وستیبول دندان چیست؟ چرا باید جراحی وستیبولوپلاستی انجام دهیم؟

وستیبول

برای توضیح جراحی وستیبولوپلاستی می توان گفت که در صورت از دست دادن تمام دندان ها در فک، دندانپزشک وستیبولوپلاستی را برای افزایش عمق کف دهان برای قرار دادن پروتز یا ایمپلنت انجام می دهد. در واقع هدف اصلی این جراحی، ایجاد محیطی مناسب برای جبران دندان های از دست رفته در دهان است. در این مطلب به طور مفصل به جراحی وستیبولوپلاستی خواهیم پرداخت.

وستیبول دندان چیست؟

قبل از اینکه به طور کامل در مورد وستیبولوپلاستی صحبت کنیم، لازم است که معنای کلمه وستیبول را درک کنیم. در اصطلاح علمی به فضای بین لب ها و دندان ها وستیبول یا دهلیز می گویند. اگر فرد سالها پیش دندان خود را کشیده باشد و ایمپلنت نکرده باشد، به دلیل آتروفی استخوان فک ضروری است که جراحی وستیبولوپلاستی انجام دهد.

گاهی در شرایطی که فرد می خواهد در فضای خالی دندان بگذارد، نیاز به پیوند استخوان است که در زیر به آن اشاره می شود.

به طور کلی دلیل جراحی وستیبولوپلاستی این است که به دلیل از دست دادن دندان، فرد برای مدت طولانی استخوانی که دندان در آن قرار داده می شود را از دست می دهد، بنابراین لثه ها دچار تحلیل می شوند و روند درمان نیاز به جراحی لثه دارد.

جراحی وستیبولوپلاستی چگونه انجام می شود؟

قبل از انجام هر گونه مداخله جراحی لازم است، دندانپزشک بیمار را در جریان روند درمان و نتایج احتمالی آن قرار دهد. در شرایطی که فرد کاندیدای وستیبولوپلاستی است باید بداند که انجام این عمل برای مدتی نیازمند توجه بیشتر و مراقبت لحظات است که در نهایت نتیجه مطلوبی را به دنبال خواهد داشت.

از آنجایی که این جراحی، پیش نیاز قرار دادن دندان مصنوعی برای جبران دندان های از دست رفته یا کاشت ایمپلنت است، فرد باید تمام اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهد.

در جراحی وستیبولوپلاستی، فاصله لثه تا لب باید با روش های مختلف چه با چاقوی جراحی و چه با لیزر اصلاح شود. انتخاب روش به طور کامل توسط جراح انجام می شود. در این عمل هدف اصلی دسترسی مناسب به لثه و ترمیم استخوان فک برای قرار دادن پروتزهای ثابت و متحرک است. این روش تا حد زیادی بر سلامت دهان و دندان های فرد و همچنین زیبایی چهره او تاثیر می گذارد. اگر دندانپزشک این روش را برای شما توصیه کرد، حتما از او بخواهید تا تمام مزایا، معایب و عوارض احتمالی را با شما در میان بگذارد. بنابراین در نهایت می توانید با بهترین انتخاب زیبایی و سلامت دهان و دندان خود را پیدا کنید.

وستیبولوپلاستی چیست؟

کاهش عمق وستیبول به معنای کاهش فاصله بین لثه و لب است که می تواند ناشی از دست دادن دندان های دائمی در یک فک باشد. این مشکل یکی از دلایل اصلی و مهمترین دلیل انجام جراحی وستیبولوپلاستی و فراهم کردن فضای لازم برای قرار دادن دندان مصنوعی یا ایمپلنت است.

وستیبولوپلاستی یک عمل پزشکی است که در آن غشای مخاطی لثه به دلیل بی دندانی برای مدت طولانی تغییر شکل می دهد یا باعث فرسایش کامل استخوان در ناحیه بی دندانی می شود. دندانپزشک وستیبولوپلاستی را انجام می دهد و آن را بهترین راه حل می داند تا بتواند درمان بعدی یعنی قراردادن پروتز دندان را انجام دهد. با این حال، وسعت جراحی کاملاً به میزان از دست دادن استخوان فک بستگی دارد.

بازسازی وستیبول دندان را می توان با روش های مختلفی با استفاده از چاقوی جراحی یا لیزر انجام داد. این جراحی نیز مانند سایر جراحی های دهانی با بی حسی موضعی قابل انجام است. انتخاب نوع جراحی در نهایت توسط جراح تصمیم گیری می شود.

اگر قصد انجام این عمل را دارید، لازم است تمام اقدامات اولیه و توصیه های لازم را از جراح دریافت کنید. همچنین حواستان به عوارض احتمالی این درمان باشد تا در صورت بروز هرگونه مشکل نگران نباشید.

مزایای جراحی وستیبولوپلاستی چیست؟

• انجام عمل وستیبولوپلاستی علاوه بر مشکلاتی که می تواند برای فرد ایجاد کند، مزایای زیادی را نیز به همراه دارد، از جمله:

• با انجام وستیبولوپلاستی دندان، فرد بدون دندان برای دریافت ایمپلنت دندان آماده می شود.

• ظاهر و چهره فردی که به دلیل از دست دادن دندان تغییر کرده است، ترمیم می شود.

• انجام وستیبولوپلاستی و گذاشتن دندان مصنوعی از بالا نشان دادن سن چهره فرد جلوگیری می کند.

• جراحی وستیبولوپلاستی برای قرار دادن ایمپلنت از آتروفی و تغییرات در استخوان فک جلوگیری می کند.

• با انجام وستیبولوپلاستی دندان و قرار دادن ایمپلنت یا دندان مصنوعی سلامت دهان و دندان را به فرد باز می گرداند.

• جراحی وستیبولوپلاستی از تغییر شکل لب ها و لثه ها جلوگیری می کند.

• با انجام عمل وستیبولوپلاستی، فرد سریعتر به زندگی معمول خود باز می گردد و خوردن و آشامیدن برای او آسان می شود.

• گفتار فرد با وستیبولوپلاستی و جبران از دست رفته گفتار بهبود می یابد.

چرا باید وستیبولوپلاستی انجام دهیم؟

یکی از مهم ترین و رایج ترین مشکلاتی که بی دندانی می تواند به مقدار زیاد و در دراز مدت ایجاد کند، کوچک شدن و تحلیل رفتن استخوانهای فک است. علاوه بر این، فرم دهان و لب ها نیز به مرور زمان تغییر می کند و سن فرد را بیشتر نشان می دهد. همچنین، لثه ها و فکهای بی دندان از نظر زیبایی خوشایند نیستند.

از دیگر مشکلاتی که می توان به این مشکل نسبت داد، می توان به رشد رو به جلو و چرخش فک اشاره کرد. زیرا در صورت نبود دندان، انسان بدون تکیه گاه صحبت می کند و غذا می خورد؛ بنابراین در مدت کوتاهی فرم لب ها و فک ها تغییر می کند و با گذشت زمان چین و چروک های لب را نیز افزایش می دهد.

علاوه بر این، زمانی که فک خالی از دندان است، فرد مجبور است برای غذا خوردن به لثه و استخوان فک فشار بیاورد که آسیب زیادی به سلامت دهان و دندان وارد می کند.

مشکل مهم دیگری که می توان برای فک بدون دندان گفت، بیماری در رژیم غذایی انسان است که به دنبال آن بروز مشکلاتی در دستگاه گوارش انسان به وجود می آید. اگر فردی فقط روی یک فک دندان داشته باشد، نمی تواند بسیاری از غذاها را به راحتی مصرف کند. اگر جویدن ناکافی انجام شود، مشکلات زیادی در بلع و هضم ایجاد می کند.

علاوه بر این مشکلات، اگر فردی در سنین پایین دندان های خود را از دست بدهد، دوره درمان را به پایان نرساند و فک خود را با دندان مصنوعی یا ایمپلنت جایگزین نکند، از نظر روحی آسیب زیادی خواهد دید. در این مورد، اکثر افراد ایمپلنت را انتخاب می کنند، زیرا آنها زندگی را آسان تر می کند و یک گزینه محبوب است.

به طور خلاصه می توان موارد زیر را به عنوان مشکلات اصلی بی دندانی در فک برشمرد:

• تغییر فرم لب و فک

• اختلال در جویدن و بلع

• لق شدن ایمپلنت در جایی که هیچ دندانی وجود ندارد.

• چین و چروک دور لب

• آتروفی استخوان فک

• تاثیر منفی بر چهره فرد

• تاثیر منفی گفتار یک فرد

• اگر درمان دندان های خود را به تعویق بیندازید، درمان بازسازی فک دشوارتر و معمولا طولانی تر خواهد بود.

ایمپلنت دندان و پیوند استخوان بعد از جراحی وستیبولوپلاستی

قبل از قرار دادن ایمپلنت، متخصص در طول معاینات بالینی فک شما را معاینه می کند؛ زیرا برای قرار دادن ایمپلنت نیاز به یک استخوان فک قوی برای نگه داشتن پروتز است. اگر استخوان فک، ضعیف یا باریک شده است به طوری که نمی تواند پروتز را نگه دارد، باید از روش های درمانی برای آماده سازی دهان و دندان استفاده کرد.

اگر به دلیل از دست دادن لثه و استخوان فک به پیوند استخوان برای جایگزینی ایمپلنت نیاز دارید، ممکن است برای یکی از انواع جراحی فک و صورت معرفی شوید. پیوند استخوان برای جبران استخوان آسیب دیده و همچنین ترمیم لثه و کاشت دندان از جمله اقداماتی است که برای جایگزینی دندان از دست رفته باید انجام شود. از آنجایی که پروتز ایمپلنت باید در استخوان فک قرار گیرد، استخوان این قسمت باید مقاومت لازم را برای نگه داشتن ایمپلنت داشته باشد.

شاید جالب باشد بدانید که استخوان فک نقش مهمی در حفظ سلامت و ظاهر دندان های شما دارد. اگر استخوان فک در جایی که دندان ها از دست رفته است، خراب شود، این آسیب می تواند به دندان های سالم مجاورِ قسمت بی دندانی سرایت کند و سلامت دندان های شما را به خطر بیندازد.

اگر برای مدت طولانی از اعمال ایمپلنت غفلت کرده اید، ممکن است در صورت لزوم به پیوند استخوان برای تقویت و ترمیم استخوان فک که پروتز ایمپلنت را نگه می دارد نیاز داشته باشید.

در این شرایط، جراح با استفاده از پیوند استخوان، استخوان فک را بازسازی می کند. از دست دادن استخوان در فک نیز منجر به از دست دادن لثه می شود. برای پیوند استخوان، جراح می تواند از مواد معدنی آزمایشگاهی یا استخوان طبیعی استفاده کند.

نکته مهم این است که امکان کاشت ایمپلنت پس از پایان درمان پیوند استخوان وجود دارد. به همین دلیل در طول درمان باید صبور باشید.

جراح این عمل را پس از معاینه فیزیکی، مشاهده عکس ها و مشاهده دهان انجام می دهد. در بیشتر موارد، جراحی با بی حسی موضعی انجام می شود، اما برای راحتی برخی از بیماران، نیاز به بیهوشی است. اگر ریشه دندان از دست رفته در این ناحیه وجود داشته باشد، درمان عصب کشی روی آن انجام می شود. سپس محیط جراحی آماده شده و ایمپلنت انجام می شود.

روش های رایج برای پیوند استخوان عبارتند از:

• Xenograft: انتقال استخوان از منابع طبیعی که می تواند مدل های حیوانی باشد.

• آلوگرافت: ساخته شده از استخوان طبیعی شخص دیگری

• اتوگرافت: استخوان مورد نظر از بدن خود فرد اهدا می شود

• آلوپلاست: به جای استخوان از مواد مصنوعی استفاده می شود. این روش محبوبیت بیشتری دارد.

جراحی وستیبولوپلاستی چگونه انجام می شود؟

قبل از انجام عمل لازم است بیمار توسط متخصص به طور کامل معاینه شود. در نهایت اگر نیاز به جراحی وستیبولوپلاستی باشد، متخصص پس از عکسبرداری و معاینات حضوری موضوع را با شما در میان می گذارد.

بسته به شرایط، این جراحی را می توان به روش های مختلفی با استفاده از لیزر یا اسکالپل سنتی انجام داد. در بیشتر موارد، جراح این عمل را با بی حسی موضعی انجام می دهد، اما بسته به شرایط بیمار، ممکن است از بیهوشی نیز برای این روش استفاده شود.

روش جراحی بدین صورت است که ابتدا بافت لثه پس از تشخیص توسط جراح باز می شود و در صورت ضعیف بودن بافت لثه ممکن است پس از پیوند استخوان نیاز به پیوند لثه باشد. در نهایت تمام اقدامات لازم برای آماده سازی فک برای کاشت دندان مصنوعی انجام می شود.

نکته مهم این است که پایان جراحی شروع درمان است، یعنی بعد از جراحی فرد باید دوره نقاهت را در محل عمل طی کند.

پس از آن جراح مرحله دوم مرحله بعدی درمان که ایمپلنت یا دندان مصنوعی است را انجام می دهد.

استفاده از روش lipwitch برای وستیبولوپلاستی

استفاده از این روش برای درمان وستیبول دندان استفاده از روش سوئیچ لب در جراحی وستیبولوپلاستی در شرایطی تجویز می شود که هدف قرار دادن دندان مصنوعی نیست، بلکه جراح در تلاش است بخشی از فک را برای کاشت ایمپلنت آماده کند.

در این روش که عمدتا با افزایش عمق دهان شناخته می شود، پروتز ایمپلنت برای بیمارانی که یک یا دو دندان از دست داده اند استفاده می شود. این روش برای بیمار بسیار مقرون به صرفه است.

جراحی وستیبولوپلاستی با استفاده از لیزر

یکی از روش های جراحی وستیبولوپلاستی، انجام این عمل با لیزر است. طول موج لیزر مورد استفاده در این عمل 810 نانومتر و با هدف تعمیق ضایعه است. انجام این روش باعث افزایش عمق کف دهان می شود تا فضای کافی برای قرار دادن دندان های مصنوعی فراهم شود. یکی از مزایای این روش عدم خونریزی و عدم نیاز به بخیه است.

جراحی وستیبولوپلاستی با لیزر در یک جلسه انجام می شود و نسبت به روش سنتی با مشکلات کمتری برای بیمار همراه است. دندانپزشکان اغلب این روش را برای کسانی که می خواهند از دندان مصنوعی متحرک استفاده کنند، ترجیح می دهند.

نکته مهمی که در مورد جراحی وستیبولوپلاستی با لیزر باید بدانید این است که در این روش لثه ها برای افزایش عمق عمل می شود تا مفاصلی که ایمپلنت ها در آن قرار می گیرند، سفت شوند.

دوره نقاهت پس از جراحی

انجام این جراحی نیز مانند سایر جراحی ها نیازمند رعایت نکات مهمی است تا بیمار بتواند دوران نقاهت را با کمترین مشکل به پایان برساند. بنابراین لازم است فرد حداقل تا دو هفته پس از جراحی وستیبولوپلاستی موارد زیر را رعایت کند. جراح به صورت کتبی و شفاهی به فرد اطلاع می دهد که بعد از جراحی چه مواردی را دنبال کند تا درمان به خوبی پیش برود.

نکات ضروری که فرد باید بعد از جراحی وستیبولوپلاستی رعایت کند:

• این جراحی مانند هر جراحی دیگری می تواند با کمی درد همراه باشد، بنابراین در صورت احساس درد می توانید از مسکن هایی که دندانپزشک به شما داده است استفاده کنید.

• برای جلوگیری از عفونت، جراح آنتی بیوتیک هایی را نیز برای شما تجویز می کند که باید در فواصل زمانی معین از آن استفاده کنید.

• در 24 ساعت اول، برای جلوگیری از تورم صورت، یک کیسه یخ روی صورت در ناحیه عمل قرار دهید.

• پرهیز از کار فیزیکی سخت به مدت دو هفته الزامی است.

• در طول دوره درمان از استعمال دخانیات و نوشیدن الکل خودداری کنید، عدم اجتناب از این مورد می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

• پرهیز از غذاهای تند که به محیط جراحی آسیب می رساند.

• در این زمان از سوپ، غذاهای نرم و کم نمک استفاده کنید.

• توصیه های لازم از جمله بهداشت دهان و دندان و همچنین مراقبت در محل کار را رعایت کنید.

• توجه داشته باشید که خونریزی از محل جراحی تا 48 ساعت پس از جراحی طبیعی است و جای نگرانی نیست.

• اگر در محل جراحی از بخیه استفاده شده است، پس از 10 تا 14 روز به پزشک مراجعه کنید تا بخیه ها برداشته شود.

• حدود 4 تا 6 هفته طول می کشد تا محل جراحی به طور کامل بهبود یابد، بنابراین در این مدت صبور باشید.

سخن آخر

از آنجایی که جراحی وستیبولوپلاستی نیاز به تخصص و مهارت زیادی از سوی جراح دارد، لازم است در انتخاب جراح و کلینیک مورد نظر دقت شود. بی دقتی در انتخاب جراح می تواند هزینه های جانبی و عوارض زیادی را به همراه داشته باشد.

 

سوالات متداول

هزینه وستیبولوپلاستی چقدر است؟

انجام این جراحی به عوامل مختلفی از جمله فک مورد عمل، تعداد دندان های از دست رفته و غیره بستگی دارد که هزینه این جراحی را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین لازم است برای معاینه شخصی به متخصص مراجعه و از هزینه نهایی مطلع شوید.

بهترین روش جراحی وستیبولوپلاستی چیست؟

انتخاب روش جراحی اعم از سنتی یا لیزری به صلاح دید جراح است. اما در نهایت مطمئن باشید که متخصص با توجه به شرایط شما بهترین انتخاب را خواهد داشت. اگر به سراغ فردی با تجربه و توانا می روید، می توانید کاملا به او اعتماد کنید تا بدون نگرانی روند درمان را با شما طی کند.

آیا می توان ایمپلنت را همزمان با وستیبولوپلاستی کاشت کرد؟

با جمع آوری نتایج معاینه، عکس ها و آزمایش های لازم، در صورت مناسب بودن شرایط شما، جراح می تواند علاوه بر عمل وستیبولوپلاستی، پروتز ایمپلنت شما را در یک جلسه بدون نیاز به برش قرار دهد.

هزینه پیوند و کاشت استخوان چقدر است؟

هزینه این عمل نیز به عوامل مختلفی از جمله بیماری های دهان و دندان، هزینه های قبل از عمل شامل معاینات لازم، آزمایش ها و عکس ها، هزینه های جراح، پیوند استخوان و … بستگی دارد.

شایع ترین عوارض وستیبولوپلاستی چیست؟

کسانی که تحت عمل وستیبولوپلاستی قرار می گیرند در صورت رعایت توصیه ها و نکات جراح دوره درمان را بدون عارضه پشت سر می گذارند. اما یکی از شایع ترین عوارض جراحی وستیبولوپلاستی عفونت، تورم و خونریزی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه