری دکتر راسل پیزاونتو تاثیرات نانوذرات ساخته شده از اکسید سریم را برای این منظور بررسی کردند.

تحقیقات قبلی نشان داده بود چنین ذراتی از ایجاد لایه مذکور جلوگیری نمی کند و در برخی موارد حتی آن را بیشتر می کند. اما محققان دانشگاه ایلینوی می دانستند ویژگی های نانوذرات اکسید سریم به طور کلی با توجه به شیوه تولید آنها تعیین می شود. در همین راستا آنها نانوذرات اکسید سریم را با شیوه ای متفاوت و از حل کردن سریک آمونیوم نیترات یا نمک های سولفات در آب ساختند.

طی پژوهش در صفحات پلی استیرن یک واسطه رشد حاوی Streptococcus mutans قرار داده شد و در مرحله بعد شکر افزوده شد و از باکتری مذکور برای ایجاد لایه هایی زیستی یا پلاک استفاده شد. هنگامیکه محلول ذرات اکسید سریم به صفحات افزوده شد، تولید لایه های مذکور به میزان ۴۰ درصد کاهش یافت.

به طور متضاد استفاده از نیترات نقره (یک ماده ضدپوسیدگی) تاثیری بر رشد لایه مذکور در همین شرایط را نداشته است.

البته این نتایج اولیه تحقیق است و نتایج نهایی بعد از کامل شدن تحقیق اعلام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه