ورزش‌های مناسب برای درمان ورم پا

ورم
آیا وقتی برای مدتی روی مبل یا پشت میز کارتان می‌نشینید، احساس می‌کنید پاهایتان سنگین شده و ورم کرده است ممکن است آن را چندان جدی نگیرید اما در نهایت این مشکل شما را مجبور می‌کند با پزشک مشورت کنید.

پزشکان مختلف ممکن است نظرات مختلفی در این خصوص داشته باشند و در رابطه با سمنودم یا لیپودم یا حتی نارسایی عروق لمفتیک با شما صحبت کنند. با این حال آنچه خانم‌ها را آزار می‌دهد، در واقع حبس آب است که در نهایت ورم پا ایجاد می‌کند. بدن ما از 60 درصد آب تشکیل شده است و این آب قسمتی از فواصل داخل سلولی و خارج سلولی را فرا گرفته است. به عبارتی خانمی که 55 کیلوگرم وزن دارد در بدن‌اش 30 لیتر آب جمع شده که 8 تا 10 لیتر آن خارج سلولی و متحرک است. وقتی که عروق بیش از اندازه آب را به سمت خود بکشند، این امر در ابتدا سبب حبس آب در عروق و بعد از آن ورم می‌شود. یکی از نشانه‌های ابتلا به ورم باقی‌ماندن جای فرورفتگی با فشار دادن انگشت روی موضع یا بزرگ شدن پا در روزهای گرم یا ساعات پایانی روز است.
ورم ناراحتی خیلی حادی نیست اما می‌تواند هراز چندگاهی مشکل‌ساز شود. دلیل آن هر چه باشد در نهایت درمان مشخص است. یا باید از جوراب‌های مخصوص کمک گرفت یا به کمک درمان‌های دارویی یا کینزیتراپی آب را خشکاند. در این میان نوع تغذیه و فعالیت بدنی هم اهمیت ویژه‌ای دارد.
جالب است بدانید راه رفتن با پای برهنه روی شن‌های خشک ساحل، ماساژ دادن و کشیدن آرام ماهیچه‌های داخلی، ریختن آب خنک و پوشیدن جوراب‌های کشی فشرده در صورتی که کارتان ایستاده است، می‌تواند سبب کاهش میزان ورم شود، در حالی که زندگی در نواحی خیلی گرم، استفاده از سیستم‌های گرمایشی از کف، پوشیدن کفش‌های تنگ یا پاشنه بلند، داشتن اضافه وزن و مصرف برخی داروها مانند استروژن، کورتیکویید و… می‌تواند این مشکل را شدیدتر کند.

 

ورزش‌های مناسب برای درمان ورم پا

 

5 ورزش مناسب برای ورم پا :

هر روز این تمرین‌ها را باید مرتب و پشت هم انجام دهید
1- روی یک صندلی بنشینید و یک توپ تنیس را زیر کف پا گذاشته و بدون آنکه به آن فشار بیاورید آن را حرکت دهید و بچرخانید. این حرکت را برای هر پا به مدت یک دقیقه در روز انجام دهید.

2- سرپا جلوی یک پنجره یا هوای آزاد بایستید و در حالی که به دوردست نگاه می‌کنید، دست‌ها را به عقب برده تا قفسه سینه باز شود و برای یک دقیقه نفس عمیق بکشید.

3- سرپا بایستید. یک پا را لبه پله قرار دهید، به طوری که فقط پنجه روی پله باشد و پاشنه بالاتر قرار گیرد. پای دیگر را پشت پایی که روی پله است قفل کنید و خود را تا جای ممکن بالا بکشید. بعد به حالت طبیعی اول برگشته و این بار پاشنه را که زیر آن چیزی نیست پایین‌تر از بلندی پله بیاورید. این کار را روی هر پا 20 مرتبه تکرار کنید.

4- سرپا بایستید. دست ها را از هم باز کنید. یکی از زانوها را تا جایی که می‌توانید بالا آورده و به سینه نزدیک کنید و یک دقیقه در این حالت بمانید. برای پای دیگر هم همین کار را تکرار کنید.

5- روی زمین بنشینید. پاها را بکشید. دست‌ها را دو طرف خود روی زمین بگذارید. بعد به مدت یک دقیقه سرپنجه‌ها را تا جای ممکن به سمت خود بکشید. این تمرین را برای یک دقیقه در روز انجام دهید.

 

سلامتی و تندرستی با ورزش

  • ده ورزش برای تقویت زانو
  • آموزش ماساژ کف پا
  • اگر زانوی ضعیفی دارید این ورزشها را انجام دهید
  • تمرین ورزش برای تقویت قلب
  • حرکات ورزشی برای تقویت زانو+تصویر
  • سريع راه برويد تا نميريد

 

 

منبع : بیتوته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه