نحوه مراقبت از دندان شیری کودک

دندان

در چند روز اول بعد از تولد و حتی قبل از رویش دندان مراقبت از دهان را با تمیز کردن لثه های کودک با گازی خیس شروع کنید.

در بچه های زیر 3 سال مسواک زدن را به محض رویش دندان آغاز کنید. توجه داشته باشید که در این سن کودک مهارت لازم را برای مسواک زدن ندارد و این امر بایستی توسط والدین انجام بشود.

 

لازم است خمیر دندان مورد استفاده برای کودک حتما خمیر دندان مخصوص کودکان باشد, همچنین باید از مقادیر کم خمیر دندان به صورت لایه بسیار نازک یا به اندازه یک عدد برنج روی مسواک استفاده شود.

خمیر دندان افزاد بزرگسال چون حاوی مقدار بالایی فلوراید می باشد و در عین حال متاسفانه معمولا کودک خمیر دندان را می بلعد و این امر در دراز مدت عوارض سویی خواهد داشت.

مسواک زدن 2 بار در روز به صورت صبح و شب انجام بشود. در بچه های 3 تا 6 ساله خمیر دندان به اندازه یک نخود استفاده بشود.

به محض اینکه دندان های کودک در دهان در کنار هم قرار می گیرند, استفاده از نخ دندان هم غیر از مسواک زدن ضروری می باشد.

مگر دندان دائمی جایگزین دندان شیری نمی شود؟

اگرچه دندان های شیری برای همیشه در دهان نمی مانند، اما نقش‌های حیاتی را برای مدتی که قرار است در دهان باشند، ایفا می کنند. دندان های شیری فضای فک را برای رشد دندان های دائمی نگه می دارند.

از دست دادن زودهنگام این دندان ها می تواند باعث از دست دادن فضا و مشکلات قابل توجهی در شلوغی رشد دندان ایجاد کند و نیازهای ارتودنسی برای دندانها در آینده را ایجاد کند.

همچنین دندان های شیری برای گفتار و تکلم صحیح و توانایی جویدن غذا مورد نیاز هستند.بنابراین مراقبت از این دندان برای کودک ضروری است.

دندان های آسیاب کودک تا سنین 10 تا 13 سالگی در دهان مورد نیاز هستند تا زمانی که به طور طبیعی می افتند و با دندان های دائمی جایگزین می شوند.

منبع : پرنس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه