مشکلات زیبایی دندان و راه های رفع آن

دندان

مشکلات زیبایی دندان چیست؟ همانطور که می دانید روش های زیبایی دندان به عنوان یک جایگزین مناسب برای سلامت و بهبود دندان و اصلاح طرح لبخند مورد استفاده قرار می گیرد. در کنار این استفاده، روش های زیبایی باعث می شود که افراد از بهداشت دهانی سالمی برخوردار باشند. راه های مختلفی جهت جایگزینی و بازیابی دندان های شکسته شده، تغییر شکل، کج شدن و از دست رفتن دندان ها وجود دارد.

زیبایی دندان چیست؟

دندانپزشکی در حوزه زیبایی به عنوان توصیف کننده بخش گسترده ای از شیوه های زیبایی به شمار می رود. امکان دارد که مراجعه کنندگان قصد داشته باشند شکل، رنگ یا موقعیت دندان های خود را تغییر دهند. در برخی موارد نیز تمایل دارند دندان از دست رفته را جایگزین کنند. در این مواقع عوارض و مشکلات زیبایی دندان ها ممکن است برای این افراد نگرانی هایی را ایجاد کند.

رعایت نکات پیش از شروع درمان زیبایی دندان ها

افرادی که از مشکلات زیبایی دندان بیم دارند لازم است قبل از پرداختن به این قبیل موارد به دندانپزشک مراجعه کرده و تمامی دندان خود را مورد معاینه و ارزیابی قرار دهند.

برای جلوگیری از ابتلا به مشکلات زیبایی دندان لازم است پیش از هر چیز هر نوع بیماری که در دهان و دندان شما وجود دارد را درمان کنید. سلامت شما بیشتر از از هر چیزی حائز اهمیت است.

لازم است عامل به وجود آمدن مشکل و نامطلوب شدن دندان های خود را پیدا کنید.

در مورد طیف وسیعی از روش های درمانی تحقیق کرده و آن را مورد بررسی قرار دهید.

عوارض روش های زیبایی دندان ها

سفید کردن یا بلچینگ: پیش از آنکه بلچینگ دندان انجام دهید لازم است که مشکلات و عوارض همراه با آن را مد نظر قرار دهید.

در هنگام درمان بلچینگ باید بدانید که استفاده از بریج، دندان مصنوعی، پرکردگی، روکش و برخی از موارد شامل تغییر رنگ نمی شوند.

انجام بلچینگ می تواند باعث ایجاد حساسیت موقت در دندان ها شود.

در صورتی که از ژل بیش از حد استفاده شود به شکلی که سر ریز شود امکان دارد باعث تحریک لثه ها شود.

بلچینگ یا سفید کردن دندان ها به صورت دائمی نیست و برای ایجاد اثر ماندگارتر لازم است مواردی را رعایت کنید.

باید در روز دو بار دندان های خود را مسواک بزنید و یکبار نخ دندان به کار ببرید.

محدودیت استعمال سیگار، نوشیدنی های الکلی، قهوه، نوشیدنی های رنگی و ….

برای تمیز کردن تخصصی و حرفه ای دندان ها لازم است در بازه های زمانی 6 تا 12 ماه به دندانپزشک مراجعه نمایید.

پرکردن با کامپوزیت رزینی: یکی از مشکلات زیبایی دندان در استفاده از روش کامپوزیت این است که امکان دارد تراشه بیفتد، کنده شود یا نیاز به تعویض پیدا کند.

در این شیوه گزینه های رنگی به شکل محدود تری وجود دارند و تطابق دادن در آن دشوار است.

کامپوزیت ها در مقایسه با لمینت از طول عمر کمتری برخوردار هستند.

آن ها می توانند به مرور زمان تغییر رنگ بدهند و مقاومت نسبتا کمی در مقایسه با روش های دیگر در برابر لکه گیری دارند.

ماندگاری و طول عمر این روش چندان چشمگیر نمی باشد.

شما نمی توانید اشکلالات بزرگ را با استفاده از روش درمانی کامپوزیت درمان کنید.

کامپوزیت از پایداری و استحکام پایینی در مقابل فشارها برخوردار است و همین امر موجب می شود که بر اثر فشارهایی که به آن ها وارد می شود دچار شکستگی شوند.

استفاده از روکش ونیر: مشکلات زیبایی دندان به روش ونیر مانند دیگر روش ها اجتناب ناپذیر می باشد. در ادامه قصد داریم به برخی از این مشکلات اشاره کنیم.

ایجاد ترک خوردگی یا شکستگی در پوشش ها: استفاده از کامپوزیت و زیرکونیا زمانی که با تکیه گاه فلزی انجام بگیرد امکان دارد موجب شکست و ایجاد ترک در سطح پوشش شود. بروز این مشکلات می تواند بر اثر ارتفاع در دندان ها یا گاز گرفتن تصادفی هسته های میوه شود. در صورتی که ترک هاسی کوچکی ایجاد شود امکان درمان آن وجود دارد اما ترک های بزرگ نیاز به تعویض دارند.

از بین رفتن روکش: در برخی موارد امکان دارد که روکش کامپوزیت بر اثر خاصیت چسبندگی یا پوسیدگی روکش از بین برود. در صورتی که روکش ها بیفتند باید به دندان پزشک مراجعه کرده تا آن ها را بچسباند. در حالت کلی این مشکلات به ندرت برای دندان هایی که با ساییدگی بزرگ تراشیده می شوند مشاهده می گردد. در عین حال زمانی که دندان زیر روکش از ساییدگی زیادی برخوردار باشد و بالطبع سطح چسبندگی روکش کوچک باشد امکان دارد روکش ها به شکل مکرر از بین بروند.

حساسیت به گرما و سرما: بروز چنین مشکلاتی معمولا در ترمیم های جدید اتفاق می افتد. روکش ها نباید به صورت لبه کوتاه باشند و به صورت کامل خشک شوند آن ها قبل از جا به جایی لثه باید جدا شوند. برای رفع این مشکل معمولا از ترمیم روکش های جدید استفاده می کنند. در برخی موارد پیشنهاد می شود که از خمیردندان هایی استفاده کنید که مخصوص دندان های حساس می باشند. یکی دیگر از راه های درمان دندان های حساس که توسط دندانپزشکان انجام می شود استفاده از کامپوزیت برای چسباندن وپر کردن دندان ها است.

مشکلات بایت: پیش از اینکه از روکش استفاده شود دندان پزشک باید اندازه روکش را با دندان های دیگر ارزیابی کند. در صورتی که این کار انجام نگیرد امکان دارد که در برخی موارد یک تورم کوچک به وجود بیاید. اما در برخی مواقع امکان دارد به دندان ها و لثه ها آسیب های جدی وارد می شود. نکته دیگری که وجود دارد این است که دندان پزشکان برای درمان این مشکلات از عصب کشی و روکش های جدید استفاده می کنند.

واکنش های آلرژیک: با توجه به این که فلزات ترجیح می دهند در کنار فلزات قرار بگیرند امکان دارد برخی از افراد که به چینی و فلزات آلرژی دارند به آن ها واکنش نشان دهند. اما این مشکل به ندرت رخ می دهد.

مشکلات استفاده از تاج برای دندان ها: مشکلات زیبایی دندان در روش تاج دندان ها نیز وجود دارد. در برخی از موارد پس از قرار دادن تاج دندان امکان دارد پس از اینکه اثر بیهوشی از بین می رود دندان حساس می شود. این امر می تواند به عنوان شایع ترین مشکل برای درمان تاج دندان ها باشد.

یکی دیگر از مشکلات تاج دندان لب پر شدن تاج های پورسلین و سرامیکی است. در صورتی که این پریدگی ها کوچک باشند دندانپزشک می تواند بدون خارج کردن تاج رزین آن را صاف کند. یکی دیگر از مشکلاتی که برای تاج دندان ها پیش می آید مشکل شل شدن است که به دلیل از بین رفتن مواد چسبی در محل تاج است. این امر می تواند باعص پوسیدگی و شل شدن تاج شود.

مشکلات استفاده از بریج: استفاده از بریج های دندانی رعایت بهداشت دهان و دندان را الزامی می کند. افرادی که از بریج دندانی استفاده می کنند ممکن است دچار پوسیدگی شوند. زمانی که این اتفاق رخ می دهد دندان ها دیگر پایداری خود را از دست می دهند بنابراین امکان پایه بودن برای تاج نخواهد داشت.

یکی دیگر از مشکلات شایع برای بریج این است که پس از قرار دادن این تاج امکان ایجاد حساسیت وجود دارد. لازم است که دو هفته طول بکشد تا دهان شما به بریج عادت کند. تمیز کردن زیر بریج ها می تواند بسیار سخت و دشوار باشد. در برخی موارد نیز نگهدارنده ها می توانند دچار مشکل شوند. یکی دیگر از اشکالاتی که متوجه این روش است غیر قابل بازگشت بودن آن می باشد. زمانی که دندانپزشک تاج یک دندان را برای بریج می برد آن دندان برای همیشه نیاز به روکش خواهد داشت.

مشکلات ایمپلنت دندان چیست؟

یکی از مشکلات زیبایی دندان که بسیار شایع می باشد مشکلات و عوارضی است که افراد پس از ایمپلنت اتفاق می افتد. یکی از این مشکلات ایجاد مشکل در فرایند اسئواینتگریشن می باشد. پروسه اسئواینتگریشن هنگامی بروز می کند که استخوان فک در پیرامون ایمپلنت رشد می کند. در صورتی که اسئواینتگریشن به شکل درست انجام نشود امکان دارد که ایمپلنت نتواند بخش تاج یا روکش را در جای خود نگه دارد.

قرارگیری نامناسب ایمپلنت: در برخی موارد امکان دارد که دندانپزشک در کاشت ایمپلنت دچار خظا یا اشتباه شود. در صورتی که مشکلی در زاویه یا محل ایمپلنت وجود داشته باشد امکان دارد باعث بروز مشکلات و عوارضی برای ایمپلنت شود. یکی دیگر از مشکلات شایع در ایمپلنت این است که امکان دارد به درستی به استخوان فک جوش نخورد یا نزدیک دندان های مجاور باشد این امر باعث ایجاد ناراحتی در افراد می شود. در برخی موارد نیز ممکن است ایمپلنت شل باشد یا دردناک باشد. در این حالت امکان دارد که نیاز به تعویض یا برداشتن ایمپلنت وجود داشته باشد.

درد ایمپلنت: با توجه به اینکه جراحی ایمپلنت به عنوان یکی از ماندگارترین و مطمئن ترین روش ها برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته می باشد. از آنجا که با استفاده از این روش جراحی یک ریشه دندان از جنس فلز در استخوان فک قرار می دهند بنابراین یکی دیگر از مشکلات ایمپلنت تقریبا همیشه با درد همراه است.

در برخی موارد امکان دارد که ایمپلنت های دندانی دچار عفونت شوند. ایجاد عفونت در بافت های نرم موجب از دست رفتن استخوان های فک که در اطراف ایمپلنت هستند می شود. این وضعیت با عنوان پری ایمپلنت شناخته می شود.

شل شدن روکش ایمپلنت: برخی از افراد بعد از عمل ایمپلنت دچار مشکلاتی در لثه خود می شوند. با توجه به اینکه لثه یک قسمت حساس و مهم در دهان می باشد بنابراین آسیب دیدگی آن بسیار مهم است و نیاز به پیگیری فوری دارد. در صورتی که این پیگیری انجام نشود و به حال خود رها شود می تواند به سایر بخش های دندان و لثه آسیب برساند.

اکثر مردم پس از انجام ایمپلنت نگران کارسینومای دهانی هستند. با توجه به اینکه متخصصان در این زمینه به افراد اطمینان می دهند که جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد اما باز هم برخی از افراد این نگرانی را دارند. با توجه به آناتومی دهان افراد امکان دارد به ساختارهای مجاور مثل سینوس ها و اعصاب ـآسیب برسد.

استفاده از پروتزهای دندانی

مشکلات زیبایی دندان شامل پروتزهای دندان هم می شود. استفاده از پروتزهای دندانی شما را موظف می کند که هر شب نسبت به برداشتن و تمیز کردن آن قدام کنید. در صورتی که این پروتزهای مصنوعی را تمیز نکنید غذا در آن ها گیر می کند و امکان ابتلا به پوسیدگی در دندان های مجاور لثه را به وجود می آورد. استفاده از پروتزهایی با اندازه دقیق دهان بسیار مشکل است اما با این حال اکثر مردم به استفاده از پروتزهای مصنوعی عادت می کنند.

بریس های ارتودنسی

یکی از مشکلات استفاده از ارتودنسی تمیز کردن آن است. در صورتی که فرد مراقب نباشد امکان دارد به بیماری های لثه وپوسیدگی دندان مبتلا شود. در هنگام شروع درمان ارتودنسی امکان دارد که در دندان ها و لثه ها احساس درد کنید حتی در برخی موارد خراش ها و زخم هایی نیز ایجاد می شود که در این روش درمانی بسیار شایع است.

 

سوالات متداول

مشکلات ایمپلنت دندان چیست؟

بیماری لثه و پری ایمپلنتس از مشکلات شایع ایمپلنت دندان است. در طی دوره پری ایمپلنتیتیس، بافت لثه اطراف ایمپلنت عفونی می شوند. همین باعث میشه که عفونت در استخوان فک و بافت های دیگر دهان نفوذ کند.

مشکل رایج روکش دندان چیست؟

حساسیت به سرما و گرما از مشکلات شایع روکش دندان است. در صورتی که عصب تحت تاثیر بی حسی قرار نگیرد می توانید حساسیت به سرما وگرما را حس کنید. در برخی موارد تاج های سرامیکی و پورسلین می توانند لب پر شوند. با گذشت زمان امکان دارد مواد چسبی که در محل تاج استفاده می شود از بین برود و باعث شل شدن روکش و پوسیدگی و تجمع باکتری در محل تاج دندان می باشد. در برخی مواقع که بسیار نادر است امکان دارد که تاج دندان بیفتد. واکنش آلرژیک یا حساسیت زا از دیگر واکنش هایی است که با استفاده از روکش دندان تجربه کنید.

پرکردن با کامپوزیت رزین چه مشکلی دارد؟

ممکن است تراشه کنده شده یا بیفتد و نیاز به تعویض مجدد داشته باشد. گزینه‌های رنگی محدودتر هستند، بنابراین ممکن است یافتن یک تطابق خوب دشوار باشد.

مشکلات بلیچینگ چیست؟

حساسیت موقت دندان، در صورتی که ژل سرریز شود، می تواند باعث تحریک موقت لثه می گردد. پوسیدگی دندانی، پرکردگی، روکش، بریج، دندان مصنوعی و برخی از انواع تغییر رنگ، سفید نمی شوند. سفید کردن دندان ها دائمی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه