نوامبر ماه ملی مبارزه با سرطان دهان در بریتانیا

نوامبر ماه ملی مبارزه با سرطان دهان در بریتانیا

موسسه‌ی سلامت دهان، ماه نوامبر که در آن هستیم را ماه ملی مبارزه با سلامت دهان نام‌گذاری کرده است.

کمپین «ماه مبارزه با سرطان دهان»، یک تشکیلات خیریه است که «موسسه‌ی سلامت دهان» بریتانیا سال ۲۰۰۰ آن را با هدف افزایش آگاهی مردم بریتانیا درباره‌ی سرطان دهان تشکیل داده است. این کمپین تا کنون سرمایه‌گذاری‌های مادی و معنوی زیادی برای افزایش آگاهی و آموزش‌های لازم در باب سرطان دهان انجام داده و از طریق همکاری با سازمان‌هایی که مشتاق هستند درباره این بیماری کار کنند، ساخت محتواهای رسانه‌ای، تلاش برای تحت تأثیر قرار دادن دولت و تغییر قوانین و آموزش دادن به افراد، گام‌های جدی در زمینه ایجاد آگاهی، پیشگیری از سرطان دهان و تشخیص به موقع آن برداشته است.

در بریتانیا؛ ماه نوامبر به منظور جلب توجه بیشتر افراد به سرطان دهان، «ماه ملی مبارزه با سرطان دهان» نام‌گذاری شده و در این ماه، موسسه‌ی سلامت دهان می‌کوشد با تولید محتواهای آموزشی و دعوت از افراد برای نشر آن‌ها، دانش آنان را نسبت به این بیماری افزایش دهد.

گفتنی است در سال گذشته در این کشور بیش از ۸ هزار و هفتصد نفر به سرطان دهان مبتلا شده و حدود ۲ هزار و هفتصد نفر جان خود را از دست داده‌اند. در ضمن این نوع سرطان در دو دهه گذشته در این کشور رشد ۹۷ درصدی داشته است.

علائم و نشانه‌های سرطان دهان چیست؟

سرطان دهان می‌تواند در بسیاری از نقاط بدن از جمله لب‌ها، زبان، لثه‌ها و گونه‌ها بروز پیدا کند. از آنجا که تشخیص به موقع این بیماری برای نجات جان شخص بسیار مهم است؛ افراد باید علائم هشداردهنده آن را بدانند.

سه علامت و نشانه که نباید از کنار آن‌ها بگذرید:

زخم‌هایی که پس از سه هفته خوب نشده‌اند؛
ضایعات سفید و قرمز در دهان؛
توده‌ها و ورم‌های غیرعادی در دهان یا ناحیه سر و گردن.
کمپین ماه مبارزه با سرطان دهان طی ماه نوامبر می‌کوشد افراد را عادت دهد دهان خود را برای مشاهده‌ی علائم سرطان بررسی کنند و اگر هر یک از این علائم شایع در فرد مشاهده شد، یک پزشک یا دندان‌پزشک باید او را فوراً معاینه کند.

عوامل خطرساز سرطان دهان در فرد

ابتلا به سرطان دهان به شدت به سن و جنسیت وابسته است و مردان بالای ۴۰ سال بیشتر به آن دچار می‌شوند. با این حال، مشاهده شده حدود ۹ نفر از هر ۱۰ نفر که به این بیماری دچار می‌شوند سبک زندگی ناسالمی داشته‌اند و عوامل خطرساز مانند استعمال الکل و تنباکو در زندگی آن‌ها وجود داشته است؛ بنابراین با کنار گذاشتن این عادات ناسالم می‌توانیم چند گام به سلامتی نزدیک‌تر شویم:

تنباکو:

تنباکو دلیل شماره یک ابتلا به سرطان دهان است؛ چرا که بزاق دهان شما را تبدیل به یک مایع کشنده می‌کند که به سلول‌ها آسیب می‌رساند و می‌تواند آن‌ها را سرطانی کند.

الکل:

نوشیدن الکل عامل بیش از یک سوم سرطان‌های دهان در مردان و بیش از یک پنجم سرطان‌های دهان در زنان است. افرادی که الکل می‌نوشند و زیاد سیگار می‌کشند ۳۵ برابر سایرین در معرض خطر هستند.

اچ‌پی‌وی (ویروس پاپیلومای انسانی):

شایع‌ترین ویروسی که در دنیا از طریق روابط جنسی منتقل می‌شود، ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ‌پی‌وی است. این ویروس یکی از عوامل افزایش ابتلا به سرطان دهان است و به نظر می‌رسد در آینده‌ی نزدیک عامل اصلی ابتلا به این بیماری شود. دولت بریتانیا سال ۲۰۱۹ با اختصاص واکسن اچ‌پی‌وی به پسران ۱۲ تا ۱۳ ساله، گام مهمی در مبارزه با این بیماری برداشت؛ چرا که تا پیش از آن، این واکسن فقط به دختران تزریق می‌شد. در هر حال تزریق واکسن، گام مهمی در جلوگیری از بیماری اچ‌پی‌وی است.

رژیم غذایی:

مطالعات نشان می‌دهند رژیم غذایی که جم بالایی از میوه و سبزی تازه در آن گنجانده شده باشد، می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان دهان را کاهش دهد.

تنباکوی جویدنی یا بدون دود:

باید توجه داشته باشید تنباکوهای جویدنی و بدون دود مانند بتل کوئید جایگزین بی‌ضرری برای سیگار نیست.

آثار جسمی و روانی سرطان دهان

زمانی که شخصی به سرطان دهان مبتلا می‌شود، طبیعی است که ابتدا بترسد، غمگین شود و احساس سردرگمی کند. دوران نقاهت می‌تواند برای شخص دوران سختی باشد؛ چرا که افراد ممکن است بعد از درمان در تنفس، بلع، خوردن و آشامیدن مشکلاتی داشته باشند. تکلم آن‌ها هم ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد و حتی در مواقعی قدرت تکلم را از دست بدهند. علاوه بر این ممکن است شکل صورت شخص تغییر کند.

همه این عوامل می‌توانند منجر به مشکلات دیگری مانند سوءتغذیه، افسردگی، سختی ارتباط برقرار کردن، اعتماد به نفس پایین و انزوای اجتماعی شوند و تأثیری که سرطان دهان بر روابط اجتماعی می‌گذارد به اندازه خود این بیماری برای فرد اضطراب ایجاد می‌کند.

بنابراین توانبخشی هم بخش مهمی از درمان است. تیم درمانی باید اطمینان حاصل کنند که بیمار خدماتی همچون جراحی ترمیمی، گفتاردرمانی، مشاوره تغذیه و حمایت عاطفی را دریافت می‌کند.

بیمارانی که به سرطان دهان مبتلا شده‌اند باید تحت نظر باشند تا اطمینان حاصل شود سرطان آن‌ها عود نکرده است. خبر خوب این است که در ۲۰ سال گذشته میزان بهبودی از سرطان دهان افزایش یافته و در حقیقت اگر این بیماری زود تشخیص داده شود، می‌توان آن را درمان کرد. ارائه‌ی اطلاعات و حمایت صحیح و کافی به بیماران، نقش بسیار مهمی دارد و در صورتی که آنان مراقبت‌های صحیح دریافت کنند می‌توانند کیفیت زندگی خوبی داشته باشند.

در ادامه ویدیوهایی را می‌بینید که به شما نشان می‌دهد چگونه علائم سرطان دهان را در خود بررسی کنید و اگر شک داشتید و به دندان‌پزشک مراجعه کردید، در مطب دندان‌پزشک چه اتفاقی می‌افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه