نخستین واکسن کرونا مبتنی بر mRNA دانش‌ بنیانی به مرحله کارآزمایی بالینی رسید

mRNA

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری اول دنت، نخستین واکسن کووید 19 مبتنی بر mRNA ایرانی که در شرکتی دانش‌ بنیان به تولید رسیده است با موافقت سازمان غذا و دارو به مرحله کارآزمایی بالینی رسید.

بسیاری از واکسن‌ها برای ایجاد پاسخ ایمنی، یک میکروب ضعیف یا غیرفعال شده را وارد بدن می‌کنند اما در مورد واکسن‌های mRNA اینگونه نیست. این واکسن‌ها حاوی mRNA ساخته شده در آزمایشگاه هستند و بعد از وارد شدن به بدن باعث تولید پروتئینی می‌شوند که پاسخ ایمنی ایجاد می‌کند. این پاسخ ایمنی در واقع آنتی‌بادی‌هایی هستند که پس از تزریق واکسن تولید شده و وقتی ویروس به بدن ما وارد می‌شود، مانع ایجاد عفونت و بیماری در بدن می‌شوند.

مهم‌ترین مزیت واکسن‌های mRNA نسبت به سایر واکسن‌ها، توانایی القای همزمان پاسخ ایمنی خونی و ایمنی سلولی بدون کمک گرفتن از مواد اضافی (ادجوانت) در فرمولاسیون واکسن است. همچنین سرعت و انعطاف‌پذیری در تولید این نوع واکسن‌ها، باعث می‌شود در شرایط همه‌گیری بتوان به سرعت نسبت به ساخت واکسن‌های جدید اقدام و از گسترش ویروس و تلفات انسانی جلوگیری کرد.

واکسن کاملا ایرانی “رناپ” نیز بر مبنای همین فناوری و با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان تولید و پس از اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو وارد مرحله مطالعات کارآزمایی بالینی فاز یک شده است و به زودی بر روی داوطلبان آزمایش خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه