مساله تربیت بهداشتکاران دهان

مساله تربیت بهداشتکاران دهان در ایران خط قرمز دندان‌پزشکان است. شاید یک دلیل آن قانونی‌ست که در دهه شصت برای نحوه تربیت و به‌کارگیری آنها تصویب شد که در آن زمینه ادامه تحصیل بهاشتکاران دهان پس از گذران دوره تعهد خدمت آنها در رشته دندان‌پزشکی و مقطع دکترا پیش‌بینی شده بود. از دید دندان‌پزشکان این قانون میان‌بری غیرعادلانه برای راه‌یابی افراد به رشته‌ایست که امکان تحصیل و اشتغال در آن به‌سادگی برای هر کسی فراهم نمی‌شود. احتمالا همین مساله راه را برای تعریف نیروی حد واسط بهداشتی و درمانی در ایران بسته است؛ چراکه تجربه تربیت مقطعی برخی نیروهای حدواسط در دهه‌های بعد نشان داد برخی از آنان به سودای ورود به رشته دندان‌پزشکی و استفاده از «قانون بلااستفاده اما ملغی نشده‌ی تربیت بهداشتکاران دهان» به رشته‌های مرتبط با دندان‌پزشکی در مقطع کاردانی وارد شده‌اند.

دکتر وحید رواقی، دندان‌پزشک و استادیار و پژوهشگر سلامت جامعه، دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه بیرمنگام انگلستان یکی از معدود موافقان تربیت نیروی حد واسط دندان‌پزشکی در ایران است که سال‌هاست و از “بکارگیری بهداشتکاران دهان برای انجام درمانهای اصلی و اولیه دندانپزشکی در شبکه بهداشت” دفاع میکند. او با نوشتن مقاله و سخنرانی در این زمینه سیاست‌گزاران حوزه بهداشت و سلامت را دعوت به احیاء دوباره این رسته درمانی- بهداشتی می‌کند.

دکتر رواقی اخیرا گفتگویی با پادکست رادیو آدمیزاد داشته و در آن با اشاره به بحران پیش‌روی دندان‌پزشکی در ایران و جهان درباره این مساله گفته که چرا تربیت بیشتر دندان‌پزشک موجب برخورداری مردم مناطق محروم به خدمات دندان‌پزشکی نمی‌شود و چرا بهداشتکاران دهان (یا هر نیروی حدواسط با هر نام جدیدی) می‌توانند راهکاری برای حل این مساله باشند؟

البته دکتر رواقی و دیگر موافقان تربیت نیروی حدواسط دندان‌پزشکی در ایران مخالفان پر شمار و سرسختی دارند که استدلال‌هاای آنها نیز شنیدنی و البته منطقی و قابل درک است. اما نکته اینجاست که طی سال‌های اخیر، هر چه موافقان در رسانه‌های جمعی دندان‌پزشکی و عمومی درباره این ایده‌ها و دلایلشان حرف زده و تبلیغ کرده‌اند، مخالفان ترجیح داده‌اند سکوت کنند.

اگر شما نیز از جمله مخالفان طرح تربیت نیروی حدواسط دندان‌پزشکی در ایران هستید و احیاء طرح بهداشتکار دهان خط قرمز شما نیز هست، پیشنهاد می‌کنیم این اپیزود از پادکست رادیو آدمیزاد را بشنوید تا با استدلال‌های دکتر رواقی ددر این زمینه بیشتر آشنا شوید. فراموش نکنیم مهم‌ترین وسیله برای تاامل و تعالی شنیدن صدای مخالف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه