اول دنت | جامع ترین بانک دریافت خدمات پزشکی 02122902834
جستجوی
پیشرفته
  1. خانه
  2. پس از کانال ریشه چه درمان های توانبخشی استفاده می شود؟
درمان کانال ریشه

پس از کانال ریشه چه درمان های توانبخشی استفاده می شود؟

فهرست مطالب

درمان های اصلی توانبخشی برای دندان شما پس از کانال ریشه ، پر کردن دندان، اینله دندان، روکش یا پروتز ثابت خواهد بود. درمان ریشه شامل برداشتن کامل پالپ یا عصب دندان است. این یک درمان کاملاً ایمن و غیرقابل برگشت است و در بسیاری از موارد تنها درمان ممکن قبل از کشیدن دندان است.

این درمان عموماً بر روی دندان‌هایی که به دلیل پوسیدگی یا نکروز پالپ درگیر هستند، شکستگی‌ دندان و دندان‌های دارای پالپیت غیرقابل برگشت انجام می‌شود. پس از کانال ریشه، درمان توانبخشی دندان درمان شده باید ایجاد شود. در این مقاله توضیح می‌دهیم که درمان های اصلی توانبخشی چه باید کرد و چه درمان‌هایی برای بازیابی عملکرد و زیبایی کانال وجود دارد.

SANY0007 scaled

کانال ریشه دندان و درمان پس از کانال ریشه

این یکی از درمان های دندانپزشکی است و به دندانی که دچار عفونت پالپ شده است اجازه می دهد در دهان نگه داشته شود. پس از از کانال ریشه ، معمولاً به مدت چند روز یک پر کردن موقت روی دندان درمان شده قرار می گیرد. این پر کردن موقت اجازه می دهد تا درمان انجام شده به درستی حفظ شود و در صورت لزوم در طول یک دوره زمانی پس از عمل به آن دسترسی داشته باشید. پر کردن موقت معمولاً بیش از دو هفته باقی نمی‌ماند، زیرا در طول روز ممکن است تحلیل برود یا بیفتد. در این صورت باید بلافاصله به کلینیک دندانپزشکی خود مراجعه کنیم.

برای اینکه پر کردن موقت در شرایط مناسب باقی بماند، باید:

  1. غذای سفت و چسبنده یا آدامس نباید در ناحیه دندان پر شده استفاده شود.
  2. جویدن در ناحیه مقابل ناحیه پر کردن موقت توصیه می شود.
  3. عادات بهداشت دهان و دندان باید رعایت شود، یعنی دندان دارای پرکردگی موقت پس از هر وعده غذایی به درستی مسواک زده شود و همچنین باید از نخ دندان استفاده شود.
  4. درد یا ناراحتی پس از اندودنتیکس در قطعه تحت درمان ممکن است.
  5. رژیم دارویی تجویز شده توسط دندانپزشک یا متخصص ریشه باید همیشه رعایت شود و در صورت شک باید با پزشک مشورت شود.
  6. درد یا ناراحتی در ساعات یا روزهای پس از درمان ریشه با موفقیت آن ارتباطی ندارد.

پس از کانال ریشه

درمان های توانبخشی دندان پس از کانال ریشه

درمان های اصلی توانبخشی پس از کانال ریشه شامل گزینه هایی مانند پر کردن دندان، اینله یا روکش یا پروتز ثابت خواهد بود.

پرکردن دندان پس از کانال ریشه

پرکردن یا بازسازی دندان درمانی است که به دندان امکان می دهد بافت از دست رفته خود به دلیل درمان ریشه، پوسیدگی، شکستگی و … بازگرداند.

پرکردگی دندان به طور معمول از رزین ساخته می‌شود، همان رنگ دندانی که باید درمان شود. نسبت به درجه تخریب دندانی که باید درمان شود، ممکن است برای این پرکردن از یک پست برای ثبات و دوام بیشتر استفاده شود. پایه های کربنی نیز خطر شکستگی ریشه دندان را کاهش می دهند.

یک دندان تنها زمانی ممکن است به پر کردن دندان به عنوان درمان بعد از ریشه دندان نیاز داشته باشد که تخریب بافت آن حداقل باشد. نمونه هایی از موارد می تواند باشد:

پوسیدگی های بسیار کوچک است و به عصب رسیده و یا باعث پالپیت برگشت ناپذیر شده است.

نکروز پالپ به دلیل کوفتگی یا ضربه به دندان.

درمان پر کردن یا بازسازی دندان را می توان با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی انجام داد.

پروتز ثابت یا تاج دندان

آنها بیشتر زمانی استفاده می شوند که تخریب دندان شدید است. تاج دندان محافظت بیشتری از دندان پس از کانال ریشه می کند زیرا آن را به طور کامل می پوشاند. روکش ها یا پروتزهای ثابت دندان معمولاً عبارتند از:

  • تاج های تمام سرامیک.
  • روکش فلزی سرامیکی (همراه با روکش های زیرکونیومی بیشترین استفاده را دارند).
  • پروتز زیرکونیومی

این درمان دندانی به طور معمول در دو ویزیت در مطب دندانپزشکی انجام می شود.  این تاج به طور موقت در دندان سیمان می شود و اگر در طول درمان هر زمانی سیمان زدایی شود باید سریعا به مشاوره دندانپزشکی مراجعه کنیم.

WP 20131205 0501

مراقبت های قبل و بعد از کانال ریشه

این موارد مراقبت‌های اساسی هستند که باید در طول فرآیندی که شامل درمان ریشه می‌شود، حفظ شود:

مراقبت های قبل از اندودنتیکس

هر چه دندان‌ها و لثه‌های خود را سالم‌تر نگه داریم، میزان باکتری کمتری در آن ناحیه خواهیم داشت و در نتیجه کمتر ملتهب می‌شویم. اگر درد دارید، قبل از روز درمان در مورد نیاز یا عدم مصرف داروهای آنتی بیوتیک و مسکن با دندانپزشک خود مشورت کنید.

مراقبت پس از کانال ریشه

ریشه دندان شامل یک فرآیند بهبودی است که در آن در روزهای اول دندان ممکن است حساس‌تر و شکننده‌تر شود. از این نظر، رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی توصیه می شود.

از طرفی تنظیم رژیم غذایی حائز اهمیت است، حداقل در روزهای اول توصیه می شود از مصرف غذاهای خیلی سفت پرهیز شود. از آنجایی که دندان ممکن است بشکند.

اشتراک گذاری

نوشته های مشابه

دیدگاه خود را درج کنید