نحوه عملکرد براکت ارتودنسی بر دندان

ارتودنسی
برای درمان‌های ارتودنسی، دندانپزشک روی دندان، انواع براکت را نصب می‌کند؛ این اجزا با ایجاد فشار روی دندان‌ها، سبب ردیف شدن دندان‌ها در یک خط می‌شوند. به همین دلیل بهتر است اگر قصد شروع درمان ارتودنسی را دارید؛ ابتدا به طور دقیق بدانید که براکت ارتودنسی چیست و چطور کار می‌ کند؟ از طرفی این براکت‌ها انواع و اقسامی دارند که شاید عموم آنها از کاربرد، مزایا و معایب آن اطلاع کافی نداشته باشند.  نکته دیگر این‌که چه کسانی در درمان ارتودنسی باید از براکت استفاده کنند؟ این موارد را در ادامه به‌طور کامل توضیح داده‌ایم.
در این مطلب می‌خوانید:
  • نحوه عملکرد براکت ارتودنسی
  • بافتی دهانی تحت تاثیر براکت‌ها
  • انواع کاربرد و عملکرد براکت ارتودنسی

نحوه عملکرد براکت ارتودنسی بر دندان

براکت‌ها اجزای فلزی بسیار ریزی هستند که بعد از نصب روی دندان‌ها، با ایجاد فشار، شروع به ردیف کردن دندان‌ها می‌کنند. از طرفی می‌توانند موقعیت فک را هم کمی تغییر دهند. براکت روی دندان می‌چسبد و یک سری سیم‌های کمانی را در جای خود محکم می‌کنند؛ مانند واحد‌هایی که برای جاگیری این سیم‌ها، طراحی شده باشند. این مجموعه همه با هم به دندان‌ها فشار وارد می‌کند و به تدریج دندان‌ها به موقعیت مورد نظر دندانپزشک خواهند رسید.

 


بافتی دهانی تحت تاثیر براکت‌ها

بافت نرمی که دندان‌ها و استخوان‌ها را در بر گرفته است؛ رباط‌های پریودنتال نام دارد. این رباط‌ها دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارند و می‌توانند با حرکت دندان‌ها کشیده یا فشرده شوند. هنگامی که بریس‌ها دندان را به سمت راست حرکت می‌دهند، رباط سمت راست فشرده می‌شود و استخوان جدید در سمت چپ تشکیل می‌شود تا شکاف را موجود را پر کند.
براکت ارتودنسی چیست و چگونه کار می کند؟

انواع کاربرد و عملکرد براکت ارتودنسی

برای این‌که دندانپزشک ارتودنسی بتواند از براکت‌ها استفاده کند؛ می‌تواند طرح درمان‌های مختلفی را برای براکت‌های دندانپزشکی، در نظر بگیرد. از جمله:
  1. اصلاح ازدحام بیش از حد
  2. اصلاح اوربایت
  3. حرکت دندان ها به جلو

1) اصلاح ازدحام بیش از حد

ازدحام بیش از حد دندانی، در دو صورت رخ می‌دهد:
  • فک بیمار عرض بسیار کمی دارد.
  • دندان‌های بیمار، خیلی پهن و بزرگ هستند.

عملکرد براکت در ازداحام بیش از حد دندان‌ها

در این مواقع براکت کمک می‌کند که تک تک دندان‌ها به عقب، جلو و عرض دهان حرکت کنند؛ به این ترتیب فضای کافی برای درست قرارگیری دندان‌ها ایجاد می‌شود.

دیگر روش‌های رفع ازدحام دندان‌ها با براکت ارتودنسی

برخی از بیمارانی که سن کمتری دارند برای از بین بردن ازدحام دندانی باید از وسیله گشادکننده جای فک استفاده کنند. به این وسیله منبسط کننده می‌گویند. اگر کام قبلاً جوش خورده باشد، منبسط کننده باید به همراه پین‌هایی مخصوص اضافه شود؛ همچنین ممکن است که بیمار به جراح فک و صورت ارجاع داده شود؛ تا برش‌هایی در دو طرف فک بالا ایجاد کند تا منبسط کننده؛ بتواند ساختار فک را گسترش دهد. راه بعدی کشیدن چند دندان از فک برهم ریخته است تا جای بیشتری برای قرار گیری مرتب دندان‌‌ها ایجاد شود. برای انتخاب هر یک از این روش‌ها، این متخصص ارتودنسی است که تصمیم می‌گیرد.
براکت ارتودنسی چیست و چگونه کار می کند؟

2) اصلاح اوربایت  و اورجت

در روش درمانی دندان‌های فرد که به سمت جلو گرایش دارند؛ اصلاح می‌شوند:
  • اوربایت: همپوشانی عمودی دندان های بالا و پایین است.
  • اورجت: بیرون زدگی دندان‌های بالایی نسبت به دندان‌های پایین است.

انواع راهکارهای اوربایت

برای پیش‌برد روش درمان اوربایت، ممکن است این روش‌ها انجام شود:

  1. دندان‌های جلوی بالا به سمت بالا
  2. دندان‌های جلوی پایین به پایین
  3. ترکیبی از هر دو
  4. دندان‌های عقب پکمی دورتر قرار می‌گیرند که فک پایین کمی باز شود.

انواع راهکارهای اورجت

برای مدیریت اورجت یا بیرون زدگی، ممکن است؛ این روش‌ها انجام شوند:

  1. دندان‌های جلو به جلو
  2. دندان‌های پایین به جلو
  3. ترکیبی از این دو روش

انتخاب این روش به شرایط فردی بیمار بستگی دارد. عملکرد براکت‌ها نیز به این صورت است که با اعمال فشار کمک می‌کنند که دندنا‌ها به آرامی به موقعیت استاندارد خود حرکت کنند و ثابت شوند. با حرکت دندان‌ها، استخوان‌ها نیز کم کم به اطراف متمایل می‌شوند و تغییر شکل می‌دهند؛ به این ترتیب جا برای دندان‌ها باز می‌شود و دندان‌ها با موقعیت جدید خود سازگار خواهند شد.

براکت ارتودنسی چیست و چگونه کار می کند؟

3) حرکت دندان‌ها به جلو

بیشتر مردم تصور می‌کنند که عملکرد براکت ارتودنسی بیشتر به سمت حلق و عقب دهان است. فکر می کنند بریس ها می توانند دندان ها را به سمت کام فشار دهند، اما بریس ها همچنین می توانند دندان ها را به سمت لب ها بکشند. سیم قوسی با حافظه شکل از نیکل تیتانیوم ساخته شده است و می تواند دندان ها را به جلو بکشد. سیم برای برخورد با براکت روی دندان خم می شود، اما با گذشت زمان سیم به شکل U اولیه خود باز می گردد و دندان را به جلو می برد.ا وقت ملاقات بگیرید.
منبع : صدآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه