مزایا و معایب کامپوزیت دندان: آیا ونیر کامپوزیت خوب است؟

کامپوزیت

دسترسی سریع به عناوین این مطلب

  • آیا این مطلب برای شما مفید است؟
  • آیا کامپوزیت برایم گزینه مناسبی است؟
  • آشنایی با فواید کامپوزیت دندان
  • از ونیر کامپوزیت دندان برای چه کاربردهایی استفاده می‌شود؟
  • معایب کامپوزیت دندان
  • کامپوزیت دندان چه مزایایی نسبت به لمینت دارد؟
  • کامپوزیت دندان چه معایبی نسبت به لمینت دارد؟
  • آیا کامپوزیت نسبت به ارتودنسی مزایایی دارد؟
  • آیا کامپوزیت مانع از پوسیدگی دندان خواهد بود؟
  • آیا کامپوزیت دندان کنده می‌شود؟
  • مدت زمان حساسیت دندان‌ها پس از نصب کامپوزیت
  • آیا با وجود معایب کامپوزیت دندان، انتخاب این روش درست است؟
  • پاسخ به سوالات پرتکرار شما

آیا این مطلب برای شما مفید است؟

آیا شما نیز قصد انجام کامپوزیت برای رفع نواقص ظاهری دندان‌های خود را دارید؟ این روش مزایا و معایب خاص خود را دارد.
شناخت مزایا و معایب کامپوزیت دندان و کسب اطلاعات لازم در این باره می‌تواند در این انتخاب به شما کمک کند.
با مطالعه این مطلب می‌توانید بررسی کنید که ونیر کامپوزیت خوب است یا نه؟.
همچنین در انتهای مطلب با مقایسه مزایا و معایب این روش با سایر روش‌های مشابه خود، اطلاعات بهتری به دست خواهید آورد.

آیا کامپوزیت برایم گزینه مناسبی است؟

 

کامپوزیت دندان می‌تواند برای افرادی که به دنبال تغییر رنگ دندان، ترمیم لب پر شدن دندان، ترمیم شکستگی، برقراری تناسب میان طول دندانها و مرتب کردن دندانهایی که به صورت جزئی نامرتب هستند، مناسب باشد

آشنایی با فواید کامپوزیت دندان

 

این روش با فوایدی همراه است که در ادامه به طور دقیق برایتان شرح می‌دهیم:

  1. بسیار جزئی بودن میزان تراش روی دندان

    تمام افرادی که برای درمان به کلینیک دندانپزشکی مراجعه می‌کنند، امیدوار هستند که بهترین نتیجه را با کمترین آسیب ببینند. نصب ونیر کامپوزیت روی دندان از روشهایی که هیچ آسیبی به مینای دندان وارد نخواهد کرد. با وجود اینکه برای آماده سازی دندانها و برقراری پیوند بین مینای دندان و کامپوزیت نیاز به تراش روی دندان است، اما میزان این تراش در حدی اندک است که تغییری در ساختار طبیعی دندان وارد نخواهد شد.

  2. امکان ترمیم کامپوزیت آسیب دیده

    در صورتی که ونیر کامپوزیت بر اثر ضربه و یا فشار بالا دچار لب پر شدن و یا شکستگی شود، امکان ترمیم آن بر خلاف لمینت وجود دارد.

  3. داشتن ظاهری طبیعی

    ونیر کامپوزیت با داشتن شباهت به دندان‌های طبیعی، فرم و شکل زیبایی به دندان‌ها می‌دهد.

  4. مدت زمان کوتاه درمانٰ

    برای کاشت کامپوزیت دندان، دندانپزشک نیازی به قالب گیری دندان و ارسال آن به لابراتوار ندارد و مراحل نصب معمولا در یک جلسه توسط دندانپزشک انجام می‌گیرد.

  5. ایجاد مقاومت برای دندانهای طبیعی

    ونیر کامپوزیت از دندانهای طبیعی در برابر فشار بالا و تغییرات دمایی محافظت می‌کند.

از ونیر کامپوزیت دندان برای چه کاربردهایی استفاده می‌شود؟

امروزه ونیر کامپوزیت در بین افراد بسیار رواج یافته و این به دلایل کاربرد فراوان آن می‌باشد که در ادامه به آنها اشاره کردیم:

  1. ونیر کامپوزیت می‌تواند برای پر کردن دندان‌ها استفاده شود.
  2. برای بستن فاصله بین دندان ها کاربرد دارد.
  3. ونیر کامپوزیت با تغییر رنگ دندانها، ظاهری زیبا به دندانها می‌بخشد و در واقع یکی از رایج‌ترین روشهای اصلاح طرح لبخند است.
  4. می‌تواند برای ترمیم دندان‌های شکسته و لب پر شده کاربرد داشته باشد.

معایب کامپوزیت دندان

 

از معایب این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. حساس شدن دندان‌ها

    حساس شدن دندان‌ها نسبت به سرما و گرما در روزهای ابتدایی پس از نصب کامپوزیت طبیعی بوده و به مرور رفع می‌گردد. توجه داشته باشید که ادامه پیدا کردن این موضوع بیش از 10 روز نیاز به مراجعه به مطب دندانپزشکی خواهد داشت.

  2. داشتن ماندگاری کمتر به نسبت سایر روش‌های مشابه

    با وجود استحکام بالای برندهای کامپوزیت دندان، اما می‌توان ماندگاری این روش را به نسبت روش‌های مشابه خود کمتر در نظر گرفت.

  3. رنگ پذیری بالا

    کامپوزیت‌ها رنگ پذیری بالایی دارند و برخی موارد از جمله استعمال سیگار و دخانیات و مصرف بیش از اندازه مواد رنگی می‌توانند سبب زرد شدن کامپوزیت‌ها شوند. معمولاً سالی یک و یا دو بار نیاز به پولیش کردن کامپوزیت است.

کامپوزیت دندان چه مزایایی نسبت به لمینت دارد؟

 

با وجود اینکه هر دوی این روش‌ها برای اصلاح طرح لبخند مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما کامپوزیت برتری‌هایی به نسبت لمینت دارد که عبارتند از:

  1. برای نصب کامپوزیت روی دندان نیازی به قالب گیری و ارسال آن به لابراتوار وجود ندارد، به همین منظور این درمان معمولاً در یک جلسه انجام می‌شود. این در حالی است که برای لمینت دندان نیاز به دو الی سه جلسه مراجعه به کلینیک دندانپزشکی لازم است.
  2. آماده سازی و میزان تراش روی مینای دندان برای کامپوزیت بسیار کمتر از لمینت می‌باشد.
  3. در صورت شکستگی و آسیب دیدگی کامپوزیت امکان ترمیم آن وجود دارد، در حالی لمینت قابلیت ترمیم ندارد و بعد از هر گونه آسیب دیدگی باید تعویض گردد.
  4. هزینه هر واحد کامپوزیت دندان به نسبت هر واحد لمینت کمتر است.

کامپوزیت دندان چه معایبی نسبت به لمینت دارد؟

با وجود مزایای که بیان شد، اما این روش می‌تواند معایبی به نسبت لمینت دندان نیز داشته باشد که عبارت‌اند از:

  1. ماندگاری کامپوزیت بسیار کمتر از لمینت دندان می‌باشد. اگر فرد مراقبت‌های لازم و بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کند، لمینت بین 10 تا 15 سال دوام خواهد داشت، این در حالی است که با انجام همان شرایط، کامپوزیت بین 5 تا 7 سال ماندگاری دارد.
  2. لمینت در شرایط خاصی با تکنولوژی پیشرفته و در لابراتوار ساخته می‌شود، به همین جهت در برابر ضربه و تغییر رنگ مقاومت بسیار بالایی دارد. در حالی که کامپوزیت دندان دارای چنین تکنولوژی برای ساخت نبوده و استحکام بالایی در برابر ضربه و تغییر رنگ ندارد.
  3. هر واحد لمینت دندان به دلیل ساخته شدن در لابراتوار هزینه بالاتری دارد.

آیا کامپوزیت نسبت به ارتودنسی مزایایی دارد؟

مقایسه این دو روش به طور کلی کار درستی نیست و نمی‌توان گفت که برتری نسبت به هم دارند. زیرا هر یک از آنها برای اهداف مشخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
برای درمان ناهنجاری‌های فکی و دندانی باید از درمان تخصصی ارتودنسی بهره‌مند شد. با این وجود اگر میزان کج بودن دندان‌های جلویی بسیار جزئی باشد و فکین در موقعیت متناسبی قرار داشته باشند، می‌توان از کامپوزیت برای طرح لبخند استفاده کرد.

آیا کامپوزیت مانع از پوسیدگی دندان خواهد بود؟

 

تصور برخی از افراد این است که پس از قرار گرفتن مواد کامپوزیت روی دندان یک لایه محافظتی روی آن ایجاد خواهد شد که در این صورت دندان‌ها از نظر پوسیدگی ایمن می‌شوند.
اما چنین تصوری درست نیست و پس از انجام این روش نیز امکان پوسیده شدن دندان‌های زیر کامپوزیت وجود دارند. این موضوع تأکید بر اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان دارد.
لازم به ذکر است که اگر دندان‌های زیر کامپوزیت پوسیده شوند، قابل مشاهده نیستند و پس از گسترش و با ایجاد درد یا عفونت افراد متوجه این موضوع می‌شوند.

آیا کامپوزیت دندان کنده می‌شود؟

بله این احتمال وجود دارد که کامپوزیت دندان بیفتد، اما این اتفاق برای تعداد بسیار کمی از افراد رخ می‌دهد.
یکی از مراقبت‌هایی که افراد پس از انجام این ترمیم باید آن را انجام دهند، گاز نگرفتن غذاها و اشیا سفت با دندان است، زیرا این کار می‌تواند باعث افتادن کامپوزیت شود.
در برخی موارد نیز افراد مینای دندان کافی و سالم برای نگه داشتن ونیر بر روی دندان‌هایشان را ندارند، اما دندانپزشک این مورد را تشخیص نمی‌دهد و ترمیم را انجام می‌دهد.
اتفاقی که بعد از مدتی ممکن است رخ دهد این است که کامپوزیت از دندان جدا می‌شود.
همچنین پوسیده شدن دندان زیر کامپوزیت و پیشرفت پوسیدگی آن نیز می‌تواند دلیل دیگری برای افتادن آن باشد.
با توجه به موارد ذکر شده می‌توان گفت در صورت نصب صحیح و نیز انجام مراقبت های لازم، احتمال افتادن آن وجود نخواهد داشت و یا به ندرت اتفاق خواهد افتاد.

مدت زمان حساسیت دندان‌ها پس از نصب کامپوزیت

بعد از انجام این روش بروز میزانی درد و حساسیت طبیعی است و به مرور تا حدود 2 هفته از بین خواهد رفت. لازم به ذکر است که اگر این حساسیت بیش از دو هفته طول کشید، باید به مطب دندانپزشکی مراجعه نمایید.

آیا با وجود معایب کامپوزیت دندان، انتخاب این روش درست است؟

 

برای درک پاسخ این سؤال بهتر است بدانید که تمام روش‌های زیبایی دندانپزشکی معایبی به همراه دارند. با وجود تمام مطالبی که در این مقاله برایتان شرح دادیم، متوجه شدید که هیچ کدام از معایب کامپوزیت دندان نمی‌توانند دلیل خوبی برای عدم بهره‌مند شدن از این روش باشند.
پس اگر به دنبال راهی برای اصلاح طرح لبخند خود و رفع نواقص ظاهری دندان‌هایتان هستید، کامپوزیت ونیر می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب گردد.
تنها کافی است که برای به دست آوردن بهترین نتیجه به دندانپزشک ترمیمی و زیبایی مراجعه داشته باشید.
برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

پاسخ به سوالات پرتکرار شما

  1. آیا امکان انجام کامپوزیت بر روی دندانهای ایمپلنت شده وجود دارد؟

    برای این کار دندانپزشک، وضعیت ایمپلنت دندان ها را بررسی کرده و در صورتی که شرایط مناسبی داشته باشند، می‌تواند ونیر کامپوزیت را روی آن نصب کند. در صورتی که در شرایط مناسبی نباشد، قبل از انجام کاشت کامپوزیت نیاز به تعویض ایمپلنت دندان است.

  2. آیا کامپوزیت می‌تواند برای پر کردن حفره‌های دندانها مناسب باشد؟

    به علت پوسیدگی دندان، ممکن است در سطح دندان‌ها حفره‌هایی ایجاد شوند. در صورت درمان نشدن این حفره‌ها، ممکن است در نهایت آسیب به مینای دندان را در پی داشته باشد. ونیر کامپوزیت می‌تواند به راحتی با پر کردن این حفره‌ها، علاوه بر جلوگیری از گسترش آنها، ظاهری زیبا برای دندان‌ها به وجود بیاورد.

  3. آیا ونیر کامپوزیت می‌تواند سبب بوی بد دهان شود؟

    در صورتی که دندانپزشک برای کاشت کامپوزیت، مهارت کافی داشته باشد و فرد بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کند، دهان هیچ بوی بدی نخواهد داشت. اگر دندانپزشک برای کاشت کامپوزیت دارای مهارت نباشد، ممکن است بین ونیر کامپوزیت و دندان درزی ایجاد شود که می‌تواند منجر به بوی بد دهان گردد. بنابراین اگر بوی بد دهان را حس کردید، به مطب دندانپزشکی مراجعه نمایید.

  4. آیا امکان کامپوزیت روی دندان روکش شده وجود دارد؟

    اگر روکش دندان در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد، می‌توان کامپوزیت را فقط برای تغییر رنگ و هماهنگی بین دندانها به کار برد. اما در صورتی که روکش شرایط لازم را نداشته باشد، این کار ممکن نخواهد بود.

 

منبع : دکتر فاطمه لبافی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا عبارت زیر را پاسخ دهید *

نوشته های مشابه