مشکلات مربوط به روکش دندان

روکش

روکش کردن دندان یکی از بهترین راه حل های ابداع شده برای تقویت ساختار دندان آسیب دیده می باشد. تقریبا همه افراد زمانی در طول زندگی خود مجبور به روکش کردن دندان می شوند. روکش برای ترمیم لب پر شدگی و شکستگی، ترک خوردگی، پوسیدگی گسترده و تغییر رنگ و بدشکلی های شدید دندان و همچنین برای محافظت از دندان عصب کشی شده مورد استفاده قرار می گیرد. اما روکش دندان نیز همانند هر ترمیم دندانی دیگری طول عمر مشخصی دارد و در صورت عدم مراقبت مناسب ممکن است زودتر از به پایان رسیدن عمر خود خراب شده و نیاز به ترمیم یا تعویض پیدا کند.

مشکلات متداول روکش دندان

هنگامی که دندان خود را روکش می کنید، دندانپزشک تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا مطمئن شود دوام دندان روکش شده زیاد و طول عمر آن بلند باشد. اما معمولا طول عمر متوسط روکش 5 تا 15 سال می باشد. برخی از مشکلات متداول روکش دندان، مربوط درمان ریشه (عصب کشی) است. یکی از دلایل آن این است که دندانی که درمان ریشه (عصب کشی) شده است به همان دلیلی که ابتدا منجر به آسیب دیدن آن شده باز هم ممکن است آسیب ببیند. به همین خاطر دندانپزشک باید مرتبا وضعیت سلامت دندان ها را بررسی نماید.

همچنین ممکن است روکش در اثر فشار زیاد یا ضربه یا عاداتی مانند جویدن یخ، مداد یا باز کردن در بطری و یا دندان قروچه های شبانه ترک برداشته یا بشکند.

گاهی اوقات نیز در صورتی که بخشی از چسب دندانپزشکی که برای چسباندن روکش استفاده شده است به دلیلی از بین برود روکش شل میشود. اگر چه جنس روکش دندان به گونه ای است که دچار پوسیدگی، خوردگی و فرسایش نمی شود اما دندان طبیعی زیر آن چنین مصونیتی ندارد و در صورتی که باکتری ها راه نفوذ به زیر روکش پیدا کنند، دندان دچار پوسیدگی می شود. از طرفی به علت وجود روکش ممکن است خیلی دیر متوجه این موضوع شوید.

فعالیتهای ورزشی و بازیهای برخوردی نیز ممکن است باعث ضربه دیدن روکش و شکستن آن شوند.

مشکلات ترمیم روکش دندان

هنگامی که متوجه شدید روکش دندانتان دچار مشکل شده است باید هر چه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنید. اولین مسئله ای که باید مشخص شود این است که آیا روکش قابل ترمیم است یا باید تعویض شود. در صورتی که مشکل صرفا زیبایی باشد و ترک مویی یا لب پر شدگی کوچکی ایجاد شده باشد اغلب با باندینگ کامپوزیت دندان یا مواد پر کننده دیگری میتوان آن را ترمیم کرد. اگر آسیب گسترده تر باشد باید سلامت دهان، وضعیت دندان و هزینه نیز در نظر گرفته شود. ممکن است شرایط دندان به گونه ای باشد که کشیدن آن و کاشت ایمپلنت گزینه بهتری محسوب شود.

در هر صورت تمامی جوانب در نظر گرفته می شود و بر اساس شرایط و ترجیحات شخصی بیمار تصمیم گیری می شود.

پیشگیری از نیاز به ترمیم روکش

بهترین راه همیشه پیشگیری است. رعایت بهداشت دهان اولین اصل حفظ سلامت دندان ها، لثه و ترمیم های دندانی می باشد. مراقبت از دندان ها موجب افزایش طول عمر آن ها می شود. دندان روکش شده نیازی به مراقبت ویژه ندارد بلکه همان مراقبت های روزمره که برای دندان های طبیعی خود باید انجام دهید، برای روکش نیز کفایت می کند. حداقل روزی دو مرتبه مسواک بزنید و یک مرتبه نخ دندان بکشید. این کار برای پیشگیری از عفونت لثه و حفظ سلامت استخوان فک نیز حائز اهمیت است. از مسواکی با موهای نرم استفاده کنید. هر شش ماه یک بار برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید. توجه داشته باشید مشکلات دندانی را هر چه سریعتر شناسایی کنید درمان آنها ساده تر، کم هزینه تر، راحت تر، کم تهاجمی تر و موفقیت آمیز تر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه