وعده معاون وزیر بهداشت: “‌پزشک خانواده” دوباره عملیاتی خواهد شد

پزشک خانواده

به گزارش خبرگزاری اول دنت از مشهدمقدس، حسین فرشیدی امروز در دومین روز از اجلاس روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور که در مشهد در حال برگزاری است اظهار داشت: اجرای برنامه پزشک خانواده به‌زودی و با تمام توان آغاز خواهد شد و می‌خواهیم که برنامه دولت سیزدهم را به یک کارنامه پرافتخار در حوزه سلامت تبدیل کنیم.

وی تصریح کرد: ما در راستای عمل به فرامین مقام معظم رهبری و خواسته‌های به‌حق ایشان با تمام توان در بحث پزشک خانواده کار خواهد شد و در همین خصوص شیوه‌نامه اجرای این برنامه بزرگ ملی در قالب یک کتابچه آماده شده و در اختیار تمامی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور قرار گرفته است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در حال حاضر عموم مردم از طرح پزشک خانواده اطلاع کافی ندارند، خاطر نشان کرد: همه ما وظیفه داریم تا معرفی درست این طرح را به تمامی مجموعه‌ها و آحاد مختلف جامعه داشته باشیم و با توجه به تاکید ویژه رئیس جمهور و پیگیری مستمر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌خواهیم به‌گونه‌ای عمل کنیم که کارنامه‌ای درخشان در حوزه سلامت داشته باشیم.

فرشیدی افزود: از ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی برنامه‌های متعددی اجرا شده که به‌طور مثال می‌توان به فلج اطفال، مراقبت‌های سلامت، عدالت و تعالی سلامت اشاره کرد و برنامه پیش‌رو هم اجرای طرح پزشک خانواده خواهد بود.

وی در خصوص برنامه‌های موفق اجرا شده، گفت: این برنامه‌ها در موضوعات کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان و کنترل قندخون، فشارخون، دیابت و غیره بوده است و در تمامی این حوزه‌ها با کاهش‌های چشمگیر و قابل توجهی به نسبت سال‌های قبل بودیم.

فرشیدی تصریح کرد: ما برای بیماری‌هایی همچون سرطان و فشارخون برنامه‌های زیادی در حوزه پیشگیری داریم و در کنار آن اگر مشکلی برای کسی وجود داشت به‌موقع شناسایی و درمان شود تا وضعیت بیماری تشدید نشود و نمونه موفق اقدامات صورت گرفته را در کشور انگلستان و در موضوع سرطان پستان داشتیم.

وی با ذکر این نکته که برنامه تحول دولت مردمی و توسعه طرح عدالت و تعالی سلامت به‌طور ویژه در دستور کار قرار گرفته است، تاکید کرد: این برنامه با اهداف ارتقای سطح سلامت جامعه و توجه بیش از پیش به موضوعات پیشگیری، خود مراقبتی فعال و اصلاح سبک زندگی برگزار می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: ما طرح‌های بهداشتی زیادی در دهه مبارک فجر امسال افتتاح کردیم، اما هنوز کافی نیست و باید حداقل به اندازه 2 برابر طرح افتتاح شده، پروژه جدید بهداشتی را بسازیم و به بهره‌برداری برسانیم، موضوعی که به معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شده است.

فرشیدی با بیان اینکه آموزش‌های لازم و به‌روز به تمامی فعالان حوزه بهداشت داده شده است،خاطرنشان کرد: فراگیران این آموزش‌ها، بهورزان، مراقبان سلامت، ماماها، کارشناسان تغذیه و سلامت محیط و کار، پزشکان و دیگر گروه‌های فعال در حوزه بهداشت هستند و می‌خواهیم که با این آموزش‌ها گامی بلند در توسعه سلامت جامعه و کاهش چشمگیر آمار مرگ‌ومیرها در حوزه‌های مختلف به‌خصوص مادران و کودکان باشیم.

در این اجلاس دکتر بهروز رحیمی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از استان‌های فارس و مازندران می‌خواهیم که خروجی برنامه پایلوت 10 ساله طرح پزشک خانواده را در جهت اثرپذیری بهتر و بیشتر در سطح ملی به‌طور شفاف اعلام کنند تا در بحث اختصاص بودجه هم متانسب با نتایج حاصل شده اقدام شود.

وی افزود: ما می‌خواهیم که یک برنامه اثربخش در حوزه سلامت اجرا کنیم و باید ابتدا نتایج موثر آن را دوره پایلوت ببینیم تا بتوانیم برنامه‌ریزی ویژه‌ای در حوزه اجرایی و عملیاتی‌سازی آن داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه